معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۲۸

آخرین وضعیت کرونا در ترکیه

افزایش روز افزون شیوع کرونا در ترکیه به ویژه شهرهای بزرگ از جمله استانبول نگرانی تازه ای را در افکار عمومی و در نزد مقامات بهداشت و درمان و دولتمردان ترکیه ایجاد کرده است . سیر صعودی ابتلاء به بیماری کووید 19 در ترکیه همزمان با آغاز فصل گردشگری در این کشور موجب نگرانی بخشهای فعال در این زمینه شده و دست اندرکاران این بخش در تلاشند تا راهکاری برای جلوگیری از ضرر و زیان صنعت گردشگری کشور که یکی از چرخهای مهم اقتصادی ترکیه محسوب می‌شود بیابند.

شیوع گسترده نوع جدید کرونای جهش یافته که همه گیری سریع تری نسبت به انواع قبلی دارد در بین گروههای سنی پائین و قشر جوان ترکیه دولت این کشور را وادار نموده تا مجددا دست به یکسری اقدامات و تدابیر جدید در شهرهای مختلف بزند .

بر اساس اظهارات وزیر بهداشت و درمان ترکیه، استانبول به تنهایی دارای بیش از 40 درصد از میزان ابتلاء به بیماری کووید-19 است و چنانچه این بیماری در استانبول کنترل نشود ، شیوع بیماری در کشور نیز کنترل نخواهد شد .

آخرین آمار اعلام شده از سوی استانداری استانبول نشان دهنده این است که تاکنون تعداد 2 میلیون و 814 هزار و 919 دوز واکسن کرونا در این شهر تزریق شده است که از این تعداد 1 میلیون و 664 هزار و 10 مورد دوز اول و 1 میلیون و 153 هزار و 909 مورد نیز دوز دوم بوده است .

میزان واکسیناسیون افراد گروه سنی بالای 65 سال در استانبول 81.2 درصد و گروه سنی بین 60 الی 64 سال نیز در طی دو هفته گذشته 46.4 درصد بوده است .

تاکنون تعداد 18 میلیون و 458 هزار نفر در ترکیه واکسن کرونا شده اند. واکسن‌هایی که توسط ترکیه تهیه شده اند از نوع واکسنهای Sinovac،Moderna ،Oxford – Astrazeneca و Pfizer-Biontech  میباشد .

ترکیه در میان کشورهای جهان از نظر واکسیناسیون کرونا در کشور دارای مقام ششم بوده و در میان کشورهای اروپایی نیز پس از انگلستان دارای رتبه دوم است .

آمریکا با واکسینه نمودن بیش از 178 میلیون و 840 هزار نفر در رتبه نخست و چین با 161 میلیون و 120 هزار نفر در رتبه دوم جهان از نظر واکسیناسیون بر علیه کرونا قرار دارد .

در اروپا نیز پس از انگلستان و ترکیه به ترتیب کشورهای آلمان، روسیه، فرانسه،ایتالیا و اسپانیا در جایگاه‌های بعدی قرار دارند .

افزایش چشمگیر کرونا در ترکیه سبب اختلاف نظر کارشناسان بخش درمان و بهداشت کشور با مسئولان دولتی در نحوه اخذ تدابیر کرونا شده است.

دست اندرکاران امور بهداشت و درمان کشور معتقدند که برای کنترل شیوع کرونا در کشور بایستی شهرهای بزرگ به ویژه استانبول در طول ماه مبارک رمضان قرنطینه کامل شود اما در مقابل مسئولان دولتی معتقدند که اعمال قرنطینه نسبی با رعایت منع عبور و مرور و ترددهای بین شهری در برخی شهرهای بزرگ و مناطق پر ریسک در طول ماه رمضان برای کنترل بیماری کافی میباشد .

از ابتدای شیوع بیماری کرونا دولت ترکیه با اقدامات مختلف در راستای حمایتهای گوناگون از جمله حمایتهای مالی از بخشهای خصوصی و حوزه‌های صنفی مختلفی که در این مدت دچار ضرر و زیان مالی شده اند برخواسته است .

 این گونه اقدامات، هزینه‌های سنگینی برای دولت به همراه داشته و به همین دلیل نیز دولتمردان چندان تمایلی به اعمال قرنطینه کامل درکشور نداشته و در تلاشند تا با کنترل نسبی بیماری بتوانند با افزایش تعداد واکسیناسیون در کشور شیوع بیماری را کنترل نمایند .

قرار است که امروز ستاد مبارزه با کرونا و هیئت دولت ترکیه جهت بازنگری وضعیت شیوع بیماری کووید 19 در کشور و اعمال یکسری تمهیدات جدید در کشور تشکیل جلسه دهد .

محافل نزدیک به مسئولان وزارت بهداشت و درمان و مسئولان دولتی در این کشور براین باورند که تمهیدات سخت تری نسبت به گذشته در خصوص قرنطینه در شهرهای بزرگ به ویژه استانبول اخذ و اعلام خواهد شد و احتمال میرود که قرنطینه کامل مناطق شهری با توجه به میزان شدت شیوع بیماری در کشور اعمال گردد .

مسئولان بخش گردشگری کشور با ابراز نگرانی خود از شیوع گسترده کرونا و آمار بالای میزان ابتلاء و مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور براین باورند که چنانچه دولت سریعا تدابیری برای مقابله با وضعیت موجود نیندیشد، آمارهای مذکور میتواند موجب هراس و ترس گردشگران خارجی در ورود به ترکیه شده و با توجه به اینکه فصل گردشگری نیز در شرف آغاز است صنعت گردشگری بار دیگر دچار ضرر و زیان قابل توجهی شده و برای دومین سال پیاپی دچار رکود خواهد شد .

وزارت بهداشت و درمان روزانه آمار و ارقام کرونا در ترکیه را منتشر میکند که آخرین اطلاعات اعلام شده از سوی این وزارتخانه به شرح ذیل می‌باشد .

تعداد کل تست کرونا : 41,591,854 نفر

تعداد کل ابتلاء : 3,849,011  نفر

تعداد کل مرگ و میر ناشی از کرونا : 33,939  نفر

تعداد کل بیماران بدحال : 2824 نفر

تعداد کل بهبودیافتگان : 3,331,411 نفر

آمار  روز یکشنبه 22 فروردین 1400

تعداد تست کرونا : 50.678 نفر

تعداد فوت شدگان : 237 نفر

تعداد بهبودیافتگان : 30.194

درصد میزان بیماران مبتلا به ذات الریه در بین بیماران کرونایی : 3.1 درصد

درصد میزان اشباع تختهای بیمارستانی : 55.7 درصد

درصد میزان اشباع بخشهای مراقبتهای ویژه : 66.5 درصد

درصد میزان بیماران متصل به دستگاه تنفس مصنوعی ( ونتیلاتور ) : 33 درصد

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما