معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۰- ۱۶:۳۰ - مشاهده: ۵۰۰

اظهارات رئیس‌جمهور مکزیک در اجلاس سالانه گروه 20

اجلاس سالانه گروه ۲۰ به میزبانی عربستان سعودی و به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا به ‌صورت مجازی در اول و دوم آذرماه 1399 برگزار شد. آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک، طی دو سخنرانی در این نشست مجازی شرکت کرد.

سخنرانی اول رئیس‌جمهور مکزیک در گروه 20

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور مکزیک، در سخنرانی ابتدایی خود به  5 درس مهم بحران کرونا که برای جهانیان به همراه داشت اشاره کرد. وی در این سخنرانی گفت: مواجهه با دو بحران بهداشتی و اقتصادی، رنج‌ها و مشکلاتی را برای ما به بار آورده، در عین ‌حال درس‌ های مهمی‌برای ماه به همراه داشته است.

وی در سخنان خود اظهار داشت، اولین درسی که آموخته ‌شده این است که سلامتی از حقوق اساسی بشر است که دولت‌ها باید آن را تضمین کنند و منفعت‌ طلبی را در این خصوص کنار بگذارند. همان‌طور که در قطعنامه ارائه‌ شده از سوی  مکزیک که تقریباً به ‌اتفاق آراء و با موافقت 197 کشور دنیا در سازمان ملل متحد به تصویب رسید و اشاره شد؛ مراقبت‌های پزشکی، واکسن‌ها و داروها باید به ‌صورت رایگان و در دسترس همه ملت ها باشد.

درس دوم پیشگیری بهتر از درمان است. به یاد داشته باشیم که بیشترین افرادی که تحت تأثیر کرونا قرار گرفته‌اند، بیماران مبتلا به فشارخون، دیابت و چاقی بوده‌اند و این بیماری‌های مزمن از رژیم غذایی نامناسب و عدم وجود فعالیت‌های بدنی و ورزشی نشئت‌ گرفته‌اند. به همین دلیل مهم است که یک رژیم غذایی سالم ترویج شود، توصیه می‌شود افراد از غذاهای حاوی نمک، قند، چربی و مواد شیمیایی زیاد خودداری کنند.

آقای اوبرادور با حمایت از بنیان خانواده عنوان کرد: درس سوم این بیماری همه‌گیر این است که خانواده باید نهاد اصلی امنیت اجتماعی تلقی گردد. نباید افراد مسن در خانه‌های سالمندان رها شوند؛ و  هرچقدر آن‌ها در این مراکز راحت باشند اما هرگز جایگزین عشق موجود در خانواده‌ها نخواهد شد.

چهارم، باید به مردم در حوزه مسئولیت‌پذیری اعتماد بیشتری داشته باشیم و آزادی‌های مردم باید در هر شرایطی تضمین شود و از اقدامات اجباری مانند قرنطینه بیش ‌از حد و یا ممنوعیت عبور و مرور جلوگیری شود چراکه هیچ‌چیز بازور انجام نمی‌شود اما با اقناع و ایجاد تعلق هر کاری می‌توان انجام داد.

آقای اوبرادور در پایان سخنرانی اول خود بر لزوم توجه به قشر فقیر و آسیب‌پذیر برای بهبود اقتصادی تأکید کرد، وی در این خصوص اظهار داشت، نجات و کمک اقتصادی باید از پایین به بالا باشد. ابتدا به فقرا کمک کنید و اقدامات دولت را فقط به اختصاص بودجه عمومی‌به شرکت‌ها و مؤسسات مالی ورشکسته متمرکز نکنید و بدهی خصوصی نباید به بدهی عمومی تبدیل شود. دولت‌ها باید به‌طور کلی از بدهی اجتناب کنند، خصوصاً اگر این بدهی به نفع تعداد کمی از مردم و به ضرر بسیاری از افراد باشد.

سخنرانی دوم رئیس ‌جمهور مکزیک در گروه 20

آقای اوبرادور در سخنرانی دوم خود در روز یکشنبه مورد 2 آذرماه 1399 در ابتدا گزارشی از اقدامات مکزیک در جهت مقابله با کرونا پرداخت و در انتها پیشنهاد کرد که بدهی خارجی کشورهای فقیر را حذف کنند تا برای آن‌ها توانایی بیشتری برای پاسخگویی به رکود اقتصادی ناشی از ویروس کرونا ایجاد شود.

اوبرادور در ابتدای سخنان خود در روز دوم اجلاس گفت، مقابله با بحران اقتصادی نسبت به مبارزه با بیماری کرونا برای ما کمتر دردناک و پیچیده بود. کنارگذاشتن روش‌های اقتصادی اعمال‌شده در دوره نئولیبرال ازجمله کنار گذاشتن استراتژی ایجاد بدهی برای مردم در جهت نجات افراد در سطوح بالا برای ما سودمند بوده است.

رئیس‌جمهور مکزیک با اشاره به اقدامات ریاضتی و مبارزه با فساد عنوان داشت، به لطف اقدامات ریاضت اقتصادی و مبارزه با فساد، مجبور به استفاده از وام‌های جدید نشدیم و تمام منابع آزادشده از این دو سیاست مستقیماً  و  بدون واسطه به پایین‌ترین بخش هرم اجتماعی اختصاص یافت و از آنجا به بالاترین سطح رسید. به‌عبارت‌دیگر، اولویت با فقرا و اعضای طبقه متوسط بود. ازاین‌رو، پرداخت مستمری به افراد مسن و افراد معلول پیش از موعد انجام شد. ارائه کمک‌هزینه‌های تحصیلی و حمایت از کشاورزان و ماهیگیران ادامه یافت. برنامه اعطاء وام  به مشاغل کوچک و بخشهای رسمی و غیررسمی اقتصاد گسترش یافت، و درنهایت درآمد اکثریت مردم بهبود یافت و از این طریق از کاهش مصرف غذا و سایر ملزومات اساسی جلوگیری شد.

اوبرادور حواله‌های دریافتی از سوی مهاجرین مکزیکی را کمک یار خانواده‌های فقیر مکزیک دانست و اظهار داشت، کمک‌های اجتماعی انجام‌شده از سوی دولت با معجزه افزایش حواله‌های ارسال‌شده از ایالات‌متحده آمریکا توسط هم‌وطنان مهاجر ما همراه بوده است. این حواله‌های ارسال‌ شده توسط هم‌وطنان به خانواده‌های آن‌ها در سال و در شرایط بیماری همه‌گیر، به رقم 40 میلیارد دلار خواهد رسید. منابعی که در خدمت 10 میلیون خانواده فقیر مکزیکی است و به‌طور متوسط 350 دلار در ماه دریافت می‌کنند. اثبات اینکه میزان مصرف عمومی‌کاهش نیافته این است که تا روز گذشته فروشگاه‌های بزرگ در مکزیک هشت درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل فروش داشته‌اند.

وی با اشاره به پیش‌بینی خود از رفتار اقتصادی V شکل اقتصاد مکزیک در مواجه با بحران اقتصادی کوید 9 عنوان داشت، همان‌طور که در آوریل ماه جاری با سقوط و انقباض اقتصادی مواجه شدیم به همان صورت از این بحران خارج خواهیم شد. اقتصاد مکزیک شروع به رشد کرده و از بین میلیون شغل رسمی ازدست‌رفته، 500 هزار شغل تاکنون بازیابی شده است. معتقدم در ماه  مارس آینده قادر خواهیم بود دوباره  به 20 میلیون و 500 هزار شغل که موسسه تأمین اجتماعی مکزیک قبل از همه‌گیری ثبت کرده بود دست ‌یابیم.

آقای اوبرادور ضمن برجسته کردن مشکل بدهی کشورها به‌ عنوان یک تهدید برای ثبات و رفاه اجتماعی اقتصادی، افزایش بدهی مکزیک نسبت به تولید ناخالص داخلی را ناشی کوچک شدن اقتصاد مکزیک درنتیجه کوید 19 دانست و در این خصوص گفت، با این ‌وجود، بحران اقتصادی متأثر از بیماری کرونا، بر فعالیت تولیدی تأثیر گذاشت و رشد اقتصادی مکزیک با نرخ بی‌سابقه‌ای در 90 سال گذشته کاهش یافت. به همین دلیل، اگرچه  مکزیک بدهی دیگری بر کشور اضافه نکرد، اما درنتیجه انقباض اقتصادی، بدهی عمومی‌کشور از 44.8% تولید ناخالص ملی به 51.1% از تولید ناخالص ملی افزایش داد. همین امر در سراسر جهان اتفاق افتاده است، بدهی‌ها به‌واسطه  بیماری همه‌گیر به‌طور متوسط 20 درصد رشد کردند و اگر در آینده به این مسئله پرداخته نشود، این‌یک تهدید دیگر برای ثبات و رفاه اجتماعی و اقتصادی است.

رئیس‌جمهور مکزیک در پایان سخنان خود خطاب به سران کشورهای عضو گروه 20 دو پیشنهاد  ارائه کرد، اول اینکه تعهد حذف بدهی و پرداخت بدهی ملت فقیر جهان را به واقعیت تبدیل کنید، دوم اینکه اطمینان حاصل کنید که کشورهای با درآمد متوسط می‌توانند با نرخ بهره معادل با نرخ رایج در کشورهای پیشرفته به وام و اعتبار لازم دسترسی داشته باشند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما