معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

برنامه دوازدهم توسعه اقتصادی ترکیه 2028-2024

ترکیه در چارچوب اجرای برنامه دوازدهم توسعه ( 2028 – 2024 ) و در راستای اهداف بهبود فضای کسب و کار و سرمایه گذاری در کشور قصد دارد تا هر چه سریعتر نسبت به گسترش دامنه دیجیتالی شدن اقدام نموده و سهم ترکیه در سرمایه گذاری مستقیم بین المللی را از 1 درصد به 1.5 درصد در سال 2028 میلادی برساند.

وضعیت فروش بازار خودروی ترکیه از ژانویه الی سپتامبر 2023

انجمن نمایندگیهای توزیع خودرو و قطعات یدکی ترکیه در گزارشی به تحلیل وضعیت بازار فروش صنعت خودروی کشور در 9 ماه نخست سال جاری پرداخت که مهمترین نکات آن در ادامه می آید.

بازار کار ترکیه درسال 2022 میلادی

سازمان آمار ترکیه (TÜİK) نرخ بیکاری این کشور در سال گذشته میلادی را اعلام کرد. بر اساس این گزارش، در این مطلب نگاهی به وضعیت اشتغال و بازار کار در کشور ترکیه شده است.

کلاهبرداری سامانه بورس ارزهای دیجیتالی در ترکیه

یکی از سامانه‌های بورس ارزهای دیجیتالی ترکیه به نام Thodex که سومین بورس ارزهای دیجیتالی در این کشور به شمار میرود اعلام نمود که به دلیل بازنگری و کنترل ساختار این سامانه هر گونه ارائه خدمات از 20 آوریل سال جاری میلادی به مدت چند ساعت متوقف خواهد شد. بعد از آنکه این عدم دسترسی به سامانه طولانی شد مشخص شد موسس این سامانه از این کشور خارج شده است.

فرودگاه استانبول کاندیدای تبدیل شدن به فعال ترین فرودگاه اروپا

فرودگاه استانبول با گذشت زمان به تدریج در حال برجسته نمودن جایگاه خود در صنعت هوایی جهان است . مطبوعات انگلستان با اشاره به افزایش میزان جابه جایی مسافران توسط شرکتهای هواپیمایی ترکیه و فرودگاه استانبول در صنعت حمل و نقل هوایی، ابراز نگرانی کردند که چنانچه این روند همچنان ادامه یابد به زودی فرودگاه Heathrow لندن جایگاه خود را در میان فرودگاههای اروپا به فرودگاه استانبول واگذار خواهد کرد.

کشتی ذخیره سازی و تصعید گاز مایع ترکیه

ترکیه پنجمین مصرف کننده گاز در اروپا و هفدهمین مصرف کننده در جهان است. این کشور با اعمال سیاستهای جدید در بخش انرژی و ایجاد زیرساختهای لازم در تبدیل شدن به یک بازیگر موثر در حوزه انرژی در منطقه، گامهای مهمی‌برداشته است .تمامی اقدامات ترکیه حاکی از آن است که این کشور در نظر دارد تا در منطقه به‌ هاب تجارت انرژی تبدیل شود.

ممنوعیت استفاده از رمز ارزها در پرداخت های مالی در ترکیه

بانک مرکزی ترکیه هر گونه استفاده مستقیم و یا غیر مستقیم در پرداختهای مالی این در این کشور را از طریق رمز ارزها ممنوع کرد .این ممنوعیت تنها در خصوص استفاده از این گونه ارزها در پرداختهای مالی شرکتها است و هر گونه داد و ستد رمز ارزها در این کشور ممنوع نیست.

صادرات و واردات ترکیه در سه ماه نخست سال 2021 میلادی

در این مطلب نگاهی به وضعیت صادرات و واردات ترکیه در سه ماهه اول سال جاری شده است.

آخرین وضعیت کرونا در ترکیه

افزایش روز افزون شیوع کرونا در ترکیه به ویژه شهرهای بزرگ از جمله استانبول نگرانی تازه ای را در افکار عمومی و در نزد مقامات بهداشت و درمان و دولتمردان ترکیه ایجاد کرده است . سیر صعودی ابتلاء به بیماری کووید 19 در ترکیه همزمان با آغاز فصل گردشگری در این کشور موجب نگرانی بخشهای فعال در این زمینه شده و دست اندرکاران این بخش در تلاشند تا راهکاری برای جلوگیری از ضرر و زیان صنعت گردشگری کشور که یکی از چرخهای مهم اقتصادی ترکیه محسوب می‌شود بیابند.

ظرفیت تولید و استفاده از انرژی بادی در ترکیه

در این مطلب نگاهی به میزان سرمایه گذاری در بخش انرژی بادی در اروپا شده است. در این میان ترکیه رتبه چهارم را در بین کشورهایی که در این اتحادیه بیشترین حجم سرمایه گذاری در این زمینه را داشته اند به خود اختصاص داده است.