معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۱۱:۴۲

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته اول شهریورماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

برنامه کاهش ساعت کاری در ترکیه (9 لغایت 15:30)

یکی از موضوعاتی که این روزها در ترکیه روی آن بحث و تبادل نظر صورت می‌گیرد، میزان بالای ساعت کاری در این کشور و ضرورت کاهش آن می‌باشد. ساعت کاری هم اینک در ترکیه 9 صبح لغایت 17 می‌باشد. ساعت 12:30 لغایت 13:30 نیز زمان صرف ناهار و نماز است. (در ترکیه قریب به اتفاق ادارات دولتی و خصوصی به پرسنل خود ناهار می دهند)

در همین ارتباط، وزیر کار و خدمات اجتماعی ترکیه با تاکید بر اینکه ساعات کاری در ترکیه باید به روز شود، ساعات کاری کوتاه در انگلیس مورد اشاره قرار داد. وی افزود، ساعت کاری باید به 9 صبح لغایت 15:30 اصلاح شود و این موضوع در حال مطالعه است. همچنین گفته می‌شود وزارت کار بر روی فرمولهایی نظیر کار از راه دور، مدل کار پاره وقت، مدل کار متغیر و یا شناور در حال بررسی می‌باشد. از سویی با توجه به اینکه جوانان عصر حاضر ترجیح می دهند در محل سکونت خود کار کنند؛ اصلاحیه ای در قانون کار با هدف به کارگیری جوانانی که در زمینه هوش مصنوعی در ترکیه موفق هستند صورت خواهد گرفت تا از این طریق از مهاجرت آنان جلوگیری بعمل آید.

در ترکیه ساعات کاری بیشتر از اروپا است. متوسط زمان کار هفتگی در کشورهای اتحادیه اروپا 36.4 ساعت است و به سمت 35 ساعت در حال حرکت است. در آمریکا بین 35-40 ساعت متغیر است. به طور مشابه، در آلمان بین 35-40 ساعت و در انگلستان 37.5 ساعت متغیر است.

https://finans.mynet.com/haber

عدم تغییر نرخ بهره توسط بانک مرکزی

شورای سیاستهای پولی بانک مرکزی ترکیه در آخرین جلسه خود در ارتباط با تعیین نرخ بهره به ریاست فاتح کاراهان، رئیس بانک مرکزی، نرخ بهره را بدون هیچگونه تغییری در سطح 50 درصد ثابت نگاه داشته است. برای پنجمین ماه متوالی شورای سیاستهای پولی نرخ بهره را بدون تغییر، در سطح  50 درصد ثابت نگاه داشته است. رئیس بانک مرکزی ترکیه اظهار داشت: بانک مرکزی از تمامی ابزارهای خود برای کاهش نرخ تورم، ایجاد تعادل در بازار و تقویت ارزش پول ملی استفاده خواهد کرد. وی هدف اصلی تیم اقتصادی دولت را کاهش نرخ تورم اعلام کرد و گفت، برای تحقق این هدف، با قدرت به تداوم سیاستهای انقباضی ادامه خواهند داد.

https://www.dunya.com

هدف ترکیه برای استخراج  10 میلیون متر مگعب گاز در روز

آلپ ارسلان بایراکتار، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه درباره تحولات حوزه انرژی در این کشور گفت: در سال 2002 تنها در 5 استان کشور گاز طبیعی وجود داشت اما امروز 72 میلیون نفر از جمعیت ترکیه در 81 استان ترکیه به گاز طبیعی دسترسی دارند. امروز در 860 شهرک در 81 استان، گاز طبیعی قابل استفاده است.

وی ادامه داد: پس از سال 2016، ما شروع به تدوین سیاست ملی انرژی و معدن کردیم. گفتیم اگر ترکیه به وابستگی خارجی خود به انرژی پایان ندهد، امکان رهایی از بحران اقتصادی نخواهد داشت. موضوع استقلال انرژی ترکیه یک موضوع امنیت ملی است. اگر ترکیه در انرژی مستقل شود، درآن صورت می‌توان گفت که ترکیه واقعاً و کاملاً مستقل است. لذا برای تحقق این آرمان برخلاف آنچه در گذشته انجام شده، به اکتشاف نفت و گاز در دریای سیاه پرداختیم.

 در حال حاضر ترکیه دارای یکی از پیشرفته ترین ناوگان جهان شامل 4 کشتی حفاری در اعماق دریا و 2 کشتی لرزه نگار است. تلاش های ما برای اکتشاف در دریای سیاه جواب داد و ما موفق به کشف 710 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در میدان گازی ساکاریا شدیم. این حجم از گاز به تنهایی نیاز ترکیه را تا 15 سال پاسخگو خواهد بود.

 بایراکتار با تاکید بر اینکه هدف اصلی اقدامات راهبردی انجام شده نجات ترکیه از وابستگی خارجی به انرژی است، گفت: در عرض حدود 3.5-2 سال پس از اعلام خبر خوش کشف گاز در دریای سیاه در 21 آگوست 2020، گاز را از در دریای سیاه به خشکی رساندیم و اکنون گاز طبیعی مورد استفاده 2.6 میلیون خانوار از 20 میلیون خانواری که در ترکیه از گاز طبیعی استفاده می‌کنند، از میدان گازی ساکاریا تامین می‌شود. میزان تولید گاز از میدان ساکاریا در روز 6 میلیون متر مکعب است و امیدواریم این مقدار را در سه ماهه اول سال 2025 به 10 میلیون مترمکعب برسانیم.

https://www.trthaber.com

تاثیر انرژیهای تجدید پذیر در اقتصاد ترکیه

وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه در شبکه اجتماعی X خود اعلام کرد که با افزایش سهم منابع انرژی تجدیدپذیر در تولید برق، در نیمه اول سال 2024، 4.8 میلیارد دلار به اقتصاد  این کشور کمک شده است.

در پیام این وزارتخانه آمده است: با توسعه ظرفیت های انرژی‌های تجدیدپذیر، وابستگی به واردات انرژی را کاهش می دهیم. ما با استفاده بهینه از انرژی، امنیت عرضه انرژی را تامین می نمائیم. در سایه برق تامین شده از انرژی‌های تجدیدپذیر، از واردات 14.5 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی جلوگیری شد و حدود 4.8 میلیارد دلار به اقتصاد کشور کمک گردید. در حالی که چنین تحولات مثبتی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر در ترکیه رخ می دهد، مطالعه ای که توسط سازمان تنظیم بازار انرژی انجام شد، نشان داد که تولید برق از زغال سنگ طی ده سال اخیر دو برابر رشد داشته است. در سال 2023، میزان برق تولید شده از زغال سنگ در ترکیه به سطح رکورد 118 تراوات ساعت رسید، در حالی که نیروگاه‌های حرارتی مبتنی بر زغال سنگ باعث انتشار 111 میلیون تن کربن شده است. این مقدار یک پنجم کل گازهای گلخانه ای ترکیه را تشکیل می دهد.

انتشار گازهای گلخانه ای از نیروگاه‌هایی با سوخت زغال سنگ بین سال های 2012 تا 2023 به طور متوسط سالانه 6.2 درصد افزایش یافته است. در سال 2023، به طور متوسط 1700 کیلوگرم زغال سنگ برای تولید 1 مگاوات ساعت برق در نیروگاه‌های با سوخت زغال سنگ مصرف شده است. در نیروگاه‌ها با زغال سنگ وارداتی، 350 کیلوگرم زغال سنگ برای تولید 1 مگاوات ساعت برق مصرف شده است. با توجه به راندمان بالاتر نیروگاه‌های حرارتی با سوخت زغال سنگ در اتحادیه اروپا، 50 درصد زغال سنگ بیشتر برای تولید همین مقدار برق در ترکیه مصرف می‌شود. سال گذشته سهم زغال سنگ در تولید برق در ترکیه به رکورد 36 درصد رسید. علاوه بر این، در حالی که سهم زغال سنگ وارداتی به 60 درصد افزایش یافته است، در مجموع 3.7 میلیارد دلار برای زغال سنگ وارداتی در سال 2023 هزینه شده است.

https://enerjirehberi.com.tr

سهم 94 درصدی بخش صنعت در صادرات ترکیه

عمر بولات، وزیر تجارت ترکیه ضمن اشاره به رشد اقتصادی ترکیه طی 21 سال اخیر گفت: صادرات کشور طی 21 سال، 7.1 برابر رشد داشته و  از 36 میلیارد دلار به 261.5 میلیارد دلار رسیده است. همچنین در طی این 21 سال حجم اقتصادی از 230 میلیارد دلار درآمد ملی به یک تریلیون و 158 میلیارد دلار رسیده است.

بولات با اشاره به اینکه ترکیه با میانگین رشد سالانه 5.4 درصد در میان کشورهای با رشد سریع‌ جهانی قرار دارد، گفت: کشور ما در سه ماهه اول امسال 5.7 درصد رشد داشته است. و صنعت یکی از بخش هایی است که به عنوان لوکوموتیو این رشد عمل می‌کند. صنعت هم در تولید و هم در صادرات ما جایگاه بسیار مهمی دارد. 94 درصد صادرات کشور را بخش صنعت تشکیل می دهد.

وی ضمن اشاره به تنش های ژئوپلیتیک، جنگ میان روسیه و اکراین، وجود بحران و تنش ها در منطقه و رُکود اقتصادی در جهان به ویژه در اروپا گفت: همین مسائل نشان می دهد که ما در روند آسانی قرار نداریم اما با این وجود، ترکیه در سایه مدیریت سیاسی باثبات، توانسته است در اقتصاد و اصلاحات توسعه با صلابت راه خود را ادامه دهد.

https://www.dunya.com

گزارش شاخص تولید خدمات ترکیه ژوئن 2024

سازمان آمار ترکیه، داده‌های شاخص تولید خدمات در ماه ژوئن 2024 را اعلام کرد. بر این اساس این شاخص نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.6 درصد افزایش ولی نسبت به یک ماه قبل 1.1 درصد کاهش داشته است.

با بررسی زیربخش ها، خدمات حمل و نقل و انبارداری 0.1 درصد، بخش خدمات اطلاعات و ارتباطات 5.9 درصد، بخش خدمات املاک و مستغلات 5.3 درصد، خدمات اداری و پشتیبانی 4.3 درصد به صورت سالانه افزایش یافته و در مقابل بخش خدمات اقامتی و رستورانها 0.9 درصد،  بخش خدمات تخصصی، علمی و فنی 1.6 درصد کاهش داشته است.

https://www.trthaber.com

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما