معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۹

گزارش رصد خانه اجتماعی دانشگاه کاتولیک آرژانتین در مورد وضعیت فقر در این کشور

رصدخانه اجتماعی دانشگاه کاتولیک آرژانتین (UCA) در تازه ترین گزارش خود درباره وضعیت فقر در آن کشور اعلام کرد که در ماه ژانویه سال جاری 57.4 درصد از جمعیت آرژانتین زیر خط فقر قرار دارند.

رصدخانه اجتماعی دانشگاه کاتولیک آرژانتین (UCA) در تازه ترین گزارش خود درباره وضعیت فقر در آن کشور اعلام کرد که در ماه ژانویه سال جاری 57.4 درصد از جمعیت آرژانتین زیر خط فقر قرار دارند. این بدان معناست که نزدیک به 27 میلیون نفر از جمعیت 47.03 میلیونی آرژانتین در شرایط فقر زندگی می‌کنند و از هر 10 نفر، تقریباً 6 نفر فقیر محسوب می‌شود. بر اساس اعلام مرکز آمار و سرشماری آرژانتین حداقل سبد هزینه پایه خانوار (CBT) برای ماه ژانویه 596 هزار و 823 پزو بود که طبق محاسبات رصدخانه اجتماعی دانشگاه کاتولیک آرژانتین، 27 میلیون نفر از آرژانتینی‌ها، از دسترسی به این سبد محروم بوده اند.

علل و عوامل تشدید فقر در آرژانتین:

بطور خلاصه دلیل عمده افزایش سطح فقر در جامعه آرژانتین، رشد کمتر حقوق و درآمدها در برابر افزایش تورم افسار گسیخته (254.2 درصدی) عنوان می‌شود. از 3 ماهه چهارم سال 2023 به این سو، به سبب رویکرد دولت آرژانتین برای کاهش هزینه‌های عمومی و رساندن کسر بودجه کشور به صفر، حقوق و دستمزد کارکنان دولت و سایر بخش ها تغییر چندانی نداشته و این در حالی است که فقط طی ماه ژانویه، سطح عمومی قیمت ها 20.6% افزایش داشته است. این عدم افزایش حقوق، دامنگیر اقشار آسیب پذیری همچون بازنشستگان نیز شده و بالطبع مستمری دریافتی، کفاف زندگی آنها را نمی دهد و آنها را بیشتر به ورطه فقر فرو می‌برد. کاهش شدید ارزش پول ملی (پزو) در مقابل دلار به منظور اجرای طرح تعدیل اقتصادی (در قالب شوک درمانی) هم تأثیر بسزایی در افزایش فقر در آرژانتین داشته است. اجرای این طرح از ابتدای ماه دسامبر، باعث افزایش شدید سطح عمومی قیمت ها شد.

هشدار کارشناسان درباره تشدید رکود اقتصادی در آرژانتین:

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی مانند کلودیو کاپرارولو (مدیر مؤسسه اقتصادی آنالیتیکا) شتاب فزاینده قیمت ها (بخصوص مواد غذایی) آن هم در کوتاه مدت، بدون آنکه با سیاست های مهار قیمت ها توسط دولت همراه باشد، دورنمای خوبی از اوضاع اقتصادی ایجاد نمی‌کند. ریسیو بیسانگ اقتصاددان و عضو شرکت اکوگو (EcoGo) نیز در تحلیل خود از فقر در این کشور گفت که صرف نظر از کاهش یا عدم کاهش تورم، باید بر چگونگی شکل گیری رابطه قیمت – حقوق متمرکز شد. به گفته وی اگر کند شدن افزایش قیمت ها به بهای افزایش هزینه عمومی صورت گیرد، رشد اشتغال متوقف می‌شود و اگر سطح رشد حقوق ها هم متناسب با افزایش قیمت ها نباشد، رکود شکل می‌گیرد؛ چرا که قدرت خرید مصرف کنندگان پائین می آید. در عین حال در صورت رشد حقوق همگام با تورم، به شرط کاهش سرعت تورم، تأثیرات مثبتی در کاهش فقر خواهد داشت. الخاندرو جیاکو از مؤسسه اقتصادی اکوویوز (Econviews) با پیش بینی افزایش فقر در ماه‌های آینده، معتقد است تنها در صورتی این مسئله معکوس می‌شود که سطح حقوق ها بر تورم پیشی بگیرد. با این حال، همه این اقتصاددان‌ها درباره این نکته که سطح فقر در آرژانتین به ارقام پیش از سال 2023 برسد، چندان خوشبین نیستند. آگوستین سالویا مدیر مؤسسه رصدخانه اجتماعی دانشگاه کاتولیک (که این گزارش را تهیه کرده) هشدار داده است که اگر تورم کاهش نیابد، آرژانتین با یک فاجعه اجتماعی مواجه خواهد شد.

واکنش دولت آرژانتین به خبر افزایش فقراء:

خاویر میلئی - رئیس جمهور آرژانتین – در واکنش به گزارش رصدخانه اجتماعی دانشگاه کاتولیک آرژانتین، گسترش سطح فقر در این کشور را «میراث واقعی کاست» حاکم بر این کشور عنوان کرد و گفت: ویرانی‌های 100 سال اخیر در تاریخ غرب هیچ نمونه مشابهی ندارد. او در حساب کاربری خود در ایکس (توئیتر) نوشت: سیاستمداران باید درک کنند که مردم به تغییر رأی داده اند و ما برای پیشبرد آن جان خود را هم می دهیم. لوئیس کاپوتو هم با اشاره به کسر بودجه 2 تریلیون پزویی این کشور اعلام کرد که کسر بودجه صفر در آرژانتین موضوعی غیرقابل گفتگو و دور از ذهن است.

فقر ساختاری در آرژانتین:

مؤسسه رصدخانه اجتماعی وابسته به دانشگاه کاتولیک آرژانتین در نتیجه گیری گزارش خود اشاره کرده است که طی 20 سال گذشته، میزان جمعیت فقیر در آرژانتین هیچگاه کمتر از 30 درصد نبوده است. بر این اساس می‌توان گفت که «فقر ساختاری» همچون تورم، دامنگیر اقتصاد آرژانتین شده و غلبه بر هر دو مسئله در کوتاه مدت اگر غیر ممکن نباشد، حداقل بسیار دشوار خواهد بود.

این مؤسسه در گزارش خود با بررسی آمارهای 20 سال گذشته به این نتیجه رسیده که 85 درصد از خانوارهایی که از طرح های کمک های اقتصادی و یارانه‌ها استفاده می‌کنند، همچنان فقیر باقی مانده اند و تنها 15 درصد از این خانواده‌ها توانسته اند از وضعیت زیر خط فقر خارج شوند. این آمار نشان می دهد که اثربخشی طرح های تأمین اجتماعی و بسته‌های کمکی در 20 سال گذشته بسیار ناچیز بوده و تعداد خانوارهایی که از سال 2006 تا 2023 از این کمک های استفاده می‌کرده اند، افزایش یافته است. این موضوع از ناکارآمدی طرح های اجرا شده در طی این 20 سال حکایت دارد.

فقر و تورم در کنار هم، مانع از شکل گیری ظرفیت پس انداز در خانواده‌ها می‌شود و همین موضوع، فقر را تشدید و مقابله با آنرا سخت تر می‌کند. در آرژانتین تنها 28.4% از خانوارها با درآمد متوسط توانایی پس انداز دارند. این رقم در کل جامعه آرژانتین به 11 درصد می رسد. یعنی از هر 9 نفر یک نفر می‌تواند بخشی از درآمد خود را پس انداز کند. ناتوانی در پس انداز نشاندهنده وضعیت بحرانی طبقه متوسط و احتمال سقوط آن به زیر خط فقر است.

در خصوص آرژانتین این نگرانی وجود دارد که ترکیب فقر و تورم، از طریق کاهش قدرت خرید مردم، به رکود اقتصادی گسترده در این کشور منجر گردد. چرا که با کاهش قدرت خرید، تولید صرفه اقتصادی خود را از دست می دهد و بیکاری افزایش می یابد و این چرخه معیوب بازتولید می‌شود. آرژانتین این مسئله را یکبار در بحران اقتصادی سال 2002 تجربه کرده است.

همه این موارد نشان می دهد که آرژانتین برای برون رفت از چرخه ای که حداقل از سال 2002 در آن گرفتار است، بایستی طرحی نو در اندازد و راهی دیگر را در اقتصاد خود برود. به همین دلیل رئیس جمهور آرژانتین بر لزوم تغییر در این کشور تاکید دارد.

منابع:

https://www.ambito.com/economia/la-pobreza-argentina-ascendio-al-574-enero-del-2024-n5947645

https://www.ambito.com/politica/los-niveles-pobreza-e-indigencia-pueden-ser-mas-complicados-febrero-advirtio-la-uca-n5947832

https://www.infobae.com/economia/2024/02/18/la-situacion-social-menos-del-15-de-los-hogares-que-reciben-planes-y-ayudas-del-estado-logran-superar-el-umbral-de-la-pobreza/

https://www.lanacion.com.ar/economia/como-esperan-los-especialistas-que-evolucione-la-pobreza-y-la-indigencia-este-ano-nid18022024/

https://www.cadena3.com/noticia/nuevo-gobierno/milei-apunto-a-la-herencia-de-la-casta-al-difundirse-que-hay-574-de-pobres_380896

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما