رشد تجارت الکترونیک ترکیه در سال 2023
تجارت الکترونیک Ecommerce که مخفف کلمه Electronic Commerce است به تجارت کالا و خدمات آنلاین از طریق شبکه (وب) گفته میشود. شبکه اینترنت به افراد و کسبوکارها اجازه میدهد تا حجم فزایندهای از کالاهای فیزیکی، کالاهای دیجیتال و خدمات را به صورت الکترونیکی خرید و فروش کنند.
تجارت الکترونیک
به طور کلی، کسبوکارهای تجارت الکترونیک به دامنههای {وبسایتهای} خود و همچنین سایتهای رسانههای اجتماعی و بازارهای شخص ثالث مانند آمازون Amazon متکی هستند، جایی که بازدیدکنندگان میتوانند از آنها بازدید نموده یا محصولاتی را به سبد خرید اضافه کنند و سپس هزینه آنها را پرداخت کنند. در مجموع، سه نوع اصلی تجارت الکترونیک وجود دارد
1. تجارت با تجارت (وب سایت هایی مانند شاپی فای Shopify)
2. تجارت با مصرف کننده (وب سایت هایی مانند آمازون)
3. تجارت مصرف کننده با مصرف کننده (وب سایت هایی مانند ایی بِی eBay).
امروزه رایج ترین نوع تجارت الکترونیکی، تجارت با مصرف کننده B2C است که معامله بین یک تاجر یا خرده فروش و یک مشتری نهایی در یک بستر (پلتفرم) تجارت الکترونیکی است.
حجم فروش تجارت الکترونیک در ترکیه در سال 2023
توسعه فناوریهای مدرن در راستای استفاده گسترده از اینترنت به طور گسترده ای به رشد بازار تجارت الکترونیک کمک کرده است. در سال 2022، تجارت الکترونیک 16.5 درصد از کل خرده فروشیها را تشکیل می داد که نشان دهنده تغییر آشکار در رفتار خرید مردم است. علاوه بر این، تعداد معاملات تجارت الکترونیک در ترکیه در چند سال اخیر به سرعت افزایش یافته و بر اساس نتایج «گزارش اکوسیستم تجارت الکترونیک ترکیه 2023»، حجم فروش تجارت الکترونیک در ترکیه در سال 2023 با 132 درصد رشد به 1.855 میلیارد لیره رسیده و نزدیک به 6 میلیارد تراکنش تجارت الکترونیک انجام شده است. پیش بینی میشود تا پایان سال 2024 رقم 1.855 میلیارد لیره سال 2023 این بازار به حدود 3.395 میلیارد لیر ترکیه یعنی 1.8 برابر بیشتر برسد.
توسعه درآمد تجارت الکترونیک در ترکیه
- در سال 2018، بازار تجارت الکترونیک در ترکیه 3.5 درصد رشد کرد و به درآمد 9.27 میلیارد دلار رسید. در سال 2019، درآمدها به میزان قابل توجهی 20 درصد افزایش یافت و به 11.12 میلیارد دلار رسید که نشان دهنده شتاب رشد قوی است.
- بازار در سال 2020 با رشد 35 درصدی، شاهد افزایش قابل توجهی بود که درآمد را به 15.01 میلیارد دلار رساند. این رشد در سال 2021 با افزایش 28.6 درصدی ادامه یافت که منجر به درآمد 19.3 میلیارد دلاری شد. این بازار در سال 2022 با 13.2 درصد رشد به 21.86 میلیارد دلار رسید و در سال گذشته 11.2 درصد رشد کرد و درآمد به 24.31 میلیارد دلار رسید.
- پیش بینیها برای سال های آینده حاکی از رشد ثابت است. در سال 2024، انتظار میرود که بازار 10.6 درصد رشد کند و به 26.88 میلیارد دلار برسد. پیش بینی میشود تا سال 2028 رشد 9.8 درصدی با درآمدهای پیش بینی شده به 38.39 میلیارد دلار برسد.
افزایش بیش از سه برابری بخش هتلداری آنلاین در ترکیه در سال 2022
بازگشت از بیماری همه گیر کووید – 19 در تغییر شکل تجارت الکترونیک در بخش های مختلف در ترکیه بسیار موثر بوده است. با این حال، افزایش تعاملات آنلاین در برخی بخش ها کاملاً قابل توجه است.
بر اساس گزارشی که توسط وزارت بازرگانی ترکیه منتشر شده است، در سال 2022، بخش هتلداری بیشترین رشد را در حجم تجارت الکترونیک در ترکیه نسبت به سال گذشته تجربه کرد. پس از بازگشت پس از همه گیری کووید - 19، بخش هتلداری با رشد 222 درصدی روبرو شد، در حالی که بخش خطوط هوایی از رشد چشمگیر 156 درصدی در همان سال برخوردار بود. بخش مسافرت، حمل و نقل و ذخیره سازی با رشد 132 درصدی به عنوان سومین دسته با رشد سریع رتبه بندی شد.
رشد در این بخش ها را میتوان به چندین عامل کلیدی نسبت داد. بهبودی پس از همهگیری کووید – 19 و پیشرفت واکسیناسیون، تقاضای جهانی سفر را تجدید کرده و اعتماد را احیا کرده است. ابتکارات دولتی، از جمله کارزارهای ترویج گردشگری و حمایت مالی این بخش را بیشتر تقویت کرده است، در حالی که جذابیت ترکیه به عنوان یک مقصد غنی تاریخی و فرهنگی همچنان باعث جذب گردشگران جهانی شده است.
مشارکت نیمی از کاربران اینترنت در ترکیه در تجارت الکترونیک
ارزیابی دامنه وسیع بازار تجارت الکترونیک در ترکیه و بخشهای مختلف آن : شناسایی نیروی اساسی این بازار که این رشد را هدایت میکند - مصرفکنندگان - ضروری است.
مشارکت فزاینده افراد ترک در فضای تجارت الکترونیک و سهم آنها در اقتصاد دیجیتال در حال گسترش :
یافتههای موسسه آمار ترکیه نشان میدهد که نسبت کاربران اینترنت درگیر در خرید یا فروش کالا یا خدمات آنلاین در ترکیه در طول سالهای مورد بررسی در مسیر صعودی بوده است.
در سال 2022، نرخ مشارکت در فعالیتهای تجارت الکترونیک به بالای 46 درصد رسید که نشان دهنده افزایش 36 درصدی نسبت به 10 سال قبل است.
تفکیک بیشتر جنسیت نشان می دهد که میزان خرید یا سفارش کالا یا خدمات آنلاین برای مردان 49.7 درصد و برای زنان 42.7 درصد در سال 2022 بوده است.
6 میلیارد تراکنش تجارت الکترونیک در 2023
در سال گذشته نزدیک به 6 میلیارد تراکنش تجارت الکترونیک انجام شد. نرخ رشد سالانه تعداد معاملات در سال 2023 نسبت به سال های قبل 23 درصد بوده است. متوسط اندازه این سبد در سال 2023 با 108 درصد رشد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.
حجم تجارت الکترونیک ترکیه 6.8 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) :
هنگامیکه حجم تجارت الکترونیک ترکیه بر حسب دلار ارزیابی میشود، بازار تجارت الکترونیک که در سال های 2023-2022 رشد 64 درصدی داشته است، تا پایان سال 2023 به 78 میلیارد دلار رسیده است. با ارزش حجمی تقریباً 1.9 میلیارد لیره، فعالیت های بازرگانی در ترکیه با 6.8 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال 2023 مطابقت دارد.
گزارش انجمن صنعت و تجارت ترکیه (TÜSİAD) :
تجارت الکترونیک به عنوان تمرکز بر بازار دیجیتال : جایگاه ترکیه در جهان، وضعیت کنونی و گام هایی برای آینده
بخش اول این گزارش به بررسی اینترنت و تجارت الکترونیک از دیدگاه مصرف کنندگان، خرده فروشان آنلاین، سرمایه گذاران و مقامات تصمیم گیرنده، بررسی نیروهای محرکه تجارت الکترونیک و ارایه اطلاعات در مورد مدل های گسترده تجارت الکترونیک و شرکت های فعال بر اساس آن میپردازد. در ادامه، تأثیر اکوسیستم کارآفرینی ترکیه بر توسعه تجارت الکترونیک مورد بحث و بررسی قرار گرفته و قوانین تنظیم کننده تجارت الکترونیک و کارآفرینی و همچنین دلایل حجم کم تجارت الکترونیک و توصیهها مورد ارزیابی قرار گرفته است.
بخش دوم این گزارش با شناسایی چالشها، نمونههایی از بهترین شیوه در جهان را برای معیارسنجی ارایه و توصیههایی را برای مقامات عمومی در قوای مقننه و اجرایی و همچنین برای سایر عوامل در اکوسیستم تجارت الکترونیکی به منظور تعمیق، توسعه و گسترش کسب و کار تجارت الکترونیک پیشنهاد میکند.
https://www.birgun.net/haber/e-ticaret-sektoru-yuzde-132-buyudu-545570
https://tusiad.org/en/reports/item/7892-e-commerce-as-a-focus-on-the-digital-market-turkeys-place-in-the-world-present-status-and-steps-for-the-future
https://tusiad.org/en/press-releases/item/11601-tuesi-ad-high-advisory-council-meeting-opening-remarks
https://www.statista.com/statistics/1290279/e-commerce-market-size-in-turkey/#:~:text=In%202023%2C%20the%20market%20size,about%203.4%20billion%20Turkish%20lira.
https://ecommercedb.com/insights/turkish-ecommerce-market-trust-in-online-marketplaces-on-the-rise/4571