معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۷

اخبار اقتصادی مولداوی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور مولداوی در نیمه اول مرداد 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

 به دلیل  تعمیر پل رومانی، تردد در بزرگراه اتصالی اوکراین و رومانی به مدت یک سال متوقف می‌شود

اداره دولتی راهداری جمهوری مولداوی اعلام کرد: به علت تعمیرات پل بزرگراه مسیر رومانی به اوکراین، این بزرگراه به مدت یک سال مسدود خواهد شد. تعمیرات از 19 ژوئیه آغاز و تا پایان ژوئیه 2022 ادامه خواهد داشت. طی اطلاعیه‌ای این موضوع به رانندگان اطلاع‌رسانی شد و اداره راه‌های استانی، جاده انحرافی جایگزین را مشخص کرده است.

صادرات مولداوی

 اداره ملی آمار جمهوری مولداوی اطلاع داد: صادرات مولداوی شتاب بیشتری گرفته است. در پنج ماه اول سال 2021، تولیدکنندگان جمهوری مولداوی بیش از 1.1 میلیارد دلار کالا به خارج از کشور صادر کرده‌اند. این میزان تقریبا 13 درصد بیش از مدت مشابه سال 2020 می‌باشد. شریک اقتصادی اصلی، اتحادیه اروپا است که بیش از 65 درصد کالاهای جمهوری مولداوی را بخود اختصاص می‌دهد. رومانی در میان کشورهای اصلی وارد کننده محصولات مولداوی رتبه اول را بخود اختصاص داده است. در پنج ماه اول این رقم 28 درصد بود. آلمان با بیش از 10 درصد در رده دوم و روسیه و ترکیه با حدود 9 درصد در رده‌های بعدی می‌باشند. علاوه بر آن، کالاهای مولداویایی بطور فعالی توسط ایتالیا، لهستان و چک نیز خریداری شده است.

 از ماه ژانویه تا ماه می، جمهوری مولداوی غالباً ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل صادر کرده است. علاوه بر آن، کالاهای صنعتی، مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و دخانیات اهمیت دارد. در زمینه واردات، کشور مولداوی ماشین آلات، مواد شیمیایی، محصولات غذایی و سوخت های معدنی وارد می‌کند. کشورهای اصلی وارد کننده رومانی، روسیه، چین، اوکراین و آلمان هستند.

سود بانک های مولداوی در نیمه اول 2021 حدود 942 میلیون لی شد

 بر اساس گزارش بانک مرکزی مولداوی، در ژانویه تا ژوئن 2021، 11 بانک در جمهوری مولداوی حدود 942 میلیون لی سود دریافت کردند. این شاخص حدود 8.43 درصد بیشتر از زمان مشابه در سال گذشته است که حدود 655 میلیون لی بود.

بر اساس همین گزارش، بیشترین میزان سود متعلق به مولدوا- آگروایندبانک می‌باشد که 06.274 میلیون لی است. بانک مولدین دسوبانک با 24.267 میلیون لی در مرتبه دوم می‌باشد که در سال گذشته در همین زمان فقط 6.171 میلیون سود دریافت کرده بود. بانک OTP Bank سودی معادل 153 میلیون لی دریافت کرد که در سال گذشته فقط 1.40 میلیون سود داشت.

وزارت اقتصاد: صادرات محصولات کشاورزی بخاطر شرایط بد آب و هوایی در سال 2020 کاهش داشت

شرایط نامساعد آب و هوایی در سال 2020، موجب کاهش محصولات کشاورزی شد و بطور محسوسی بر صادرات این نوع محصولات تاثیر گذاشت. در همین حال، در شش ماه اول سال 2021، صادرات روغن و چربی صادراتی 36 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. علاوه بر آن، فروش مواد غذایی و حیوانات زنده 33 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. صادرات غلات و محصولات این گروه نسبت به سبزیجات و میوه جات  5.1 برابر یعنی حدود 23 درصد کاهش داشته است.

رئیس کمپانی مولداوگاز علت افزایش تعرفه گاز در مولداوی را عنوان نمود

وادیم چبان رئیس کمپانی مولداوگاز اطلاع داد: در سال جاری تعرفه‌های گاز طبیعی در مولداوی افزایش می‌یابد. ضرورت تنظیم تعرفه‌ها به دلیل بهبود اقتصاد جهانی و افزایش قیمت گاز است. 

ساندو : مولداوی در ماه آگوست می‌تواند از صندوق بین المللی پول 236 میلیون دلار دریافت کند

 مایا ساندو رئیس جمهور در فیس بوک خود درباره گفتگو با کریستالینا گئورگیوا رئیس صندوق بین‌المللی پول اطلاع داد:‌ درباره رفع فوری موانع برای امضای برنامه جدید با صندوق بین‌المللی پول تبادل نظر نمودیم. تا پایان ماه آگوست می‌توانیم 236 میلیون دلار بعد از تایید هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول دریافت کنیم. 

آخرین آمار شیوع ویروس کرونا در جمهوری مولداوی (8 مرداد ماه 1400)

مجموع مبتلایان: 259202

تعداد جان باختگان: 6253

مجموع بهبودیافتگان: 251850

وضعیت بحرانی: 1099

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما