معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۰

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته چهارم تیر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌ گردد:

طرح ژاپن برای تحقق کاهش گازهای گلخانه ای در بخش های مختلف

دولت ژاپن برآوردی را تهیه کرده که نشان می دهد برای رسیدن به هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در بخش های فردی باید چه میزان از این گازها کاسته شود. دولت در ماه آوریل متعهد شد تا سال ۲۰۳۰ نسبت به سال ۲۰۱۳ چهل و شش درصد از میزان انتشار این گازها را کاهش دهد. برآورد می‌شود مقدار این کاهش معادل ۶۴۸ میلیون تن دی اکسید کربن باشد. منابع می‌گویند محاسبات اولیه دولت خواستار آن شده تا بیش از ۸۰ درصد از کل این کاهش از کاهش مصرف انرژی در صنایع و خانوارها تحقق یابد. در این برنامه دولت آمده که حدود ۱۷۳ میلیون تن از مصرف انرژی بخش صنعتی و ۱۳۸ میلیون تن از کاهش مصارف خانوارها کاهش خواهد یافت. این برآوردها براساس پیش نویس طرح سیاست پایه انرژی کشور است که روز چهارشنبه منتشر شد. این طرح خواستار افزایش سهم منابع انرژی تجدید پذیر است. این طرح همراه با اقدامات در حمل و نقل و سایر بخش ها، ۵۵۵ میلیون تن کاهش انتشار دی اکسید کربن در مصرف انرژی را در نظر دارد که ۸۶ درصد از کل کاهش انتشار دی اکسید کربن است. بعلاوه، این طرح خواستار یک کاهش 36.5 میلیون تنی از طریق بازیافت مواد شیمیایی به نام CFC های جایگزین و از طریق کاهش سوزاندن مقادیر زباله‌های پلاستیکی است. CFC های جایگزین به عنوان خنک کننده در یخچال ها استفاده می‌شوند و یک گاز گلخانه ای پرخطر هستند. پیش بینی می‌شود در کل 47.7 میلیون تن دی اکسید کربن از طریق کاشت درخت جذب شود.

ملحق شدن شرکت های سوزوکی و دای‌هاتسو به پروژه خودروهای برقی شرکت تویوتا

چندین خودروساز ژاپنی در حال همکاری با یکدیگر هستند تا به توسعه و ساخت خودروهای کوچک برقی ارزان قیمت سرعت بخشند. قرار است شرکت های سوزوکی موتور و دای‌هاتسو موتور در یک سرمایه گذاری مشترک به رهبری شرکت تویوتا موتور شرکت کنند. مدیرعاملان این شرکت ها می‌گویند شرکت های سوزوکی و دای‌هاتسو قصد دارند ۱۰ درصد از سهام این سرمایه گذاری مشترک را خریداری کنند. این شرکت جدید در حال توسعه فناوری‌هایی مانند فناوری‌های لازم برای کامیون‌های برقی است.

شرکت های سوزوکی و دای‌هاتسو در زمینه خودروهای کوچک پیشرو هستند. آنها با پیوستن به این ابتکارعمل همچنین قصد دارند با استفاده از فناوری ارتباطی خودروها سامانه توزیع کارآمدتری را راه اندازی کنند. دو شرکت کامیون سازی ایسوزو موتورز و هینو موتورز از قبل جزو سرمایه گذاران این پروژه مشترک هستند. هدف این خودروسازان این است که کاربرد فناوری‌های موسوم به کِیس CASE در زمینه‌هایی مانند خودروهای متصل و اتومبیل های خودران از خودروهای کوچک گرفته تا کامیونها را گسترش دهند. تویودا آکیو، رئیس شرکت تویوتا در یک کنفرانس خبری آنلاین گفت با توجه به فناوری‌های کِیس و در میانه درخواست ها برای جامعه ای با کربن صفر، سازندگان خودروهای کوچک تحت فشار هستند که تحول عمده ای به وجود بیاورند.

شرکت های الکترونیکی ژاپن بسته بندی پلاستیکی را کنار می‌گذراند

تعداد فزاینده ای از سازندگان لوازم الکترونیکی در ژاپن دیگر از پلاستیک در بسته بندی‌های خود استفاده نمی‌کنند. در بحبوحه افزایش تقاضای مصرف کنندگان برای محصولاتی که زباله‌های کمتری تولید می‌کند، این شرکت ها بتدریج از این مواد سازگار با محیط زیست استفاده می‌کنند. جدیدترین هدفون‌های بلوتوث گروه سونی در بسته بندهایی ارائه می‌شوند که برای ساخت آن از ماده ای از نی خیزران، الیاف نیشکر و کاغذهای بازیافت شده استفاده می‌شود. این ماده را می‌توان بازیافت کرد. این شرکت ممکن است از آن برای بسته بندی اقلام دیگر استفاده کند.

شرکت سونی می‌گوید مصرف کنندگان نسبت به تاثیر محصولات خریداری شده بر محیط زیست به طور فزاینده ای ابراز نگرانی می‌کنند. آنها امیدوارند آگاهی نسبت به این موضوع را بیشتر بالا ببرند.هیروسه کن ایچی، طراحی در گروه سونی می‌گوید: «مردم احساس می‌کنند که بسته بندی چیزی است که فقط باید دور ریخته شود. اما ما می خواهیم این طرز فکر را با استفاده از مواد قابل بازیافت تغییر دهیم.»«کاسیو کامپیوتر» در بسته بندی جدید حدود ۱۲۰ مدل ساعت مچی از پلاستیک کمتر و کاغذهای بازیافت شده بیشتر استفاده می‌کند.

ریکو سازنده ابزارهای دقیق نیز از این روند پیروی می‌کند. این شرکت می‌گوید به عنوان لایه محافظ برای شیشه در دستگاه‌های فتوکپی از بیوپلاستیک ساخته شده از نیشکر و گیاهان دیگر استفاده می‌کند.

ژاپن خواهان افزایش سهمیه صید ماهی تن باله آبی در اقیانوس آرام

ژاپن خواهان افزایش سهمیه اش برای صید ماهی تن باله آبی در اقیانوس آرام است. این ماهی بزرگ بخش عمده مواد لازم برای برخی از غذاهای پرطرفدار در ژاپن مانند سوشی و ساشیمی را تشکیل می دهد. ژاپن تصمیم دارد درخواست کند که سهمیه اش در مجموع ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. مقام هایی از کره جنوبی، تایوان، مکزیک، آمریکا و سایر نقاط جهان هم در این بحث و گفت گوها شرکت دارند.ژاپن می‌گوید به دلیل آنکه میزان ذخایر ماهی تن باله آبی از سال ۲۰۱۱ در حال افزایش بوده است، سهمیه‌های صید را می‌توان بیشتر کرد. این چهارمین سال متوالی است که ژاپن پیشنهاد افزایش سهمیه می دهد. آمریکا با این استدلال که ذخایر هنوز به اندازه کافی افزایش نیافته، این پیشنهاد ژاپن را رد کرده است. این گفت و گوها برای اولین بار سال گذشته به صورت مجازی برگزار شد ولی شرکت کنندگان وارد مذاکرات عمیق نشدند. سازمان شیلات ژاپن قصد دارد توضیح دهد که داده‌های علمی نشان می دهند که افزایش سهمیه‌های صید، مانعی در روند بالارفتن میزان ذخایر ایجاد نمی‌کند. با این حال احتمالا این مذاکرات با چالش هایی روبرو خواهد شد زیرا بنا به گزارش ها آمریکا موضع خود را تغییر نداده است.

تولید کارخانجات ژاپنی به سطح پیش از کرونا رسید

میزان تولید صنعتی ژاپن با رشد در ماه ژوئن، از سطوح پیش از شیوع کرونا فراتر رفت. رونق در بخش های خودروسازی و دستگاه‌های ساخت تراشه از عوامل عمده این رشد بودند. روز جمعه، مسئولان وزرات صنایع ژاپن اعلام کردند که تولید کارخانجات 6.2 درصد نسبت به ماه می افزایش داشت. این نخستین افزایش طی دو ماه گذشته است.

تولید بدنه و موتور خودروهای سواری در بحبوحه افزایش تقاضای داخلی و خارجی، 22.6 درصد افزایش یافت. تولید دستگاه‌های ساخت تراشه و سایر ماشین آلات مخصوص تولید 8.9 درصد افزایش داشت.

افت شدید شاخص اصلی سهام در بازار بورس توکیو

شاخص اصلی سهام در بازار بورس توکیو در آخرین روز کاری ماه ژوئیه به شدت افت کرد. با افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ژاپن، این شاخص نزدیک به ۵۰۰ واحد کاهش یافت.روز جمعه، میانگین نیککی در سطح ۲۷۲۸۳ واحد بسته شد که نسبت به پایان روز پنجشنبه 1.8 درصد یا ۴۹۸ واحد پایین تر است.تحلیل گران می‌گویند پس از تصمیم دولت مبنی بر این که مناطق بیشتری را تحت وضعیت اضطراری کرونا قرار دهد و برخی محدودیت ها را تمدید کند، نگرانی‌ها نسبت به چشم انداز اقتصادی در میان سرمایه گذاران در حال افزایش بوده است.

پیش بینی‌ها حاکی از رشد نه چندان سریع اقتصاد ژاپن است

تحلیلگران برتر اقتصادی ژاپن می‌گویند که به باور آنها اقتصاد ژاپن در سه ماهه گذشته رشد متعادلی داشت. آمار واقعی زودتر از نیمه ماه اوت منتشر نخواهد شد اما اندیشکده‌های بخش خصوصی پیش بینی‌های خود را منتشر کرده اند. بیشتر آنها می‌گویند که رشد اقتصادی برای دوره سه ماهه آوریل تا ژوئن در مقایسه با کشورهایی همچون آمریکا که در آن،‌ واکسیناسیون سریعتر صورت گرفت، کم خواهد بود.

هشت شرکت از این ۱۰ شرکت می‌گویند که تولید ناخالص داخلی ژاپن پس از لحاظ کردن تورم، احتمالا افزایش داشته است که در این صورت، رشد اقتصادی پس از دو دوره سه ماهه را رقم می زند. خوش بینانه ترین تخمین رشد اقتصادی 1.8 درصدی را نشان می دهد در حالی که دو شرکت دیگر، کاهش اندکی را پیش بینی کردند.

این اندیشکده‌ها می‌گویند که فعالیت اقتصادی در کشورهای دیگر از سر گرفته شده است و این باعث افزایش صادرات از ژاپن شده است. آنها می‌گویند که شرکت ها دوباره در کارخانجات و تجهیزات سرمایه گذاری می‌کنند. تحلیلگران اما می‌گویند که هزینه کرد کم مصرف کنندگان به اقتصاد کشور ضربه می زند. این رقم معمولا بیش از نیمی از عملکرد اقتصادی ژاپن را نشان می دهد. اقتصاد اتحادیه اروپا در مقایسه در سه ماهه گذشته با نرخ سالانه 8.3 درصدی رشد داشت و اقتصاد آمریکا رشد 6.5 درصدی را تجربه کرد.

ابراز خرسندی وزیر احیای اقتصادی ژاپن از پیوستن پرو به TPP

نیشی­مورا، وزیر مسئول احیای اقتصادی ژاپن گفت: کشور پرو امور داخلی مربوط به عضویت در پیمان مشارکت اقیانوس آرام را به پایان رسانده و از نیمه­ دوم ماه سپتامبر به عنوان هشتمین کشور به عضویت آن در خواهد آمد. وی گفت: بسیار مایه­ خرسندی است که با عضویت پرو، اجرای مزایای TPP سرعت بیشتری خواهد گرفت. پس از پیوستن پرو، به سرعت با انگلیس مذاکره خواهیم کرد و به عنوان کشوری که ریاست TPP را بر عهده دارد، برای توسعه و گسترش اجرای آن تلاش خواهیم کرد. وی ابراز امیدواری کرد که کشورهای مالزی، برونئی و شیلی نیز هر چه سریع­تر امور داخلی خود مربوط به عضویت در TPP را به پایان برسانند.

تعطیلی موقت خط تولید تویوتا

شرکت خودروسازی تویوتا اعلام کرد اوایل ماه اوت حداکثر به مدت 4 روز خط تولید 2 کارخانه در استان آیچی را متوقف خواهد کرد. بنابر اعلام شرکت تویوتا، گسترش شیوع کرونا در ویتنام، تأمین قطعات از این کشور را با تأخیر مواجه کرده، لذا شرکت تصمیم به توقف فعالیت خود گرفته است. این خط تولید شامل تولید خودروهای برند برتر لکسوس و لندکروز است و در مجموع تولید 5000 خودرو را تحت تأثیر قرار می­دهد.

تاکید موتگی بر اهمیت همکاری با کشورهای عضو آسه آن

موتگی توشیمیتسو، وزیر خارجه ژاپن بر اهمیت همکاری با کشورهای جنوب شرقی آسیا برای دستیابی به منطقه آزاد و باز اقیانوس هند و آرام تاکید کرده است. موتگی روز سه شنبه در نشست آنلاین با وزرای خارجه ۱۰ عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آ سه آن) شرکت کرد. او به همتایان خود گفت اکنون بیش از هر زمان دیگری، در بحبوحه همه گیری ویروس کرونا، حفظ و تقویت اصول حاکمیت قانون، باز بودن، شفافیت و فراگیر بودن در منطقه بسیار مهم است. او خاطرنشان کرد با توجه به افزایش فعالیت های سلطه گرانه چین در دریاهای چین جنوبی و شرقی، ژاپن گروه آ سه آن را کلید دستیابی به منطقه آزاد و باز اقیانوس های هند و آرام می داند.

موتگی متعهد شد که از سند چشم انداز آسه آن که ابتکار ارائه شده توسط این گروه برای اقیانوس های هند و آرام است، حمایت کند و با آن همکاری کامل انجام دهد. او همچنین اشتیاق خود برای بالا بردن روابط ژاپن و آسه آن را به یک سطح جدید اعلام کرد و برنامه ژاپن برای دعوت از سران آسه آن به این کشور برای اجلاس ویژه در سال ۲۰۲۳، به مناسبت پنجاهمین سالگرد دوستی و همکاری ژاپن و اعضای آسه آن، اعلام کرد.

موتگی: کشورهای وام دهنده باید از مقررات بین المللی پیروی کنند

موتگی توشیمیتسو، وزیر خارجه ژاپن تاکید کرده است که کشورهای وام دهنده زمانی که برای پروژه‌ها در کشورهای در حال توسعه وام ارائه می دهند باید از مقررات بین المللی پیروی کنند. موتگی روز سه شنبه در یک نشست آنلاین وزرای خارجه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا، ژاپن، چین و کره جنوبی این سخنان را بیان کرد.

موتگی خاطر نشان کرد در حالیکه جهان در حال بهبودی از دنیاگیری کرونا است احتمالا ارائه این وام ها به کشورهای در حال توسعه افزایش خواهد یافت. موتگی گفت جهت تضمین استقلال و ادامه رشد کشورهای وام گیرنده، ارائه وام باید با روشی منصفانه و شفاف انجام شود.

این سخنان وزیر خارجه ژاپن ظاهرا به منظور کنترل ارائه وام های عظیم چین است که کشورهای وام گیرنده را در به اصطلاح تله بدهی می اندازد. موتگی در این نشست هچنین گفت که ژاپن به حمایت از تلاش های کشورهای آسه آن برای مقابله با دنیاگیر شدن ویروس کرونا ادامه خواهد داد. او توضیح داد که ژاپن برای کشورهای آسه آن ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن و همچنین حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ین یا حدود ۲۳ میلیون دلار به عنوان وام بلاعوض برای لجستیک زنجیره سرد جهت تحویل این واکسن‌ها تامین کرده است.

رکورد سود خالص تویوتا برای سه ماه آوریل تا ژوئن

علیرغم اینکه همه گیری جهانی ویروس کرونا شرایط اقتصادی را تیره کرده، تویوتا موتور یک رکورد سود خالص برای سه ماهه اول سال مالی جاری ثبت کرده است.تویوتا می‌گوید این درآمد هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری مربوط به دوره آوریل تا ژوئن بوده است. این یک بهبود قابل توجه نسبت به سال گذشته است که طی آن به دلیل همه گیری کرونا سود کاهش یافت. شرکت Daihatsu سازنده ماشین‌های کوچک و Hino سازنده کامیون نیز زیرمجموعه گروه تویوتا هستند. 

کاهش جمعیت ژاپن برای دوازدهمین سال متوالی

وزارت امور داخلی ژاپن جمعیت کشور را بر اساس فهرست ثبت شده افراد مقیم این کشور گرد آوری کرد. جمعیت این کشور تا روز یکم ژانویه بیش از ۱۲۳ میلیون و ۸۴۰ هزار نفر بود که نسبت به سال پیش از آن ۴۲۸ هزار نفر کمتر است. در مجموع میزان زاد و ولد در ژاپن در سال گذشته ۸۴۳ هزار مورد بود که از زمان آغاز این بررسی در سال ۱۹۶۸ کمترین است. تعداد مرگ و میر حدود یک میلیون و ۳۷۰ هزار مورد بود که دومین رقم بالای ثبت شده است. کاهش طبیعی جمعیت یا تعداد مرگ و میر بیشتر از میزان تولد در این کشور برای سیزدهمین سال متوالی افزایش داشته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما