معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۳- ۱۰:۰۰ - مشاهده: ۲۷۱

ممنوعیت استفاده از رمز ارزها در پرداخت های مالی در ترکیه

بانک مرکزی ترکیه هر گونه استفاده مستقیم و یا غیر مستقیم در پرداختهای مالی این در این کشور را از طریق رمز ارزها ممنوع کرد .این ممنوعیت تنها در خصوص استفاده از این گونه ارزها در پرداختهای مالی شرکتها است و هر گونه داد و ستد رمز ارزها در این کشور ممنوع نیست.

افزایش تمایل سرمایه گذاران برای استفاده از رمزارزها به ویژه بیت کوین سبب شد تا بازار تجارت ارزهای دیجیتالی به حجم قابل توجهی در جهان برسد . شرکتهای بزرگ جهان همسو با افزایش تجارت ارزهای دیجیتالی اعلام کردند که در نظر دارند تا از این پس پرداختهای مالی خود را با استفاده از رمز ارزها انجام دهند.

نوسانات بازار ارز در سالهای اخیر در ترکیه نیز سبب شد تا تمایل برای استفاده از ارزهای دیجیتالی در این کشور افزایش یابد. علی رغم تمایل، بانک مرکزی این کشور هر گونه استفاده مستقیم و یا غیر مستقیم در پرداختهای مالی در کشور را ممنوع کرد.

بانک مرکزی ترکیه در توجیه اقدام اخیر خود به ذکر دلایل ذیل پرداخت :

  • عدم وجود هر گونه سیستم و مکانیزم رصد و کنترل دارائیهای ناشی از رمز ارزها در کشور
  • عدم وجود مخاطب مرکزی جهت پیگیری حق و حقوق ضایع شده
  • نوسانات شدید در بازار ارزهای دیجیتالی
  • وجود ریسک بالای استفاده از رمز ارزها در فعالیتهای غیر قانونی
  • احتمال سوء استفاده از کیف پولهای دیجیتالی و انتشار اطلاعات شخصی افراد به خارج
  • غیر قابل بازگشت بودن تراکنشهای مالی ارزهای دیجیتالی در سیستم پولی

ممنوعیت استفاده از ارزهای دیجیتالی در ترکیه تنها در خصوص استفاده از این گونه ارزها در پرداختهای مالی شرکتها است و هر گونه داد و ستد رمز ارزها در این کشور ممنوع نیست . کارشناسان اقتصادی معتقدند که این اقدام دولت در خصوص داشتن رمز ارز توسط اشخاص حقیقی و حقوقی نیست بلکه در مورد سیستم و ساختارمالی شرکتهایی است که در زمینه ارزهای دیجیتالی فعالیت میکنند .

وجود سرمایه افراد به صورت ارزهای دیجیتالی مقوله جدیدی است که اخیرا وارد بازارهای پولی و مالی شده و کشورها ناچارند تا سیستم مدیریت مالی خود را در عرصه‌های مختلف بر اساس این گونه دارائیها تنظیم نمایند.

اقدام اخیر بانک  بانک مرکزی ترکیه در ممنوعیت استفاده از رمز ارزها در پرداختهای مالی سبب خواهد شد که از این پس سرمایه داران ارزهای دیجیتالی تنها از طریق سیستم بانکی کشور نسبت به انتقال پول به پلاتفرمهای فروش این نوع ارزها اقدام کنند .

ترکیه نیز مانند کشورهای دیگر دارای قوانین مالی شفاف و روشن در محاسبات و مالیات بندی ارزهای دیجیتالی در سیستم پولی خود نیست و سیستم پولی و مالی کشور سعی دارد تا بتواند پس از تبیین زیرساختهای لازم در این مورد نسبت به استفاده از رمز ارزها اقدام نماید .

ممنوعیت استفاده از رمز ارزها در پرداختهای مالی شرکتها تنها محدود به انتقال دارائیهای بانکی به پلاتفرمهای تهیه ارزهای دیجیتالی است و سرمایه داران به راحتی میتوانند از طریق سیستم بانکی نسبت به انتقال پول خود به پلاتفرمهای ارزهای دیجیتالی اقدام نمایند .

ترکیه از نظر استفاده از ارزهای دیجیتالی در رتبه سوم جهان و در اروپا نیز دارای جایگاه نخست است و تصمیم اخیر بانک مرکزی این کشور میتواند موجب تضعیف ترکیه در رقابت با رقبای خارجی در این حوزه شود .

استفاده از سیستم بانکی ترکیه در خرید و فروش ارزهای دیجیتالی موجب کنار گذاشته شدن پلاتفرمهای واسطه ای در این بخش خواهد شد و رهگیری و کنترل انتقال پول امکان بیشتری یافته و در سیستم مالیاتی کشور ضبط و ثبت خواهد شد .

ترکیه قرار است که تا پایان سال جاری میلادی نسبت به ایجاد زیرساختهای اقتصادی، تکنولوژیک و حقوقی در خصوص ارزهای دیجیتالی در کشور اقدام نماید و قرار است تبیین زیرساختهای مورد نظر با هماهنگی و مسئولیت بانک مرکزی و اداره فاینانس و منابع مالی نهاد ریاست جمهوری ترکیه صورت پذیرد .

امروزه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برای استفاده هر چه بیشتر از ارزهای دیجیتالی در سیستم پولی خود نسبت به تبیین پروژه‌های مختلف اقدام نموده و با سرعت بیشتری به سوی استفاده از این نوع ارزها در اقتصاد خود پیش می روند .

در سال 2019 میلادی صندوق بین المللی پول و بانک جهانی برای درک بهتر از فناوری زنجیره بلوکی در ارزهای دیجیتالی ( Block Chain ) اقدام به ارائه پروژه‌هایی نظیر استفاده از یک واحد پولی که به منزله رمز ارز به نام’’  Learning Coin ‘’ بود کرد . در سال 2020 میلادی نیز سوئد استفاده از کرون دیجیتالی e-krone را درسیستم پولی خود آغاز نمود و ژاپن هم در ژانویه سال 2020 میلادی آغاز استفاده از ین دیجیتالی را در سیستم پولی خود خبر داد .

هم اکنون هزاران نوع رمز ارز با بیش از 300 بورس ارزهای دیجیتالی در جهان وجود دارد و حجم معاملات این نوع ارزها در جهان بیش از 1.7 تریلیون دلار است. ترکیه از نظر برخورداری از این نوع ارزها در جهان چهارم و در اروپا دارای مقام نخست است. تلاش ترکیه برای ساماندهی و ایجاد زیرساختهای لازم برای کنترل استفاده از ارزهای دیجیتالی در کشور در واقع تلاشی برای کسب درآمد بیشتر ناشی از معاملات این گونه ارزها در بازار ارزهای دیجیتالی در کشور است .

زنجیره بلوک ( Block Chain )

این فناوری در حقیقت زنجیره ای از بلوک ها است. به طور کلی بلاک چین یک سیستم ثبت اطلاعات و گزارش توزیع شده و به صورت غیر متمرکز است و تاکید بسیار زیادی بر روی امنیت داده در سیستم های ثبت اطلاعات در صنایع مختلف دارد. بیت کوین اولین کاربرد از این فناوری است و از این زنجیره برای ذخیره اطلاعات کاربران بهره می‌برد. اگر بلاک چین را یک سیستم عامل در نظر بگیریم، بیت کوین به عنوان نرم افزاری بر روی این سیستم عامل می‌باشد

زنجیره بلوکی در صنایع زیادی کاربرد دارد چرا که زنجیره بلوک ناکارآمدی‌ها در بسیاری از صنایع را مرتفع می‌کند؛ این مسئله باعث شده تا شرکت‌های زیادی با سرمایه گذاری کلان در این حوزه نسبت به تولید محصولات و خدمات مبتنی بر بلاکچین فعالیت داشته باشند که می‌تواند افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و افزایش امنیت و سرعت را به دنبال داشته باشد.

ارزهای رمز پایه و بلاکچین رابطه‌ای مستقیم دارند، حضور بلاکچین باعث شد تا بیت کوین، ایتریوم، ریپل، لایک کوین، آیوتا و مونرو ایجاد شوند که در حال حاضر از محبوبترین ارزهای رمزنگاری شده جهان به شمار می‌روند و یکی از پایه‌های تجارت آزاد تلقی می‌شوند.

از جمله کاربردهای زنجیره بلوک باید به قراردادهای هوشمند، پرداخت و مدیریت تراکنش‌ها، احراز هویت دیجیتالی، مدیریت مدارک پزشکی به صورت دیجیتال، رای گیری الکترونیک، احراز اصالت محتوا در زمینه کپی رایت، رای گیری الکترونیکی، مدیریت دارایی‌های هوشمند، تسویه‌های بانکی و صنعت بیمه اشاره داشت که می‌تواند این صنایع را کارآمدتر از فعالیت به شیوه سنتی اداره کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما