معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۱۰/۲۱- ۱۳:۱۳

اخبار اقتصادی فرانسه

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فرانسه در هفته سوم دی ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 

* فرانسه

فراخوان سندیکای کشاورزان به تظاهرات در پاریس

لوموند    04 ژانویه 2025

سندیکای کشاورزان فرانسه اقدام به فراخوانی اعتراضی نموده و از کشاورزان این کشور خواست تا به پاریس بیایند. این درخواست چند روز پیش از آغاز شروع مبارزات انتخاباتی اتاق‌های کشاورزی صورت می‌گیرد. آن‌ها مدتی است درخواست ملاقات با فرانسوا بایرو، نخست وزیر جدید فرانسه را دارند اما بر این باورند که قراری که برای آن‌ها تنظیم گردیده خیلی دیر می‌باشد.

سندیکای کشاورزی (CR) که دومین اتحادیه بزرگ کشاورزان می‌باشد، در همین حال از اعضای خود خواسته است که در "تمام نقاط فرانسه" دست به تظاهرات و اعتراض زنند. شماری از آن‌ها نیز روز یک شنبه در پاریس تجمع کردند و قرار است امروز دوشنبه نیز در پاریس دست به تظاهرات بزنند.

 

این در حالی است که مقامات پاریس و مناطق حومه "هرگونه تجمع غیرمجاز" در مرکز پاریس را ممنوع اعلام کردند. یکی از نمایندگان این اتحادیه می‌گوید: آن چه ما می‌خواهیم اقداماتی است که به ما اجازه دهد بدون افزایش هزینه‌ها به کار خود ادامه دهیم. قرار ملاقات پیشنهادی با "فرانسوا بایرو"، نخست وزیر برای دوشنبه 13 ژانویه به ما پیشنهاد شده اما این تاریخ بسیار دور است. علت اصرار اتحادیه فوق به انجام ملاقات سریع تر شروع انتخابات اتاق‌های کشاورزی می‌باشد که قرار است در 7 ژانویه آغاز شود.

 

https://www.lemonde.fr/economie-francaise/article/2025/01/04/mobilisation-des-agriculteurs-la-coordination-rurale-appelle-a-manifester-et-a-monter-sur-paris-a-partir-de-dimanche_6480937_1656968.html

کاهش میزان فروش خودروهای نو در فرانسه در سال 2024

لوفیگارو  01 ژانویه  2025

به نوشته روزنامه لوفیگارو فروش خودروهای نو در فرانسه در سال 2024 نسبت به سال قبل آن با  2.3 درصد کاهش روبرو بوده و به رقم یک میلیون و 718 هزار و 416 دستگاه رسید. 

بر اساس این گزارش علت این کاهش عمدتاً عدم اطمینان ناشی از شرایط سیاسی بوده است. در همین حال این روکود پس از سه سال رونق نسبی بازار آن خودروهای برقی را نیز شامل می‌شود. این در حالی است که سهم فروش خودروهای هیبریدی جدید با 42.8 درصد افزایش از رشد چشمگیری برخوردار بوده است.

این روزنامه در خصوص با اشاره به رکود بازار در سال 2022 به دلیل کمبود تراشه‌های الکترونیکی، می افزاید: اگر چه این مشکل تا حد بسیاری برطرف گردیده اما هنوز از سطح‌های قبل از شیوع کووید فاصله زیادی وجود دارد.

در سال ۲۰۱۹ که آخرین سال پیش از بحران کرونا می‌باشد حدود 2.2 میلیون خودرو نو در فرانسه فروخته شده بود.

لوفیگارو یادآور می‌شود: نیمه اول سال ۲۰۲۴ برای صنعت خودرویی فرانسه خوب آغاز شد و فروش خودروهای نو در ماه مه با 9.4 درصد افزایش روبرو بود اما در نیمه دوم سال این روند به شدت نزولی شد و کاهش یافت.

مساله این جاست که برای رسیدن به اهداف ۲۰۲۵ در زمینه کاهش گازهای گلخانه ای باید خودروهای برقی بسیاری فروخته شود و سهم فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۵ باید به ۲۲ درصد برسد، در حالی که این رقم هم‌اکنون تنها ۱۷ درصد است.

https://www.lefigaro.fr/flash-eco/en-2024-les-ventes-de-voitures-neuves-ont-recule-de-3-2-en-france-20250101

 

آغاز به کار یک سازمان جدید هسته ای در فرانسه

اوپینیون       03 ژانویه 2025

اوپینیون با اشاره به شروع فعالیت "سازمان نظارت بر ایمنی هسته‌ای و حفاظت پرتویی" (ASNR) می نویسد که این سازمان اکنون تنها نهاد مسئول ایمنی هسته‌ای در فرانسه می‌باشد.

بر اساس این گزارش این سازمان که از ادغام "مؤسسه حفاظت پرتویی و ایمنی هسته‌ای" (IRSN) و "سازمان ایمنی هسته‌ای" (ASN) ایجاد شده، از اول ژانویه سال میلادی جاری  فعالیت خود را آغاز کرده است. با این حال طبق این گزارش هنوز "ابهاماتی" در این زمینه وجود دارد و سازمان‌دهی مورد نظر به‌طور کامل به پایان نرسیده است.

در ادامه این خبر آمده است که این اقدام پایان دوره فعالیت ساختاری دوگانه‌ است که پس از فاجعه چرنوبیل ایجاد شد و طبق آن از یک سو "IRSN" به‌عنوان مرجع علمی ایمنی هسته‌ای و از سوی دیگر "ASN" به‌عنوان نهاد تصمیم‌گیری درباره نیروگاه‌ها شناخته می‌شد.

هدف از ادغام "مؤسسه حفاظت پرتویی و ایمنی هسته‌ای"  (IRSN) با ۱۶۰۰ کارمند آن و "سازمان ایمنی هسته‌ای" (ASN) با ۵۰۰ کارمند دولتی آن "تسهیل فرآیندهای تصمیم‌گیری" برای حمایت از برنامه‌های از سرگیری برنامه هسته‌ای در فرانسه می‌باشد.

"ASNR"، در اولین بیانیه خود آورده است: این سازمان به‌عنوان یک نهاد مستقل اداری، به نمایندگی از دولت فرانسه مسئولیت نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی را بر عهده دارد. این نهاد همچنین وظایف تحقیق، کارشناسی، آموزش و اطلاع‌رسانی عمومی در زمینه‌های ایمنی هسته‌ای و حفاظت پرتویی را انجام می‌دهد.

مرکز اصلی این سازمان در مون روژ می‌باشد و این نهاد با بیش از ۲ هزار پرسنل دومین نهاد نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای در جهان پس از "کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای" (NRC) آمریکا محسوب می‌شود.

قرار است این سازمان به پرونده‌های حساسی مانند تمدید فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای، توسعه رآکتورهای کوچک، ساخت رآکتورهای بزرگ جدید و آینده تأسیسات چرخه سوخت هسته‌ای در فرانسه رسیدگی نماید.

https://www.lopinion.fr/economie/nucleaire-coup-denvoi-pour-lasnr-la-nouvelle-autorite-de-surete

طولانی شدن بن‌بست سیاسی بحران در بازارهای مالی فرانسه را بیش تر خواهد کرد 

لوموند    01  ژانویه 2025

روزنامه لوموند مقاله ای در مورد تبعات بحران سیاسی حاضر در فرانسه بر بازارهای مالی این کشور منتشر ساخته و می نویسد: هر چه بحرانی سیاسی در فرانسه طولانی شود بحران در بازارهای مالی این کشور نیز بیش تر خواهد شد.

به نوشته این روزنامه هر چند وضعیت اقتصادی فرانسه چندان درخشان نیست اما این کشور دستخوش بحران اقتصادی نیست، بلکه درگیر بحرانی سیاسی است.

وضعیت اقتصادی فرانسه با رشد 1.1 درصدی در سال 2024 و بیکاری 7.4 درصدی خیلی مطلوب نیست اما در همین حال با بحران مالی بزرگ سال 2008 و حتی بحران منطقه یورو فاصله زیادی دارد.

اما در بعد سیاسی عمل جراحی که "امانوئل ماکرون" با انحلال مجلس ملی انجام داد، شرایط سیاسی در حال عفونت پس از جراحی است و به نظر نمی رسد که هیچ یک از طرف‌ها آماده مصالحه باشند از همین رو تردیدهای بسیاری در مورد تصویب لایحه بودجه 2025 حتی پس از تغییر دولت وجود دارد.

در همین شرایط شاهد آن هستیم که به تدریج فاصله بین نرخ بهره آلمان و فرانسه افزایش می‌یابد زیرا پیش از انحلال مجلس ملی این فاصله 0.5 درصد بود و اکنون به 0.8 درصد رسیده است.

لوموند در ادامه می افزاید: البته ماکرون شانس زیادی داشت زیرا در زمانی که اقدام به انحلال مجلس ملی کرد نرخ‌ بهره در سراسر منطقه یورو در حال کاهش بود ... می‌توانست همه چیز کاملاً متفاوت باشد همان گونه که پیش تر در مورد انگلیس رخ داد و منجر به استعفای نخست وزیر آن گردید.

فرانسه باید بداند که شرایط مساعد بازارهای اوراق قرضه ممکن است برای همیشه ادامه نداشته باشد و فشار  ممکن است از سوی امریکا بیاید مثلاً اگر دونالد ترامپ وارد یک جنگ تجاری شدیدتر از آن چه پیش‌بینی شده شود یا اگر تورم دوباره بازگردد یا حباب بورس آمریکا دوباره بترکد، اوضاع متفاوت خواهد شد.

البته هیچ نشانه‌ای دال بر قریب‌الوقوع چنین اوضاعی وجود ندارد اما هرچه بن‌بست سیاسی فرانسه طولانی‌تر شود، خطر یک شگفتی ناخوشایند در بازارهای مالی بیش تر خواهد شد. در این صورت، با اضافه شدن بحران مالی قطعاً یک بحران اقتصادی نیز به وجود خواهد آمد.

 

https://www.lemonde.fr/economie/article/2025/01/01/plus-le-blocage-politique-francais-durera-plus-le-risque-d-une-crise-sur-les-marches-financiers-sera-important_6476467_3234.html

فرانسه خواستار تلاش بیش تر در زمینه کاهش انرژی شد 

انرژی نیوز   30 دسامبر  2024

بر اساس گزارش سایت خبری انرژی نیوز سازمان محیط زیست فرانسه خواستار تلاش‌های بیش تر برای رعایت اهداف اقلیمی اروپا که کاهش قابل توجهی در مصرف انرژی برنامه "Fit for 55" هدف قرار می‌دهد، می‌باشد.

بر اساس این خبر استراتژی انرژی فرانسه، که در برنامه‌ریزی چندساله انرژی (PPE) توصیف شده است، برای برآورده کردن تعهدات اقلیمی اروپا ناکافی ارزیابی شده است.

بر همین اساس و سازمان محیط زیست فرانسه با استناد به نتایج یک نظرخواهی پیشنهاد می‌کند به منظور دستیابی به اهداف تعریف شده در برنامه "Fit for 55" که در سال ۲۰۲۱ از سوی اتحادیه اروپا تصویب شد، تا سال ۲۰۳۰، مصرف انرژی به میزان ۱۲ درصد دیگر کاهش یابد.

یادآوری می‌شود در برنامه اروپایی " Fit for 55" هدف تعیین شده در واقع کاهش ۵۵ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ نسبت به سال ۱۹۹۰ بوده است.

سازمان محیط زیست فرانسه خواستار بازبینی فوری اولویت‌های انرژی است و توصیه می‌کند که اقدامات به‌ طور بهتری ساختاردهی شوند تا اهداف میانی برای سال های ۲۰۳۰ و ۲۰۳۵ که برای دستیابی به هدف نهایی در سال ۲۰۵۰ می‌باشد، تحقق یابد.

 

https://energynews.pro/la-france-propose-une-reduction-de-12-de-la-consommation-energetique-dici-2030/

* بین الملل

۸۹ درصد خودروهای فروخته‌شده در نروژ در سال ۲۰۲۴ برقی بودند

اوپینیون    02 ژانویه 2025  

به نوشته "اوپینیون" نروژ به اهداف اعلام شده خود در زمینه تماماً برقی شدن خودروهای خود تا سال ۲۰۲۵ نزدیک‌تر می‌شود.

این روزنامه به استناد به گزارش شورای  OFVاضافه می‌کند که بر اساس از بین 128 هزار و 691 خودروی جدید ثبت‌شده در این کشور 114 هزار و 400 دستگاه برقی بودند. این شورا در بیانیه‌ای تأکید کرد: تا رسیدن به هدف تعیین شده برای سال 2025 تنها ۱۰ درصد دیگر باقی مانده است.

سهم خودروهای برقی از کل خودروهای فروش رفته در نروژ در سال 2023 میلادی 4.82 درصد و در سال 2024 میلادی 9.88 درصد بوده است.

نروژ، که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان است که بلندپروازانه‌ترین هدف جهانی را برای خود تعیین کرده و می خواهد از سال ۲۰۲۵ به بعد، فقط خودروهای جدید "بدون آلایندگی" به فروش رساند. این هدف، ده سال زودتر از هدف تعیین‌شده توسط اتحادیه اروپا که نروژ عضو آن نیست، اجرا می‌شود.

بر اساس این گزارش مدیر شورای OFV در این خصوص اظهار می‌دارد که اگر دولت و پارلمان می‌خواهند به هدفی که خودشان تعیین کرده‌اند برسند، باید مشوق‌هایی برای خرید خودروهای برقی را به اجرا در آورند.

مسئولان نروژ خودروهای برقی را از مالیات‌ها (مانند مالیات بر ارزش افزوده، گواهی ثبت‌نام و مالیات بر وزن) معاف کردند و با این کار به خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای بنزینی که مشمول مالیات‌های سنگینی می‌باشند، مزیت رقابتی بخشیدند.

همچنین خودروهای برقی برای مدت‌ها از مزایایی مانند معافیت از عوارض شهری و پارکینگ‌های عمومی رایگان برخوردار بودند.

در سال ۲۰۰۵ حتی دولت اجازه داد خودروهای برقی از خط ویژه استفاده کنند و بدین ترتیب از ترافیک سنگین جلوگیری کنند. این مزایا با گذشت زمان تغییراتی کرده اما خودروهای برقی اکنون به بخشی عادی از زندگی روزمره مردم تبدیل شده‌اند.

با حمایت قابل‌توجه نروژ از خودروهای برقی تسلا، در ماه سپتامبر 4.96 درصد خودروهای برقی فروش رفته از این شرکت بود، در حالی که این رقم در زمان مشابه در اروپا فقط 3.17 درصد بوده است.

مدیر شورای OFV در همین ارتباط می‌گوید: در حال حاضر تنها تسلا توانسته است سریع‌تر از برندهای چینی جایگاه محکمی در بازار ایجاد کند، در حالی که برندهای چینی در مجموع بیش از ۱۰ درصد از بازار خودروهای نو در سال ۲۰۲۴ را به خود اختصاص دهند.

 

https://www.lopinion.fr/economie/norvege-89-des-voitures-neuves-vendues-en-2024-etaient-electriques

در سال 2024 به شمار میلیادرهای جهان ۱۴۱ میلیاردر دیگر افزوده شد

لوپوئن   01 ژانویه  2025

هفته نامه لوپوئن در مطلبی به انتشار ارقامی از تعداد ثروتمندان در جهان پرداخته و ابتدا می نویسد: به ثروت کل میلیاردرهای جهان که 2 هزار و 780 نفر می‌باشند رقمی معادل 2 هزار میلیارد دلار افزوده شده و ثروت کل آن‌ها به 14 هزار و 200 میلیارد دلار رسیده است.

این نشریه با اشاره به رتبه‌بندی سالانه‌ای که توسط مجله فوربز منتشر می‌شود، اضافه می‌کند: تعداد کل  میلیاردرها در جهان در سال ۲۰۲۴ با ۱۴۱ نفر افزایش به عدد بی سابقه 2 هزار و 781 رسید. با توجه به افزایش بازارهای سهام، ثروت جمعی این میلیاردرها نیز با ۲ هزار میلیارد دلار رشد به 14 هزار و 200 میلیارد دلار رسید.

بر اساس همین گزارش دو سوم از میلیاردرها در سال گذشته "ثروتمندتر" شده‌اند، در حالی که یک چهارم آن‌ها "فقیرتر" شده‌اند

همین گزارش حاکی است که امریکا با 813 میلیاردر بیش ترین تعداد میلیاردرها سپس چین با ۴۷۳ میلیاردر و هند با ۲۰۰ میلیاردر در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند.

این نشریه با اشاره به آمار منتشره از سوی بلومبرگ در همین ارتباط اضافه می‌کند که "ایلان ماسک"، مدیر عامل SpaceX و تسلا با  ۴۵۲ میلیارد دلار ثروت در سال 2024 که در مقایسه با سال گذشته ۲۲۳ میلیارد دلار افزایش یافته، به عنوان ثروتمندترین فرد در جهان شناخته می‌شود. "جف بزوس" (مدیر عامل آمازون) با ۲۴۳ میلیارد دلار در جایگاه دوم، "مارک زاکربرگ"، بنیان‌گذار فیسبوک با ۲۱۲ میلیارد دلار در جایگاه سوم، لری الیسون (مدیر عامل اوراکل) با ۱۹۰ میلیارد دلار در جایگاه چهارم و "برنار آرنو" (LVMH) با ۱۷۸ میلیارد دلار در جایگاه پنجم قرار دارد.

نکته حائز توجه در این بررسی آن است که در میان ۱۰ نفر نخست از ثروتمندترین افراد جهان 9 نفر آمریکایی هستند که از این میان هشت نفر با فعالیت در زمینه فناوری‌های نوین ثروت خود را به دست آورده‌اند. در فهرست ۲۰ نفر اول میلیاردرها، ۱۴ آمریکایی و دو فرانسوی، دو هندی، یک اسپانیایی و یک مکزیکی به چشم می خورند.

https://www.lepoint.fr/economie/141-milliardaires-de-plus-dans-le-monde-en-2024--01-01-2025-2579042_28.php

پایان تحویل گاز روسی به اروپا از طریق اوکراین چه پیامدهایی خواهد داشت؟

لوفیگارو  30 دسامبر 2024

لوفیگارو در مقاله ای با اشاره به قطع ارسال گاز روسیه به اروپا از اول ژانویه سال میلادی جاری به پیامدهای این موضوع می‌پردازد.

این روزنامه می نویسد: انتقال گاز روسیه به اروپا که از طریق خط لولوه اوکراین می‌گذشت، از چهارشنبه 1 ژانویه دیگر متوقف شد. این یکی از آخرین مناسبات تجاری بین اروپا و روسیه بود که قطع شد. علیرغم جنگی که از سال 2014 آغاز شد، انتقال گاز روسیه به اروپا به موجب قرارداد پنج‌ساله‌ای که منعقد شده بود ادامه داشت که در 31 دسامبر به پایان رسید و تمدید نخواهد شد. 

به نوشته لوفیگارو از آغاز جنگ در اوکراین، اروپایی‌ها واردات گاز روسی خود را به میزان تقریبی ۷۰ درصد کاهش داده بودند. این واردات اکنون تنها ۱۷ درصد از مصرف آن‌ها را تشکیل می‌دهد، در حالی که پیش از حمله روسیه این میزان حدود ۴۵ درصد بود. بروکسل اعلام کرده که می خواهد میزان این وابستگی تا سال ۲۰۲۷ به صفر برساند. با این حال، در سال ۲۰۲۴، گاز روسی همچنان از طریق اوکراین، ترکیه (تورک استریم) و به شکل گاز طبیعی مایع  (GNL) که از یامال در سیبری غربی توسط کشتی‌های حمل متان ارسال می‌شود، به اتحادیه اروپا وارد می‌شد.

این روزنامه در ادامه یادآور می‌شود که از ژانویه تا نوامبر 2024 حدود ۱۲ میلیارد مترمکعب گاز روسیه از اوکراین به اروپا رسیده تا به ویژه نیازهای سه کشور اتریش، اسلواکی و مجارستان را که هنوز هم به شدت به این واردات وابسته هستند، تأمین کند. سود این بازار برای گازپروم حدود ۷ میلیارد دلار بوده که اوکراین در همین مدت نیز نزدیک به ۱ میلیارد دلار بابت ترانزیت گاز از طریق خاک خود دریافت کرده است.

لوفیگارو در بخش پایانی این مقاله می افزاید: قطع واردات گاز روسی از طریق اوکراین برای مصرف‌کنندگان اروپایی در بلند مدت تبعاتی خواهد داشت. البته امروز وضعیت بسیار با سال 2022 که اروپا 50 تا 60 درصد نیاز خود به گاز را از روسیه وارد می‌کرد، متفاوت است زیرا اروپایی‌ها به طور قابل توجهی منابع تامین انرژی خود را متنوع کرده‌اند و به طور مثال واردات گاز طبیعی مایع (GNL) از امریکا و سایر کشورها (الجزایر، نروژ و...) متنوع ساخته اند.

اما در همین حال برخی می‌گویند که با ورود دونالد ترامپ به قدرت، نوعی عدم اطمینان پدیدار شده است زیر "گر اروپا مجبور باشد به گاز آمریکایی وابسته باشد، این هم معقول نخواهد بود".

 

https://www.lefigaro.fr/economie/les-livraisons-de-gaz-russe-a-l-europe-via-l-ukraine-prennent-fin-20241230

 

 

 

 

  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما