معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۹/۲۱- ۱۲:۱۲

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته سوم آذر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سرمایه گذاری‌های خارجی ویتنام

به گفته آژانس سرمایه گذاری خارجی زیر نظر وزارت برنامه ریزی و سرمایه گذاری، ویتنام در 11 ماه اول سال 2024 در 151 پروژه خارجی سرمایه گذاری کرده است. کل سرمایه ثبت شده به 598.69 میلیون دلار آمریکا رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 51.6 درصد افزایش را نشان می دهد. سرمایه گذاران ویتنامی سرمایه خود را به 16 بخش در خارج از کشور هدایت کردند و حوزه علم و فناوری پیشتاز بود و این رقم 200.5 میلیون دلار است که 33.4 درصد از کل سرمایه سرمایه گذاری را تشکیل می دهد. صنعت تولید و فرآوری با 108.76 میلیون دلار، معادل 18.1 درصد در رتبه دوم قرار گرفت. پس از آن تولید و توزیع برق، گاز، بخار و تهویه مطبوع با 94.57 میلیون دلار، معادل 15.7 درصد قرار دارد. سایر بخش‌های قابل توجه عبارتند از معدن، که 60.67 میلیون دلار (10.13 درصد)، حمل و نقل و انبارداری با 38.62 میلیون دلار (6.4 درصد)، و خدمات عمده‌فروشی، خرده‌فروشی و تعمیر خودرو به دست آورد.

در طول 11 ماه گذشته، ویتنام در 31 کشور و منطقه سرمایه گذاری کرده است. بازارهای عمده ای که سرمایه گذاری قابل توجه ویتنامی را دریافت می‌کنند عبارتند از لائوس، اندونزی، هند، ایالات متحده و هلند. لائوس با 160.68 میلیون دلار در صدر فهرست قرار گرفت که 26.83 درصد از کل سرمایه گذاری را تشکیل می دهد. پس از آن اندونزی با 137.7 میلیون دلار (22.9 درصد)، هند با 90.05 میلیون دلار (15.04 درصد)، ایالات متحده با 71.35 میلیون دلار (11.9 درصد) و هلند با 54.6 میلیون دلار (9.1 درصد) قرار دارند.

برخی از پروژه‌های برجسته در خارج از کشور توسط کسب‌وکارهای ویتنامی در سال 2024 شامل ساخت اولین کارخانه تولید خودروهای الکتریکی یکپارچه VinFast در هند است که 160 هکتار با سرمایه‌گذاری اولیه 500 میلیون دلار در طول پنج سال را پوشش می‌دهد.

گروهTH همچنین یک پروژه کشاورزی و فرآوری لبنیات را در روسیه با سرمایه گذاری کل 19 میلیارد روبل (حدود 190.93 میلیون دلار) راه اندازی کرده است. تا پایان نوامبر 2024، ویتنام دارای 1813 پروژه سرمایه گذاری در خارج از کشور با سرمایه کل بیش از 22.52 میلیارد دلار بود. بخش های کلیدی شامل معدن (7.03 میلیارد دلار، 31.32 درصد)، کشاورزی، جنگلداری و شیلات (3.39 میلیارد دلار، 15 درصد)، و اطلاعات و ارتباطات (2.84 میلیارد دلار، 12.6 درصد) است. رشد قوی در فعالیت های سرمایه گذاری در خارج از کشور ویتنام نشان دهنده روند واضح تنوع و گسترش بین المللی توسط شرکت های ویتنامی است.

https://en.vietnamplus.vn/overseas-investment-soars-by-516-in-11-months-post306436.vnp

تقویت همکاری ویتنام و کوبا در تولید برنج

وزیر ساخت و ساز ویتنام و وزیر کشاورزی کوبا در نشستی در هانوی در 9 دسامبر در مورد تقویت همکاری در تولید برنج بحث و گفتگو کردند.

ویتنام در حال حاضر با سه پروژه از کوبا حمایت می‌کند، پروژه توسعه تولید برنج و دو پروژه دیگر در مورد آبزی پروری و تولید ذرت.

دولت ویتنام، وزارت کشاورزی و توسعه روستایی (MARD) را موظف کرده است که پیشنهادی برای یک پروژه همکاری جدید تولید برنج برای دوره 2025-2027 ارائه کند. هدف این ابتکار ایجادیک مدل همکاری کشاورزی موثر برای کمک به تقویت امنیت غذایی کوبا است.

وزیر کشاورزی کوبا از وزارت کشاورزی کوبا خواست تا با آژانس‌های کوبا و MARD همکاری نزدیکی داشته باشد تا موانعی را که سرمایه‌گذاری‌های تجاری ویتنامی در کشاورزی در کوبا با آن‌ها مواجه هستند، برطرف کند. وی همچنین بر لزوم تلاش مشترک برای اجرای توافقات سطح بالای کشورها و رسیدگی به مسائل خاص مانند کاربری زمین، سیاست کار، واردات مواد اولیه، مالیات و ارز تاکید کرد.

کوبا یک گروه کاری به رهبری معاون نخست وزیر برای نظارت بر اجرای توافقات دوجانبه ایجاد کرده است.

برای پاسخگویی به نیاز داخلی سالانه 600000 تن برنج، کوبا پیشنهاد افزایش سطح زیرکشت برنج خود از 20000 هکتار به 100000 هکتار را ارائه کرد و اشاره کرد که اکنون 200000 هکتار برای کشت برنج و همه شرایط انسانی، نهال و زیرساخت ها در دسترس است. سیستم های آبیاری، ماشین آلات و حمل و نقل نیز آماده است.

وزیر کوبا نسبت به موفقیت پروژه‌های همکاری ابراز اطمینان کرد و پیش‌بینی کرد که این پروژه‌ها تجار ویتنامی‌بیشتری را برای سرمایه‌گذاری در کوبا جذب کنند.

او اقدامات جدیدی را که کوبا برای حمایت از سرمایه‌گذاران ویتنامی انجام داده است، از جمله اعطای حق استفاده از زمین به صورت رایگان و اجازه به شرکت‌های ویتنامی‌برای استخدام مستقیم کارگران کوبایی که اولین بار است که به سرمایه‌گذاران خارجی در کوبا ارائه می‌شود را مطرح نمود.

https://vietnamnews.vn/economy/1688696/viet-nam-cuba-enhance-cooperation-in-rice-production.html

 آمار تجارت 11 ماهه ویتنام و چین

در 11 ماه اول سال جاری، صادرات ویتنام به چین بالغ بر 55.2 میلیارد دلار آمریکا بود که 0.9 درصد کاهش داشت. اما واردات از چین با 29.7 درصد افزایش به 130.2 میلیارد دلار رسید.

چین همچنان با کسری تجاری 75 میلیارد دلاری، بزرگترین بازار واردات ویتنام است. ارزش کل تجارت دوجانبه بین ویتنام و چین تا نوامبر به 185.4 میلیارد دلار می رسد.

به طور متوسط، گردش تجاری ماهانه بین دو کشور به 16.8 میلیارد دلار رسید. اگر این سرعت ادامه یابد، تا پایان سال، گردش تجاری دوجانبه می‌تواند به 200 میلیارد دلار برسد. این یک رکورد است که معادل نزدیک به یک چهارم کل گردش مالی واردات و صادرات کشور است.

این هدف دست یافتنی تلقی می‌شود، زیرا دوره پایانی سال معمولاً شاهد افزایش فعالیت های تجاری ناشی از تقاضای تعطیلات و سال نو است.

محصولات کشاورزی صادرات اولیه ویتنام به چین است. در 10 ماه اول، صادرات محصولات ویتنام به چین به نزدیک به 10 میلیارد دلار رسید که 11.6 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

ویتنام کانال های رسمی صادراتی را برای 14 محصول کلیدی کشاورزی به چین ایجاد کرده است، از جمله دوریان، سیب زمینی، دراگون، لونگان، رامبوتان، انبه، جک فروت، هندوانه، موز، ژله سیاه، و لیچی.

میوه دوریان و دراگون در میان مصرف کنندگان چینی محبوبیت خاصی دارند. حجم واردات این اقلام حدود یک پنجم واردات محصولات کشاورزی آسه آن به چین را تشکیل می دهد.

مجاورت جغرافیایی بین دو کشور حمل و نقل دو طرفه کارآمد را تسهیل می‌کند و چین را به منبع ارجح واردات برای تجارت با ویتنام تبدیل می‌کند.

در سال 2023، کل گردش تجاری دوجانبه بین ویتنام و چین به 171.9 میلیارد دلار رسید.

https://vietnamnews.vn/economy/1688666/viet-nam-china-trade-nears-200-billion-milestone.html

همکاری‌های انجمن کسب و کار آلمان و ویتنام

انجمن کسب و کار آلمان (GBA) در ویتنام اخیراً تمرکز خود را بر سرمایه گذاری‌های پایدار برای سال 2025 با تأکید بر صنایعی مانند انرژی‌های تجدیدپذیر، تحول دیجیتال و تولید با فناوری پیشرفته اعلام کرده است. استراتژیGBA بر تقویت نوآوری، پایداری و رقابت تاکید دارد.

GBA قصد دارد با تشویق سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در زمینه‌هایی مانند انرژی‌های تجدیدپذیر یا تولید پیشرفته، شریکی کلیدی در سفر ویتنام به سمت مرحله بعدی توسعه باشد.

GBA قصد دارد از اقتصاد دیجیتال ویتنام با سرمایه گذاری در اتوماسیون، هوش مصنوعی و کلان داده حمایت کند. علاوه بر این،GBA ابتکارات آموزش حرفه ای، به ویژه برنامه‌های آموزش حرفه ای را که از سیستم موفق آلمان الگوبرداری شده است، گسترش خواهد داد. این تلاش به دنبال تجهیز نیروی کار ویتنامی‌به مهارت های لازم برای موفقیت در آینده است.

الکساندر زیهه، رئیسGBA، گفت: «سال 2024 قدرت تعهد جمعی ما به روابط آلمان و ویتنام را نشان داد. ما نه تنها در رشد ویتنام شرکت می‌کنیم، بلکه شرکای فعال در شکل دادن به آینده آن هستیم.

"چشم انداز ما برای سال 2025 فقط جشن گرفتن نقاط عطف نیست، بلکه تسریع تلاش های ما در ایجادیک اقتصاد پایدار، نوآور و انعطاف پذیر است. آینده روشن است و ما اینجا هستیم تا تاثیری طولانی مدت داشته باشیم."

امسالGBA به حمایت از گسترش شهرهای هوشمند و پارک های صنعتی دوستدار محیط زیست ادامه می دهد. با تقاضای رو به رشد برای زیرساخت های پایدار،GBA  در حال همکاری نزدیک با مقامات محلی برای نوسازی زیرساخت های شهری و افزایش ظرفیت شبکه‌های حمل و نقل و لجستیک است.

سال 2024 شاهد افزایش سرمایه گذاری آلمان در ویتنام بوده است. با بیش از 530 شرکت آلمانی فعال در این کشور، کسب‌وکارهای آلمانی همچنان به ویتنام به عنوان یک بازار مطمئن اعتماد دارند و سرمایه‌گذاری قابل توجه 3.6 میلیارد دلار آمریکا را داشته اند. این سرمایه‌گذاری‌های جدید طیف وسیعی از صنایع را شامل می‌شود، از تولید تا راه‌حل‌های با فناوری پیشرفته، لجستیک، و به طور فزاینده‌ای، انرژی‌های تجدیدپذیر.

https://en.vietnamplus.vn/gba-to-focus-on-sustainable-investment-in-2025-post306440.vnp

رشد چشمگیر صنعت پلاستیک ویتنام

طبق گفته انجمن پلاستیک ویتنام، صنعت پلاستیک امسال از رشد چشمگیری برخوردار بوده است که ناشی از تقاضای ثابت از سوی صنایع ساخت و ساز، بسته بندی و مصرف است.

پیش بینی می‌شود که تولید آن در سال جاری به 11.65 میلیون تن و تا سال 2029 به 16.36 میلیون تن برسد که نرخ رشد سالانه 8.44 درصد است.

ارزش فروش آن در سال جاری 31.1 میلیارد دلار برآورد شده است که نسبت به سال گذشته 23.9 درصد افزایش داشته است. صادرات با 26.7 درصد رشد به 6.57 میلیارد دلار خواهد رسید.

محموله‌ها به ایالات متحده، بزرگترین بازار این کشور، و سایر بازارهای بزرگ مانند ژاپن، چین، کره جنوبی، اروپا، تایلند و هند به شدت رشد کرده‌اند. محصولات پلاستیکی ویتنامی‌به بیش از 170 بازار در سراسر جهان فروخته می‌شود.

بیش از 4000 تولیدکننده پلاستیک در کشور شامل 90 درصد شرکت های کوچک و متوسط است که بیش از 250000 کارگر را استخدام می‌کنند.

طی دهه گذشته، صنعت پلاستیک رشد پایدار خود را حفظ کرده و به یکی از صنایع کلیدی تبدیل شده است که به طور قابل توجهی به رشد اقتصادی کشور کمک کرده است اما همچنین با تعدادی چالش، به ویژه آلودگی که به یک مشکل جهانی تبدیل شده است، مواجه است.

تقاضا برای کاهش کربن، بازیافت و کاهش پلاستیک های یکبار مصرف، کسب و کارها را ملزم به پذیرش نوآوری‌های تکنولوژیکی و افزایش هزینه‌های تولید می‌کند.

وابستگی به مواد خام وارداتی نیزیکی از نگرانی‌های اصلی است که کسب و کارها را در برابر نوسانات در بازارهای بین المللی آسیب پذیر می‌کند.

گذار به اقتصاد چرخشی و استانداردهای تولید پایدار، فرصتی عالی برای صنعت پلاستیک ویتنامی، به ویژه در تولید محصولات سازگار با محیط زیست و بازیافت، برای برآوردن نیازهای بازارهایی مانند اتحادیه اروپا، ایالات متحده و ژاپن است. موافقت نامه‌های تجارت آزاد مانند توافقنامه تجارت آزاد اتحادیه اروپا- ویتنام، موافقت نامه جامع و مترقی برای مشارکت ترانس پاسیفیک (CPTPP) و مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) نه تنها فرصت های صادراتی را گسترش می دهند، بلکه شرایطی را برای بهبود تولید ایجاد می‌کنند. صنعت بسته بندی در حال رشد است و تقاضا برای پلاستیک در بسیاری از زمینه‌های دیگر نیز در حال افزایش است، به ویژه در ساخت و ساز و توسعه زیرساخت ها. همچنین تقاضا از سوی صنایع غذایی، پزشکی و الکترونیک در حال افزایش است.

https://en.vietnamplus.vn/plastics-demand-growing-says-industry-association-post306441.vnp

همکاری NVIDIA با ویتنام در تاسیس مراکز پیشرفته هوش مصنوعی

دو مرکز تحقیقاتی پیشرفته هوش مصنوعی،یعنی مرکز تحقیق و توسعه ویتنام و مرکز داده AI، تحت مشارکت ویتنام و غول فناوری ایالات متحده NVIDIA ایجاد خواهند شد و نقطه عطفی در تحول فناوری کشور ایجاد خواهند کرد.

این همکاری طی دومین بازدید از ویتنام توسط رئیس و مدیر عامل NVIDIA، با توافقی بین وزیر برنامه ریزی و سرمایه گذاری و معاون اجرایی NVIDIA امضا شد.

وزیر ویتنامی‌بر اهمیت این همکاری تاکید کرد و گفت که این  مساله، پتانسیل و موقعیت ویتنام در مطالعه و توسعه صنایع پیشرفته، به ویژه هوش مصنوعی را تایید می‌کند. ساخت مراکز استاندارد جهانی هوش مصنوعی زمینه ای را برای کشور ایجاد می‌کند تا یک اکوسیستم هوش مصنوعی را توسعه دهد، در نتیجه فعالیت های تحقیق و توسعه و استفاده از فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی را ارتقا دهد، و افزود NVIDIA قصد دارد در برنامه‌های کارآموزی و بورسیه‌های تحصیلی سرمایه گذاری کند.

ویتنام به عنوان مقصدی قابل اعتماد برای سرمایه گذاران خارجی است و مطالعه مدل مدیریت از شرکت های پیشرو جهان به ویتنام کمک می‌کند تا زمان توسعه پایگاه صنعتی خود را به روشی مدرن کوتاه کند.

https://vietnamnews.vn/economy/1688617/viet-nam-expected-to-create-hi-tech-breakthroughs-following-partnership-with-nvidia.html

آمار گردش تجاری 11 ماهه ویتنام

ویتنام مازاد تجاری 24.3 میلیارد دلاری را در 11 ماه اول سال 2024 ثبت کرد. ارزش تجارت این کشور از ژانویه تا نوامبر با 15.4 درصد افزایش سالانه به 715.5 میلیارد دلار رسیده است. گردش تجاری در ماه نوامبر به 66.4 میلیارد دلار رسید که 4.1 درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشت اما نسبت به نوامبر 2023 9 درصد افزایش داشت.

در 11 ماه، ارزش صادرات با 14.4 درصد افزایش به 369.9 میلیارد دلار رسید، در حالی که واردات با 16.4 درصد رشد به 345.6 میلیارد دلار رسید. بخش اقتصاد داخلی 103.9 میلیارد دلار به ارزش کل صادرات کمک کرد که نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشت، در حالی که بخش سرمایه‌گذاری خارجی (شامل نفت خام) با 12.4 درصد افزایش، 266 میلیارد دلار تولید کرد. بیش از 36 قلم صادراتی کلیدی هر کدام بیش از 1 میلیارد دلار ارزش دارند که مجموعاً 94.1 درصد از کل صادرات را تشکیل می دهند. در این میان، هفت محصول برجسته بیش از 10 میلیارد دلار بود.

ارزش واردات نیز 345.6 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 16.4 درصد افزایش داشته است. مخارج در بخش اقتصاد داخلی با افزایش 18.5 درصدی به 126 میلیارد دلار رسید، در حالی که بخش سرمایه گذاری خارجی 219.6 میلیارد دلار، افزایش 15.2 درصدی را ثبت کرد.

در مجموع 44 محصول وارداتی از آستانه 1 میلیارد دلار فراتر رفتند که 92.6 درصد از کل واردات را تشکیل می دهد که پنج محصول بیش از 10 میلیارد دلار است. ایالات متحده با 108.9 میلیارد دلار بزرگترین بازار صادرات ویتنام باقی ماند، در حالی که چین با 130.2 میلیارد دلار بزرگترین تامین کننده کالا برای ویتنام بود.

https://vietnamnews.vn/economy/1688593/viet-nam-records-24-3-billion-trade-surplus-in-11-months.html

اخذ مالیات 4 میلیارد دلاری از فعالان تجارت الکترونیک در ویتنام

طبق گفته اداره کل مالیات، در 11 ماه اول سال جاری، مشارکت های مالیاتی انباشته از سازمان‌ها و افراد فعال در تجارت الکترونیک بالغ بر 108 تریلیون دانگ ویتنام (4.25 میلیارد دلار آمریکا) بوده است. این رقم در مقایسه با میانگین درآمد مالیاتی در دوره مشابه در سال 2023، 22 درصد افزایش یافته است.

تا به امروز 116 ارائه دهنده خدمات خارجی از جمله گوگل، متا، نتفلیکس و تیک تاک از طریق درگاه مالیاتی الکترونیکی  مالیات خود را ثبت، اعلام و پرداخت کرده اند.

تا پایان نوامبر، سهم مالیاتی از ارائه دهندگان خارجی بالغ بر 19.7 تریلیون دانگ ویتنام بود. به طور خاص، اظهارنامه‌های مالیات مستقیم از طریق پورتال در سال جاری به 8.68 تریلیون دانگ ویتنام رسید که نشان دهنده افزایش 26 درصدی نسبت به سال گذشته است.

در ماه دسامبر، سازمان مالیاتی با راه‌اندازی درگاه مالیاتی الکترونیکی که برای افراد فعال در تجارت الکترونیکی طراحی شده است، مدیریت خود را برای جمع‌آوری مالیات تجارت الکترونیکی تشدید می‌کند تا اظهارنامه و پرداخت مالیات را تسهیل کند.

علاوه بر این، تلاش ها بر بررسی انطباق ارائه دهندگان خدمات خارجی با قوانین مالیاتی ویتنامی‌برای فعالیت های تجاری فرامرزی متمرکز خواهد شد.

سازمان مالیاتی به جمع‌آوری داده‌ها از سازمان‌ها و افراد فعال در پلتفرم‌های دیجیتال و انجام بازرسی‌ها در صورت شناسایی نشانه‌هایی از تخلفات مالیاتی ادامه خواهد داد.

درآمد مالیاتی حاصل از فعالیت های تجارت الکترونیک از سال 2016 به طور پیوسته افزایش یافته است، به جز سال 2020 که به دلیل تأثیر شدید همه گیری کووید کاهش یافت.

درآمد مالیاتی این بخش در سال 2022 به شدت افزایش یافت و از 1.59 تریلیون دانگ ویتنام در سال 2021 به 83 تریلیون دانگ ویتنام رسید. در سال 2023، درآمد مالیاتی تجارت الکترونیک به سیر صعودی خود ادامه داد و با نرخ رشد 16.87 درصد به 97 تریلیون دانگ ویتنام رسید.

https://vietnamnews.vn/economy/1688495/tax-revenue-from-e-commerce-surpasses-us-4-2-billion.html

آمار سرمایه گذاری مستقیم خارجی ثبت شده (FDI) در ویتنام

مجموع سرمایه گذاری مستقیم خارجی ثبت شده (FDI) در ویتنام، شامل سرمایه گذاری‌های جدید و اضافی، و مشارکت سرمایه از طریق خرید سهام، در 11 ماهه اول سال 2024 به 31.4 میلیارد دلار رسید.

نزدیک به 17.4 میلیارد دلار برای 3035 پروژه جدید سرمایه گذاری شد، در حالی که 9.93 میلیارد دلار به 1350 پروژه موجود اضافه شد و 4.06 میلیارد دلار توسط سرمایه گذاران خارجی برای خرید سهام هزینه شد.

بر اساس گزارش آژانس سرمایه گذاری خارجی وزارت برنامه ریزی و سرمایه گذاری، تنها در ماه نوامبر، 4.12 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی به ثبت رسیده است.

سرمایه گذاران خارجی در 18 بخش از 21 بخش اقتصاد ملی سرمایه گذاری کردند. در این میان، صنعت پردازش و تولید با مجموع سرمایه گذاری نزدیک به 20.2 میلیارد دلار پیشتاز بود که تقریباً 64.4 درصد از کل را به خود اختصاص داد که 8.7 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشت. پس از آن تجارت املاک و مستغلات با سرمایه 5.63 میلیارد دلاری یا 17.9 درصد از کل سرمایه، 89.1 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

در دوره مورد بررسی، ویتنام از 110 کشور و منطقه سرمایه گذاری جذب کرد و سنگاپور در صدر فهرست قرار گرفت و نزدیک به 9.14 میلیارد دلار به کشور سرازیر کرد که 29.1 درصد از کل را تشکیل می دهد که 53.7 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. کره جنوبی با 3.89 میلیارد دلار در رتبه دوم قرار گرفت که 12.4 درصد از کل را به خود اختصاص داد که 9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت.

https://vietnamnews.vn/economy/1688493/viet-nam-attracts-nearly-us-31-4-billion-in-foreign-investment-in-11-months.html

صادرات فلفل ویتنام

ویتنام در ماه ژانویه تا نوامبر 235335 تن فلفل از جمله 207498 تن فلفل سیاه و 27837 تن فلفل سفید صادر کرد که 1.22 میلیارد دلار درآمد داشته است و ایالات متحده بزرگترین واردکننده فلفل و ادویه ویتنام است که نشان دهنده کاهش 3.5 درصدی حجم صادرات اما جهش ارزشی 46.9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

آمارها نشان می دهد که تنها در ماه نوامبر، این کشور 15948 تن انواع فلفل به ارزش 106.5 میلیون دلار به خارج از کشور ارسال کرده است.

در طول دوره 11 ماهه، ایالات متحده با خرید 67802 تن فلفل به بزرگترین واردکننده فلفل ویتنام تبدیل شد که 41.1 درصد افزایش نسبت به سال قبل داشت و 28.8 درصد از کل حجم را به خود اختصاص داد. پس از آن امارات متحده عربی با 42.7 درصد افزایش و سهم 6.6 درصد و آلمان با 67.7 درصد افزایش و سهم 6 درصد قرار دارند.

بسیاری از بازارها مانند هلند (41.8%)، کره جنوبی (34.8%)، پاکستان (34.5%)، کانادا (19.7%)، روسیه (15.5%) و بریتانیا (14%) رشد دو رقمی را ثبت کردند. در همین حال، چین ششمین واردکننده بزرگ فلفل ویتنام است، اما صادرات به این بازار نسبت به سال قبل 83.6 درصد کاهش یافته است.

همچنین بین ژانویه تا نوامبر، ویتنام 32977 تن انواع فلفل را وارد کرده است که مجموع گردش مالی واردات آن 155.3 میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 34.7 درصد از نظر حجم و 92.6 درصد از نظر ارزش افزایش داشته است.

https://en.vietnamplus.vn/us-emerges-as-biggest-consumer-of-vietnams-pepper-post306391.vnp

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما