معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۹

اخبار اقتصادی اتریش (هفته سوم اسفندماه 1399)

برخی از مهم‌ترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته سوم اسفند ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است:

بحران کرونا تا کنون 100 میلیارد یورو برای اتریش هزینه در بر داشته است

پرسه : روزنامه پرسه اتریش به نقل از اندیشکده اقتصادی آگندا آستریا، زیان وارده به اقتصاد اتریش را ظرف یکسال بحران کرونا، 100 میلیارد یورو برآورد کرده است. به گزارش این موسسه، 60 میلیارد یورو از زیان وارده مربوط به کاهش درآمد ها و کاهش رشد اقتصادی و 40 میلیارد مربوط به  کمک هزینه‌های دولت بوده است.تنها در نخستین دوره تعطیلی‌های سراسری 12 میلیارد یورو هزینه برنامه ریزی نشده بدنه اقتصادی اتریش را غافلگیر نمود. دوره‌های دوم و سوم نیز هرکدام به ترتیت 14 و 13 میلیارد یورو هزینه در برداشته اند.

رضایت عمومی از دور کاری در زمان کرونا

کرونه: همه گیری کرونا سبب شد تا  حدود 5 .1 میلیون نفر در اتریش به مدت یک سال وارد دور کاری شوند و دو سوم این افراد اولین بار تجربه چنین روندی را داشتند. طبق آمار منتشره از نظرسنجی‌های انجام شده، 90 درصد افراد دورکاری را مثبت و کارآمد برآورد کرده اند و اکثریت به دنبال آن هستند تا در آینده نیز در خانه بمانند و به دورکاری ادامه دهند. طبق آمار 12 درصد از کارکنان علاقمند هستند تا برای همیشه در دور کاری بمانند و 33 درصد اعلام کرده اند که حداکثر 2 روز را در محل کار حضور یابند و دیگر زمان‌ها در دورکاری بمانند. 15 درصد نیز برآیند کاری خود را ضعیف می دانند و دورکاری را به عنوان راه حلی همیشگی نمی دانند.

 صندوق همیاری اتحادیه اروپایی 32 میلیون یورو به اتریش پرداخت خواهد کرد

کرونه: اتریش و چند کشور اروپایی دیگر مبالغی را از صندوق همیاری اتحادیه اروپایی برای مقابله با بحران اقتصادی کرونا دریافت خواهند کرد. در کل این صندوق 530 میلیون یورو برای 17 کشور اتحادیه اروپایی در نظر گرفته است که در این میان اتریش سهمی 32 میلیون یورویی خواهد داشت. هدف اصلی این صندوق کمک به کشورهای عضو برای خرید واکسن کرونا و دیگر تمهیدات حوزه سلامت می‌باشد. این صندوق در سال 2002 و همزمان با حادثه سیل در اروپایی مرکزی شکل گرفت و این صندوق از زمان آغاز به کار تا به حال 5 .6 میلیارد یورو به کشورهای اروپایی در زمان بلایای طبیعی کمک رسانی کرده است.

پایانی برای پذیرایی رایگان در شرکت هواپیمایی اتریش

استاندارد: شرکت هواپیمایی اتریش اعلام که در سال 2020 بیش از 319 میلیون یورو در مقایسه با سال پیش ضرر داده است. در این راستا فرودگاه وین برای بار طی سالهای اخیر ضرر در حسابرسی سالیانه را ثبت نمود.این میزان از ضرر در حالی ست که کمک های مالی دولت در سال 2020 حدود 150 میلیون یورو به این شرکت بوده و بدون آن ضرر این شرکت در حدود 469 میلیون یورو بوده است. هونسبروخ رییس این شرکت در این راستا با بیان اینکه آسترین قصد دارد تا در تابستان مقاصد پرطرفدار مانند یونان، اسپانیا، ترکیه و ... را دوباره احیاء کند، که در این راستا در مسیرهای اروپایی در بخش اکونومی‌پذیرایی صورت نخواهد پذیرفت.

تعیین دستمزد 500 هزار دلاری برای وزیر امورخارجه سابق اتریش توسط روسیه

استاندارد: در حالی که نخست وزیر روسیه، کارین کنایسل وزیر امورخارجه سابق اتریش را برای عضویت در هیات مدیره روس نفت، بزرگترین شرکت نفتی روسیه معرفی کرده است، رسانه‌ها خبر دادند که قرار است حقوق سالیانه ای  حدود 500 هزار دلار برای وی تعیین شود. میزان سود این شرکت در سال 2020، چهار میلیارد و 400 میلیون دلار بود.

 نتایج نظر سنجی : کاهش علاقمندی مناطق به توسعه زیرساخت های انرژی‌های تجدید پذیر

کرونه: تنها  حدود یک چهارم مردم اتریش به توسعه زیرساخت های انرژی‌های تجدید پذیر در اتریش از جمله مزارع خورشیدی، سدهای آبی و توربین‌های بادی علاقمند می‌باشند. بر اساس گزارش مشترک دانشگاه اقتصاد وین و دانشگاه کلاگنفورت،  توربین‌های بادی در سال های اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.در پاییز 2020، تنها 62 درصد از مجموع یک هزار نفری که در این نظر سنجی شرکت کرده اند، موافق زندگی در نزدیکی یک توربین بادی بوده اند، گزارش مشابهی از سال 2017، این سهم را 74 درصد اعلام کرده بود. در حوزه انرژی خورشیدی علاقمندی افراد برای توسعه در سال 2018 بالغ بر 88 درصد بوده است که در سال 2020، به 85 درصد رسیده است و در حوزه سدهای آبی کوچک، از سال 2015 تا 2020 علاقمندی از 76 به 71 درصد کاهش یافته است.

 کاهش مرحله ای میزان بیکاری در اتریش

پرسه: بازشدن فروشگاه‌ها به طور مرحله ای، هرچند شرایط اقتصادی را به طور مقطعی بهبود بخشیده است اما تاثیر ویژه ای هنوز بر میزان بیکاری در اتریش نداشته است. طبق آمار مرکز آمار اتریش، در حال حاضر 405 هزار 714 نفر بیکار می‌باشند که نسبت به هفته گذشته 12 هزار 960 نفر کاهش داشته است. مارتین کوخر وزیر کار اتریش در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر دارایی نسبت به بهبود شرایط اقتصادی در 2 هفته گذشته اظهار امیدواری کرد. طبق آمار منتشره موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش، در ماه فوریه 2021، تولید ناخالص داخلی اتریش نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، 9 . 6 درصد کاهش داشته است.

 برنامه جدید اتریش برای واکسن ساخت اتریش

پرسه: گروه اقدام تولید واکسن داخلی اتریش از وزارت اقتصاد این کشور اولین جلسه خود را در دو هفته آینده برگزار می نماید. به گزارش روزنامه پرسه اتریش از وزارت اقتصاد اتریش، گروه ویژه اقدام تولید واکسن ملی اتریش،  اولین جلسه خود را تا دو هفته اینده با حضور شرکت های بزرگ تولید دارو و متولیان بهداشت و سلامت استان‌ها برگزار خواهد کرد. گفته می‌شود با توجه به کمبود مواد اولیه، زیرساخت های مورد نیاز و نیروی کارحرفه ای برای تولید واکسن شرکت فایزر، بدون شک این واکسن‌های تولیدی از شرکت فایزر نخواهد بود. همزمان شرکت نوارتیس اعلام کرده است که از هفته آینده تولید واکسن‌های Curevac را در مقر خود در تیرول آغاز خواهد کرد و جلسه این گروه اقدام به لحاظ زمانی، می‌تواند در افزایش تولید و بررسی شرایط و فراهم اوری مواد خام ونیروی کار حرفه ای کمک رسان باشد.

 کمک های جدید دولت برای شرکت های اتریشی

کرونه: دولت اتریش 10 مارس 2021، بسته کمکی جدیدی به ارزش 430 میلیون یورو را برای کمک به شرکت های این کشور معرفی نمود. این بسته کمکی جدید برای رستوران‌ها، باشگاه‌های ورزشی و مراکز هنری و فرهنگی می‌باشد. بخشی از هزینه‌های پرداختی به شرکت ها برای کاهش فشار اقتصادی آنان برای پرداخت هزینه‌های کار کوتاه مدت و کمک هزینه‌های سفر و فوق العاده‌ها می‌باشد. 9 میلیون یورو تنها برای باشگاه‌های ورزشی و 28 میلیون یورو برای مراکز فرهنگی و هنری می‌باشد. این کمک هزینه جدید به بیش از 60 هزار شرکت اتریشی که در حوزه‌های یاد شده فعال می‌باشند پرداخت خواهد شد. 

34 درصد استارتاپ ها در اتریش سرمایه گذار مناسب پیدا میکنند

کوریه: یک سوم استارتاپ های اتریشی سرمایه گذار مناسب حوزه فعالیت خود را به کمک زیرساخت های این کشور برای استارتاپ ها می یابند. حوزه‌های برنامه نویسی کامپیوتر و نرم افزار، سلامت و فروش اینترنتی در این میان از بخت و اقبال بیشتری نسبت به دیگر حوزه‌ها برخوردار می‌باشند. بیشتر این پروژه‌ها توانسته است در شش ماه نخست، بین 50 تا 100 هزار یورو دریافت نمایند. دو سوم دیگر سرمایه گذاران پشتیبانی از شرکت های خارجی و سرمایه گذاری خارج از اتریش را ترجیح داده اند. گزارش سرمایه گذاری 2020 همچنین نشان دهنده تمرکز 50 درصدی سرمایه گذاران و استارتاپ ها در وین می‌باشد.

 کاهش حجم تجارت خارجی اتریش

مرکز آمار اتریش: سال 2020 کارنامه خوبی را برای تجارت خارجی اتریش به ارمغان نیاورده است. طبق آمار منتشره مرکز آمار اتریش مجموع حجم واردات کالا در اتریش با 6 .8 درصد کاهش به 144  میلیارد یورو و صادرات با کاهش 5 . 7 درصدی به 9 .143 میلیارد یورو رسید که کسری بالغ بر 28 .2 میلیارد یورو را تثبیت می نماید.

سرمایه گذاری دولت اتریش در حوزه تولید برق از جایگاه انرژی‌های تجدید پذیر

استاندارد: طرح قانون توسعه انرژی‌های تجدید پذیر پس از ماه‌ها بحث و بررسی سرانجام آماده بهره برداری و تحویل به هیات وزیران می‌باشد. به گزارش رونامه کرونه، این طرح هفته آینده قرار است در جلسه هیات وزیران به رای گذارده شود. در صورت همراهی مجلس، این طرح تا اوایل تابستان سال جاری اجرایی خواهد شد. در این طرح افزایش و توسعه چشمگیری  سامانه‌های تولید برق از جایگاه انرژی‌های تجدید پذیر دیده شده است که تا سال 2030 می‌بایست تکمیل گردد. میزان انرژی تولیدی از این طریق در سال 2020، بالغ بر 54 تراوات ساعت بوده است که تا سال 2030 می‌بایست به 81 تراوات ساعت برسد. از این میزان 4.12 درصد از طریق سلول های خورشیدی، 5 درصد زیست توده، 3 .16 درصد توربین‌های بادی و 3 .46 درصد از طریق نیروگاه‌های آبی و سدهای ابی خواهد بود. برای رسیدن به این هدف و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز دولت تا سال 2030، 10 میلیارد یورو سرمایه گذاری می نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما