معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

رشد صنایع کشورهای جنوب شرقی آسیا در سال 2023

آسیای جنوب شرقی مکانی مناسب برای رشد صنایع متعدد در سراسر منطقه بوده که پیش بینی می‌شود در سال 2023 سریعتر از متوسط رشد جهانی حرکت کند. آ.سه.آن یا اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا از جمله مناطقی است که سریع‌ترین رشد را در جهان دارد. بر اساس گزارش بانک توسعه آسیایی ADB، رشد اقتصادی در جنوب شرق آسیا در سال 2022 به 5.5 درصد رسید. در حالیکه پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول (IMF) برای رشد جهانی 3.2 درصد در سال 2022 و 2.7 درصد در سال 2023 بود. بنابراین پیش‌بینی می‌شود ASEAN همچنان به طور قابل توجهی سریع‌تر از میانگین جهانی رشد کند.

توافقنامه حمل و نقل هوایی آسه آن و اتحادیه اروپا

توافقنامه جامع حمل و نقل هوایی اتحادیه آسه آن و اتحادیه اروپا (AE CATA) که به عنوان نخستین توافقنامه اتصال هوایی بین منطقه ای در جهان در بیست و هشتمین نشست وزرای حمل و نقل آسه آن (ATM) در اندونزی به امضا رسید، با بهبود اتصال مستقیم بین جمعیت 1.1 میلیارد نفری دو اتحادیه و ارتقای قوانین و استانداردهای پروازها، موجب ایجاد فرصت های جدیدی برای مصرف کنندگان، خطوط هوایی و فرودگاه‌ها در اروپا و کشورهای آسه آن خواهد شد. توافقنامه AE CATA جایگزین بیش از 140 قرارداد دو جانبه خدمات هوایی می‌شود و با ارائه مجموعه ای واحد از قوانین موجب کاهش تشریفات اداری خواهد شد.

شاخص های اقتصادی اتحادیه آسه آن در یک نگاه

در این گزارش شاخص های اقتصادی اتحادیه آسه آن در سال 2020 بر اساس آمار کتاب سال اتحادیه آسه آن 2021مورد بررسی قرار گرفته است.

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته اول دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اخبار اقتصادی امارات متحده عربی

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های امارات متحده عربی در آذر ماه 1400 به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اخبار اقتصادی عمان

اهم اخبار اقتصادی عمان در هفته سوم آذر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته چهارم تیر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌ گردد:

اندونزی و اتحادیه اروپا

جوزف بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی در تاریخ 11 خرداد (1 ژوئن)، به اندونزی سفر کرد. تمایل اتحادیه اروپا به تعمیق روابط و همچنین توسعه بیشتر مشارکت استراتژیک خود با اندونزی ، به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای دموکراتیک و اقتصادی جهان، که ریاست گروه جی20 را در سال 2022 و ریاست آ سه آن را در سال 2023 بر عهده خواهد داشت، هدف این سفر بود.

اخبار اقتصادی آفریقا (هفته سوم اردیبهشت ماه 1400)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته سوم اردیبهشت ماه 1400 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

موافقتنامه‌های تجاری مالزی با دیگر کشورها

اصولا انعقاد توافقتنامه‌های همکاری میان کشورها نشان دهنده سطح و پیوستگی روابط کشورهاست و موافقتنامه‌های بازرگانی بخصوص از نوع « تجارت آزاد» جزء توافقاتی است که در مراحل پیشرفته همکاری بین کشورها منعقد می‌گردد. در این نوشتار موافقتنامه‌های تجاری که مالزی با دیگر کشورها بصورت دو یا چند جانبه امضا کرده است، بررسی می‌شود.