معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۰۸۲

ممنوعیت ورودمجدد نخبگان و سرمایه گذاران و کارآفرینان خارجی به ژاپن

دولت ژاپن بازگشت نخبگان و سرمایه گذاران و کارآفرینان خارجی به شرکت ها و مراکز تحقیقاتی این کشور را ممنوع اعلام کرد.ممنوعیت بازگشت نخبگان به شرکت ها و مراکز تحقیقاتی ژاپنی و همچنین  سرمایه گزاران  و کار آفرینان خارجی که سرمایه و وقت و انرژی خویش را سالها در ژاپن گذرانده اند ، این افراد را با مشکلات عدیده و مسائل حقوقی مواجه نموده که علی رغم امتیازانی که از لحاظ ویزا و امکانات بانکی برای آنها  قائل شده اند ، قابل توجه است . این افراد در شرایط کنونی تصمیم به رفتن  از ژاپن گرفته اند زیرا حس شهروند درجه دومی‌ به آنها دست داده است .در این مقاله ضمن بررسی موضوع فوق ، تبعات آن برای دولت ژاپن مورد اشاره  قرار می گیرد .

منوعیت ورود مجدد باعث می‌شود که شرکت های خارجی و استعداد های برتر برنامه‌های بلند مدت در ژاپن را زیر سوال ببرند.

سیاست مهاجرت ژاپن  احساس شهروندی درجه دو را تقویت می‌کند

درهای بسته: برخی از ساکنان خارجی برای ورود به داخل ژاپن با مشکل روبرو شده اند و این باعث نگرانی در بین افراد جامعه بین المللی شده است

موارد فوق ، ترس و نگرانی در نخبگان و سرمایه گزارانی خارجی است که ژاپن را ترک کرده و قادر به بازگشت نیستند و یا روزی به آنها اطلاع داده شود : یکی  از اعضاء خانواده شما مریض یا مجروح است  و شما باید هر چه سریعتر به ژاپن  برگردید.

شما اقامت دائم در ژاپن دارید. شما مالیات خود را پرداخت می‌کنید ، شما به زبان ژاپنی  صحبت می‌کنید ، با یک شهروند ژاپنی ازدواج کرده اید. علیرغم همه اینها ، اگر کشور را ترک کنید ، در معرض این خطر  هستید که نتوانید  به ژاپن  برگردید .

این دقیقاً وضعیتی است که بسیاری از ساکنان غیر ژاپنی این کشور به دلیل بیماری همه گیر فعلی پیدا کرده اند. از آنجا که دولت های سراسر جهان محدودیت های مسافرتی را برای تلاش برای گسترش COVID-19 وضع کردند ، ژاپن در رفتار با ساکنان خارجی و شهروندان خود  متفاوت از  کشورهای G7  رفتار نمود ، شهروندان ژاپنی  اجازه ورود به کشور را دارند. به شرط آزمایش PCR در مبادی ورودی  به کشور  و موافقت با قرنطینه برای دو هفته .این سیاستی است که به دلیل بستن مرزها ، ساکنان خارجی را که خارج از ژاپن گیر افتاده اند برای ورود به این کشور ، اجازه ورود را نمی دهد هرچند  تعهدات آنها در ژاپن از قبیل : اجاره ، قرار دادهای شغلی  ، کار ، خانواده و غیره به صورت عادی ادامه دارد.

در یک هفته گذشته ، دولت گفته است که قصد دارد به خارجیان مقیم ژاپن اجازه ورود مجدد به کشور داده شود ،. با این حال ، هنوز مشخص نیست که چه کسی قادر به بازگشت به ژاپن است ، و چه زمانی؟ عدم قطعیت اوضاع و همچنین مدت زمانی که این عدم قطعیت ادامه دارد ، شروع به آسیب رساندن به تصویر ژاپن به عنوان مکانی که افراد می‌توانند تجارتنمایند شده و باعث گردیده تا کارآفرینان غیر ژاپنی و کارگران بسیار ماهر  و نخبگان موضوع سرمایه گذاری در ژاپن را  دوباره ارزیابی کنند.

کارو کاسبی زمین گیر شده است

رهبران تجاری در جامعه بین الملل  بر اقداماتی که دولت ها برای محافظت از کشور های خود انجام داده اند تأکید و  در عین حال قدر دانی می‌کنند  و موفقیت نسبی ژاپن نیز در کنترل ویروس تا حدودی به تلاش های مشابه باز می‌گردد.

در همین زمان ، با توجه به اینکه ژاپن به دنبال ایجاد تعادل بین جلوگیری از شیوع کرونا و تداوم فعالیت های اقتصادی است ، "به گفته کریستوفر لافلور ، رئیس اتاق بازرگانی آمریکا در ژاپن ،" یک سطح معقول سفر توسط فعالین تجاری موضوعی مهم است و ناتوانی در  رفت و آمد تجار یا افرادی که تخصص های ویژه دارند می‌تواند به طور قابل توجهی. مانع پیشرفت در کارها  شود.

به همین ترتیب ، والری مسقتی ، مدیر اجرایی و مدیر عامل شورای عالی تجارت اروپا در ژاپن ، خاطرنشان می‌کند که  بازرگان خارجی مستقر در اینجا باید بتوانند کشور را برای امضای قراردادها و شرکت در جلسات هیئت مدیره ترک کنند ، کارهایی که به بهترین شکل فقط بصورت حضوری انجام می‌شود.

تأثیر محدودیت ها قابل توجه است. بررسی جدیدی که توسط اتاق بازرگانی آلمان در مورد اعضای آن انجام شده ، نشان داد که 78 درصد آنها ممنوعیت ورود را یک اصل مهم برای مشاغل خود می دانند. علاوه بر این ، 79 درصد از شرکت هایی که تحت تأثیر  این سیاست جدید دولت ژاپن قرار می‌گیرند می‌گویند که گردش مالی آنها به دلیل اجرای این محدودیت  در معرض خطر است و پروژها تکمیل نمی‌شود و پروژه‌های جدید نیز نمی‌توانند آغاز شوند.

اگر چنین اختلالاتی ادامه یابد،  این امر می‌تواند در  بنگاههای بین المللی برای حفظ اشتغال در شرکتهای تابعه ژاپنی آنها تأثیر بگذارد. به نوبه خود ، این می‌تواند پیامدهای منفی برای اقتصاد ژاپن داشته باشد.لافلور تأکید می‌کند که  رفتار  متفاوت با اتباع بیگانه از نظر حقوق ورود در مقایسه با شهروندان ژاپنی  ، یک نگرانی اساسی برای مشاغل است.

براساس تابعیت ، از منظر عدالت  ، هیچ تبعیضی وجود نخواهد داشت. " "هیچ دلیل واضحی وجود ندارد که سفر به  خارج از ژاپن توسط اتباع بیگانه که مدت طولانی در ژاپن زندگی می‌کنند و کار می‌کنند ، خطر بیشتری برای جامعه از سفر  یک شخص ژاپنی در سفر به خارج ایجاد کند. این یک مسئله عدم  رفتار برابر است.

نخبگان  خارجی  از این وضع ناراحتند

وضع ممنوعیت ورود همچنین سؤالاتی را در بین بسیاری از ساکنان خارجی که اقامت طولانی مدت  در ژاپن دارند ، از جمله کسانی که دارای تحصیلات عالی و بسیار ماهر هستند و یا گروهی که دولت ژاپن اعلام داشته قصد جذب آنان بدلیل تخصص های ویژه آنان را دارد ،  ایجاد کرده است .

آملی لو بوئوف ، دارای اقامت هفت ساله در ژاپن که اصالتاً اهل فرانسه است و به عنوان هماهنگ کننده برنامه تحصیلی فعالیت می‌کند ، می‌گوید که این وضعیت باعث شده است که او و همسرژاپنی اش در زندگی خود در اینجا تجدید نظر کنند. من مانند یک شهروند ژاپنی تمام تعهدات خود مانند پرداخت مالیات و غیره را انجام می دهم و ناراحتم که  همان حمایت را  که از شهروند ژاپنی می‌شود از من نمی‌شود . " "دیدن چگونگی برخورد با ساکنان خارجی ، باعث می‌شود احساس کنم که ما برای دولت ژاپن  مانند سرباز پیاده در شطرنج هستیم  و به عبارت دیگر شهروند درجه دو، با این باور که  هر زمان که ژاپن وارد یک دوره بحران شود ، می‌توان آنها را دور ریخت."

جو وان آلستین ، که از سال 2018 در ژاپن زندگی می‌کند و در توکیو به عنوان مشاور منابع انسانی فعالیت می‌کند ،  با این نظر موافق  است. در حالی که من تحت تأثیر مستقیم قرار نگرفتم ، زیرا تاکنون نیازی به ترک و بازگشت به ژاپن نداشته ام ، اما شروع به تجدید نظر در محل اقامت خود در ژاپن کرده ام. " وی گفت: "بسیاری از ما متعهد به زندگی در اینجا هستیم و هر کاری را انجام دهیم تا بتوانیم در جامعه ژاپن نقش مثبتی داشته باشیم. اما با این وضعیت احساس می‌کنیم  با وجود کارهایی که برای زندگی در اینجا کرده ایم ،  هیچ تفاوتی با گردشگران خارجی نداریم .

برای بسیاری ، عدم قطعیت ایجاد شده توسط مقررات ممنوعیت ورود مجدد ، با موضوعات دیگری نیز تجمیع شده که طی آن ساکنین خارجی مقیم ژاپن تبعیض را تجربه می‌کنند ، از جمله مشکل در دریافت کارت های اعتباری و مسکن ، پروفایل نژادی توسط پلیس .

جیمز رینی ، مدیرعامل و شریک بنیانگذار Coral Capital می‌گوید ، افرادی به خصوص در زمینه فناوری وجود دارند که واقعاً ژاپن را دوست دارند و اگر فرصت های خوبی وجود داشته باشد ، دوست دارند در اینجا کار کنند. "اگر ژاپن  استقبال بیشتری نشان دهد  ، می‌توان به استعدادهای زیادی دسترسی داشت" ، اما ممنوعیت ورود دوباره ، یک پرچم قرمز است.

رینی می افزاید: در حالیکه ژاپن سعی دارد مراکز تجاری خودر را از  هنگ کنگ چین با توجه به  بیماری کرونا  ارج کند ، اما ممکن است در رقابت  قطب های منطقه ای پیروز نشود .اگر با ساکنان خارجی در مواقع بحران رفتار ناعادلانه ای انجام شود ، قطعا در این رقابت پیروز نخواهد شد . "

گروه دیگری که ژاپن در سالهای اخیر به دنبال جذب آن بوده است ، کارآفرینان غیر ژاپنی هستند که به دنبال راه اندازی شرکت های جدید هستند. با این حال ، فضای عدم قطعیت ایجاد شده توسط ممنوعیت ورود فعلی ، به عنوان خنثی کننده چنین تلاشهایی  رخ نموده است  . الی هورن کارآفرین ، که تا همین اواخر در  شهر Fukuoka زندگی می‌کند ، می‌گوید: "مشوق هایی که به کارآفرینان غیر ژاپنی مانند یارانه اجاره تجاری ، VC intros ، ویزاهای سریع  و غیره بی معنی و بلااستفاده خواهد بود   اگر یک روز با هوس اداره مهاجرت نتوانید شرکت خود را اداره کنید.

علاوه بر این ، کارآفرینان غیر ژاپنی که هم اکنون در این کشور هستند در حال تجدید نظر در مورد موقعیت های خود هستند. یکی از کارآفرینان آمریکایی که خواست نامش فاش نشود ، می‌گوید: "این حرکت از ژاپن واقعاً این نکته را به وجود می آورد که ژاپن خانه ای طولانی مدت برای من و خانواده نخواهد بود. این ملاک سرمایه گذاری من در ژاپن را تغییر می دهد. اکنون  برای ایجاد یک دفتر مرکزی بین المللی به دنبال مکان‌های دیگر خواهم بود."

تمایل به پیش بینی

دولت استثنائاتی در مورد ممنوعیت ورود مجدد به دلایل بشردوستانه ، مانند مواردی که شخصی نیاز به ملاقات با خویشاوندی بدحال یا حضور در مراسم خاکسپاری دارد ، قائل شده است . البته این تصمیمات به صورت موردی اتخاذ می‌شود . یعنی دستورالعمل های دولت در مورد اینکه به چه کسانی اجازه بازگشت به ژاپن داده می‌شود ، شفافیت ندارند. " "این یک مشکل برای افراد و خطوط هوایی است - نمی دانند به چه کسی اجازه بازگشت داده می‌شود؟

 برای دولت ژاپن  استثنائات بشردوستانه  راه آسان  "عدم پاسخ" است رویکرد فعلی "ابهام زیادی را به وجود می آورد ، و وقتی سرمایه گذاری ، پول ، زندگی و شغل شما پیش می آید ، ابهام نمی خواهید."

لافلور بر اهمیت حفظ "قوانین عادلانه و منصفانه" تأکید می‌کند و "داشتن شفافیت و پیش بینی پذیری بسیار مهم است.

کالین پی. جونز ، استاد حقوق  ، استاد حقوق در دانشگاه داشیشا ، خاطرنشان می‌کند که ممنوعیت ورود مجدد  اقدامی غافلگیرانه نبود. دادگاه‌ها همیشه واضح بوده اند که افراد غیر ژاپنی هیچ حق قانونی برای محافظت از مشروطیت "حق اقامت" برای خروج موقت از کشور و بازگشت آزادانه ندارند. " "آنچه اکنون می‌بینیم فقط تجلی یک سؤال اساسی قانونی است که همواره برای ساکنین غیر ژاپنی وجود داشته است: سرمایه گذاری در ژاپن چقدر امن است - علی رغم صرف زمان ، انرژی ، سرمایه -  ممکن است نتوانید وارد ژاپن  شوید ؟

بحران COVID-19 مشاغل و افراد خارجی را وادار می‌کند تا دوباره با این موضوع کنار بیایند و در نهایت این وظیفه دولت ژاپن است  تغییراتی را اتخاذ کند. همانطور که Moschettiرئیس شورای تجارت اروپا درژاپن بیان می‌کند: "چگونه مردم می‌توانند در ژاپن کار کنند اگر بدانند ، در یک بحران درآینده ،  درب ژاپن به روی آنان  بسته  خواهد شد؟"

منبع : تارنمای روزنامه ژاپن تایمز

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما