معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۶

اخبار اقتصادی اردن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اردن در مرداد ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

وام های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به اردن

روزنامه الغد در گزارشی درباره کمک های خارجی در اردن نوشت: کمک ها باید در اجرای برنامه‌های اقتصاد و توسعه با هدف فراهم آوردن فرصت های شغلی، افزایش سرمایه گذاری‌ها و بهبود فضای کسب و کار و خدمات اساسی، پرداخت شود. این گزارش با اشاره به اینکه تقویت ذخایر ارزی و حمایت از ثبات پولی دومین محور برای اولویت بندی نحوه هزینه کرد کمک های مالی است، می افزاید پروژه‌هایی مانند آب و انرژی‌های تجدید پذیر مورد توجه کمک کننده‌ها است. همچنین مقابله با تبعات کرونا هم در اولویت است. در همین گزارش تصریح شده که بانک جهانی از تأمین بودجه برای وام 1.1 میلیارد دلاری به اردن طی سال جاری خبر داده  و این مازاد بر توافق قبلی به میزان 2.67 میلیارد دلار برای سال های 2022-2017 می‌باشد که مبلغ کل ارائه شده توسط بانک جهانی در این برنامه در این بازه به 3.77 میلیارد دلار می رسد.

از سوی دیگر، صندوق بین المللی پول هم از دسترسی اردن به  206 میلیون دلار وام سالانه تحت برنامه ای چهار ساله به ارزش 1.3 میلیارد دلار، خبر داد. همچنین با درخواست اردن برای افزایش برنامه 200 میلیون دلاری، به منظور کمک به کشور برای ادامه مبارزه با بیماری کرونا، توسط صندوق موافقت شده است. کل پرداخت های صندوق با احتساب کمک 206 میلیون دلاری جدید از ابتدای سال 2020 به حدود 900 میلیون دلار رسیده است.

چشم اندازه همکاری اقتصادی اردن و عراق

روزنامه الغد در گزارشی با اشاره به اینکه اردن از آنچه توسط کشورهای منطقه در بازار عراق در حال سرمایه گذاری و فعالیت هستند، عقب است، نوشت: موقعیت جغرافیایی اردن و نزدیک بودن آن به مرز عراق و سوریه فرصتی بزرگ و مهم برای راه اندازی و ورود به پروژه‌های بازسازی است که ارزش تخمینی آنها حدود 500 میلیارد دلار در هر دو کشور سوریه و عراق برآورد می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما