معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۱۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۱۳

سرمایه گذاری‌های اندونزی در حوزه‌های هوش مصنوعی و فنآوری اطلاعات

طی یک دهه گذشته فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات نقش مهمی در تقویت رشد اقتصادی اندونزی ایفاء نموده و این کشور را از نظر رشد به یکی از سریعترین اقتصادهای منطقه تبدیل کرده است. رشد اقتصادی دیجیتال اندونزی تا حد زیادی با کارایی بیشتر خدمات عمومی، ایجاد قابلیت های نوآوری محلی و دیجیتالی کردن مشاغل کوچک و متوسط این کشور صورت می‌گیرد.

اندونزی برای ورود به چهارمین انقلاب صنعتی که با اتوماسیون و تبادل داده در فناوری‌ها و فرآیندهای تولید مشخص شده است گام های مهمی همگام با سایر اقتصادهای نوظهور برداشته است. این کشور به اقدامات خود برای دستیابی به تحول نسل پنجم فنآوری اطلاعات و ارتباطات اینترنتی و دیجیتال موسوم به 5G سرعت بخشیده و توجه به این موضوع را از اولویت های خود قرار داده است. ویژگی‌های اصلی چهارمین انقلاب صنعتی اتصال اینترنت همراه، حسگرها، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است. اینها ویژگی‌های کلیدی هستند که می‌توانند انقلابی در کل صنعت ایجاد کنند و این روند در اندونزی در حال حرکت و رو به جلو می‌باشد و بدین جهت مقدار قابل توجهی از داده‌ها تولید خواهد شد و از این داده‌ها در راستای ایجاد رفاه در زندگی روزمره جامعه استفاده می‌شود و اندونزی برای دستیابی به چنین داده‌هایی به دنبال ایجاد زیر ساخت های لازم برای راه اندازی سیستم نسل پنجم دیجیتال بویژه با رویکرد اصلی ایجاد امنیت در شبکه ارتباطات کشور  می‌باشد. در این زمینه سرمایه گذاری شرکت های خارجی در هوش مصنوعی و شبکه‌های ارتباطی نسل پنجم اندونزی از زمان همه گیری کووید-19 رو به فزونی گذاشته است.

در این  راستا شرکت سیسکو بعنوان راهبر فنآوری در سراسر جهان که از سال 1984 فعالیت اینترنتی خود را شروع کرده است، از طریق ایجاد زیرساخت ها،  نسل پنجم اینترنت ( 5G) در اندونزی را پشتیبانی می نماید. اندونزی بعنوان اولین اقتصادمنطقه جنوب شرق آسیا، اولین کشوردر منطقه است که بخشی از برنامه‌های شرکت سیسکو برای توسعه سیستم 5G می‌باشد. این برنامه در پنج زمینه اصلی متمرکز است: دولت الکترونیک (دیجیتال)، صنعت الکترونیک، شرکتهای الکترونیک دولتی، امنیت سایبری و گنجاندن الکترونیک.

همچنین براساس یادداشت تفاهم امضاء شده بین آژانس برنامه ریزی توسعه اندونزی و شرکت مهندسی فرانسوی Sofrecom طرف فرانسوی 190 میلیون دلار برای مطالعه امکان سنجی در مرکز داده‌های اندونزی سرمایه گذاری خواهد نمود. در این رابطه اعلام گردید که ایجاد مرکز داده‌های اندونزی برای حمایت از توسعه دولت الکترونیکی این کشور و همچنین بهبود حاکمیت داده‌ها و حفاظت از آنها ضروری می‌باشد و با توجه به فاصله بین مناطق مجمع الجزایر اندونزی، وضعیت توسعه دولت الکترونیکی با بحران کووید-19 و محدودیت های ناشی از آن باید تقویت شود و انتظار می رود که اندونزی طی 4 سال آینده بازار پیشرو در زمینه فنآوری‌های اطلاعات در آسیا و اقیانوسیه باشد.

در گامی دیگر در ژانویه 2020 طبق مذاکراتی که بین شرکت خدمات وب آمازون و وزارت صنعت اندونزی صورت گرفت توافق شد شرکت وب آمازون تا پایان سال 2021 یا اوایل 2022 یک منطقه زیرساختی در بخش اطلاعات و فن آوری درجاکارتا ایجاد نماید که بزرگترین سرمایه گذاری در این حوزه دراندونزی خواهد بود. چنین سرمایه گذاری اندونزی را به یک مرکز دیجیتالی راهبردی تبدیل و منجر به توسعه تحول شرکت های کوچک، متوسط و بزرگ و ایجاد مشاغل و شرکت های فعال بیشتر در بخش فن آوری خواهد شد. با این زیر ساخت جاکارتا به هنگ کنگ، پکن، نینگشیا در چین، بمبئی، سئول، سنگاپور، توکیو و سیدنی بعنوان مناطق خدمات وب آمازون متصل می‌شود. همچنین با این زیرساخت دولت فرصت آموزش داده‌ها برای صدها هزار اندونزیایی تا سال 2025 را فراهم خواهد ساخت .

همچنین بر اساس اعلام وزارت هماهنگی سرمایه گذاری و اموردریانوردی اندونزی شرکت هوش مصنوعی[1](AT) امارات متحده عربی تحت عنوان گروه 42 درحال بررسی فرصت های سرمایه گذاری در اندونزی در زمینه خدمات درمانی و فنآوری‌های پیشرفته می‌باشد. در این خصوص هیئتی از گروه مذکور در نیمه سپتامبر خود به اندونزی با شرکت های دولتی[2](SOE) و بخش خصوصی این کشور در مورد فرصت های سرمایه گذاری در تولید واکسن‌ها، داروها، محصولات پلاسما و تحقیقات ژنومی مذاکره نمودند.

وزیر هماهنگی سرمایه گذاری و اموردریانوردی اندونزی آقای لهوت  گفت که گروه 42 همچنین بدنبال سرمایه گذاری در هوش مصنوعی ، محاسبات رایانه ای و داده‌های بزرگ در اندونزی می‌باشد. تحقیقات آنها در بخش های مختلف از جمله امور دولت، امورمالی، هوانوردی، هتل ها، نفت و گاز مورد استفاده قرار گرفته است. شرکت اماراتی همچنین با چندین استارت آپ اندونزیایی در زمینه تحویل خواربار، تجارت اجتماعی، فنآوری مالی و بانکداری الکترونیکی(دیجیتالی) ملاقات در خصوص سرمایه گذاری در این حوزه‌ها بویژه رشد فنآوری در خدمات مالی و محصولات مصرفی مذاکره نمود. علاوه بر این، نمایندگان شرکت مذکور با شرکت های دولتی در بخش های دفاعی و امنیتی در حوزه‌های هوش مصنوعی، سیستم های مستقل و امنیت عمومی و با مقامات استان آچه درخصوص سرمایه گذاری احتمالی در خدمات مراقبت های بهداشتی، هوش مصنوعی و زیرساخت های شهرهای هوشمند در آن استان مذاکره نمودند.

لاز م به ذکر است طبق گزارش سال 2019 گوگل، ارزش تجارت الکترونیک (دیجیتالی) در اندونزی تا سال 2025 به 130 میلیارد دلار خواهد رسید.

دولت اندونزی بدنبال جذب سرمایه گذاری بیشتر از کشورها و منابع مختلف بویژه شرکت های خصوصی خارجی در حوزه مراقبت های بهداشتی و درمانی است. از مهمترین علت توجه بیشتر دولت اندونزی به این حوزه شیوع ویروس کرونا بود که بطور واضح نقص ها و کمبودهای این کشور را در زنجیره‌های تامین تجهیزات پزشکی، درمانی و بهداشتی در همان روزهای اولیه را آشکار کرد و وابستگی کشور در این حوزه‌ها که با سلامت جامعه سر و کار داشت، بیشتر نمایان کرد.

این کشور همچنین در اوایل سال جاری میلادی  آئین نامه ای را تدوین نمود که بر اساس آن لیستی از طرح های اولویت دار کشور تهیه شده است که نه تنها برای سرمایه گذاران خارجی بالقوه و علاقه مند مالی انگیزه ایجاد می نماید بلکه برخی از محدودیت ها و قوانین دست و پاگیر را که مانع جذب سرمایه گذاری خارجی می‌شود را لغو می‌کند تا سرمایه گذاری در کشور خصوصا از منابع خارجی تسهیل گردد. آئین نامه مذکور تصریح می‌کند که لیست سرمایه گذاری با اولویت در طرح های راهبردی ملی و صنایع با فن آوری‌های پیشرفته، پیشگام، صادرات گرا، تحقیق محور و اشتغال محور می‌باشد.

[1] - Artificial Intelligence (AT).

[2] - State Owned Enterprises (SOE).

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما