معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۸

اخبار اقتصادی فرانسه (هفته چهارم خرداد)

برخی از مهمترین اخبار اقتصادی فرانسه در هفته چهارم خرداد 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر گردیده است به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 اقتصاد فرانسه بر اساس اعلام بانک مرکزی این کشور سرعت می‌گیرد.

فرانسوا ویله روا دو گالو مدیر بانک مرکزی فرانسه وضعیت کشورش را این گونه خلاصه می‌کند: در مسیر خروج از بحران، اقتصاد فرانسه هنوز به وضعیت قبلی نرسیده اما به طور محسوسی سرعت گرفته است. پس از عقب گرد شدید ثبت شده در سال 2020 به علت همه گیری، خروج از خانه نشینی تدریجی و پیشرفت ها در واکسیناسیون تاثیرات خود را بر از سرگیری فعالیت ها نشان می دهند. از سرگیری فعالیت ها از سه ماهه دوم 2021 آغاز شده است. در ماه آوریل، فعالیت ها شش درصد کمتر از سطح ماقبل بحران بودند. این رقم در ماه می‌به منفی چهار درصد رسید و در ماه ژوئن احتمال دارد منفی سه دهم باشد.

بر اساس ارزیابی‌های بانک مرکزی فرانسه، حرکت برای جبران شرایط قرار است در طول فصل های آینده شتاب بیشتری به خود بگیرد. این بانک پیش بینی کرده است که فعالیت تجاری قرار است از ابتدای سال 2022 از سطح ماقبل بحران فراتر رود که به معنای تحقق این شرایط یک فصل جلوتر از پیش بینی‌های ماه مارس است.

در مجموع، در سال 2021، تولید ناخالص داخلی قرار است 5.75 درصد رشد داشته باشد. این رقم به شدت بالاتر از پیش بینی رشد اقتصادی برای منطقه یورو است که بانک مرکزی فرانسه آن را برای سال جاری 4.6 درصد ارزیابی کرده است. به گفته دوگالو، این رقم همچنین بهتر از رقم پیش بینی شده برای آلمان و ایتالیاست که به ترتیب 3.7 درصد و 4.4 درصد پیش بینی شده است. این نرخ رشد اساساً با تقاضای داخلی و مصرف خانوارها و سرمایه گذاری‌های خصوصی تغذیه می‌شود.

تحقیقات بانک مرکزی فرانسه درباره تجارت خرد نشان می دهد که فروش در ماه می در مقایسه با ماه آوریل 8.3 درصد رشد داشته است و بخش های کفش، عطریات و بهداشتی و البسه افزایش فعالیت چشمگیری داشته اند.

مصرف خانوارها، اگر فرانسوی‌ها رضایت دهند که بخشی از پس اندازهای انباشته شده خود در دوران بحران را خرج کنند، قرار است آهنگ پایداری در بقیه سال داشته باشد . بر اساس اعلام بانک مرکزی فرانسه، این پس اندازها از 142 میلیارد یورو در ماه مارس احتمال دارد به180 میلیارد یورو تا پایان سال برسد. دوگالو معتقد است که این پس اندازها یک ذخیره بالقوه برای رشد اقتصادی است که می‌تواند تا هفت درصد نیز برسد.

به گفته بانک مرکزی فرانسه، این افزایش مصرف با از سر گیری قوی سرمایه گذاری خصوصی همراه است. در حالی که سرمایه گذاری در سال 2020، 8.9 درصد کاهش یافته بود پیش بینی می‌شود در سال 2021، 9.7 درصد رشد داشته باشد. 

  منبع:لاکروا

لزاکو : در انتظار بازگشت ایران به بازارهای نفتی [1]

لزاکو گزارش داد جمهوری اسلامی ایران در صورتی که تحریم های آمریکایی برداشته شود خواهد توانست سریعا صادرات نفتی خود را از سر بگیرد. از سرگیری طرح های مربوط به استخراج های جدید از حوزه‌های نفتی و گازی با مشارکت شرکای خارجی محتمل است. شرکت های نفتی ایران در نقطه آغاز مسابقه قرار گرفته اند.

ذخیره نفتی ایران روی دریا

بخشی از شروع صادرات نفتی ایران می‌توانند به سرعت وارد بازار شوند زیرا ایران ذخیره مهمی از نفت خود را در کشتی‌هایش در روی دریا ذخیره کرده است. تحلیلگران بانک " MUFG معتقدند ایران هم اکنون بین 60 تا 70 میلیون بشکه نفت روی دریا دارد که سریعا می‌توانند به سوی چین یا هند ارسال شوند.  علاوه براین از سرگیری تولید نفت ایران نیز سریع و شدید خواهد بود.

فرانسیس په رن، مدیر تحقیقات در موسسه " IRIS " می‌گوید :

" در سری قبل از تحریم های ایران ، در سال 2016 ایرانی‌ها توانستند تنها در عرض چند ماه، خودشان را به بالاترین میزان برسانند. دلیلی هم نیست که تصور شود این بار وضعیت فرق می‌کند زیرا تاسیسات نفتی ایران در وضعیت خوبی از فعالیت حفظ شده اند".

[1] https://www.lesechos.fr/monde/afrique-moyen-orient/iran-un-retour-attendu-sur-le-marche-du-petrole-1323734

[2] Marc-Antoine Eyl-Mazzega

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما