معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

صادرات و واردات فرش و گلیم دستباف اسپانیا در نیمۀ اول سال 2023

حجم تجارت خارجی اسپانیا در بخش انواع فرش و گلیم دستباف در شش ماهۀ اول سال 2023، برابر با 6 میلیون و 594 هزار یورو شامل 2 میلیون و 881 هزار یورو صادرات و 3 میلیون و 713 هزار یورو واردات بوده است و بنابراین تراز تجاری اسپانیا در بخش فرش و گلیم دستباف، منفی 832 هزار یورو می‌باشد.

صادرات و واردات فرش و گلیم دستباف اسپانیا در سه ماه اول سال 2023

حجم تجارت خارجی اسپانیا در بخش فرش و گلیم دستباف در سه ماه اول سال 2023 معادل 3 میلیون و 126 هزار و 170 یورو با 1 میلیون و 363 هزار و 80 یورو صادرات ، 1 میلیون و 763 هزار و 90 یورو واردات و منفی400 هزار و 10 یورو تراز تجاری بوده است.

بیست و پنجمین نمایشگاه تخصصی - صادراتی فرش دستباف اصفهان

بیست و پنجمین نمایشگاه تخصصی- صادراتی فرش دستباف اصفهان که با عنوان نمایشگاهی Carpex شناخته می‌شود، طی روزهای 5 تا 10 بهمن‌ماه 1401 در محل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان با حضور مشارکت کنندگان به نام و برندهای مطرح این هنر صنعت برگزار خواهد شد.

تجارت فرش دستباف در اسپانیا در شش ماهه نخست سال 2021

گزارش آماری پیش رو بر اساس آخرین داده‌های منتشر شده توسط وزارت صنعت، تجارت و گردشگری اسپانیا در مورد تجارت فرش دستباف از جمله فرش ایران در این کشور تهیه شده است. این داده‌ها مربوط به 6 ماه نخست سال 2021 می‌باشد.

افزایش صادرات فرش دستباف ایرانی به ژاپن

خبرگزاری کیودو نیوز ژاپن: علیرغم مشکلات کنونی صنعت فرش، فرش ایرانی همچنان قدرت برند خود را حفظ کرده است تا جایی که یونسکو آن را در سال 2010 به عنوان میراث فرهنگی ناملموس بشریت معرفی کرد. فرش های ایرانی حتی سال آینده در جشنواره معروف گیون کیوتو به نمایش در خواهند آمد و از آن به عنوان بخشی از دکوراسیون این فستیوال استفاده خواهد شد.

معرفی بازار فرش ترکیه

صنعت فرش را می‌توان به دو بخش، فرش ماشینی و فرش دستبافت تقسیم کرد. فرش ماشینی سرمایه محور بوده و تولیدش مبتنی بر فن و ابزارآلات حوزه نساجی می‌باشد. اما تولید فرش دستبافت، بر نیروی کار و میراث هنری و تاریخی کشورها تکیه دارد. البته فرش هایی نیز وجود دارند که کاملاً در زمره این دو گروه قرار نمی‌گیرند. درواقع، این نوع فرش ها اصطلاحاً نیمه دستبافت یا نیمه ماشینی محسوب می‌شوند و غالباً بر روی سطوحی که نقوش آن از قبل بافته شده، تولید می‌گردند. با این حال، فهم مختصات بازار جهانی فرش و جایگاه کشورها در آن، مستلزم این تمییز و تقسیم بندی است. لذا در ادامه به بررسی جایگاه جهانی ترکیه در دو حوزه فرش ماشینی و فرش دستبافت می‌پردازیم.