معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۲/۲۷- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۲۹۳

اخبار اقتصادی ژاپن( هفته سوم اردیبهشت 1399)

مهم ترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور ژاپن در هفته سوم اردیبهشت ماه که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل می‌باشد:

شاخص های اعلام شده در استان اوزاکا برای کاهش و یا لغو محدودیت ها:

یوشیمورا هیروفومی فرماندار اوزاکا  اعلام نمود که این استان شاخص های ویژه ای را برای کاستن و یا برداشتن محدودیت هایی که به خاطر گسترش ویروس کرونا از سوی دولت مرکزی وضع شده است، مشخص کرده است. وی اضافه نمود به لطف تلاش های فراوان مردم در این استان طی ماه گذشته انتشار ویروس به شکل چشم گیری کاهش یافته است اما با این حال وضعیت اضطراری تمدید شده است. برای کاستن و یا برداشتن محدودیت ها نیازمند شرایط و اهداف دقیق و روشنی هستیم که دولت مرکزی تا کنون ارائه نداده است. از این رو اوساکا مدل خاص و ویژه استان خود را ارائه می نماید.

سه شاخص برای این منظور در نظر گرفته شده است. 1- تعداد افراد مبتلا در هر روی به کمتر از 10 نفر برسد. 2- تست و آزمایش مثبت در بین افراد زیر 7% باشد و 3- اشغال تخت های بیمارستانی از سوی بیماران دارای علائم شدید زیر 60% باشد. شرایط مذکور 7 روز متوالی باید ادامه داشته باشد. دولت محلی اوزاکا در تاریخ 15 ماه می در این خصوص تصمیم گیری می نماید.

درخواست کمک و حمایت بیشتر دولت

در ویدیو کنفرانسی که در تاریخ (5 می) میان یاسوتوشی نیشی مورا وزیر احیای اقتصادی و شرکت های اقتصادی ژاپن برگزار گردید، آکیو میمورا رییس اتاق بازرگانی و صنایع ژاپن درخواست نمود که سقف 2 میلیون ین کمک مالی به شرکت های زیان دیده از ویروس کرونا افزایش یابد. وی اضافه نمود طولانی شدن وضعیت اضطراری آثار منفی بسیار سنگینی بر شرکت های کوچک خواهد داشت که لازم است حمایت از این شرکت ها مورد توجه قرار گیرد. همچنین وی درخواست نمود که کمک های دولتی به استانها برای پرداخت به شرکت های کوچکی که به درخواست دولت های محلی موقتا فعالیت های خود را معوق نموده اند نیز افزایش یابد. 

افزایش 30% خرید اوراق از سوی بانک مرکزی با افزایش نگرانی‌های بهداشتی

بانک مرکزی ژاپن در ماه آپریل میزان خرید اوراق قرضه شرکتها را به میزان 30% افزایش داده است. داده‌ها حاکی از آن است که بانک مرکزی در بازار مالی این کشور به شدت فعال شده تا منابع مالی مورد نیاز شرکت های آسیب دیده از گسترش ویروس کرونا را تامین نماید.

بانک مرکزی از آپریل با ارائه سیاست های مالی از جمله خرید اوراق، منابع مالی را برای شرکت ها تامین نموده است. اوراق خریداری شده از سوی بانک مرکزی 3.26 تریلیون ین (30.7 میلیارد دلار) در پایان ماه آپریل بوده است که نسبت به ماه قبل از آن افزایش 27.8% را نشان می دهد. میزان خرید اوراق در ماه مارچ 16.9% بوده است.

زیان شرکت ماروبنی در سال مالی 2019

رییس هلدینگ ماروبنی و  Masumi Kakinoki مدیر اجرایی  این مجموعه در یک کنفرانس خبری با اشاره به همه گیری ویروس کرونا اعلام نمود که این مجموعه با بدترین بحران اقتصادی از زمان جنگ جهانی دوم روبرو بوده است. بر اساس گزارش مالی شرکت ماروبنی که در پایان ماه مارچ منتشر گردید، این شرکت متحمل زیان به دلیل انتشار ویروس کرونا بوده است. ماروبنی اعلام نموده است که 197.4 میلیارد ین  (نسبت به سود 230.8 میلیاردی ینی در سال 2018) ، ضرر نموده است. گزارش حاکی از آن است که این شرکت 131.3میلیارد ین در بخش توسعه صنایع نفت و گاز، 98.2 میلیارد ین در تجارت غلات در آمریکا، 60.3 میلیارد ین در پروژه‌های معدنی مس در شیلی متضرر شده است. همچنین مبلغ 39.2 میلیارد ین بابت هزینه لیزینگ یک شرکت هوایی در آمریکا متضرر گردیده است.

ماروبنی پیش بینی نموده است که در سال مالی جاری که در پایان مارچ 2021 به پایان خواهد رسید، به سود خالص 100 میلیارد ین دست پیدا خواهد نمود.

ضرر صنابع سنگین میتسوبیشی در خرید صنایع جت

گروه صنایع سنگین میتسوبیشی اعلام نمود که انتظار می رود این شرکت با زیان ناخالص 50 تا 70 میلیارد ین (470 میلیون دلار) در سال مالی جاری به دلیل خرید شرکت جت منطقه ای Bombardier  روبرو باشد.  این زیان به دلیل خرید شرکت مذکور و کاهش درخواست سفرهای هوایی خواهد بود.  این ضرر می‌تواند متجاوز از 550 میلیون دلار وجه نقدی باشد که میتسوبیشی بر اساس قرار داد به شرکت کانادایی خواهد پرداخت. با این حال این شرکت برنامه ریزی برای در اختیار گرفتن نگهداری، تعمیرات و سایر خدمات از جمله عملیات بازاریابی و فروش هواپیماهای CRJ  بومباردیه را در دستور کار دارد. بر اساس قرارداد  طرف ژاپنی بدهی 200 میلیون دلاری بومباردیه را خواهد پذیرفت و همچنین منافع این شرکت را در برنامه امنیت Regional Jet  به مبلغ 180 میلیون دلار به دست خواهد آورد.

با وجود همه گیری کرونا و تاثیر مستقیم بر صنعت هوایی ، میتسوبیشی به دنبال دستیابی به خدمات پشتیبانی و شبکه در امریکای شمالی از طریق بمباردیه است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما