معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

ثبت رکورد تاریخی صادرات و واردات اسپانیا

صادرات و واردات اسپانیا در یازده‌ ماه نخست سال 2022 به‌ترتیب به حدود 357 و 421 میلیارد دلار رسید که در تاریخ این کشور بی‌سابقه محسوب می‌شود.

افزایش نرخ برابری دلار در بازارهای جهانی و کاهش میزان سود حاصل از صادرات ترکیه

افزایش تدریجی نرخ برابری دلار در برابر یورو و لیر ترک موجب نگرانی مسئولان و فعالان اقتصادی ترکیه در بخشهای مختلف اقتصادی به ویژه صادر کنندگان کشور شده است.

تورم اسپانیا و منطقه یورو در ماه اوت

بر اساس گزارش اداره آمار اتحادیه اروپا «یورواستات»، تورم منطقه یورو در ماه اوت با دو دهم واحد درصد افزایش نسبت به ماه ژوئیه به9.1 درصد رسید. بدین ترتیب، نرخ تورم در منطقه یورو در ماه اوت رکورد جدیدی در 25 سال اخیر ثبت کرده است.

نرخ رشد و تورم کرواسی در آستانه الحاق به یورو

بوریس وویچیچ رئیس بانک مرکزی کرواسی(CNB) گفت که انتظار دارد نرخ رشد اقتصادی بیش از 5 درصد در سال 2022 محقق شود. وی در عین حال نرخ تورم سال 2022 را در محدوده 10 درصد ارزیابی کرد.

اخبار اقتصادی ترکیه - استانبول

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته سوم تیر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

آخرین تحولات در فرایند الحاق کرواسی به منطقه یورو

کمیسیون اروپا اعلام کرد کرواسی پس از کاهش شدید نسبت بدهی در سال‌های اخیر، دیگر عدم تعادل اقتصاد کلان ندارد. به عنوان بخشی از بسته بهار ترم اروپایی، کمیسیون نتایج یک تحلیل عمیق از وضعیت اقتصاد کلان در 12 کشور عضو اتحادیه اروپا را منتشر کرد که قبلاً در آنها عدم تعادل اقتصاد کلان وجود داشت. از میان 12 کشور عضو، تنها دو کشور، کرواسی و ایرلند، فاقد تعادل اقتصادی کلان بودند. تجزیه و تحلیل قبلی منتشر شده توسط کمیسیون در سال گذشته نشان داد که 9 کشور از این 12 کشور شامل کرواسی، فرانسه، آلمان، ایرلند، هلند، پرتغال، رومانی، اسپانیا و سوئد، و سه کشور دیگر قبرس، یونان و ایتالیا دارای عدم تعادل بیش از حد اقتصاد کلان هستند. کمیسیون اما در گزارش تازه خود با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر نسبت بدهی در هر دو کشور به شدت کاهش یافته و این روند ادامه خواهد یافت، گفت: «ایرلند و کرواسی دیگر عدم تعادل اقتصاد ندارند».

سرمایه گذاری یک میلیارد یورویی در زمینه تولید تحقیق و توسعه پمپ های حرارتی در ایالت هسن

یک شرکت مهندسی گرمایشی در آلندورف واقع در شمال ایالت هسن آلمان در صدد است ظرف سه سال آینده مبلغ یک میلیارد یورو در زمینه تحقیق و توسعه فناوری و افزایش ظرفیت تولید پمپ های حرارتیِ فاقد آلایندگیِ مورد استفاده در گرمایش انواع محیط ها، سرمایه گذاری کند.

اخبار اقتصادی سوئیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئیس در هفته دوم اردیبهشت ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

برآورد خسارت 41 میلیارد یورویی صنایع ایتالیا در اثر جنگ اوکراین

هشدار رئیس کنفدراسیون صنایع ایتالیا: ما در معرض یک رکود فنی قرار گرفته ایم، جنگ بین روسیه و اکراین برای ایتالیا 41 میلیارد یورو هزینه در بر خواهد داشت.

صنعت گردشگری ایتالیا بازنده بحران امریکا و روسیه

ایل جورناله: گردشگری ایتالیا پس از دو سال همه‌گیری در معرض خطر بسیار جدی برای تجربه یک بحران جدید است. آنچه در اوکراین اتفاق می افتد، در واقع، تنها در دوره عید پاک، منجر به ضرر چند ده میلیون یورویی آن خواهد شد.