معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۹

اعلام برنامه اصلاحات اقتصادی دولت جدید آرژانتین

اولین بسته از اصلاحات اقتصادی دولت خاویر میلئی از طرف لوئیس کاپوتو وزیر اقتصاد آرژانتین در راستای تعدیل و شوک اقتصادی به شرح زیر ابلاغ گردید.

اعلام اولین بسته اصلاحات اقتصادی دولت جدید آرژانتین

لوئیس کاپوتو وزیر اقتصاد دولت خاویر میلیِ شامگاه سه شنبه 12 دسامبر، اقدمات اولیه دولت در زمینه تعدیل و شوک اقتصادی که از آن به 10 فرمان یاد می‌شود را اعلام کرد.

وزیر اقتصاد که اقدامات اضطراری را طی پیام ضبط شده از طریق رسانه‌ها اعلام کرد، ابتدا با مروری بر وضعیت فعلی اقتصاد کشور و اعلام اینکه این دولت با بدترین میراث تاریخ مواجه است و اگر این مسیر را ادامه دهیم بطور حتم به ابر تورم منتهی خواهد شد، ماموریت وزارتخانه خود را اجتناب از این فاجعه ذکر کرد.

وزیر جدید اقتصاد اضافه نمود ریشه مشکل آرژانتین در کسری بودجه و خرج بیش از دخل کشور است. آرژانتین به کسری مالی اعتیاد پیدا کرده است و دولت ما آمده است تا این مشکل را ریشه ای رفع نماید تا دچار تورم و فقر بیشتر نگردیم.

کاپوتو در این رابطه اعلام کرد کاهش یارانه خدمات انرژی و حمل نقل عمومی‌ به عنوان بخشی از سبد اضطراری اقتصادی اعمال خواهد شد. وی در این خصوص تاکید کرد: امروز دولت بطور مصنوعی قیمت تعرفه انرژی و حمل و نقل را پایین نگه داشته است و به این طریق همیشه مردم را فریب داده است تا این تصور را ایجاد کند که به جیب مردم کمک می‌کند. همه آرژانتینی‌ها اکنون متوجه شده اند که این یارانه رایگان نیستند بلکه با تورم بهای آن را می‌پردازند. دولت ها آنچه در قیمت بلیط به شما می‌بخشند را در افزایش قمیت ها با تورم جبران می‌کنند و  فقرا هستند که اغنیاء را تامین مالی می‌کنند. وزیر همچنین تاکید کرد یارانه بالای حمل و نقل عمومی در کلان شهر بوئنوس آیرس یک تبعیض در مقابل سایر مناطق و استان‌های کشور است و به این تبعیض داخلی خاتمه می دهیم. وزیر اقتصاد آرژانتین اذعان داشت ماه‌های بسیار سخت و بدتر از گذشته در انتظارمان است. البته  این راه  و شیوه ای که برای حل مشکل درنظر گرفته شده صحیح است زیرا در غیر این صورت با فقر و تورم بیشتر روبرو خواهیم بود.

لوئیس کاپوتو وزیر اقتصاد پس از ذکر مقدمات مذکور،  اقدامات ده گانه بعنوان اولین بسته اضطراری اقتصادی دولت را به شرح ذیل اعلام نمود:

1- اعلام لغو قراردادهای دولتی با اعتبار کمتر از یکسال

2- کاهش تعداد وزارتخانه‌ها از 18 به 9 وزارتخانه و معاونت ها از 106 به 54 معاون

3- کاهش کمک های دولت فدرال به استان به حداقل ممکن

4- عدم برگزاری مناقصه‌های عمومی و لغو مناقصه‌های تایید شده ای که هنوز آغاز نشده است

5- عدم تامین مالی پروژه‌های عمرانی از سوی دولت. کارهای زیربنایی در آرژانتین توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد زیرا دولت فاقد بودجه لازم برای انجام آن است

6- کاهش یارانه‌های انرژی و حمل و نقل (یارانه‌های حمل و نقل از  اول ژانویه برداشته خواهد شد)

7- افزایش 50 درصدی کمک به محرومان از طریق کارت مخصوص(بدون واسطه رهبران  اجتماعی)

8- افزایش نرخ دلار رسمی‌به 800 پزو معادل یک دلار(تقریبا دو برابر) در راستای تشویق بخش تولید و ارتقاء سطح تولید

9- حذف انتشار تبلیغات دولتی، موسسات و مراکز دولتی از طریق رسانه‌ها (طی سال 2023 مبلغ 34 میلیارد پزو توسط دفتر ریاست جمهوری و وزارتخانه هزینه تبلیغات بوده است)

10- جایگزینی سیستم واردات SIRA با یک سیستم آماری و اطلاعاتی جدید و اعاده حق صادرات بعد از پایان دوره ضرورت و فوریت های مربوط به  تعدیل

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما