معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۸

عقب ماندن فرانسه از زمان بندی نقشه راه تولید برق خود

گزارش پیش‌رو، برگردان مطلب " فرانسه از زمان بندی نقشه راه تولید برق خود عقب مانده است" می‌باشد که در تاریخ 4 فروردین 1400در نشریه لوفیگارو چاپ فرانسه منتشر شده است.

در راه اندازی نیروگاه‌های هسته ای، بادی، گازی... فرانس الکتریک با نقشه راه رسمی خود فاصله دارد. یکی از افراد آگاه در این بخش این گونه ابراز نگرانی می‌کند: "همه ابزارهای تولید برق عقب هستند." زمانبندی بهره برداری (از منابع تولید برق) نیز طولانی تر از یک زمان بندی منطقی است.

مثال نیروگاه بادی دریایی کاملا گویاست. اولین فراخوان‌ها برای مناقصه ده سال پیش در دوره ریاست جمهوری نیکلا سارکوزی منتشر شد. هنوز حتی یک پارک بادی نیز مستقر نشده است. اولین توربین‌های بادی در دریا که قرار است به چرخش درآیند قرار است در تابستان 2022 در آبهای سن نزر مستقر شوند. این شرایط نه تقصیر صنایع دخیل در این زمینه بلکه تقصیر رویه‌های مناقصات است که به شدت طولانی هستند، و تقصیر تغییر مقررات بازی است که در این مدت صورت گرفته است و تقصیر توسل مخالفان به نهادهای حقوقی است که افزایش یافته است. طرح های آینده قرار است سریع تر اجرا شوند: امکان توسل به نهادهای حقوقی به شدت محدود و رویه‌های اداری تسریع شده اند. با این مقررات جدید، که برخی از آنها از چند روز پیش اجرایی شده اند، این شبکه تولید برق بر این باور است که در یک پرونده حدود دو سال جلو خواهد افتاد.

توربین‌های بادی زمینی تاخیر کمتری دارند. اما با این حال، خطر عقب افتادن در این بخش وجود دارد. در حالت عادی، توربین‌های بادی زمینی سالانه 1.7 گیگاوات برق تولید می‌کنند که اندکی بیشتر از تولید یک رآکتور هسته ای نسل جدید (EPR) است. لازم است برای رسیدن به اهداف رسمی‌برنامه ریزی چند ساله انرژی این رقم به 2 گیگا وات برسد. الکساندر روش دبیرکل سندیکای انرژی‌های تجدید پذیر می‌گوید: "در فرانسه، ما هفت سال برای راه اندازی یک پارک (تولید برق) صرف می‌کنیم اما همسایگان ما نیمی از این زمان را صرف می‌کنند. اما از سال 2018، امکان مانع تراشی کاهش یافته است. به این ترتیب باید بین یک تا یک سال و نیم جلو بیفتیم."

مشکل بیشتر از انرژی خورشیدی ناشی می‌شود که گفته می‌شود قربانی عقب افتادگی واقعی شده است و لازم است که این شبکه بتواند سه برابر سریعتر صفحات خورشیدی را نصب کند.

اما فقط انرژی‌های تجدید پذیر نیستند که از زمان بندی‌ها عقب مانده اند. حتی نیروگاه گازی لندی ویزیو توتال نیز به علت مخالفت های محلی و توسل های متعدد به نهادهای حقوقی با تاخیری چند ساله مواجه شده است. در خصوص هسته ای، تاخیرهای رآکتور نسل جدید فلمان ویل شرکت برق فرانسه کاملا محرز است. ساخت این نیروگاه که در سال 2006 آغاز شد باید در سالهای ابتدایی دهه 2010 به تمام می رسید اما راه اندازی آن به سال 2018 موکول شد اما در ادامه مشکلات مربوط به جوشکاری، شرکت برق فرانسه را وادار کرد راه اندازی این نیروگاه را به سال 2023 موکول کند.

اما مشکلات اعلام شده در اوایل ماه مارس باز هم می‌تواند این تاریخ را به عقب بیندازد. مدیریت شبکه برق فرانسه که به شدت محتاط است نمی خواهد خطر اتکا به تولید برق رآکتورهای جدید تا قبل از سال 2025 را به جان بخرد.

مشکل این است که فرانسه همزمان اقدام به تعطیلی نیروگاه هسته ای فسنهایم کرده و نیروگاه‌های کربنی خود را یکی پس از دیگری خاموش می‌کند. به این ترتیب فرانسه کاهش تولید برقی مواجه شده است که تاکنون از آن برای عبور از افزایش مصرف زمستانی استفاده می‌کرد. امسال، توان تولید برق فرانسه کافی بود اما در زمستان‌های آینده احتمال دارد اوضاع پیچیده تر شود. یک کارشناس این بخش می‌گوید: "ما سر وقت تعطیل کردیم اما سر وقت افتتاح نکردیم."

علت این امر را نیکلاس گولدبرگ از Colombus Consulting این گونه توضیح می دهد: "سیاست (دولت) به علت افزایش ندادن تعرفه برق شرکت برق فرانسه یا مالیات برق، بی وقفه سرمایه گذاری‌ها در سیستم انرژی را به عقب انداخته است. به حدی که اکنون زمان بسیار کم است."

بروکسل روز سه شنبه به جبران خسارت شرکت برق فرانسه از سوی دولت این کشور به علت تعطیل کردن زودهنگام نیروگاه هسته ای فسنهایم در سال 2020 چراغ سبز نشان داد. زیان شرکت برق فرانسه به عنوان بهره بردار موضوع تفاهم نامه جبرانی با دولت است. این تفاهم نامه مبلغ ثابت 370.2 میلیون یورو را پیش بینی کرده است که در ماه دسامبر گذشته پرداخت شده است. بخش متغیری نیز وجود دارد که با پارامترهای ثابتی در این تفاهم نامه مشخص شده است و قرار است در آینده پرداخت شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما