معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۶

فعالیت های معدنی در آرژانتین

آرژانتین با وسعت بیش از 2.8 میلیون کیلومترمربع و درجایگاه هشتمین کشور بزرگ دنیا، از پتانسیل بالایی در ذخایر معدنی برخوردار است.

ارزش ذخایر معدنی آرژانتین هنوز بطور دقیق مشخص نشده‌است، با این وجود طبق ارزیابی سازمان خدمات زمین‌شناسی و معدن آرژانتین، ارزش ذخایر اثبات شده 10 ماده معدنی اصلی کشور در صورت  بهره‌برداری بیش از یک تریلیون و 300 میلیارد دلار است  که در صورت محاسبه ارزش بر اساس پتانسیل منابع معدنی، تا رقم چهار تریلیون دلار بالغ می‌گردد. صنعت معدن آرژانتین به طور عمده متمرکز بر تولید سنگ آهن، مس، طلا،  قلع، نقره، لیتیوم و پتاسیم است و بیشتر محصول بهره‌برداری شده از معادن کشور به جز آهن به صورت خام صادر می‌شود و از این نظر ارزش افزوده محلی زیادی تولید نمی‌کند. همچنین آرژانتین ذخایر قابل توجه معدنی همچون آلومینیوم، اورانیوم، منگنز و وانادیوم دارد.

بخش معدن در 25 ساله اخیر رشد بی وقفه‌ای را تجربه نماید و رکوردهای جهانی برای آرژانتین در زمینه تولید محصولات معدنی بدنبال داشته باشد. با پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده تاکنون، آرژانتین به سومین تولیدکننده لیتیوم، نهمین تولیدکننده مس، چهاردهمین تولیدکننده طلا و هفتمین تولیدکننده بزرگ بورون در دنیا تبدیل شده است و انتظار می رود با افتتاح پروژه‌های عظیمی‌که در حال احداث است رکوردهای موجود بهبود یابد. جدول زیر به ترتیب مهم ترین میزان ذخایر آرژانتین اثبات شده و پتانسیل موجود 10 ماده عمده معدنی آرژانتین بر اساس اطلاعات سازمان سرویس زمین‌شناسی و معدن آرژانتین (SEGEMAR) را نشان می دهد.

 

آخرین وضعیت بخش معدن آرژانتین

صنعت معدن آرژانتین بدلایل متعدد در طول قرن بیستم بطور جدی مورد توجه و بهره‌برداری قرار نگرفت و عقب ماندگی این کشور در زمینه استخراج منابع معدنی علیرغم پتانسیل بالا را  بدنبال داشت. معهذا باتصویب قوانین جدید برای فعالیت های بخش معدن که اجازه سرمایه گذاری توسط اشخاص و نهادهای داخلی و خارجی را به همراه تشویق های مالیاتی فراهم می‌کند و تشکیل  شورای فدرال معدن، تحرک جدید بخش معدن آرژانتین در دو دهه اخیر را بدنبال داشته است به گونه ای که معدن با رشد اقتصادی بی‌وقفه دو دهه اخیر در حال تبدیل شدن به یکی از بخش های مهم اقتصاد آرژانتین می‌باشد. به این ترتیب بین سالهای 2005 تا 2015 تولید معادن 53% افزایش یافت و سهم معدن در تولید ناخالص داخلی آرژانتین به 4% رسید. از سوی دیگر درآمد صادرات مواد معدنی در سال 2019 به 3.4 میلیارد دلار بالغ شد که 5% کل فروش خارجی کشور بود. طبق برآوردهای اقتصادی ارزش صادرات مواد معدنی آرژانتین تا سال 2030 با 300 درصد افزایش، به 10 میلیارد دلار خواهد رسید. در حال حاضر 11 معدن طلا، 7 معدن مس، 10 معدن نقره، 3 پروژه  لیتیوم و 2 معدن  روی در رتبه بندی جهانی  در حال بهره برداری  است.

یکی از زمینه‌های جدید و رو به رشد معدنی در آرژانتین برداشت لیتیوم و پتاسیم می‌باشد. آرژانتین با قرار داشتن در مثلث لیتیوم، بزرگ ترین ذخیره لیتیوم جهان در یک منطقه (65% ذخیره جهانی)، منطقه ای که بین سه کشور شیلی، بولیوی و آرژانتین مشترک است، از ذخایر قابل توجهی در این خصوص برخوردار است و پس از چین و آمریکا سومین کشور با بیش ترین ذخایر لیتیوم در جهان است. با اجرای سه پروژه بزرگ استحصال  لیتیوم در سال های اخیر، این کشور به جایگاه چهارم در صادرات نیز دست یافته است. همچنین 6 پروژه جدید درحال احداث و 20 پروژه نیز در مرحله اکتشاف پیشرفته قرار دارد. با پروژه‌های درحال احداث تولید این ماده معدنی به 200 هزار تن در سال خواهد رسید.

وضعیت سرمایه گذاری در بخش معدن آرژانتین      

بخش معدن پتانسیل قابل توجهی دارد و پروژه‌های متعددی در دست اجرا می‌باشد با این حال منابع طبیعی و وسیع و حساسی در کشور دست نخورده باقیمانده است. سرمایه گذاری‌های متعددی توسط بخش خصوصی و سرمایه گذاری شرکت های خارجی در پروژه‌های بهره برداری از مس، لیتیوم، طلا، نقره، پتاسیوم و اورانیوم در حال انجام است. علاوه بر 356 شرکت کوچک و بزرگ داخلی، شرکت و کنسرسیوم های بزرگ بین المللی معدنی معتبر جهان که نام آنها در زیر ذکر شده  است در بخش معدن آرژانتین فعال هستند:

1- شرکت های چینی:

Hanaq Grupo - Ganfeng lithium- ZiJin- Shandong Gold-

2- شرکت های کانادایی:

SSR Mining – lunding – Barrik  -Pan American Silver corp.- Yaman Gold - Patagonain Gold

Fortuna Silver Mines -

3- شرکت های  انگلیسی:

 Hochschild Mining PLC - Rio Tinto

4- شرکت آمریکایی:

Livent ,Fenix

5- شرکت سوئیسی:

Glencore  

6- شرکت های استرالیایی:

NewMont _Allkem

7-شرکت ایتالیایی:

Eramet   

سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش معادن آرژانتین تا سال 2020 در مجموع به رقم 10.231 میلیارد دلار بالغ گردید که عمده آن در استخراج سه ماده معدنی مس با 4.608 میلیارد دلار ، لیتیوم با  4.299 میلیارد دلار و طلا 1.293 میلیارد دلار و 30 میلیون دلار در استحصال نقره بوده است. در همین زمینه سرمایه‌گذاری در بخش معدن برای سال 2022 بیش از 9 میلیارد دلار بوده است. سرمایه گذاری‌های انجام شده در بخش های مذکور آرژانتین را به یکی از بزرگ ترین تولید و صادرکنندگان مس، لیتیوم و طلا تبدیل کرده است و آینده نوید بخشی را برای این بخش اقتصاد رقم زده است. در حال حاضر 23 پروژه تولید  معدنی در حال فعالیت، 10 پروژه در دست احداث و 62 پروژه اکتشاف در دست اجراء می‌باشد.

نقش قوانین و مشوق های سرمایه گذاری در رشد صنعت معدن در آرژانتین

باتصویب قانون سخاوتمندانه فعالیت معدنی در دوره ریاست جمهوری کارلوس منم در دهه 90، امکان سرمایه گذاری اشخاص و نهادهای خصوصی و خارجی در بخش معدن بدون محدودیت فراهم شد و با  تسهیلاتی که قوانین و مقررات جدید برای فعالیت در این بخش قائل گردید بخش معدن روند رو به رشدی را با جذب سرمایه خارجی تجربه نمود. مقررات جدید وتسهیلات مالیاتی مزایای ویژه‌ای برای سرمایه گذار خارجی فراهم می‌کند که یکی از مهمترین موارد آن امکان گریز از توسل به دادگاههای ملی در صورت اختلاف با دولت آرژانتین و ارائه دعوی به  نهادهای داوری بین المللی از جمله  بانک جهانی است. از سوی دیگر تصویب قانون وِیژه معدن که با در نظر گرفتن یک دوره ثبات مالیاتی 30 ساله برای بخش معدن و دیگر مزایا و تسهیلات مالیاتی برای هر مرحله توسعه پروژه‌های معدنی و دسترسی؛ تضمین انتقال آزاد دارایی‌ها، تضمین  رقابت آزاد در بخش معدن شرایط مناسبی برای سرمایه گذاران در این بخش فراهم نموده است. دولت فدرال همچنین مالیات فعالیت های معدنی را در فوریه 2006 که برای سایر فعالیت های اقتصادی 30 درصد است را  لغو نمود. متعاقبا کنگره مالیات بر صادرات را تا 8 درصد تصویب نمود. از مزایای دیگر فعالیت در بخش معدن نسبت به سایر فعالیت های اقتصادی، امکان نگهداری 100 درصد درآمد صادراتی در خارج از کشور است. همچنین آرژانتین در سال 2018 به ابتکار شفافیت استخراج صنعتی که یک استاندارد جهانی برای حکمرانی خوب در منابع معدنی و نفت و گاز است پیوست.

طبق قوانین، دولت فدرال چارچوب مقررات کلی فعالیت بخش معدن راتنظیم می‌کند. طبق چارچوب تنظیم شده هیچ محدودیتی در  رابطه با سرمایه  گذاری اشخاص و شرکت ها از جمله اشخاص و شرکت های خارجی در کسب امتیاز اکتشاف و استخراج از منابع معدنی وجود ندارد. استان‌ها هر کدام  مالک منابع طبیعی در قلمرو استانی بوده و هر استان صلاحیت اعطای امتیاز بهره برداری در قلمرو استانی و وظایف نظارتی بر بهره برداری معدنی و رعایت مسائل زیست محیطی را دارد به این ترتیب استان‌ها مسئول اعطای حقوق اکتشاف و بهره برداری، گرفتن حقوق مالکانه  و دیگر درآمدهای غیرمالیاتی از فعالیت های معدنی هستند.

ذخایر غیرمتعارف هیدروکروبنی آرژانتین

یکی دیگر از بخش های معدنی روبه رشد در آرژانتین، بهره برداری شن‌های سیلیسئوس است که در شکست هیدرولیک استفاده می‌شود. در این رابطه اگر اکتشاف منابع متخلل شل را نیز جزء منابع معدنی در نظر بگیریم با اکتشاف یک منبع نفتی غیرمتعارف بنام گاو مرده (Vaca Muerta)  به وسعت 8071 کیلومترمربع در نوامبر سال 2011 که قابل گسترش به 30 هزار کیلومترمربع است و قابلیت استحصال 22.8 میلیارد بشکه نفت از آن وجود دارد، افق های جدیدی را فراروی صنعت نفت و گاز آرژانتین نمود. متعاقب این کشف بزرگ و تاریخی، منابع غیرمتعارف دیگری نیز کشف شد، هر چند در حال حاضر تمرکز بر منابع گاو مرده در استان Neuquinq  است که با یک سری از برنامه‌های بهره‌برداری به موفقیت خوبی در حوزه توسعه و بهره برداری اکتشافی دست یافته و درحال حاضر 41 درصد گاز طبیعی و 17 درصد نفت خام کشور از این منابع حاصل می‌شود. منبع هیدورکربنی "گاو مرده" (Vaca Muerta) با داشتن 302 میلیارد فوت مکعب گاز و 16 میلیارد و 300 میلیون بشکه نفت خام، در لیست منابع مهم جهانی هیدروکربن‌ها قرار گرفته است. فاز اکتشافی این منبع عظیم گاز (رتبه دوم جهانی در گاز غیرمتعارف و رتبه چهارم جهانی در زمینه نفت) در سال 2010 و توسعه آن در 2013 آغاز شد. این منبع به دلیل ویژگی‌هایی که دارد یکی از بهترین منابع هیدروکربن غیرمتعارف در سطح جهانی است و به مرکز جذب سرمایه گذاری در سطح ملی و بین المللی تبدیل شده است . شرکت های نفتی آرژانتینی YPF وPampa Energia با شرکت بین المللیPAN American Energy, Tota,Shell, Chevron,Enap, Vista Oil, Tecpetrol,Exxon Mobil,Wintershall و تعدادی دیگری از شرکت های خدماتی نفتی در حوزه  مذکور سرمایه گذاری و فعالیت دارند.

بین سال های 2017 تا 2019 سرمایه گذاری در منابع شیل آرژانتین به طور قابل توجهی افزایش یافت. مشوق های تولیدی، معافیت های مالیاتی و کاهش هزینه‌های تولید تا 30 درصد باعث جذاب شدن پروژه‌های استخراج از منابع شیل این کشور شد، اما از این سال تاکنون به دلیل عدم قطعیت سیاسی و مقررات کنترل نرخ ارز که بازگشت درآمد ارزی کمپانی‌های فعال را با مشکل مواجه می‌کند، در روند سرمایه گذاری وقفه ایجاد شده است.

آرژانتین با داشتن 10.5 درصد منابع گاز شیل جهانی در جهان پس از چین و با داشتن 6.5 درصد منابع جهانی نفت شیل در جایگاه چهارم پس از روسیه، آمریکا و چین قرار می‌گیرد. از سوی دیگر طبق گزارش مذکور نرخ  بهره برداری از حوزه Neuquin  در آرژانتین 25 درصد است که در مقابل نرخ بهره برداری از منابع شیل آمریکا، که در حدود 10 درصد در نوسان است جذابیت منابع هیدروکربنی غیرمتعارف آرژانتین را برجسته تر می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما