معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۱۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۵۳۳

بهبود اوضاع اقتصادی در کشور آرژانتین

در تمامی‌کشورها علائمی از پایان بدترین وضعیت اقتصادی به رورشنی دیده می‌شود و آرژانتین نیز از این موضوع استثنا نیست. بهبود سطح فعالیت های اقتصادی، افزایش شاخص سهام، افزایش فعالیت های ساخت و ساز، افزایش تولید خودرو، کاهش شکاف درآمد - هزینه دولت و کاهش سرعت نرخ تورم حکایت از گذار اقتصاد آرژانتین از اوج بحران و بهبود شرایط اقتصادی در این کشور دارد.

به گزارش پایگاه خبری آمبیتو، با همه گیر شدن کروناویروس حوزه اقتصاد در تمامی‌کشورها تحت تأثیر قرار گرفت و همه ملل جهان تأثیرات شدیدی در این مسیر از نظر نیروی انسانی و وخامت اوضاع اقتصادی متحمل شدند. با وجود این، همه کشورها به نظر یکسان رسیده اند، بدترین وضعیت به پایان رسیده و علائم روشنی در مورد بهبود وضعیت اقتصادی وجود دارد. علائمی‌که در آرژانتین نیز دیده می‌شود.

در واقع، در آرژانتین نیز به تدریج نشانه‌های دلگرم کننده­ای حاکی از پیشرفت­های اقتصادی بچشم می­خورد و به نظر می­رسد این اطمینان فراهم شده است که بحران اقتصادی از اوج خود عبور کرده و به قولی پایان شب سیه، سپید است. بدین ترتیب متغیرهای مختلفی را که به ما اجازه می ­دهد اطمینان حاصل کنیم که اقتصاد با سرعت بسیار خوبی در حال بهبود است، تجزیه و تحلیل می‌کنیم.

1- آغاز دوباره فعالیت اقتصادی برای سومین ماه پیاپی

تا کنون به نظر می­رسد که تمام شاخص های اقتصادی بر روی یک نکته اتفاق نظر دارند: سقوط اقتصادی که در ماه آوریل کاملا مشهود بود، از ماه بعد تا به امروز با تغییر شرایط، به طور پیوسته رشد کرده است.

اگر سری داده­ های ارائه شده توسط وزارت اقتصاد آرژانتین را دنبال کنیم، متوجه می­شویم که بین فوریه و آوریل این شاخص از 135 به 100 رسید، اما در ماه ژوئن شاهد بهبود در نمودار هستیم که از بهبود 18 درصدی رشد اقتصادی خبر می­دهد. به گفته برخی از مشاوران بخش خصوصی، برآورد می­شود این میزان رشد که در ماه ژوئیه 125 بوده در پایان ماه آگوست به 130 برسد. یعنی تقریباً در همان سطح قبل از شیوع بیماری همه گیر قرار خواهد گرفت.

2- بورس اوراق بهادار در حال حاضر در سطوح بالاتری نسبت به قبل از همه گیری کرونا رسیده است

یک شاخص اقتصادی مهم که باید بدان توجه کنیم، تا بفهمیم که چرخه اقتصاد در کدام نقطه قرار دارد، تجزیه و تحلیل روند بخش مالی است. زیرا نقدینگی یکی از مواردی است که می­تواند حرکت­های بعدی بقیه متغیرها را به بهترین شکل پیش بینی کند.

در آرژانتین ، مهمترین شاخص بورس، شاخص مروال (Merval) است که به وضوح به ما نشان می­دهد که سخت ­ترین بخش بحران مالی در پایان ماه مارس بود که به نزدیک به 22000 واحد رسید. با این حال، امروز سطح آن بیش از دو برابر شده و در حدود 50،000 واحد قرار گرفته است. افزایش شاخص سهام در حال حاضر بیش از 25٪ بیش از ارزش آن پیش از بیماری همه­گیر است. علاوه بر این، برای تکمیل چشم­انداز دلگرم ­کننده، باید بگوییم که آینده اقتصادی به طور فزاینده ­ای مثبت به نظر می ­رسد، توافق بازپرداخت بدهی ­های آرژانتین با طلبکاران خارجی با توافق بزرگ با طلبکاران محلی در ماه آینده همراه خواهد شد و با پیوستن بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به آن، فضای تنفس مناسبی برای اقتصاد آرژانتین بوجود خواهد آمد. ناگفته نماند که سهام شرکت ­های آرژانتینی اکنون با قیمت­های بسیار پایین عرضه می­شود، به همین دلیل آنها هنوز زمینه زیادی برای رشد دارند. بورس سهام برای چند ماه دیگر جشن می­گیرد.

3- کاهش شکاف مالیاتی (نسبت درآمدهای مالیاتی به هزینه‌های دولتی)

یکی از نگران­کننده­ ترین و ناپایدارترین نکات پویایی اقتصادی که همه­ گیری آن را به اقتصاد آرژانتین تحمیل کرد، موضوع هزینه­ های مالی دولت بود. در این حالت، نیاز بود تا دولت هزینه‌های خود را برای مقابله با تأثیرات منفی کروناویروس افزایش دهد که عملاً این هزینه‌ها تا 2 برابر افزایش یافت.  بخش مهمی از این هزینه ­ها مربوط به پرداخت یارانه به خانواده ­های کم بضاعت در قالب طرح IFE، پرداخت مستمری به بازنشستگاه (ATP)، کمک به استان‌ها و سایر ابزارهای اقتصادی بود. افزایش عظیم هزینه­ های مالی به نوبه خود، با چیز بدتری همراه شد و آن کاهش شدید درآمدهای مالیاتی دولت در ماه آوریل در نتیجه­ی رکود اقتصادی شدیدی بود که آرژانتین در این ماه با آن مواجه شد.

فراتر از اوضاع فاجعه بار اولیه، این توالی اکنون نشان دهنده پویایی دیگری است؛ در حالی که روند فعالیت­های اقتصادی در حال رشد است، درآمدهای دولت نیز دوباره شروع به رشد می­کند. به عبارت دیگر، شکاف مالیاتی بطور مداوم درحال باریک شدن است.

4- بازگشت ساخت و ساز به سطوح قبلی

یکی از شاخص های مهم اقتصاد آرژانتین ساخت و ساز است. این نه تنها یک بخش پویا از چرخه اقتصادی و یک موتور محرکه اقتصادی است؛ بلکه سایر بخش­ های وابسته به آن نیز تحت تأثیر آن قرار دارند. بخش ساخت و ساز یکی از منابع مهم اشتغال در آرژانتین است.

فعالیت­های ساخت و ساز، در نتیجۀ محدودیت­های اعمال شده به دلیل همه­گیری کرونا، در ماه آوریل 80 درصد سقوط کرد. با این حال، با نگاهی به نمودار شاخص ساخت و ساز، شاهد بهبود عالی در این بخش هستیم؛ بطوریکه حتی با صرف­ نظر از کاهش فعالیت­ های فصلی، فعالیت­های ساخت و ساز حتی از سال گذشته نیز بالاتر رفته است. علیرغم اینکه فعالیت ­های این بخش در گذشته نیز مثبت بوده، اما نمی‌توان منکر بهبود شرایط بازیابی در این بخش بود.

5- کاهش نرخ سرعت تورم

در ابتدای قرنطینه، هنگامی ‌که همه چیز تاریک و نگران کننده بود، یکی از متغیرهایی که بیشترین نگرانی را ایجاد کرد، موضوع تورم بود. همانطور که در ابتدا شکاف مالی (کاهش درآمد مالیاتی دولت در مقابل افزایش هزینه­ های آن) به سطوح بسیار بالایی رسید، تنها راه برای تأمین این منابع توسط دولت، انتشار پول بود. بدین ترتیب، تمامی‌ کارشناسان اقتصادی از بدبین ترین آنها تا خوشبین ترین آن­ها، بر شکل­ گیری یک تورم افسارگسیخته تأکید داشتند و همگی بطور مشترک هشدار می­دادند که ابَرتورم شدیدی در راه است.

با وجود اینکه گروه کر هکاتومبرس دست از پیش بینی­ های بدبینانه نکشید، اما واقعیت این است که سرعت رشد تورم طی هشت ماه گذشته بدون وقفه در حال کاهش است. شاید بسیاری از اقتصاددانان بر این عقیده باشند که پیامبران آشوب در تلویزیون ایجاد ترس در جامعه القا می­ کنند، با این حال، تاکنون واقعیت همه این ادعاها را رد کرده است. از سرعت افزایش قیمت کالا و خدمات کاسته شده است.

در سال 2020، افزایش تورم انباشته در 7 ماهه اول سال 15.8% بود، این باعث خوشحالی مقامات دولتی شد، چراکه این میزان انباشت تورم در پایان سال بالاتر از 30% نخواهد بود.

6- رسیدن میزان تولید خودرو به همان تعداد سال قبل

اگر بخواهیم سطح فعالیت­های اقتصادی را ارزیابی کنیم، نمی­توان صنعت خودرو را نادیده گرفت؛ زیرا عناصر اصلی اقتصاد به آن گره خورده است و بخش ­های زیادی به آن وابسته هستند. همچنین نه تنها تولید آن برای بازار داخلی (مرتبط با مصرف، فعالیت و دستمزد) حائز اهمیت است، بلکه بخش بزرگی از آن نیز صادر می­شود.

بخش خودرو یکی از بخش­ هایی بود که بیشترین آسیب را از قرنطینه دید. تولید در این بخش در ماه آوریل به صفر رسید. با این حال، اکنون جهش قابل توجهی در تولید خودرو به چشم می­خورد که حکایت از رسیدن سطح تولید در ژوئیه 2020 به همان میزان تولید، در ماه مشابه در سال 2019 دارد.

در پایان، اگرچه تصویر وضعیت فعلی چندان مناسب نیست، اما هنگام تجزیه و تحلیل داده­ های اقتصادی، شاهد پویایی در این بخش هستیم که پیشرفت در همه بخش­ های کلیدی اقتصاد را شامل می­شود. سطوح کلی فعالیت ­های اقتصادی، پویایی مالی، تولید صنعتی، ساخت و ساز، شاخص­ های بورس، تورم و تولید خودرو به وضوح نشان می­دهد که روند بهبود اوضاع اقتصادی در حال حاضر در آرژانتین با سرعت در حال انجام است و حتی به فراتر از وعده ­های داده شده توسط دولتمردان رسیده است.

 

منبع:

پایگاه خبری آمبیتو

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما