معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۹۸

برنامه اتحادیه اروپایی برای مقابله با خریداران سهام شرکت‌های اروپایی

اتحادیه اروپایی در تلاش است تا با تصویب بسته قانونی، مانع نفوذ شرکت‌های نیمه دولتی و دولتی کشورهای غیر اروپایی در اتحادیه اروپایی گردد. به طور خاص اتحادیه اروپایی درصدد است تا در بخش صنایع و فناوری‌های راهبردی، وابستگی به دیگر بازارها را کاهش دهد.

 اتحادیه اروپایی در تلاش است شرکت‌ها و سرمایه‌های داخلی خود را در مقابل دیگر قدرت های اقتصادی ایمن نماید. از این طریق از یک سو شرایط رقابت برای شرکت‌های اروپایی در سطح اتحادیه اروپایی و خارج از اتحادیه بهبود می‌یابد و از سوی دیگر از میزان وابستگی موجود به دیگر قدرت های اقتصادی در حوزه کالاها و فناوری‌های راهبردی کاسته می‌شود.

در این خصوص کمیسیون اتحادیه اروپایی از پروژه قانونی و همچنین یک برنامه راهبری در ارتباط با آن رونمایی کرد. محوریت اصلی پیش نویس این قانون، بر ایجاد مانع برای شرکت‌های نیمه دولتی دیگر کشورها از تصرف بازار و شرکت‌های کوچک و بزرگ در محدوده اتحادیه اروپایی متمرکز است. همچنین شرکت‌هایی که از منابع مالی دولتی برخوردار هستند می‌بایست از شرکت در مناقصه‌های دولتی منع شوند.

بحران کرونا نشان داد که وابستگی در حوزه‌های اساسی و فناوری‌های کلیدی به کشورهای آسیایی و ایالات متحده آمریکا، برای اتحادیه اروپایی دردسر ساز می‌باشد. حال اتحادیه در تلاش است تا با اتخاذ تمهیدات ویژه‌ای این حوزه‌ها را حفظ کرده و راه حل‌های نوینی را بیابد. به عنوان مثال ایجاد ضمانت برای برقراری زنجیره عرضه و تقاضا از طریق کشورها و شرکای اقتصادی ثالث، توسعه ذخیره و انبارها و یا آغاز تولید محصولات مشابه در اروپا.

 در حال حاضر کشورهای عضو اتحادیه اروپایی، با ایجاد گروهی مشترک سعی در تقویت توان ارائه کالا و خدمات در حوزه‌های فناوری ابراطلاعات، انرژی هیدروژنی و باتری‌های لیتیومی مورد استفاده در صنایع به ویژه صنعت خودرو دارند و در این حوزه‌ها شرکت‌های خصوصی و نیمه دولتی اروپایی با تعمیق همکاری‌ها به دنبال ایجاد امکان بیشتر و شرایط بهتر برای همکاری در میان شرکت‌های اروپایی می‌باشند.

در صورتی که هدف تعمیق روابط داخلی اتحادیه اروپایی باشد، ایجاد شرایط رقابت سالم برای همه اعضا در حوزه اقتصاد به خصوص شرکت‌های فعال در اروپا یکی از نخستین اولویت‌ها به شمار می‌رود. خانم مارگارت وستاگر با تاکید بر ایجاد شرایط رقابت سالم و برابر برای همه کشورهای عضو و شرکت‌های فعال در اروپا، آیین نامه اجرایی و بسته قانونی مربوط به آن را برای بازار داخلی اروپا مثبت ارزیابی می‌کند.

راهکار عملی و پیشنهاد اتحادیه اروپایی در این خصوص این است که شرکت‌های خارجی قبل از خرید سهام و یا سرمایه گذاری می‌بایست اسنادی را ارائه کنند که نشان دهنده میزان کمک‌های دولتی دریافتی در سال‌های اخیر باشد و این کمک‌ها نباید از 50 میلیون یورو بیشتر باشد و البته این تنها شامل شرکت‌هایی است که درآمدی بالغ بر 500 میلیون یورو داشته‌اند. حتی شرکت‌های اروپایی که مایل به مشارکت در پروژه‌ای با حجم بیش از 250 میلیون یورو می‌باشند، باید اسناد مربوط به دریافت کمک دولتی خود را به همراه اسناد مناقصه ارائه نمایند. همچنین اتحادیه اروپایی برای شرکت‌هایی که حتی کمتر از این میزان کمک دریافت کرده‌اند و یا حتی هیچ کمکی دریافت نکرده‌اند روندی جداگانه را برای بررسی منابع مالی آنان برگزیده و شرکت‌هایی که تلاش بر پنهان کاری داشته‌اند را شناسایی و مجازاتی را برای آنان وضع خواهند کرد که این مجازات‌ها برابر با 10 درصد از گردش مالی سالانه این شرکت‌ها خواهد بود.

اینکه آیا این پیشنهادات دقیقاً به همین شکل به اجرا در بیایند هنوز به طور قطع مشخص نیست و بستگی به میزان همکاری کشورهای عضو و نظر پارلمان اتحادیه اروپایی دارد.

بحران اقتصادی کرونا بیش از پیش ضرورت بازسازی و بازبینی زیرساخت‌های حقوقی و راهبردی اقتصادی در اتحادیه اروپایی را بازنمایی کرد. در این خصوص ریاست انجمن اصناف صنایع اتریش گئورگ کنیل بر درست بودن مسیر سیاست گذاری‌های راهبردی اتحادیه اروپایی تاکید می‌کند و مقابله اتحادیه را با کشورهای غیر اروپایی مانند چین را سیاست درستی ارزیابی می‌کند. همچنین هوبرت چولیک ریاست انجمن اصناف صنایع شیمیایی اتریش نیز نظری یکسان در این خصوص دارد و مسیر اتحادیه اروپایی را در مقابله با کشورهای غیر اروپایی برای بهبود شرایط اقتصادی و تثبیت بازار مشاغل و فرصت‌های شغلی جدید در اروپا مثبت ارزیابی کرد و همچنین این تصمیم را برای رسیدن به اهداف سبز برنامه محیط زیستی اتحادیه اروپایی مهم شمرد.

یواخیم لانگ، مدیرعامل انجمن صنایع آلمان نیز تاکید کرد که اتحادیه اروپایی نیاز مبرم و سریع به یک برنامه راهبردی فعال برای حوزه صنایع دارد و بحران کرونا نشان داد که اروپا بایستی وابستگی استراتژیک خود نسبت به دیگر کشورها را کاهش داده و یا بزداید.

[1] https://www.trend.at/wirtschaft/eu-plan-uebernahmen-vormacht-chinas-12022159

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما