معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۷

اخبار اقتصادی اردن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اردن در نیمه اول شهریور ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

نرخ بیکاری در اردن به 24% رسید

ناصر الشرائیده وزیر برنامه ریزی می‌گوید که نرخ بیکاری در اردن تا پایان سه ماهه اول سال به 24 درصد رسیده است، در بین جوانان به 50 درصد و در بین زنان بیش از 28 درصد رسیده است و نرخ فقر در اردن ممکن است به 25 درصد رسیده باشد. کارشناسان اقتصادی در تحلیل آمار ارائه شده تاکید کردند که مشکل بیکاری بدون پروژه‌های بزرگ در اردن حل نمی‌شود، زیرا بخش دولتی دیگر قادر به استخدام نیست و بخش خصوصی در پی رکود طولانی مدت و تبعات بحران کرونا تضعیف شده است.  

طرح اردن برای جذب 4.5 میلیون توریست

دولت اردن درحال تدوین طرحی است تا در دو سال آینده تعداد توریست ها به این کشور به 4.5 میلیون نفر افزایش یابد. براساس این طرح که اجرای آن از سه ماهه پایانی سال جاری میلادی آغاز می‌شود، دولت با توجه به وضعیت جاری واکسیناسیون تدابیری را به اجرا در می آورد تا گردشگران به اردن بازگردند. از جمله این تدابیر برقراری پروازهای چارتر به مقصد امان و عقبه و تمرکز بر گردشگری مذهبی، پزشکی و ماجراجویی خواهد بود. گردشگری یکی از ستون‌های اصلی اقتصاد اردن است و قبل از بحران کرونا درآمد این کشور از صنعت توریسم تا 5 میلیارد دلار رسیده بود اما در 7 ماهه امسال تنها 915 میلیون دلار در این حوزه کسب درآمده شده هرچند که 268 میلیون دلار نسبت به همین بازه زمانی در سال قبل رشد داشته ولی تا ارقام قبل از بحران همچنان فاصله باقی مانده است.

نتیجه نشست صندوق بین المللی پول برای اردن

صندوق بین المللی پول در گزارشی با اشاره به موافقت این شورا با تامین تسهیلات 200 میلیون دلاری برای اردن در نشست 30 ژوئن به دلیل شرایط این کشور درپی بحران کرونا و حضور 1.3 میلیون آواره تصریح می‌کند که با برداشت فوری مبلغ 206 میلیون دلار برای کمک به اردن توافق شد و با احتساب این مبلغ جمع کل پرداخت های صندوق بین المللی پول به اردن از سال 2020 تاکنون به 900 میلیون دلار رسیده است. صندوق در گزارش خود درخصوص وضعیت اقتصادی اردن تاکید می‌کند پادشاهی اردن در حال اجرای اصلاحات مهمی‌برای بستن حفره‌های مالیاتی، گسترش پایه مالیاتی و افزایش بهره وری مدیریت مالی است و باید این روند اصلاحاتی استمرار داشته باشد. برآوردها نشان می دهند که کسری حساب جاری اردن در سال 2020 به حدود 8 درصد از تولید ناخالص داخلی می رسد، ولی ذخایر خارجی برای برآورد نیازها کفایت می‌کند.

پنج میلیارد دلار کسری تراز تجاری اردن

کسری تراز تجاری اردن در نیمه اول سال 2021 به 5.3 میلیارد دلار افزایش یافته که حاکی از افزایش 25 درصدی کسری تراز تجاری اردن است. میزان صادرات اردن در نیمه اول سال جاری 4.24 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال 2020 حدود 19.6 درصد رشد داشته است. بر اساس این گزارش، واردات اردن در سال 2021 میلادی 9.59 میلیاد دلار گزارش شده که نسبت به سال قبل 23.1 درصد رشد کرده است. براساس آمار آرائه شده بیشترین رشد در واردات اردن در سال 2021 مربوط به مشتقات نفتی است که عددی بالغ بر 1.028 میلیارد دلار بوده است. مهمترین کالاهای صادراتی اردن در این سال فسفات، پتاس خام، کود، پوشاکِ،  فرآورده‌های دارویی و محصولات شیمیایی بوده است. مهمترین کالاهای وارداتی نیز مشتقات نفتی، ماشین آلات، وسائل نقلیه، غلات، زیورآلات و لوازم برقی گزارش شده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما