معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۲۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۴۳

اخبار اقتصادی اردن( دهه دوم تیرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور اردن در دهه دوم تیرماه 1399 که در رسانه های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

کاهش درآمدهای دولت

 براساس گزارش رسانه‌های اردنی در سه ماه اول سال 2020، درآمد مالیاتی 3% معادل 51 میلیون دینار، در مقایسه با سال گذشته کاهش‌یافته و 1.6 میلیارد دینار اردنی به 1.5 میلیارد کاهش‌یافته است. درآمد مالیاتی 81% مجموع درآمد داخلی دولت و 15.3% از تولید ناخالص داخلی اردن را تشکیل می‌دهد. همچنین درآمد مالیاتی دولت بر مبادلات خارجی هم امسال به 3 میلیون دینار رسیده که در مقایسه با سال قبل که 91.6 میلیون دینار بوده، 17.7% کاهش‌یافته است. مالیات بر معاملات فروش املاک هم با کاهش 65% از 27 میلیون دینار در سال گذشته به 9.4 میلیون دینار رسیده است. این کاهش درآمد در حالی است که حتی قبل از بحران کرونا دولت اردن به دلیل رکود اقتصادی از تأمین درآمدهایش از طریق مالیات با مشکل مواجه بود و مجبور به استقراض خارجی شده بود.

پرداخت 2.25 میلیارد دلار از بدهی‌های خارجی

دولت اردن اعلام کرد که این کشور طی سه‌ماهه اول سال جاری بدهی دوساله‌اش به ارزش 2.25 میلیارد دلار را به نهادهای بین‌المللی را پس داده است. براساس این گزارش، این مبلغ که طی سه وام به ارزش 1.75 میلیارد دلار و 500 میلیون دلار بود، با ضمانت بانکی ایالات‌متحده در سال 2013 دریافت شده بود و اکنون تسویه شدند. 

طرح اردن برای تمرکز بر توریسم سلامت در عصر کرونا

روزنامه الغد خبر داد که اردن در نظر دارد با رعایت اصول مربوط به مقابله با بیماری کرونا از اواسط ماه کنونی (جولای) شروع به پذیرش توریسم پزشکی کند. وزارت بهداشت و وزارت گردشگری در انجام این پروژه همکاری دارند و لازم به ذکر است که بیمارستان‌های خصوصی نیز مقررشده بخش‌هایی را ویژه پذیرش این بیماران (بیماران ویروس کرونا) آماده نمایند و آن‌طور که روزنامه الغد خبر داده است، تاکنون 18 بیمارستان برای این اقدامات اعلام آمادگی کرده‌اند.  قبل از این پادشاه اردن در سخنرانی در جمع فرماندهان نظامی و سیاسی این کشور تأکید کرده بود که روند مبارزه با کرونا در این کشور استمرار خواهد داشت و اردن اکنون درزمینهٔ مبارزه با کرونا و صنایع دارویی و بهداشت به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل‌شده است. 

ورود بخش خصوصی اردن به ماجرای الحاق کرانه

نایل کباریتی رئیس اتاق تجارت امان اعلام کرد که شرکت‌های خصوصی در اردن آمادگی دارند تا معاملات و تعاملات تجاری با تمام طرف‌ها اعم از شرکت‌ها و دولت‌هایی که اقدام رژیم اشغالگر صهیونیستی در انضمام بخش‌هایی از کرانه را متوقف نمایند توسعه دهند . وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی اردن آماده حمایت از مواضع پادشاه در مخالفت با انضمام کرانه است، ابراز داشت که هر شرکت یا دولتی که از اقدامات تل‌آویو حمایت کند، به لیست سیاه اتاق تجارت وارد خواهد شد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما