معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۹/۱۴- ۰۹:۱۷

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته دوم آذر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برگزاری نشست تجاری ایران – ویتنام در هانوی

نشست تجاری ایران و ویتنام (Iran-Vietnam Business Forum) در روز سه شنبه مورخ 13 آذر 1403 در شهر هانوی برگزار شد. در این نشست گفته شد که ایران با موقعیت جغرافیایی استراتژیک، بازار بزرگ و مجاورت با 15 کشور همسایه، دارای ظرفیت های قابل توجهی در زمینه‌های مختلف انرژی، پتروشیمی، معدن، کشاورزی، گردشگری، تجهیزات پزشکی و فناوری‌های پیشرفته است. ویتنام نیز با گذار موفقیت آمیز از یک اقتصاد متمرکز به یک بازار آزاد و رشد سریع خود در عرصه بین المللی به پیشرفت های خوبی در زمینه‌های مختلف اقتصادی از جمله تولیدات الکترونیک و صنعتی دست یافته است. این تنوع قابلیت ها، فرصتی بی نظیر برای همکاری اقتصادی ایجاد می‌کند. رشد اقتصادی پایدار به تسهیل تجارت، تقویت زیرساخت های مالی، حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط و به اشتراک گذاری تجارب کارآفرینی موفق بستگی دارد. این نشست فرصتی ارزشمند برای تبادل نظر و یافتن راه حل های عملی است. با همکاری و گام های عملی می‌توان آینده روشنی را برای روابط اقتصادی ایران و ویتنام متصور شد.

 آمار واردات میوه و سبزیجات ویتنام در ده ماه اول سال 2024

در ده ماه اول سال 2024، واردات میوه و سبزیجات ویتنام به نزدیک به 1.87 میلیارد دلار رسید که نشان دهنده افزایش 15.7 درصدی نسبت به سال قبل است. بیشترین افزایش واردات از آمریکا، تایلند و میانمار بود که به ترتیب حدود 30 درصد، 31.1 درصد و 33.1 درصد افزایش یافت.

بر اساس اعلام اداره کل گمرک، گردش مالی واردات میوه و تره بار در اکتبر نزدیک به 211.7 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 30.8 درصد افزایش داشته است.

تامین کنندگان کلیدی میوه و سبزیجات ویتنام در ده ماه اول چین، ایالات متحده، استرالیا و میانمار بودند. چین با سهم 794 میلیون دلاری که 42.5 درصد از کل واردات میوه و سبزیجات را شامل می‌شود، بزرگترین تامین کننده باقی مانده است. واردات از این کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل 21.2 درصد افزایش یافته است، هرچند در ماه اکتبر نسبت به سپتامبر افت جزئی 4.6 درصدی داشته است. ایالات متحده با 336 میلیون دلار، نزدیک به 30 درصد افزایش، 18 درصد از کل واردات را به دنبال داشت.

محصولات کشاورزی ایالات متحده به طور فزاینده ای به دست مصرف کنندگان ویتنامی از جمله سیب، انگور، پرتقال، گیلاس، گلابی، زغال اخته، هلو و شلیل رسیده است.

بر اساس گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، ایالات متحده در سال 2023، 3.1 میلیارد دلار محصولات کشاورزی به ویتنام صادر کرد. محصولات کلیدی شامل پنبه، سویا، غلات، آجیل، گندم، محصولات لبنی و میوه‌های تازه است. در حال حاضر، سه نوع میوه ایالات متحده، از جمله نارنگی، لیمو و آلو، در مرحله مذاکره برای صادرات رسمی‌به ویتنام هستند.با این حال، چالش‌ها همچنان باقی است زیرا میوه‌های ایالات متحده صادر شده به ویتنام هنوز با تعرفه‌های وارداتی بالایی مواجه هستند. آلو و نارنگی 20 درصد تعرفه دارند.

در هفتمین اجلاس تجاری ویتنام - ایالات متحده که هفته گذشته برگزار شد، نخست وزیر فام مین چین برای مذاکره درباره توافقنامه تجارت آزاد دوجانبه (FTA) بین ویتنام و ایالات متحده ابراز امیدواری کرد.

وی همچنین بر لزوم تداوم ایجاد چارچوب قانونی برای ارتقای روابط اقتصادی و تجاری و ایجاد شرایط مساعدتر برای تجارت در هر دو کشور تاکید کرد.

https://vietnamnews.vn/economy/1688313/viet-nam-boosts-fruit-imports-from-the-us.html

صادرات خیره کننده محصولات دریایی ویتنام

طبق گزارش انجمن صادرکنندگان و تولیدکنندگان غذاهای دریایی ویتنام (VASEP)، صنعت غذاهای دریایی سال موفقی را پشت سر می‌گذارد، به طوری که صادرات ماه نوامبر به رقم چشمگیر 924 میلیون دلار رسیده است که یک افزایش سالانه 17 درصدی است.

مجموع درآمدها در دوره 11 ماهه نزدیک به 9.2 میلیارد دلار بود که افزایشی 11.5 درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد و این کشور را در مسیر دستیابی به هدف صادراتی 10 میلیارد دلاری خود برای سال 2024 قرار می‌دهد.

قرار است صادرات میگو تا پایان سال به بیش از 4 میلیارد دلار برسد، در حالی که سایر محصولات اصلی غذاهای دریایی مانند ماهی ترا و ماهی تن نیز رشد قابل توجهی داشته اند.

لهانگ، مدیر ارتباطات VASEP گفت: علاوه بر این، صنعت غذاهای دریایی داخلی به طور فعال پردازش و صادرات محصولات جانبی مانند پودر ماهی را دنبال می‌کند.

چین با رشد قابل توجه 61 درصدی در ماه نوامبر، ایالات متحده را به عنوان بزرگترین واردکننده غذاهای دریایی ویتنام تحت الشعاع قرار داده است. این امر ارزش تجمعی واردات را برای 11 ماه اول به بیش از 1.7 میلیارد دلار رساند که سالانه 19 درصد افزایش داشته است.

ایالات متحده 1.67 میلیارد دلار برای غذاهای دریایی ویتنامی در دوره 11 ماهه با افزایش 21 درصدی در نوامبر هزینه کرده است. علیرغم افزایش تعرفه‌های آمریکا، چشم انداز ماه دسامبر همچنان مثبت است.

هانگ ابراز اطمینان کرد که ویتنام به هدف صادرات 10 میلیارد دلاری خود برای محصولات آبزی در سال 2024 دست خواهد یافت که افزایش 11.5 درصدی نسبت به سال 2023 را نشان می دهد.

https://en.vietnamplus.vn/eleven-month-seafood-export-almost-reaches-92-billion-usd-post306047.vnp

وضعیت نرخ تورم در ویتنام

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات بانکی ویتنام، پیش بینی می‌شود تورم در ویتنام برای سال 2024 به محدوده 4 تا 4.5 درصد برسد که بالاتر از 3.5 درصد ثبت شده در سال 2023 است.

دلایل اصلی، فشارهای ناشی از افزایش قیمت جهانی انرژی و مواد غذایی، همراه با تأثیر طوفان یاگی است که به طور قابل توجهی هزینه‌های تولید داخلی و قیمت مصرف کننده را افزایش داده است.

این گزارش نشان می‌دهد که اقتصاد ویتنام نشانه‌های مثبتی از بهبود را در 9 ماه اول سال 2024 نشان داده است. درآمد بودجه ایالتی به 57 میلیارد دلار آمریکا رسید که 17.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت که ناشی از جهش قوی در تجارت و فعالیت های اقتصادی داخلی بود. با این حال، مخارج سرمایه گذاری توسعه به دلیل پرداخت کند سرمایه گذاری دولتی در نیمه اول سال 11.8 درصد کاهش یافت. با وجود این، بودجه دولتی، مازادی نزدیک به 192 تریلیون دانگ ویتنام را حفظ کرد که نشان دهنده مدیریت مؤثر مالی دولتی است.

با وجود دستیابی به پیشرفت قابل توجه، اقتصاد ویتنام در سال 2024 همچنان با خطرات ناشی از نوسانات نرخ ارز، عدم قطعیت های سیاسی جهانی و کاهش بالقوه مصرف داخلی مواجه است که می‌تواند به طور قابل توجهی بر نرخ رشد تأثیر بگذارد.

در گزارش اکتبر، وزارت دارایی دو سناریوی تورم را برای سال 2024 بر اساس هدف حفظ شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در محدوده 4 تا 4.5 درصد ترسیم کرد.

در سناریوی اول، انتظار می‌رود که CPI در مقایسه با سال 2023 حدود 3.7 درصد افزایش یابد. این سناریوی تورم پایین، نشان دهنده ثبات اقتصادی در میان نوسانات حداقلی در قیمت انرژی و مواد غذایی است.

در سناریویی دیگر، اگر تعدیل‌های قابل توجهی در قیمت‌های خدمات عمومی از جمله مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و برق انجام شود، ممکن است به حدود 3.92 درصد افزایش یابد. این سناریو منعکس کننده فشار عوامل تولید و هزینه مصرف است. وزارت دارایی از بخش های ذی ربط خواسته است تا اقدامات جامعی را برای کنترل تورم از جمله نظارت بر بازار، مدیریت قیمت، تنظیم سیاست پولی و کنترل هزینه حمل و نقل اجرا کنند.

https://vietnamnews.vn/economy/1688237/viet-nam-s-inflation-forecast-to-hit-4-4-5-per-cent-this-year.html

برنامه ریزی برای پیشرفت صنعت لجستیک ویتنام 

فام مین چین نخست وزیر ویتنام در مجمع لجستیک ویتنام 2024 گفت: برای دستیابی به نرخ رشد تولید ناخالص داخلی دو رقمی، هزینه‌های لجستیک باید تنها 15 درصد از تولید ناخالص داخلی در سال آینده را تشکیل دهد. این رویداد با موضوع تاثیر توسعه مناطق آزاد تجاری بر رشد لجستیکی برگزار شد.

فام مین چین در این نشست تعدادی از اهداف و وظایف مشخص برای توسعه صنعت لجستیک در  ویتنام را عنوان کرد. او گفت که برای دستیابی به نرخ رشد تولید ناخالص داخلی دو رقمی در سال آینده، هزینه‌های لجستیک باید از نرخ فعلی 18 درصد تولید ناخالص داخلی به 15 درصد کاهش یابد. سهم بخش لجستیک از تولید ناخالص داخلی باید از 10 به 15 درصد افزایش یابد و هدف آن 20 درصد باشد.

سهم لجستیک ویتنام در بازار جهانی لجستیک باید از 0.4 به 0.5 درصد افزایش یابد و برای 0.6 درصد هدف گذاری کند. نرخ رشد صنعت لجستیک که در حال حاضر 14 تا 15 درصد است، باید به 20 درصد افزایش یابد.

نخست وزیر همچنین بر نیاز به افزایش آگاهی در مورد اهمیت و نقش لجستیک در توسعه کشور ( به ویژه از آنجایی که ویتنام در قلب منطقه آسیا و اقیانوسیه قرار دارد) برای بهره برداری کامل از پتانسیل، مزیت های رقابتی و فرصت های مرتبط آن تاکید کرد.

وی گفت: پیشرفت‌های نهادی برای بهبود چارچوب قانونی لازم است تا بخش لجستیک توسعه یابد  و ما را وارد دوره جدیدی از توسعه، شکوفایی و قدرت ملی ‌کند.

نخست وزیر افزود: تمرکز بر توسعه حمل و نقل هوایی، دریایی و ریلی پرسرعت ضروری است. او گفت: «همچنین ایجاد سیستم‌های مدیریت لجستیک هوشمند، توسعه منابع انسانی با کیفیت بالا برای بخش لجستیک و تقویت دیپلماسی لجستیک بسیار مهم است. نخست وزیر ابراز اطمینان کرد که با گام های صحیح و پایه‌های مستحکم، صنعت لجستیک کمک بزرگی به مرحله جدید توسعه کشور خواهد کرد.

به گفته فام مین چین، دولت بر ایجاد و توسعه روش های مختلف حمل و نقل مانند دریایی، آبراه‌های داخلی و بزرگراه‌ها متمرکز است تا کشور را با مناطق آزاد تجاری جهانی و سیستم های حمل و نقل بین المللی پیوند دهد.

نخست وزیر با تاکید بر اینکه نقش دولت ایجاد فضایی توانمند است، خواستار ایجاد نهادها، راهبردها، طرح ها و چارچوب های لازم برای بسیج منابع، ایجاد محیط توسعه مساعد و طراحی ابزار برای نظارت و بررسی پیشرفت صنعت لجستیک شد. او گفت: "تجار باید استقلال خود را افزایش دهند، فعالانه پیشنهاد دهند و در توسعه چارچوب قانونی لجستیک مشارکت کنند."

https://vietnamnews.vn/economy/1688189/reduce-logistics-costs-to-boost-gdp-an-essential-task-pm.html

سرمایه گذاری سنگاپور برای ساخت کارخانه تولید پارچه و پوشاک در ویتنام

کمیته دائمی حزب استان Nghệ An در ویتنام روز پنجشنبه یک پروژه سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) به ارزش 590 میلیون دلار از سنگاپور را تصویب کرد.

کارخانه Mega Textile ویتنام توسط شرکتMega Textile  سنگاپور در مساحتی بالغ بر 51 هکتار در پارک صنعتیThọ Lộc ساخته خواهد شد. این کارخانه انواع پارچه با ظرفیت سالانه 67200 تن، کالاهای بافتنی (10300 تن)، نخ رنگی (7200 تن)، پوشاک (130 میلیون قطعه)، کمربند (100 میلیون) و محصولات نیمه تمام (2.2 میلیون تن) تولید خواهد کرد.

انتظار می رود مراحل آماده سازی تا سه ماهه دوم سال 2025 تکمیل شود. این کارخانه در سه ماهه دوم سال 2028 عملیات آزمایشی را آغاز خواهد کرد و انتظار می رود برای 15000 نفر از مردم محلی شغل ایجاد کند. این پروژه سرمایه سرمایه گذاری، FDI را در Nghệ An امسال به نزدیک 1.7 میلیارد دلار افزایش می دهد و این استان را به یکی از 10 منطقه برتر با بزرگترین FDI در کشور  تبدیل می‌کند.

Mega Textile سنگاپور در سال 2022 تاسیس شد و یک شرکت تابعه کاملاً تحت مالکیت هولدینگ Best Pacific، یک گروه سهامی عام در بورس اوراق بهادار هنگ کنگ است. Best Pacific یک تولید کننده و فروشنده پیشرو پارچه برای برندهای مشهور جهانی لباس ورزشی است. این گروه در سال 2016 اولین کارخانه خود را در ویتنام در استان Hải Dương ساخت و برای بیش از 1600 نفر اشتغال ایجاد کرد.

https://vietnamnews.vn/economy/1688056/nghe-an-approves-us-590-million-fabric-factory-investment-from-singapore.html

ثبت رکورد جدید صادرات برنج در ویتنام 

طبق آمار اداره کل گمرک، ویتنام از ابتدای سال جاری تا 15 نوامبر 8.05 میلیون تن برنج صادر کرده است تا به ارزش تاریخی بیش از 5 میلیارد دلار دست یابد. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، صادرات برنج از نظر حجمی 9.16 درصد و از نظر ارزشی 21.49 درصد افزایش یافته است. فیلیپین بزرگترین بازار واردات برنج ویتنام است که 46.93 درصد از حجم صادرات را به خود اختصاص داده است و پس از آن اندونزی با 14.02 درصد و مالزی با 8.7 درصد قرار دارند. طبق گزارش انجمن غذایی ویتنام (VFA)، قیمت برنج ویتنامی همچنان بالاترین قیمت در جهان است.

از اواخر ماه اکتبر پس از لغو ممنوعیت صادرات برنج توسط هند به عنوان بزرگترین صادرکننده برنج جهان، قیمت برنج در بازار جهانی به شدت کاهش یافته است. داده‌های VFA نشان داد که هر تن برنج شکسته پاکستان و تایلند حدود 5 تا 10 درصد کاهش یافت و به حدود 457 تا 490 دلار رسید.

با این حال، با این روند کلی، برنج شکسته ویتنامی‌به 510-520 دلار در هر تن در پایان هفته گذشته رسیده است و به ویتنام کمک می‌کند تا یکی از بزرگترین صادرکنندگان برنج جهان باشد. علیرغم ثبت رکورد تاریخی ارزش صادرات برنج، واردات برنج ویتنام هم 73 درصد افزایش یافت و ویتنام را به سومین واردکننده بزرگ برنج در جهان پس از فیلیپین و اندونزی تبدیل کرد. ویتنام در ده ماهه اول سال جاری 3.2 میلیون تن به ارزش 1.2 میلیارد دلار برنج وارد کرده است.

https://vietnamnews.vn/economy/1687945/rice-export-hits-a-fresh-record-of-5-billion.html

مازاد تجاری 16.46 میلیارد دلاری در محصولات کشاورزی، جنگلداری و آبزیان ویتنام

وزارت کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام گزارش داد که ویتنام در 11 ماهه اول سال 2024 مازاد تجاری 16.46 میلیارد دلاری در محصولات کشاورزی، جنگلداری و آبزیان ثبت کرد که نسبت به سال قبل 52.8 درصد افزایش یافت.

این کالاها در ماه نوامبر حدود 5.3 میلیارد دلار ارزش صادراتی را به ارمغان آوردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13.9 درصد افزایش یافته و به درآمد 11 ماهه 56.74 میلیارد دلاری کمک کرد که نشان دهنده افزایش 19 درصدی نسبت به سال قبل است.

هفت گروه از محصولات از مازاد تجاری بیش از 1 میلیارد دلار برخوردار بودند. در میان آنها، چوب و محصولات چوبی 12.11 میلیارد دلار مازاد داشتند که 19.4 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. میوه و سبزیجات 4.56 میلیارد دلار، افزایش 33.9٪; قهوه 4.53 میلیارد دلار، 30.5٪ افزایش. برنج 4.07 میلیارد دلار، افزایش 14.6٪; میگو 3.19 میلیارد دلار، افزایش 20.5 درصدی؛ ترا ماهی 1.72 میلیارد دلار، 10.1% افزایش. و دانه فلفل 1.07 میلیارد دلار، 43.5 درصد افزایش یافته است.

آسیا بزرگترین بازار محصولات کشاورزی، جنگلداری و آبزیان از ویتنام است که 48.2 درصد از کل صادرات را در این دوره به خود اختصاص داده است. پس از آن قاره آمریکا با 23.7 درصد و اروپا با 11.3 درصد قرار دارند.

صادرات به آسیا، آمریکا، اروپا، آفریقا و اقیانوسیه به ترتیب 16.1 درصد، 23.6 درصد، 30.4 درصد، 4.4 درصد و 13.9 درصد افزایش داشته است.

ایالات متحده، چین و ژاپن سه مقصد اصلی محصولات ویتنامی‌بودند که 21.7٪، 21.6٪ و 6.6٪ از کل واردات را داشتند. بر اساس اعلام این وزارتخانه، صادرات به این بازارها به ترتیب 24.6، 11 و 5.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2023 رشد داشته است.

https://en.vietnamplus.vn/agricultural-sectors-trade-surplus-approximates-165-billion-usd-post306112.vnp

رشد 59 درصدی قیمت املاک و مستغلات در ویتنام طی 5 سال

 رشد قیمت مستغلات ویتنام طی پنج سال گذشته به 59 درصد رسیده است، به طور قابل توجهی بالاتر از سایر کشورها مانند ایالات متحده (54٪)، استرالیا (49٪)، ژاپن (41٪) و سنگاپور (37٪). ٪.

رشد اقتصادی، حاکمیت و تقاضای اجتماعی سه عامل اصلی تأثیرگذار بر قیمت املاک و مستغلات هستند. علاوه بر رشد اقتصادی قوی سرانه، نرخ های بهره مطلوب و اثربخشی کانال های سرمایه گذاری داخلی، تقاضای مصرف کننده برای خرید ملک را تقویت کرده است.

وی خاطرنشان کرد که مردم ویتنام در درجه اول از کانال های سرمایه گذاری اصلی مانند بازار مالی، املاک و مستغلات، طلا، ارزهای خارجی و سپرده‌های پس انداز استفاده می‌کنند. قابل ذکر است، املاک و مستغلات به عنوان بهترین کانال سرمایه گذاری در کشور در دهه گذشته در نظر گرفته شده است، آپارتمان 197٪ و قطعه زمین در این مدت  بازدهی 137٪ را داشته است.

به گفته کارشناس املاک و مستغلات، جمعیت ویتنام و نرخ شهرنشینی فرصت های زیادی برای رشد تقاضای املاک ایجاد می‌کند.

https://en.vietnamplus.vn/real-estate-prices-in-vietnam-expand-by-59-over-5-years-post306058.vnp

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما