معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۰۶/۱۷- ۰۹:۰۰ - مشاهده: ۱۳۴۸

صادرات گوشت ایرلند

ایرلند یکی از صادر کنندگان عمده گوشت در جهان بشمار می رود. بر اساس آخرین آمار منتشره در این زمینه، ایرلند اولین صادر کننده گوشت گاو در اروپا و پنجمین صادر کننده گوشت گاو در جهان بشمار می رود. پس از گوشت گاو، صادرات گوشت خوک و گوسفند به ترتیب در مرتبه بعدی قرار دارند. با در نظر داشت کیفیت و استاندارد های جهانی و موهبت جغرافیایی و طبیعت ایرلند در تغذیه بهتر دام ها، شاید بتوان گفت که گوشت صادراتی ایرلند در زمره یکی از برترین گوشت های جهان بشمار می رود. این صنعت (صادرات گوشت در ایرلند) نقش مهمی در صادرات بخش کشاورزی و دامپروری این کشور داشته به نحوی که 40 % از ارزش صادرات کشاورزی ایرلند را تشکیل می دهد.

 بر اساس آمار منتشره در سال 2018 میزان تولید گوشت گاو در ایرلند بالغ بر 520 هزار تن در سال بوده و 470 هزار تن آن صادر گردیده است. گاوهای ذکر شده در 8 هزار مزرعه پرورش یافته و 30 مرکز برای سلاخی گاو ها و صادرات گوشت آنها تعیین شده است.

پس از گاو، صادرات گوشت خوک در مرتبه بعدی قرار داشته و بخش قابل توجهی از صادرات گوشت خوک به دو کشور روسیه و چین صورت می‌گیرد.

گوشت گوسفند نیز در زمره صادرات مهم ایرلند قرار داشته بنحویکه بیش از 60 % آنها به کشورهای مختلف، به ترتیب شامل انگلستان، فرانسه، سوئد، بلژیک و آلمان صادر می‌گردد. با توجه به سیاست گسترش بازاریابی ایرلندیها در زمینه صادرات گوشت، هنگ کنگ نیز در اولویت صادرات گوشت گوسفند ایرلند قرار دارد.

اگر چه بخش قابل توجهی از گوشت گاو، خوک و گوسفند ایرلند به سایر کشورها صادر می‌گردد، اما ایرلند پرمصرف ترین کشور اروپایی در زمینه گوشت مرغ و بوقلمون می‌باشد. بر اساس آمار منتشره هر سال 70 میلیون جوجه مرغ و 4 میلیون بوقلمون در این کشور پرورش یافته که بخش عمده آن در داخل کشور به مصرف می رسد  و بخش دیگری نیز به کشورهای دیگر و از جمله انگلستان صادر می‌گردند.

ایرلند در گذشته و پیش از وقوع بحران جنون گاوی در اروپا، صادرات قابل توجهی به ایران داشته است. با وقوع این بحران و همچنین گسترش روابط تجاری با برزیل، صادرات گوشت از برزیل جایگزین گوشت ایرلندی شده است. بنظر می رسد که با تحولات سیاسی اخیر در برزیل و احتمال اعمال برخی از محدودیتهای تجاری از یک سو، و وقوع برگزیت و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از سوی دیگر، ایرلند نیاز بیشتری به گسترش بازارهای خود داشته و بالتبع ظرفیت تامین بخشی از مایحتاج و تامین گوشت کشور را داشته باشد.

برخی از لینک های مفید در این زمینه عبارتند از :

 

https://www.enterprise-ireland.com/en/Start-a-Business-in-Ireland/Food-Investment-from-Outside-Ireland/Key-Sectors/Meat-and-Livestock/

https://www.irishtimes.com/business/agribusiness-and-food/irish-meat-exports-reach-new-record-in-2017-1.3346039

https://www.fsai.ie/legislation/food_legislation/imports_exports/food_imports_exports.html

https://www.bordbia.ie/industry/manufacturers/insight/publications/MarketReviews/Documents/ExportPerformanceProspects2017-2018.pdf

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما