معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۵- ۱۶:۳۷

آرژانتین در تلاش برای کاهش تورم

در پی اعلام تورم 8/8 درصدی برای ماه آوریل توسط موسسه ملی آمار آرژانتین، تک رقمی‌شدن تورم بعنوان دستاورد بزرگ برنامه اقتصادی دولت جشن گرفته شد.

بر اساس گزارش موسسه ملی آمار آرژانتین (INDEC) مجموع تورم این کشور در 4 ماه اول سالجاری به 65 درصد و تورم از ابتدای انتقال قدرت در 10 دسامبر سال گذشته میلادی (5 ماه گذشته) به بیش از 100 درصد رسیده است. از سوی دیگر تورم سالانه آرژانتین منتهی به آخر آوریل به 4/289% بالغ گردیدکه بالاترین تورم جهانی است. با توجه به اینکه آرژانتین بالاترین نرخ تورم سالانه در جهان و همچنین در 5 ماهه گذشته را داشته است آنچه که از طرف دولت بعنوان دستاورد مورد تبلیغ قرار می‌گیرد روند کاهشی تورم و تک رقمی‌شدن آن در ماه آوریل می‌باشد.

دولت اعتقاد دارد نه تنها توانسته بمب ابرتورمی‌که در آستانه انفجار بوده را خنثی نماید بلکه از طریق به صفر رساندن کسری بودجه، تورم را مهار و ادامه این روند را تضمین نماید.

خاویر میلی پس از تحلیف ریاست جمهوری در تاریخ 10 دسامبر سال گذشته میلادی در سخنرانی خطاب به جامعه آرژانتین اعلام کرد سیاست های دولت های گذشته و کسری بودجه عمومی‌به  اندازه 15% تولید ناخاصل داخلی برای کشور بدنبال داشته و به همین خاطر اقتصاد آرژانتین در آستانه یک ابرتورم قرار دارد و جلوگیری از انفجار این بمب در آستانه انفجار، نیاز به اقدام عاجل دارد. وی با عبارت "پول موجود نیست" سیاست تعدیل اقتصادی شدید برای کاهش کسری بودجه را  به اجرا گذاشت. در این راستا با صدور فرمان‌های اقتصادی اضطراری نسبت به تعدیل حقوق بازنشستگان، سرکوب دستمزدها، تعطیلی تمام طرح های عمرانی دولتی، کاهش ارزش پول ملی به میزان 40 درصد و حذف بخش عمده ای از یارانه بنزین و گازوئیل و همزمان آزاد سازی تمام قیمت ها در اقتصاد ملی نمود. به این ترتیب دولت خاویر میلی با  اجرای بزرگترین تعدیل اقتصادی تاریخ جهان، اعلام کرد دولتش نه تنها توانسته کسری بودجه را به صفر برساند بلکه در مدت چند ماه توانسته به مازاد بودجه ای بالغ بر 02/ دست یابد و در مدت چند ماه اخیر هر ماه گزارشی از  افزایش ذخایر بانک مرکزی که در آخرین مورد 17 میلیارد دلار در مقابل ذخیره منفی به ارث گذاشته از دولت قبلی بعنوان دستاورد دولت عنوان گردید.

در این مدت خاویر میلی و تیم اقتصادی تعدیل اقتصادی معادل 7 درصد تولید ناخالص داخلی را به اجرا گذاشته اند. در این خصوص دولت از ابتدا اعلام نمود هرچند در 6  ماه اول دولت، سقوط فعالیت های اقتصادی حتمی و شدید خواهد بود ولی به احتمال قوی از نیمه دوم فعالیت دولت، فعالیت های اقتصادی در نتیجه سرمایه گذاری داخلی و خارجی و افزایش قدرت خرید مردمی احیاء خواهد شد. به عقیده دولت میلی، فعالیت اقتصادی در نهایت به شکل V می‌باشد یعنی علیرغم سقوط تند، با خوردن به یک نقطه کف، صعود تندی را نیز تجربه می نماید و میانگین سقوط اقتصادی در حدود 3 درصد خواهد بود در عوض از سال آینده با ثبات شاخص های کلان اقتصادی از جمله حذف کسری بودجه، اقتصاد آرژانتین رشد چشمگیری را تجربه خواهد نمود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما