معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۳۱

جلوگیری از شیوع آفت مگس میوه با کمک فن آوری هسته ای در مکزیک

مکزیک با کمک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) و فائو ، با بهره گیری از فنآوری‌های هسته ای از شیوع آفت مگس میوه(مگس مدیترانه ای) جلوگیری بعمل می آورد.

مقامات مکزیکی 5 آگوست 2022 اعلام کردند که با همکاری آژانس بین المللی اتمی و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو FAO) موفق شدند با استفاده از روش عقیم سازی حشرات (SIT) آفت مگس مدیترانه ای یا مگس میوه را که  یکی از مخرب ترین آفات حشره ای در حوزه میوه و سبزیجات است را با موفقیت در ایالت کولیما مکزیک ریشه کن کنند.

مکزیک با کمک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) و فائو با استفاده از فن آوری هسته ای اقدام به غیم سازی حشرات نمود و از این طریق با این آفت مقابله کرده است.

شیوع این آفت در آوریل 2021 در بندر مانسانیو، بزرگترین بندر مکزیک که در ایالت کولیما واقع شده است، شناسایی شد.  شیوع آفت خطری جدی و فوری برای محصولات میوه این ایالت از جمله انجیر، گواوا، انبه، پاپایا، گریپ فروت و پرتقال ایجاد کرد.

چنانچه این آفت به سرعت کنترل نمی‌گردید مکزیک به عنوان هفتمین تولیدکننده و صادرکننده بزرگ میوه و سبزیجات تازه در جهان ممکن بود با محدودیت های قرنطینه ای اعمالی از سوی کشورهای عاری از این آفت مواجه می‌گردید. این امر می‌توانست ضربه بزرگی به تجارت در این بخش مکزیک که سالانه بیش از  9.2 میلیارد دلار در صادرات و همچنین میلیون‌ها شغل محلی ایجاد می‌کند وارد کند.

در همین خصوص مقامات مکزیکی به سرعت از آژانس بین المللی انرژی اتمی و فائو درخواست کمک کردند و کارشناسان و حشره‌شناسان این سازمان‌ها وارد عمل شدند.  برای کنترل شیوع، مکزیک یک طرح اقدامی فوری را با کمک کارشناسان FAO/IAEA طراحی و اجرا کرد.  بر اساس این طرح، مکزیک بیش از 1 میلیارد و 450 میلیون مگس نر عقیم را در ایالت کولیما رهاسازی کرد. این مگس ها با استفاده از فن آوری هسته و پرتونگاری عقیم سازی شده بودند. هنگامی‌که نرها پس از رهاسازی با ماده‌های وحشی جفت‌گیری می‌کنند عملا هیچ تخم بارورجدیدی از سوی ماده تولید نشد و در نهایت منجر به ریشه‌کنی حشرات گردید.

والتر انکرلین هوفلیچ، حشره‌شناس فائو و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص روش اجرایی در مکزیک گفت "این نمونه دیگری است که در آن SIT با موفقیت برای جلوگیری، سرکوب و ریشه‌کن‌کردن آفات حشرات مهاجم اجرایی کرده است و به امنیت و ایمنی غذا در سراسر جهان کمک کرده است."

فرانسیسکو رامیرز و رامیرز، مدیرکل بهداشت گیاهی سرویس ملی بهداشت، ایمنی و کیفیت محصولات کشاورزی (SENASICA) مکزیک در خصوص اجرای این روش در مکزیک گفت : "مکزیک توانست وضعیت خود را به عنوان یک کشور عاری از مگس مدیترانه حفظ کند اگر مگس میوه مدیترانه ای در کشور مستقر شده بود، بازارهای ملی و بین المللی درهای خود را به روی میوه و تره‌بار مکزیکی می‌بستند و این امر منجر به زیان اقتصادی برای تولیدکنندگان داخلی می‌شد."

- آفت مگس میوه از توانایی بالایی در زاد و ولد و شیوع برخوردار است و این موضوع منجر شده که مبارزه با این آفت کار بسیار سختی باشد. مگس ماده با تخم گذاری روی میوه‌های رسیده به محصولات زراعی آسیب می رساند، کیفیت محصول را کاهش و آن را غیرقابل فروش و غیرقابل خوردن می‌کند.

- مگس های نر عقیم رهاسازی شده در این پروژه در مرکز تازه تاسیس در ایالت چیاپاس مکزیک تولید شده‌اند. مرکزی که در سال 2021 افتتاح گردید و با استفاده از تجارب آژانس بین الملی انرژی اتمی ایجاد گردید و  ظرفیت تولید 1 میلیارد مگس عقیم سازی شده را در یک هفته دارد.

- تکنیک عقیم سازی حشرات (SIT) بطور کلی نوعی روش کنترل جمعیت حشرات است و سازمان ملل امیدوار است با استفاده از این روش بتواند در آینده چندین بیماری کشنده همچون مالاریا، تب دِنگی، زیکا، چیکونگونیا و تب زرد را کنترل کند.

منبع: مطالب برگرفته از سایت سازمان ملل متحد

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما