معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۲/۲۴- ۰۸:۲۰ - مشاهده: ۵۹۲

تاثیرات ویروس کرونا بر اقتصاد ویتنام

بر اساس اعلام کمیته ملی مبارزه با کرونا در ویتنام، شیوع این ویروس تحت کنترل قـرار گرفتـه است اما به سبب مرز مشترک 1400 کیلومتری این کشور با چین و حضور 200 هزار نفـری ویتنامی در کـره جنوبی نگرانی این کشور از شیوع این بیماری کماکان به قوت خود باقی اسـت . وزارت صنعت ویتنام نیز اعلام کرده است که شیوع ویروس کرونا می تواند به کاهش 600 میلیـون دلاری صـادرات ویتنام به چین در 3 ماهه نخست سال جاری منجر شود. چنانچـه ایـن ویروس تا پایان 3 ماهه دوم کنترل نشود، ضربه آن به اقتصاد ویتنام سخت تر خواهـد بـود . انتظـار مـی رود کـه بخش کشاورزی ویتنام بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا ببینـد، چـرا کـه چـین بزرگتـرین بـازار میـوه، سبزیجات و محصولات شیلات ویتنام است. حال تحقق رشد 8.6 درصدی تولید ناخالص داخلـی ویتنـام در سـال 2020 با چالش مواجه شده است. از سوی دیگر بنا بر پیش بینی وزارت برنامه ریزی و سرمایه گذاری ویتنام، چنانچه ویروس کرونا تا پایان سه ماهه نخست سال جاری ادامه داشته باشد، در آمد صنعت گردشگری ویتنام در سال 2020 بالغ بر 3.2 میلیارد دلار کاهش خواهد داشت و چنانچه اپیدمی مذکور تا پایان ژوئن ادامه داشته باشد، کاهش درآمد صنعت گردشگری 5 میلیارد دلار خواهد بود. بخش کشاورزی ویتنام نیز از ویروس کرونا بسیار رنج می‌برد. چین، کانون شیوع ویروس کرونا، بزرگترین بازار محصولات کشاورزی ویتنام است و بالغ بر 22 الی 24 درصد از محصولات کشاورزی ویتنام به چین صادر می‌شود.

 اخبار غیر رسمی از 82 مظنون به کرونا که زیر نظر دولت می‌باشند و 602 نفر در قرنطینه حکایت دارد. تدابیر پیشگیرانه، نحوه مقابله و جلوگیری از شیوع کرونا در ویتنام با شیوع این ویروس و به دستور نخست وزیر این کشور ستاد مبارزه بـا کرونـا در همـان لحظـا ت اولیـه تشـکیل گردید و معاون نخست وزیر ویتنام به عنوان رئیس این ستاد منصوب شد و از تمامی دستگاه‌های دولتی یک نفر در هر دو روز یکبار مسئول بررسی و گزارش دهی به ستاد مبارزه با ویروس کرونا شد.

مهمترین اقدامات ویتنام در مبارزه با ویروس کرونا:

1.لغو تمامی‌پروازها به چین و کره جنوبی،

2.عدم صدور روادید برای اتباع چین، کروه جنوبی و محدودیت صدور روادید برای اتباع ایتالیا و ایران

3.بستن مرز های مشترک با چین

4 .ایجاد و تجهیز بیمارستان‌های ارتش برای خدمت رسانی

5 .قرنطینه شهر به شهر

6 .کنترل مرزها و استقرار دستگاه‌های حرارت سنج در فرودگاه‌ها 

7 .تعطیلی تمامی مقاطع تحصیلی تا 6 هفته

8 .تعطیلی تمام همایش ها و کنفرانس ها و غیره

9 .اطلاع رسانی از طریق تلفن‌های همراه و اینترنت

10.پرداخت کمک هزینه به تمامی افرادی که در شهرهای تحت قرنطینه قرار داشتند

11.قرنطینه مسافران مشکوک به مدت 14 روز

12 .بازگشت اتباع چین و کره جنوبی به کشورشان بیست و چهار مسافر کره ای چند روز پیش با انتشار اخبار شیوع ویروس کرونا در کـره جنـوبی بـه کشورشـان بازگردانده شدند. 18 تن از این افراد از طریق هوایی از شهر Daegu کره جنوبی تنها یک روز در شهر توریسـتی دانانگ بودند. همچنین در اواخر فوریه 20 مسافر کره ای از شهرDaegu ، کانون شـیوع کرونـا در کـره جنـوبی، وارد دانانگ شدند. دو تن از آنان هم اکنون در قرنطینه می‌باشند و 18 تن از انـان بـدلیل مخالفـت بـا قرنطینـه شدن، سریعاً به کره بازگردانده شدند. بالغ بر 14 هزار دانشجوی ویتنامی در کره جنوبی هسـتند کـه 500 نفـر از آنان ساکن Daegu می‌باشد. تعداد دانشجویان ویتنامی در چین و ژاپن نیز به ترتیـب 11299 نفـر و 14 هـزار نفر است.

13 .بازگشت اتباع ویتنامی‌به کشورشان با شیوع کرونا در کره جنوبی، بیش از 100 شـهروند ویتنـامی از منـاطق کرونـا زده در کـره جنـوبی بـه ویتنـام بازگشته اند و هم اکنون در «هانوی، کوانگ چی و بین زونگ» در قرنطینه می‌باشند. قرنطینه این افـراد 14 روز بطول خواهد انجامید. قابل ذکر است که تعداد نیروی کار از اسـتان «کوانـگ چـی »ویتنـام در کشـورهای کـره جنوبی، چین و ژاپن به ترتیب 900 نفر، 3540 نفر و 59 نفر می‌باشد. در حال حاضر، این اسـتان اعـزام نیـروی کار به این کشور ها را متوقف کرده است.

14 .توصیه به ویتنامی‌ها برای اجتناب از سفر به مناطق آلوده اداره امور کنسولی وزارت امور خارجه ویتنام و سفارت ویتنام در کره جنوبی از شـهروندان ویتنـام خواسـت تـا از سفر به مناطق آلوده در کره جنوبی اجتناب کنند. بالغ بر 200 هزار ویتنامی در کره جنـوبی زنـدگی مـی کننـد . تعداد ویتنامیان ساکن در شهر دائگو کره جنوبی، کانون شیوع کرونا در این کشور، بالغ بر 8285 نفر است. 

15 .آمادگی وزارت بهداشت ویتنام علی رغم آنکه وزارت بهداشت ویتنام هم اکنون وزیر ندارد و با سرپرست اداره می‌شود اما این وزارتخانـه خـود را برای بدترین اتفاقات آماده کرده است. نوین تان لونگ، معاون وزیر بهداشت ویتنام در چند روز گذشته اعلام کرد که 3 هزار تخت با تجهیزات کامل برای پذیرش و مداوای مراجعین در صورت شیوع بیماری آمـاده اسـت . لونـگ گفت انتظار میرود که اپیدمی ویروس کرونا در چین در اواخر فوریه به اوج خـود برسـد، امـا پـیش بینـی بـرای ویتنام خیلی زود است. وی گفت مردم نباید نگران بیماری باشند و ذخیره مـواد غـذایی ضـروری نیسـت . وزارت بهداشت ویتنام توصیه‌هایی را برای پیشگیری از اپیدمی‌کرونا در مراکـز خریـد، تفریحـی و گردشـگری منتشـر کرده است. بر اساس توصیه‌های مذکور، پاکسازی این مراکز برای یک بار در روز باید توسط کارکنـان و مـدیران این مراکز تضمین شود. درجه حرارت بدن کارکنان این مراکز باید کنترل شود. کارکنان این مراکز بایـد هرگونـه مشاهده علائم کرونا از جمله سرفه و تنگی نفس را به مدیران خـود اطـلاع دهنـد . اسـتفاده از ماسـک و شسـتن مرتب دست ها از جمله دیگر توصیه‌ها است

16 .آمادگی بانک دولتی ویتنام برای کمک به مردم بانک دولتی ویتنام از موسسات اعتباری خواسته است تا منابع سرمایه ای لازم برای تامین نیاز های وامـی ا فـراد درگیر با ویروس کرونا را آماده کنند. رئیس بانک دولتی ویتنام اعلام کرد هرچند ویـروس کرونـا بـر شـرکت هـا، تولید و زندگی روزمره مردم تاثیر گذاشته است اما ما بر وضعیت شرکت ها و تولید نظارت داریم. وی گفت کمک های بانک ها و موسسات می‌تواند در قالب نحوه پرداخت وام یا کاهش وام بهره وام باشد.

17 .تولید کیت جدیدآزمایش کرونا در ویتنام دانشمندان مدرسه بیوتکنولوژی و تکنولوژی غذایی دانشگاه علوم و فناوری‌هانوی کیت جدیـدی را تولیـد کـرده اند که زمان تشخیص کرونا را از 4 ساعت فعلی به 70 دقیقه کاهش می دهد. 

18 .افزایش تولید ماسک و کاهش تعرفه واردات موادخام آن به دستور وزارت صنعت و تجارت ویتنام از تمامی دفاتر تجاری ویتنام در دیگر کشورها خواسته شده اسـت تـا در پی خرید مواد خام برای تولید ماسک باشند. این اقدام در پی افزایش بهای مواد خام برای تولید ماسک رخ داد. این وزارتخانه همچنین از شرکت های پوشاک و منسوجات خواسته است تا بر تولید ماسک از مواد ضـد بـاکتری اقدام کند. این ماسک ها قابل شستشو هستند. در صورت اضطراری، ایـن کارخانـه هـا بایـد صـادرات پوشـاک را متوقف کنند تا تنها بر تولید ماسک ضد باکتری متمرکز شوند. در این صورت، ظرفیـت تولیـد مـی توانـد بـه 30 میلیون ماسک در روز برسد. وزارت صنعت و تجارت ویتنام همچنین اقـداماتی را در راسـتای مبـارزه بـا احتکـار، افزایش قیمت ها و قاچاق ماسک انجام داده است. دولت ویتنام همچنین تعرفه‌های مربـوط بـه تولیـد و واردات ماسک را کاهش داده است. اعمال معافیت ها و تخفیف های تعرفه ای مذکور برای دولت بالغ بـر 400 الـی 500 میلیارد دانگ (17 تا 20 میلیون دلار)هزینه در بر خواهد داشت. آمارهای ارائه شده از سوی اداره گمـرک اسـتان Son Lang نشان می دهد که در این دروازه مرزی، تشریفات گمرکی مربوط بـه صـادرات 9.3 میلیـون ماسـک تولید ویتنام به چین به ارزش 92137 هزار دلار در بازه زمانی 1 ژانویه تا 3 فوریه انجام شده است.

تعلیق ورود مسافر از کشورهای کرونا زده به ویتنام :

نوین سوان فووک، نخست وزیر ویتنـام، از وزارت امـور خارجـه ایـن کشـور خواسـت تـا سیاسـت جدیـدی را در خصوص کشورهای کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا و ایران و دیگر کشورهای کرونا زده اعمـال کنـد . بـر اسـاس دسـتور نخست وزیر، ورود افراد از کشورهای کرونازده به ویتنام ممنوع می‌باشد. کسانی که از این کشـورها بـدلیل امـور دولتی یا ویژه وارد ویتنام می‌شوند، باید پروسه اظهارنامه بهداشتی ویتنام را رعایت کـرده و 14 روز در قرنطینـه باشند. شهروندان این کشورها حتی اگر از مناطق فارغ از شیوع کرونا باشند، باید اظهارنامـ ه بهداشـتی را تهیـه و ٨ تحویل دهند و از پروسه لازم برای ورود به ویتنام پیروی کنند. شهروندان ویتنامی‌که از چین باز می‌گردند نیـز باید تنها از دروازه‌های مرزی بین المللی وارد کشور شده و 14 روز در قرنطینه باشند. وزارت امور خارجه ویتنـام از شهروندان این کشور خواسته است تا به کشورهای کرونا زده سفر نکنند. در صورت سـفر بـه ایـن کشـورها، در بازگشت به ویتنام باید در قرنطینه 14 روزه باشند. ویتنام تمامی‌پروازها از/به چین را از اول فوریه متوقـف کـرده است و به شهروندان چینی که از مناطق کرونا زده می‌باشند، ویزا صادر نمی‌کند.

تاثیرات ویروس کرونا بر اقتصاد ویتنام :

وزارت صنعت ویتنام اعلام کرده است که شیوع ویروس کرونا می‌تواند به کاهش 600 میلیـون دلاری صـادرات ویتنام به چین در 3 ماهه نخست سال جاری منجر شود. بر اساس پـیش بینـی هـا، میـزان صـادرات در 3 ماهـه نخست سال 2020 بدلیل شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن به تجارت، با کاهش مواجه خواهد شد. مسئولین و شرکت های ویتنام در تلاشند تا مصرف داخلی محصولات کشاورزی را تقویت کنند. نـوین بـیچ لام، مدیر کل اداره کل آمار ویتنام، میزان صادرات کشور در 3 ماهه نخست سال جاری را با 21 %کاهش بالغ بر 5.46 میلیارد دلار پیش بینی کرده است. به نظر وی، محصـولات کشـاورزی، شـیلات، چـوبی و پوشـاک و منسـوجات بیشترین کاهش صادرات را به خود خواهند دید. صادرات ویتنام تنها به چین در 3 ماهه نخست سال جاری بـالغ بر 6.5 میلیارد دلار برآورد می‌شود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 25 %کاهش دارد. پیش بینی می‌شود که صادرات ویتنام به چین در 3 ماهه نخست سال جاری 5 الی 8 درصد کـاهش پیـدا کنـد . کاهش صادرات به چین بنا به دلایلی همچون کاهش تقاضا در بازار چین برای کالای وارداتی، اعمـال محـدودیت در تجارت مرزی و طولانی شدن تشریفات گمرکی توسط می‌باشد. شیوع ویروس کرونا در سـه مـاه گذشـته بـه اقتصاد ویتنام در بخش های تجاری، گردشگری، حمل و نقل، بازار سهام و تولید ضـربه زده اسـت . چنانچـه ایـن ویروس تا پایان 3 ماهه دوم کنترل نشود، ضربه آن به اقتصاد ویتنام سخت تر خواهـد بـود . انتظـار مـی رود کـه بخش کشاورزی ویتنام بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا ببینـد، چـرا کـه چـین بزرگتـرین بـازار میـوه، سبزیجات و محصولات شیلات ویتنام است. حال تحقق رشد 8.6 درصدی تولید ناخالص داخلـی ویتنـام در سـال 2020 با چالش مواجه شده است. در چند روز گذشته 362 کامیون در مـرز Son Lang منتظـر ورود بـه چـین بودند.

 تاثیرات ویروس کرونا بر صنعت گردشگری  ویتنام :

شیوع ویروس کرونا تعداد گردشگران و درآمد صنعت گردشگری در 3 ماهه نخست سال 2020 را به ترتیب 31 % و 7.20 %کاهش داده است.به عنوان مثال صنایع گردشگری و خدمات در شـهر توریسـت پـذیر دانانـگ، یکـی از شهرهای ویتنام با بیشترین گردشگر خارجی، بالغ بر 4.30 میلیون دلار خسارت مواجه شده است. بالغ بـر 70 %از اتاق های رزرو شده از چین و کره جنوبی، بزرگترین بازارهای گردشگری دانانگ، در ماه فوریه کنسل شـده اسـت که خسارت آن بالغ بر 213 میلیون دلار برآورد می‌شود. بالغ بر 80درصد از 18 میلیون گردشگر خارجی بازدیـد کننده از ویتنام را اتباع کشورهای چین، ژآپن و کره جنوبی تشکیل می دهند و شیوع کرونا در ایـن کشـورها بـه صنعت گردشگری ویتنام ضربه زده است. 

تاثیرات ویروس کرونا برصنعت حمل و نقل ویتنام :

آمارها نشان می دهد که تعداد مسافران زمینی در ویتنام تنها در مـاه فوریـه نیـز در مقایسـه بـا ژانویـه 2020 و فوریه 2019 به ترتیب 3.16 %و 9.5 %کاهش داشته است. تعداد مسافران دریایی نیـز بـه ترتیـب 8.17 %و 4.3 % کاهش داشته است. تعداد مسافران قطار نیز در ماه فوریه 2020 در مقایسه بـا ژانویـه 2020 و فوریـه 2019 بـه ترتیب 45 %و 4.47 %کاهش داشته است. بر اساس آمارهای ارائه شده، ویتنام تمامی‌پروازهای خود به چین، 34 %پروازها به تایوان و 92 %پروازها به هنگ کنگ را از 26 فوریه متوقف کرده است. میزان پروازها به کره جنوبی نیز 41 %کاهش یافته است. چنانچه ویروس کرونا قبل از آوریل کنترل شود، تعداد مسافران هوایی به 67 میلیون نفر خواهد رسـید کـه در مقایسـه بـا سـال گذشته 4.15 %کاهش دارد. چنانچه بیماری قبل از ژوئن کنترل نشود، تمامی‌پروازها (از/به) کره لغو خواهـد شد و کل مسافران هوایی بالغ بر 2.61 میلیون نفر خواهد شد که در مقایسه با سال گذشـته 6.22 %کـاهش دارد . شرکت های هواپیمایی ویتنام نیز بدلیل کاهش مسافر و لغو پروازها به چین و دیگر کشورهای کرونا زده خسارت بسیاری را متحمل شده اند. ویتنام ایرلاین بالغ بر 100 پرواز را (از و به) چین در ماه فوریه لغـو کـرده اسـت کـه خسارت آن بالغ بر 7.10 میلیون دلار در هفته برآورد می‌شود.شرکت های هواپیمایی ویتنام در ماه فوریه بالغ بـر 7.3 میلیون مسافر جابجا کرده اند که در مقایسه با مدت مشابه سـال گذشـته 7.13 %کـاهش نشـان مـی دهـد . تعداد مسافران خارجی با 5.39 %کاهش بالغ بر 870 هزار نفر و تعداد مسافرن داخلی با 7.0 %کاهش بالغ بـر 8.2 میلیون نفر بوده است.

تاثیرات ویروس کرونا بر کاهش میزان جـذب سـرمایه گـذاری مسـتقیم خـارجی (FDI ) در ویتنام:

بنا بر اعلام سازمان سرمایه گذاری خارجی ویتنام، میزان جـذب سـرمایه گـذاری مسـتقیم خـارجی ( FDI) در ویتنام در 2 ماه نخست سال 2020 بالغ بر 47.6 میلیارد دلار بوده اسـت کـه در مقایسـه بـا مـدت مشـابه سـال گذشته کاهش 24 درصدی داشته است. تعطیلات سال نو قمری(23ژانویه) و همزمانی شـیوع ویـروس کرونـا در منطقه بعنوان عمده دلایل کاهش FDI در ویتنام یاد می‌شود. میزان FDI محقق شده در 2 ماه نخسـت سـال جاری نیز با 5 %کاهش بالغ بر 45.2 میلیارد دلار بوده است. از این رقم، بالغ بر 89.3 میلیارد دلار در بخش بـرق، 76.1 میلیارد دلار در بخش تولید و فرآوری و 180 میلیون دلار در بخش های خرده و عمـده فروشـی و علـوم و فناوری محقق شده است. ٧ سنگاپور با 12.4 میلیارد دلار ( برابر با 64 %کل FDIجذب شده) بزرگترین سرمایه گذار خـارجی در ویتنـام در 2 ماه نخست سال بوده است. علی رغم تشدید شیوع کرونا در چین و کره جنوبی اما این دو کشور بـه ترتیـب بـا 720 میلیون دلار و 425 میلیون دلار در 2 ماه نخست 2020 در ویتنام سرمایه گذاری کرده اند و هم اکنـون در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. مجموع کل FDI به ثبت رسیده در ویتنام تا 20 فوریه 2020 در قالـب 31344 پروژه بالغ بر 2.369 میلیارد دلار بوده است که 60 %از آن محقق شده است. کـره جنـوبی و ژاپـن بـه ترتیـب بـا 4.68 میلیارد دلار و 6.59 میلیارد دلار بزرگترین سرمایه گذاران خـارجی در ویتنـام مـی باشـند . محـدودیت در صدور روادید، لغو پرواز ها و عدم امکان رفت و آمد میان تجار سبب شده است تا تاثیر ایـن ویـروس بـر سـرمایه گذاری کشورهایی نظیر ژاپن و کره جنوبی و چین بیش از پیش مشهود شود.

تاثیرات ویروس کرونا بر رشد اقتصادی ویتنام در سال 2020 :

وزارت برنامه ریزی و سرمایه گذاری ویتنام دو سناریو را برای رشد اقتصادی ویتنام در سـال 2020 پـیش بینـی کرده است. بر اساس پیش بینی این وزارتخانه، چنانچه ویروس کرونا در 3 ماهه نخست سال جاری کمتـر شـود، رشد تولید ناخالص داخلی ویتنام بالغ بـر 09.6 %و چنانچـه ویـروس در 3 ماهـه دوم کنتـرل شـود، رشـد تولیـد ناخالص داخلی ویتنام بالغ بر 27.6 %خواهد بود. ویتنام رشد اقتصادی خود در سال 2020 را بالغ بـر 8.6 %هـدف گذاری کرده بود، اما شیوع ویروس کرونا در چین، بزرگترین شریک تجاری ویتنام، تحقق رشد مذکور را به خطـر انداخته است. نظرسنجی صورت گرفته توسط بازرگانی و صنعت آلمان در ویتنام نشان می دهد که ویروس کرونـا بر فعالیت تجاری و سرمایه گذاری 76 %از شرکت های آلمانی در ویتنام تاثیر گذاشته است. 47 %از ایـن شـرکت ها هر گونه سفر به چین را منع کرده اند، 38 %از آنان دیدار با افرادی که از چین آمده اند را متوقف کـرده انـد و 41 %از این شرکت ها دیدار با افرادی را که به چین سفر کرده اند را محدود کرده اند. بالغ بر 44 %از این شـرکت ها اقدامات دولت ویتنام در مبارزه با کرونا را موثر و به موقع دانسته اند.

مشکلات و موانع ویتنام کمبود مواد اولیه در صنعت پوشاک و پلاستیک: 

صنایع کلیدی ویتنام همچون منسوجات، کائوچو و پلاستیک به دلیل شیوع ویروس کرونا بـا کمبـود مـواد اولیـه وارداتی بخصوص ازچین مواجه هستند. بالغ بر 70 %از مواد اولیه مورد نیاز در صنایع کائوچو و پلاسـتیک ویت نـام از چین وارد می‌شود. اگر کارخانه‌های چین تا پایان فوریه شروع به کار نکنند ویا صادرات به ویتنـام را محـدود نمایند، شرکت ها باید بدنبال منابع دیگر از جمله اتحادیه اروپا باشند. با ایـن وجـود، مسـافت طـولانی و قیمـت بالاتر موجب خواهد شد تا بهای کالای تولیدی افزایش یابد. رئیس اتحادیه پوشاک و منسوجات ویتنام اخیرا اعلام کرد که بسیاری از پارچه و نخ مورد استفاده در این صنعت از چین وارد می‌شود و مواد اولیه موجود در کشور تنها برای یک ماه دیگر کافی اسـت . وی گفـت بـدلیل شـیوع ویروس کرونا، بسیار از عرضه کنندگان مواد اولیه از چین قادر به تضمین تحویل به موقع مواد اولیه نیستند. بـالغ بر 5 هزار شرکت پوشاک در ویتنام 5.2 میلیون نفر کارگر دارند و چنانچه کارخانه‌ها بـدلیل فقـدان مـواد اولیـه تعطیل شوند، خسارت بزرگی به صنعت پوشاک و شرکت ها تحمیل خواهد شد. کاهش 5.12 درصدی صادرات محصولات دریایی ویتنام صادرات محصولات دریایی ویتنام در ژانویه 2020 بالغ بر 644 میلیون دلار بوده اسـت کـه در مقایسـه بـا مـدت مشابه سال گذشته 5.12 %کاهش دارد. شیوع ویروس کرونا عمده دلیل کاهش صادرات محصولات دریایی ویتنام عنوان شده است.

عدم تحقق رشد هدف گذاری شده برای GDP در سال 2020 :

وزارت برنامه ریزی و سرمایه گذاری ویتنام اعلام کرده است که با توجه به تداوم خسارت سنگین ویـروس کرونـا به اقتصاد جهان، احتمال عدم موفقیت ویتنام در دستیابی به رشد هدف گذاری شده 8.6 درصدی تولید ناخـالص داخلی کشور وجود دارد. وزارتخانه مذکور در نشستی به ریاست نوین سوان فووک، نخست وزیـر، گفـت چنانچـه شیوع ویروس کرونا در 3 ماهه اول و دوم ادامه داشته باشـد، رشـد GDP ویتنـام بـه ترتیـب بـالغ بـر 25.6 %و 96.5 %پیش بینی می‌شود که به نسبت 8.6 %هدف گذاری شده 55.0 %و 84.0 %کاهش دارد.

همکاری منطقه ای و ملی برای برای جلب کمک های انسان دوستانه توسط ویتنام :

فام بین مین، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه ویتنام، چنـد روز پـس از شـیوع کرونـا بـا ارسـال نامـه بـه کشورهای عضو آ.سه.آن خواستار همکاری این کشـورها در مبـارزه بـا کرونـا شـد . همچنـین شـورای همـاهنگی آ.سه.آن ( ACC و وزرای امور خارجه آ.سه.آن – چین ) در لائوس دیدار و در خصوص واکنش به بیماری ویروس کرونا گفتگو کردند. نشست ویژه ای توسط ACC ،با ابتکار عمل ویتنام، به ریاست فام بین مین، معـاون نخسـت وزیر و وزیر امور خارجه ویتنام و با حضور وزرای امور خارجه کشـورهای عضـوآ .سـه .آن و دبیـر کـل آ .سـه .آن در لائوس برگزار شد. ویتنام در این اجلاس بر لزوم تقویت همکاری‌های درون اتحادیـه ای و بـرون اتحادیـه ای بـا شرکاء برای واکنش به چالش کرونا تاکید کرد. ژاپن اعلام کرده است که مبلغ 127500 دلار به موسسه ملی بهداشت و اپیدمولوژی ویتنام برای انجام آزمایشات مربوط به تشخیص کرونا در افراد مظنون به بیماری کمک خواهد کرد. 

نتیجه گیری:

ویروس کرونا نیاز فوری به تغییر ساختار اقتصادی و متنوع سازی بازارهای کشور ویتنام را به اثبات رساند. مقامات ویتنام به این نتیجه رسیده اند که زمان آن فرا رسیده است تا یک اقتصاد مستقل تر و مقاوم تر برای ویتنام ایجاد گردد. ویروس کرونا بر بخش های مختلف اقتصاد ویتنام از جمله حمل و نقل، کشاورزی، جنگلی، شیلات، تولید صنعتی، تجارت و سرمایه گذاری تاثیر منفی گذاشته است و رشد اقتصادی ویتنام در سال 2020 پایین تر از میزان هدف گذاری شده خواهد بود. کارشناسان بر این باورند که شیوع ویروس کرونا به رفتار مصرف کنندگان ویتنامی در 3 ماهه نخست سال جاری نیز تاثیر داشته و احتمال تداوم آن در 3 ماهه دوم سال وجود دارد. مصرف کنندگان بدلیل حفاظت از خود، دفعات خرید خود را کاهش و سبد خرید خود در هر نوبت را افزایش داده اند. این رفتار مصرف کنندگان می‌تواند به خرده فروشی و فروش کالاهای مصرفی تاثیر گذارد. از سوی دیگر بنا بر پیش بینی وزارت برنامه ریزی و سرمایه گذاری ویتنام، چنانچه ویروس کرونا تا پایان سه ماهه نخست سال جاری ادامه داشته باشد، در آمد صنعت گردشگری ویتنام در سال 2020 بالغ بر 3.2 میلیارد دلار کاهش خواهد داشت و چنانچه اپیدمی مذکور تا پایان ژوئن ادامه داشته باشد، کاهش درآمد صنعت گردشگری 5 میلیارد دلار خواهد بود. بخش کشاورزی ویتنام نیز از ویروس کرونا بسیار رنج می‌برد. چین، کانون شیوع ویروس کرونا، بزرگترین بازار محصولات کشاورزی ویتنام است و بالغ بر 22 الی 24 درصد از محصولات کشاورزی ویتنام به چین صادر می‌شود. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما