معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۲

فرصت ها و چالش های پیشروی اقتصاد ترکیه در نیمه دوم 2024

سازمان‌ بین المللی OECD و Moody's پیش بینی می‌کنند که اقتصاد ترکیه در نیمه دوم سال 2024 بین 4 تا 5 درصد رشد نماید.

تورم: روند نزولی و چالش ها

در نیمه اول سال 2024، نرخ تورم به 76 درصد نزدیک شد. انتظار می‌رود با توجه به سیاست‌های پولی انقباضی بانک مرکزی و موضع مصمم رئیس کل بانک مرکزی، تورم در پایان سال 2024 به محدوده 38 درصد کاهش یابد. داده‌های سازمان آمار ترکیه و سازمان‌های تحقیقاتی مستقل در حوزه نرخ تورم، سیگنال های امیدوارکننده ای را در بحث مقابله با نرخ تورم نشان می دهد. با این حال، اعلام گردیده که برای دائمی‌شدن این کاهش، اجرای اصلاحات ساختاری بسیار مهم و ضروری است. به ویژه مبارزه با تورم مواد غذایی مستلزم بازنگری در سیاست های کشاورزی و بهبود زنجیره تامین است.

نرخ ارز و تجارت خارجی: بازارهای جدید

نرخ برابری دلار در برابر لیر ترک در نیمه اول سال نوسانات زیادی داشت. انتظار می رود نرخ هر دلار آمریکا در برابر لیر در نیمه دوم سال حدود 35 لیر تثبیت شود. این وضعیت می‌تواند فرصت های مهمی را برای صادرکنندگان ایجاد کند. بر اساس داده‌های انجمن صادرکنندگان ترکیه، افزایش 10 تا 12 درصدی صادرات پیش بینی می‌شود.

رشد پایدار و تحول بخشی

سازمان‌های بین المللی مانند OECD و Moody's پیش بینی می‌کنند که اقتصاد ترکیه در نیمه دوم سال 2024 بین 4 تا 5 درصد رشد نماید. با این حال، برای اینکه این رشد پایدار باشد، تحول بخشی و اصلاحات ساختاری ضروری است. بویژه سرمایه گذاری در اقتصاد دیجیتال، فناوری‌های سبز و بخش های نوآوری محور می‌تواند نیروی محرکه رشد اقتصادی باشند. افزایش بودجه در بخش تحقیق و توسعه و تقویت همکاری دانشگاه و صنعت می‌تواند از تولید با ارزش افزوده حمایت کند.

اشتغال: نیروی کار و تحول مهارت

پیش بینی می‌شود نرخ بیکاری که درابتدای نیمه اول سال جاری میلادی حدود 10.6 درصد بود، در نیمه دوم 2024 به کمتر از 10 درصد کاهش یابد. با این حال، مبارزه با بیکاری نباید تنها به اهداف عددی محدود شود. نظرات سازمان کاریابی ترکیه به دگرگونی بازار کار اشاره دارد.

توسعه برنامه‌های آموزشی برای حرفه‌های آینده و مجموعه‌های مهارتی که با عصر هوش مصنوعی و اتوماسیون منطبق می‌شوند، حیاتی است. گسترش مدل های کار از راه دور و انعطاف پذیری در  سیاست های اشتغال زایی در دستور کار قرار می‌گیرد. علاوه بر این، سیاست هایی که میزان مشارکت زنان و جوانان را در نیروی کار افزایش می دهد، برای پایداری توسعه اقتصادی حیاتی است.

انرژی و رشد پایدار: تحول سبز

نوسانات قیمت انرژی به دلیل وابستگی ترکیه به انرژی خارج از کشور، همچنان بعنوان یک عامل خطر مهم برای اقتصاد ترکیه بشمار می رود. با این حال، اهمیت و رویکرد وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه به موضوع سرمایه گذاری در حوزه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر که سبب کاهش در میزان وابستگی به منابع انرژی خارجی می‌شود، امیدوار کننده است.  انتظار می رود سرمایه گذاری در پروژه‌های انرژی خورشیدی و بادی در نیمه دوم سال 2024 افزایش یابد. سرمایه گذاری در زمینه‌هایی مانند هیدروژن سبز، فناوری‌های ذخیره انرژی و سیستم های شبکه هوشمند می‌تواند استقلال انرژی ترکیه را تقویت کند. بعلاوه، گسترش پروژه‌های بهره وری انرژی و کاهش انتشار کربن ممکن است مزیتی برای ترکیه در قراردادهای تجاری بین المللی فراهم نماید.

بخش مالی: دیجیتالی شدن

تحول دیجیتالی بخش بانکداری در نیمه دوم سال 2024 شتاب خواهد گرفت. در حالی که گسترش شرکت های فین تک دسترسی به خدمات مالی را تسهیل می‌کند، سرمایه گذاری‌های امنیت سایبری نیز اهمیت پیدا می‌کند. تحولات در تنظیم دارایی‌های رمزنگاری شده و فناوری بلاک چین می‌تواند آینده بخش مالی را شکل دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما