معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۰

افزایش صادرات فرش دستباف ایرانی به ژاپن

خبرگزاری کیودو نیوز ژاپن: علیرغم مشکلات کنونی صنعت فرش، فرش ایرانی همچنان قدرت برند خود را حفظ کرده است تا جایی که یونسکو آن را در سال 2010 به عنوان میراث فرهنگی ناملموس بشریت معرفی کرد. فرش های ایرانی حتی سال آینده در جشنواره معروف گیون کیوتو به نمایش در خواهند آمد و از آن به عنوان بخشی از دکوراسیون این فستیوال استفاده خواهد شد.

خبرگزاری کیودو نیوز ژاپن با انتشار خبری در مورد فرش ایران نوشت علیرغم مشکلات کنونی صنعت فرش، فرش ایرانی همچنان قدرت برند خود را حفظ کرده است تا جایی که یونسکو آن را در سال 2010 به عنوان میراث فرهنگی ناملموس بشریت معرفی کرد. فرش های ایرانی حتی سال آینده در جشنواره معروف گیون کیوتو به نمایش در خواهند آمد و از آن به عنوان بخشی از دکوراسیون این فستیوال استفاده خواهد شد.

تعداد قالیبافان ایرانی در چند سال گذشته تقریبا نصف شده است زیرا رقبای فرش ایران از کشورهای هند و ترکیه به دنبال تصاحب سهم بازار ایران هستند. در حالی که پیش از این فرش های ایرانی به بیش از 30 کشور جهان صادر می‌شد. ژاپن نیز از مارس تا می 2021 مقصد اصلی صادرات فرش بوده است. شیوع همه گیری کرونا نیز بر مشکلات بافندگان افزوده است. بافتن فرش در خانه منبع درآمد مهمی‌ برای زنان در روستاهای ایران بوده است. اما کاهش شدید حجم سفارش، بر آینده صنعت فرش دستباف سایه افکنده است. فرش های ایرانی از پشم و ابریشم بافته می‌شوند و از فرهنگ عشایری نشات گرفته اند. گفته می‌شود که در فلات ایران از گذشته‌های دور فرش بافته می‌شده و در حال حاضر نیز این کالا همچنان مورد علاقه بسیاری از مصرف کنندگان در دنیا است. فرش اردبیل که در موزه ای در لندن به نمایش گذاشته شده است بهترین نمونه از این هنر محسوب می‌شود.

صنعت فرش ایران اگرچه تحت فشار تحریم های آمریکا و همه گیری کرونا ضربه خورده است اما فعالان این حوزه ممکن است راهی برای نوآوری و خروج از این موضوع بیابند. به عنوان مثال می‌توان به بافتن نمونه‌های کوچک فرش سنتی به عنوان جایگزینی برای بالشتک های فراگیر ژاپنی زابوتون zabuton، اشاره نمود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما