معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۱۲

اخبار اقتصادی ترکیه

گزیده‌ای از اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته اول تیر 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر گردیده به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی و کمیته ثبات قیمت 

با حکم رجب طیب اردوغان، ریاست جمهوری ترکیه شورای هماهنگی اقتصادی و کمیته ثبات قیمت تأسیس شد. اعضای شورا و کمیته مزبور متشکل از وزیر خزانه‌داری و دارایی، وزیر کار و تأمین اجتماعی، وزیر انرژی و منابع طبیعی، وزیر صنعت و فناوری، وزیر کشاورزی و جنگلداری، وزیر تجارت، رئیس سازمان استراتژی و بودجه ریاست جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی (رئیس کل بانک مرکزی تنها در کمیته ثبات قیمت عضو بوده و در شورای هماهنگی اقتصادی حضور ندارد) می‌باشند که برای تأمین ثبات قیمت به طور دائمی تلاش خواهند کرد. شورای هماهنگی اقتصادی موظف گردیده تا جلسات ماهانه به صورت منظم برگزار نمایند و  هر سه ماه یکبار گزارشاتی در خصوص موضوع ثبات قیمت و راهکارها ارائه کنند.

لطفی الوان، وزیر دارایی و خزانه‌داری ترکیه، نیز با انتشار پستی در حساب توئیتر خود توضیحاتی در خصوص اهداف "کمیته ثبات قیمت" ارائه کرد. الوان اعلام داشت: بانک مرکزی مسئول حفظ ثبات قیمت‌ها است. هدف اصلی کمیته ثبات قیمت‌ها ایجاد راه حل‌هایی در برابر شوک‌های عرضه است که خطر تورم را ایجاد می‌کند. لذا به هیچ عنوان بحث دخالت در امور بانک مرکزی مطرح نبوده و صورت نخواهد گرفت.

گزارش تجارت خارجی ترکیه برای ماه می 2021- سازمان آمار ترکیه

سازمان آمار ترکیه، گزارش تجارت خارجی این کشور برای ماه مه 2021 را اعلام کرد. بر اساس این گزارش، صادرات ترکیه در ماه مه 2021 نسبت به مدت مشابه سال قبل با 65.7 درصد افزایش به 16 میلیارد و 498 میلیون دلار و میزان واردات نیز با 54 درصد افزایش به 20 میلیارد و 627 میلیون دلار رسیده است.

در ماه مه، کسری تراز تجارت خارجی نسبت به مدت مشابه سال قبل 20.2 درصد افزایش یافت و از 3 میلیارد و 436 میلیون دلار به 4 میلیارد و 129 میلیون دلار رسید.

سازمان آمار ترکیه، میزان صادرات این کشور در پنج ماه نخست سال جاری (ژانویه-مه سال 2021) را با 38.3 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل 85 میلیارد و 209 میلیون دلار  و میزان واردات را نیز در همین مدت با 25.2 درصد افزایش 103 میلیارد 485 میلیون دلار اعلام کرد. در این مدت کسری تراز تجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با 13.1 درصد کاهش از 21 میلیارد و 35 میلیون دلار به 18 میلیارد و 277 میلیون دلار رسید.

بیشترین صادرات ترکیه در ماه می‌ به ترتیب به کشورهای آلمان با 1 میلیارد و 408 میلیون دلار، آمریکا با 1 میلیارد و 152 میلیون دلار انگلستان با 1 میلیارد و 106 میلیون دلار، ایتالیا با 835 میلیون دلار و اسپانیا با 715 میلیون دلار صورت گرفته است. صادرات به 5 کشور اول 31.6 درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده است.

بیشترین واردات نیز به ترتیب از کشورهای چین با 2 میلیارد و 633 میلیون دلار،  روسیه با 2 میلیارد و 62 میلیون دلار، آلمان با 1 میلیارد و 783 میلیون دلار، آمریکا با 951 میلیون دلار و ایتالیا با 933 میلیون دلار صورت گرفته است. واردات از 5 کشور اول 40.5٪ از کل واردات ترکیه را به خود اختصاص داده است.

بر پایه این گزارش، صادرات ایران به ترکیه در ماه می 204.9 میلیون دلار بوده این در حالی است که این رقم در ماه می سال گذشته بالغ بر 53 میلیون دلار بوده است. در دوره پنج ماهه 2021 نیز صادرات ایران به ترکیه 980 میلیون دلار بالغ گردیده که این رقم در مدت مشابه سال قبل 355.6 میلیون دلار بوده است.

واردات ایران از ترکیه در ماه می 2021 بالغ بر 197 میلیون دلار بوده و این رقم در ماه می سال 2020 بالغ بر 70.8 میلیون دلار بوده است.

در دوره پنج ماهه 2021 نیز واردات ایران از ترکیه 997.3 میلیون دلار بالغ گردیده که این رقم در مدت مشابه سال قبل 593.7 میلیون دلار بوده است.

وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه: سیاست‌های نتیجه‌گرا باید مدل انتخابی کشورها باشد- دنیا

لطفی الوان وزیر دارایی و خزانه‌داری ترکیه در جمع اعضای اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و صنایع ترکیه طی سخنانی اظهار داشت: اقتصاد جهانی در سال گذشته، شاهد یکی از شدیدترین انقباضات پس از جنگ جهانی دوم بوده است. در این دوره، سلامت جامعه و اقتصاد به طور جدی آسیب دیده است. البته در دوران شیوع ویروس کرونا، شاهد تحولات ساختاری در اقتصاد جهانی بوده‌ایم. دیجیتالی شدن، تحول سبز و تغییر شکل زنجیره‌های تولید و مصرف مهمترین موارد دستور کار در دوره آینده است. بی‌شک کشورهایی که در دوران پیش رو بتوانند به سیاست‌های نتیجه‌گرا روی آورند، قدرت رقابت کشورشان را افزایش خواهند داد و تأثیرات مثبت آن را در اقتصادشان خواهند دید. وی در زمینه مبارزه با ویروس کرونا مدل ترکیه را موفق‌آمیز ارزیابی کرد و ابراز امیدواری نمود تا در نتیجه اقدامات موثر دولت ترکیه در زمینه مبارزه با ویروس کرونا، اقتصاد ترکیه سریعا به سمت بهبودی حرکت نماید و انتظار رشد اقتصادی دو رقمی را برای سه ماهه دوم سال جاری  پیش‌بینی کرد.

الوان در ادامه مهمترین برنامه وزارتخانه اش را مهار نرخ تورم و تک رقمی‌ کردن آن عنوان کرد و اعلام داشت، تحقق این هدف از  مسیر رشد و رفاه پایدار عبور می‌کند.

وی همچنین در خصوص عدم توانایی بازپرداخت اقساط وام‌ها توسط برخی از شرکت‌های تجاری گفت، در نظر داریم تا اقساط این دسته از شرکت‌های تجاری را مجددا مورد بازبینی و برنامه اقساط جدیدی را برای آنها تعریف نماییم.

افزایش 32 درصدی صادرات روغن نباتی ترکیه- وب سایت خبرها

بر اساس اعلام انجمن صادرکنندگان ترکیه میزان صادرات روغن نباتی در پنج ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 32 درصد افزایش به 503،8 میلیون دلار رسید. بیشترین صادرات روغن نباتی ترکیه به کشورهای عراق با 84 میلیون دلار، سوریه با 51 میلیون دلار و لیبی با 50 میلیون دلار صورت گرفته است.

افزایش 15 درصدی بهای برق در ترکیه از اول جولای 2021- حریت

بر اساس اعلام سازمان تنظیم بازار انرژی ترکیه، از اول جولای 2021 بهای برق برای تمامی ‌گروه‌های مصرفی 15 درصد افزایش یافت. بر این اساس نرخ هر یکصد کیلو وات ساعت برق با احتساب مالیات و عوارض 91،56 لیر محاسبه خواهد شد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما