معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۲

گزارش کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب (ECLAC) از فرار مالیاتی در منطقه آمریکای لاتین در سال 2023

براساس گزارش کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب (ECLAC) فرار مالیاتی در منطقه آمریکای لاتین در سال 2023 به 433 میلیارد دلار رسید. بر اساس گزارش این کمیسیون عملا از هر 10 دلاری که می‌تواند در آمریکای لاتین و کارائیب جمع آوری شود 3 دلار به دلیل فرار مالیاتی و روش های اجتناب از پرداخت مالیات از دست می رود. متن حاضر به جزئیات بیشتری از گزارش ECLAC می‌پردازد:

براساس گزارش کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب (ECLAC)  فرار مالیاتی در منطقه آمریکای لاتین در سال 2023 به 433 میلیارد دلار رسید که معادل 6.7 درصد از تولید ناخالص داخلی منطقه (GDP) می‌باشد. بر اساس گزارش این کمیسیون عملا از هر 10 دلاری که می‌تواند در آمریکای لاتین و کارائیب جمع آوری شود 3 دلار به دلیل فرار مالیاتی و روش های اجتناب از پرداخت مالیات از دست می رود. بر اساس برآوردهای ECLAC ، با مقررات فعلی، کشورهای منطقه می‌توانند به طور متوسط 21.7 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از طریق مالیات بر درآمد (ISR) و مالیات بر ارزش افزوده (VAT) به دست آورند در حالی که در حال حاضر فقط به طور موثر معادل 14.5 درصد تولید ناخالص داخلی خود را از طریق مالیات جمع آوری می‌کنند.

ارزیابی کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب نشان می دهد که فرار از مالیات بر درآمد شرکت ها و افراد در سال گذشته به 4.6 درصد از تولید ناخالص داخلی و عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در سال گذشته  به 2.1 درصد از آنچه در یک سال توسط اقتصاد 17 کشور آمریکای لاتین تولید شده، رسیده است.  ECLAC  در چشم انداز مالی خود از آمریکای لاتین و کارائیب برای سال 2024 تأکید می‌کند که سطح بالای فرار و اجتناب از مالیات بر درآمد نه تنها عملیات جمع آوری مالیات را تضعیف می‌کند، بلکه ظرفیت توزیع مجدد و کارکرد آن به عنوان یک تثبیت کننده خودکار اقتصاد را نیز تضعیف می‌کند.

بر اساس داده‌های ارائه شده توسط این کمیسیون، مالیات بر درآمد ISR  مالیاتی است که می‌تواند مترقی تلقی شود زیرا  مردم  بر اساس درآمد خود مالیات می دهند در حالیکه  در این بخش فرار مالیاتی بیشتر ثبت می‌شود و مالیات جمع آوری شده از درآمد کمتر از مالیات بر ارزش افزوده است. طبق برآوردهای ECLAC در نابرابرترین منطقه جهان، مالیات بر ارزش افزوده VAT – که افراد بدون تمایز و صرفنظر از میزان درآمد خود این مالیات را پرداخت می‌کنند - سال گذشته جمع آوری موثر 7.3 درصد از تولید ناخالص داخلی بود، در حالی که جمع آوری موثر مالیات بر درآمد  ISR به 7.2 درصد رسید.

در این میان مکزیک وضعیت بهتری نسبت به سایر کشورهای حوزه آمریکای لاتین دارد. بر اساس گزارش ECLAC اقدامات حسابرسی اجرا شده توسط دولت مکزیک در سال 2023 برای رسیدگی به فرار مالیاتی موجب شد که دولت مکزیک بتواند 757 میلیارد پزو (45.8 میلیارد دلار) جمع آوری کند که معادل 2.4 درصد از تولید ناخالص داخلی است. از این مجموع 33.6 درصد به دلیل افزایش بهره وری جمع آوری مالیات است شامل:  شناسایی ناسازگاری در رعایت تعهدات مالیاتی و جمع آوری فعال، و 66.3 درصد نتیجه استراتژی‌هایی است که هدف آن کاهش فرار مالیاتی و اجتناب از پرداخت مالیات بود  مانند برنامه بازرسی مالیات دهندگان بزرگ و اقدامات کنترل تجارت خارجی.

گزارش کمیسیون ECLAC سازمان امور مالیاتی مکزیک (SAT) به منظور ارتقای رعایت تعهدات مالیاتی به صورت داوطلبانه به دنبال بهبود ارائه خدمات به مالیات دهندگان بوده است  و سازوکار فاکتور الکترونیکی را اعمال کرده و کنترل و تشخیص ناهنجاری‌ها را از طریق فناوری‌های رایانه ای و ارتباطی به ویژه در بخش های مربوطه اقتصاد ملی تقویت کرده است. مکزیک در سال 2023 در مقایسه با سال 2022 ، 12.4 درصد افزایش در جمع آوری مالیات را به دست آورد که بزرگترین افزایش در میان کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب است. با این حال، کاهش درآمدهای دیگر دولت مانند درآمد نفت، باعث شد که جمع آوری واقعی منابع عمومی‌به رقم  17.6 درصد از تولید ناخالص داخلی محدود شود.

https://www.jornada.com.mx

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما