معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۰۲

بازار برق واحد قاره آفریقا

بازار برق واحد آفریقا، بزرگ‌ترین برنامه تجارت انرژی در جهان است که انرژی الکتریسیته را از طریق شبکه خرید و فروش برق مقرون به صرفه در اختیار 55 کشور عضو اتحادیه آفریقا قرار می‌دهد.

در جریان افتتاح بازار مزبور که در اواخر خرداد ماه سالجاری انجام شد خانم "امانی ابوزید" کمیسر انرژی اتحادیه آفریقا تأکید کرد؛ بازار واحد برق آفریقا پاسخی مناسب برای رفع تبعیض در استفاده از انرژی الکتریسیته از طریق بهینه‌سازی منابع انرژی تجدید پذیر برای دسترسی 100 درصدی به برق در سطح قاره تا سال 2030، مطابق با دستور کار 2063 اتحادیه آفریقا و برنامه توسعه پایدار سازمان ملل متحد است.

برنامه ایجاد بازار برق واحد آفریقا یکی از اهداف اتحادیه آفریقا براساس دستور کار همگرایی منطقه‌ای است که با همکاری فنی و مالی اتحادیه اروپا از سال 2015 در حال انجام و تکمیل است. اجرای بازار واحد در حال حاضر توسط آژانس توسعه اتحادیه آفریقا NEPAD و از طریق یک برنامه جامع برای هماهنگ‌سازی در مناطق مختلف، پشتیبانی می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود فاز اول بازار واحد برق آفریقا در اوایل سال 2023 تکمیل و تا سال 2040 به بهره‌برداری کامل برسد. بازار مزبور یکی از عناصر اصلی توافق‌نامه منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا ZLECAF است. در سال ۱۹۹۵ کم‌تر از ۲۰ درصد مردم این قاره به برق دسترسی داشته‌اند و در حال حاضر این رقم به ۴۰ درصد رسیده است و این بدان معنا است که هنوز نزدیک به ۶۰۰ میلیون نفر در این قاره به برق دسترسی ندارند. مصر یکی از کشورهای آفریقائی است که مازاد تولید برق دارد و دارای منابع فسیلی بسیاری برای تأمین برق است. این کشور علاوه بر ارتباط الکتریکی با لیبی و اردن، در جهت اتصال به شبکه‌های عربستان و سودان در شرق و جنوب خود گام برداشته است. میزان دسترسی مردم نیجر به برق 20 درصد است.میزان دسترسی مردم چاد 11 درصد است.انگلیس در پروژه انرژی‌های تجدید پذیر قاره آفریقا حدود یک میلیارد و 900 میلیون دلار سرمایه‌گذاری نموده است.صندوق توسعه انرژی‌های پایدار وابسته به بانک توسعه آفریقا با اختصاص ۷۶۰ میلیون دلار برای توسعه و تأمین انرژی‌های تجدید پذیر در قاره سیاه سرمایه‌گذاری می‌کند.

 تاکنون طرح‌های بسیاری درزمینهٔ تأمین انرژی برای کشورهای موسوم به صحرای آفریقا (کشورهای جنوب آفریقا) ارائه‌شده که به علت فقدان بودجه بلاتکلیف مانده و یا اجرانشده‌اند. احداث نیروگاه‌های خورشیدی و آبی بهترین راه برای برطرف کردن معضل کمبود انرژی در کشورهای آفریقایی است.

براساس برآوردهای به‌عمل‌آمده، با اجرای این طرح‌ها انتظار می‌رود حداقل ۲۰ هزار شغل در آفریقا ایجاد شود، نزدیک به ۶۰۰ گیگاوات برق در ساعت تولید گردد و از انتشار ۳۲۰ هزار تن گازهای آلاینده ممانعت به عمل آید.

جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به تجربیات و قدرت فنی مهندسی خود می‌تواند در مناقصه‌های بین‌المللی در این قاره به‌خصوص در حوزه ساخت نیروگاه‌های خورشیدی همکاری نماید.

منابع

https://donya-e-eqtesad.com/

https://barghnews.com

/https://www.shana.ir/

https://www.irna.ir/

https://www.afdb.org/

https://www.jeuneafrique.com

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما