معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۴

فاجعه ناشی از توفان اوتیس در مکزیک

ارزیابی‌های اولیه از «فاجعه ناشی از توفان اوتیس» در مکزیک نشان می دهد که این توفان تا کنون 54 نفر کشته و بالغ بر 15 میلیارد دلار خسارت به همراه داشته است.

توفان اوتیس که اوایل صبح چهارشنبه (25/10/2023) به بندر آکاپولکو رسید، باعث ویرانی زیرساخت‌های حساس و تلفات قابل توجهی شد. در ساعات اولیه ۲۷ نفر کشته و 4 مفقود گزارش شد اما آمار کشته شدگان در 30 اکتبر به 54 نفر رسید. براساس ارزیابی اولیه سازمان آمار مکزیک، این توفان حدود 286 میلیارد پزو معادل 15 میلیارد دلار خسارت به بار آورده است.

فرماندار ایالت گررو ایولین سالگادو پیندا در تماس تلفنی با رئیس جمهور آندرس مانوئل لوپز اوبرادور اظهار داشت که Otis همچنین 80 درصد از هتل های آکاپولکو را تخریب کرده و برج کنترل فرودگاه این شهر عملا از کار افتاده است. او گفت: "من مطمئن هستم که آکاپولکو با تمام قدرتی که ما و مردم گررو داریم، به جلو خواهد رفت و دوباره به همان چیزی که هست تبدیل خواهد شد، به یک بندر بزرگ، به یک شهر بزرگ تبدیل خواهد شد." از 27 اکتبر ، دولت محلی  40 اتوبوس برای تسهیل حمل و نقل گردشگرانی که قصد ترک هتل ها را دارند، در اختیار خواهد گذاشت.

طوفان اوتیس به دلیل رفتار غیرمنتظره و ویرانگری که در پی داشت، توسط دولت مکزیک "فاجعه بار" و "بی سابقه" توصیف شده است. این طوفان در عرض چند ساعت از یک طوفان گرمسیری به طوفان رده 5 تبدیل شد و در ساعات اولیه روز چهارشنبه(25/10/2023) در سواحل ایالت گررو، در جنوب غربی کشور، به عنوان قدرتمندترین طوفانی که تا به حال به این کشور برخورد کرده است ثبت شد، و حتی بیشتر از طوفان قبلی پاتریشیا، که در اکتبر 2015 رخ داد. ساعاتی بعد، اوتیس قبل از اینکه درکوه‌های داخلی کشور پراکنده شود بارندگی‌های شدیدی از خود به جای گذاشت.

اولین تصاویری که توسط رسانه‌ها پخش شد و شاهدان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند، آکاپولکو را به عنوان یک منطقه جنگی نشان می داد، درختان نخل و تیرهای افتاده در خیابان‌ها، اتاق های هتل ویران شده، سقف ها و دیوارها فرو ریخته و خودروهایی که تا حدی در آب غوطه ور بودند. یک ردیف طولانی از ساختمان‌های آپارتمانی، واقع در ساحل در منطقه منحصر به فرد آکاپولکو، تخریب شد. طبق آخرین اطلاعات رسمی، آکاپولکو نزدیک به 800.000 نفر جمعیت دارد. به این تعداد، جمعیت شناور هزاران گردشگر اضافه می‌شود که برای جاذبه‌های سواحل و زندگی شبانه آن به آنجا سفر می‌کنند.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور، گفت: آنچه آکاپولکو متحمل شد بسیار فاجعه آمیز بود . در این کشور تا کنون بی سابقه بود. Otis به همان اندازه غیرمنتظره و استثنایی بود زیرا در عرض چند ساعت تشدید شد و بر یک منطقه پرجمعیت و شهری تاثیر گذاشت. دولت از هتلداران و بازرگانان برای جبران خسارات و فعال کردن مجدد گردشگری در این منطقه حمایت خواهد کرد.

وزیر امنیت، روزا رودریگز طی گزارشی مهمترین خسارات وارده را به شرح زیر بیان کرد:

- توفان باعث فروریختن 50 دکل برق فشار قوی

- قطع نسبی ارتباطات تلفن و اینترنت

- آسیب به بیمارستان‌های دولتی و 600 بیمار مجبور به انتقال شدند.

- قطع برق 300 هزار نفر شهروند

- مسدود شدن جاده‌ها و از سرویس خارج شدن فرودگاه بین المللی به دلیل تخریب برج مراقبت

- رانش زمین و طغیان رودخانه‌ها

- آب گرفتگی معابر و بیمارستان‌ها و مراکز دولتی و عمومی

- خسارت به مزارع و محصولات کشاورزی

80 درصد از زیرساخت های هتل ها آسیب دیده اند.

"یک کابوس"

شرکت Moody's Corporation که مأموریت آن مدل سازی و تجزیه و تحلیل خطرات آب و هوایی و بلایای طبیعی است، در گزارشی اعلام کرد: اوتیس قوی ترین طوفانی است که به سواحل اقیانوس آرام مکزیک رسیده است. اوتیس با بادهای با سرعت 270 کیلومتر در ساعت، رکورد توفان پاتریشیا را پشت سر گذاشت که در اکتبر 2015 با بادهای 240 کیلومتری به ثبت رسیده بود. اوتیس به سرعت 305 کیلومتر در ساعت به سواحل غربی مکزیک رسید و آن را به شدیدترین طوفان استوایی که تاکنون مشاهده شده تبدیل کرده است. براساس گزارش این شرکت، به دلیل شرایط آب و هوایی مانند دمای سطح آب تا 30 درجه سانتیگراد، به طور غیرعادی سرعت بادها تشدید شد. Moody's RMS گفت که تقویت سریع اوتیس، آن را به یکی از 10 طوفان سریع در تاریخ تبدیل می‌کند.

شاهدان محلی که در زمان توفان در آکاپولکو بودند شهری را این طور توصیف می‌کنند: درختان ریشه کن شده، کابل ها و تیرهای روشنایی عمومی در جاده‌ها به زیر آب رفته اند، ساختمان‌های خراب و جاده‌هایی که توسط آوار و گل مسدود شده اند. "آکاپولکو ویران شد، طوفان، یک کابوس برای همه."

اقدامات ویژه دولت

برای کمک به آسیب دیدگان دولت جلسه اضطراری تشکیل و اقدامات ویژه ای را بکار گرفت از جمله: تیمی متشکل از 1320 برقکار، 159 جرثقیل، 511 وسیله نقلیه، 37 نیروگاه اضطراری و سه هلیکوپتر برای برقراری شبکه برق. اعزام نیروهای امدادی، ایجاد پل هوایی توسط نیروی هوایی با هواپیماهای نظامی‌برای کمک رسانی و تخلیه گردشگران و آسیب دیدگان، ایجاد یک دفتر ویژه ارتباطی میان وزارت خارجه و سفارت خانه‌های مقیم برای کمک به خروج گردشگران خارجی، افتتاح حساب برای دریافت کمک های مالی.

شایان ذکر است :

- ونزوئلا و کوبا جزو اولین کشورهایی بودند که محموله‌های امدادی برای کمک به مکزیک ارسال کردند. وزیر خارجه مکزیک در حساب رسمی خود در شبکه X از آنها تشکر کرد.

- براساس ارزیابی یونیسف، توفان اوتیس باعث می‌شود که 296000 کودک از دسترسی به آب آشامیدنی سالم و تغذیه محروم بشوند. 177804 کودک کلاس های درس را از دست خواهند داد.

- شهر آکاپولکو به دلیل ازدست دادن ظرفیت های گردشگری ضرر زیادی متحمل خواهد شد. براساس امار موجود در تابستان 2022 بیش از 497000 گردشگر از این شهر بازدید کردند.

- بانک بانورته اعلام کرد که سود وام های اعطایی به بنگاه‌های اقتصادی این ایالت را به تعویق خواهد انداخت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما