اخبار اقتصادی ویتنام
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته دوم دی ماه 1403 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
مالیات بیش از 341 میلیون دلاری تامین کنندههای خارجی در ویتنام
در مجموع 120 تامین کننده خارجی در سال جاری از طریق پورتال الکترونیکی اداره کل مالیات (GDT) مالیات به ارزش بیش از 341 میلیون دلار ثبت، اعلام و پرداخت کرده اند که 26 درصد سالانه و 74 درصد نسبت به هدف سالانه افزایش یافته است.
بر اساس GDT، جمع آوری مالیات تکلیفی خارجی از شرکت های ارائه دهنده خدمات دیجیتال فرامرزی در دوره 2019تا 2021 در نوسان بوده است و درآمدهای آن در سال 2019 نزدیک به 1.17 تریلیون دانگ، در سال 2020 بیش از 1.14 تریلیون دانگ و در سال 2021 1.59 تریلیون دانگ بوده است.
GDT اقدامات مختلفی از جمله بهبود چارچوب قانونی، بکارگیری فناوری، تقویت پایگاه داده و تقویت ارتباطات را اجرا کرده است.
تلاش ها بر روی ایجاد یک مخزن کلان داده با استفاده از اطلاعات بانک ها، کیف پول های الکترونیکی، ارائه دهندگان خدمات پرداخت آنلاین و سازمانهای کارت بین المللی متمرکز شده است. این بخش همچنین در حال بررسی استفاده از فناوریهای پیشرفته مانند هوش مصنوعی (AI) برای شناسایی و نظارت بر پرداخت های تجارت الکترونیکی فرامرزی است.
https://vietnamnews.vn/economy/1689882/foreign-suppliers-pay-nearly-vnd8-7-trillion-in-taxes-this-year.html
هدفگذاری افزایش 10 تا 12 درصدی در کل گردش مالی صادرات ویتنام در 2025
اداره صادرات و واردات زیر نظر وزارت صنعت و تجارت هدف بلندپروازانه ای را برای سال 2025 تعیین کرده است: افزایش 10 تا 12 درصدی در کل گردش مالی صادرات نسبت به سال 2024.
این هدف به دنبال عملکرد مثبت تجاری در سال 2024 است که شاهد ادامه مازاد تجاری بیش از 20 میلیارد دلار بود.
معاون مدیر بخش واردات و صادرات، این چشم انداز را در طی کنفرانسی با خلاصه ای از دستاوردهای این بخش در سال 2024 و تشریح وظایف برای سال 2025 در هفته گذشته به اشتراک گذاشت.
با این حال، این هدف نظرات مختلفی را در داخل وزارتخانه برانگیخته است. معاون مدیر بخش بازار آسیا و آفریقا، نگرانی خود را در مورد امکان سنجی دستیابی به رشد صادرات 10 تا 12 درصدی در سال 2025 ابراز کرد. مدیر دپارتمان صنعت، تأکید کرد که ارزیابی کل گردش مالی صادرات و واردات ویتنام برای سال 2024، که 15 درصد نسبت به سال 2023 افزایش یافته، بسیار مهم است.
وی استدلال کرد که در تعیین اهداف باید چشم انداز وسیع تری را با توجه به واردات و صادرات در نظر گرفت. این امر به جای تمرکز صرف بر رشد صادرات، دید متعادل تری از وضعیت تجارت ارائه می دهد.
معاون وزیر صنعت و تجارت، کنفرانس را با تاکید بر اهمیت تعیین اهداف بالاتر سال به سال به پایان رساند. او نگرانیهای مربوط به خوشبینی را تأیید کرد، اما تأکید کرد که اهداف بلندپروازانه نیازمند اقدامات مشخص هستند.او گفت: هدف رشد 10 تا 12 درصدی ممکن است کافی نباشد - ما باید هدف گذاری بالاتری داشته باشیم. او خواست تا راه حل هایی برای توسعه بازارهای صادراتی، افزایش ظرفیت تولید داخلی و تضمین لجستیک روان اندیشیده شود.
با نگاهی به آینده تا سال 2025، معاون وزیر چندین استراتژی کلیدی را برای دستیابی به اهداف رشد تشریح کرد. وی از این وزارت خواست تا همکاری نزدیکتر را در داخل وزارتخانه و سایر واحدهای مربوطه تقویت کند، از تجارت الکترونیکی فرامرزی، نوآوری در فعالیتهای ترویج تجارت و بهبود لجستیک برای تقویت تولید و صادرات استفاده کند. علاوه بر این، وی بر اهمیت تعیین اهداف مشخص برای واردات و صادرات، به ویژه اهدافی که از مصرف داخلی و فعالیت های صادراتی بیشتر حمایت میکند، تأکید کرد. یکی دیگر از اولویت های این اداره، افزایش نظارت و بازرسی، در کنار تقویت حمایت از مشاغل و محل های درگیر در فعالیت های واردات و صادرات است که شامل تقویت همکاریهای فرامرزی در زنجیرههای تولید و تامین است.
دپارتمان صادرات و واردات در نظر دارد از کسب و کارها با بهبود سیستم های پیش بینی و هشدار زودهنگام مرتبط با روند واردات و صادرات حمایت کند. همچنین با انجمنهای صنعتی برای حل مسائل نوظهور همکاری نزدیک خواهد داشت. علاوه بر این، این وزارتخانه به دولت در مورد سیاست هایی توصیه میکند که به کسب و کارها در اجرای تعهدات تحت FTA، ایجاد زیرساخت های لجستیکی مدرن و ترویج تجارت رسمی، به ویژه در مناطق مرزی کمک میکند.
https://vietnamnews.vn/economy/business-beat/1689851/is-the-12-export-growth-target-for-2025-achievable.html
خروج از زیان ویتنام ایرلاینز
ویتنام ایرلاینز قرار است در سال 2024 به رکورد سود قبل از مالیات 287.7 میلیون دلار آمریکا دست یابد و به چهار سال زیان خاتمه دهد و انتظار می رود درآمد به 114.7 تریلیون دانگ (4.5 میلیارد دلار) افزایش یابد.
لیهانگ ها، مدیر عامل شرکت هواپیمایی ویتنام، طی سخنانی در کنفرانس اخیر خود گفت که انتظار میرود سود پیشبینیشده برای سال ۲۰۲۴ بیش از دو برابر سالهای اوج شرکت هواپیمایی در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ باشد. ها عواملی را که به این سود کمک کرده اند، افشا نکرد.
طبق بیانیه مطبوعاتی خطوط هوایی ویتنام،این شرکت، مدیریت حمل و نقل انعطاف پذیر، بهینه سازی هزینه و مذاکرات تخفیف را اجرا میکند و در عین حال از رشد سفرهای بین المللی برای بهبودی استفاده میکند.
علیرغم بهبودی در بازار هوانوردی، خطوط هوایی ویتنام به دلیل محدودیتهایCOVID-19 با چالشهای قابل توجهی مواجه شد و از ماه سپتامبر بیش از 35 تریلیون دانگ زیان انباشته را گزارش کرد.
عواملی مانند عدم قطعیت سیاسی، نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینههای سوخت، تعمیر و نگهداری و اجاره هواپیما مانع رشد در بخش هوانوردی میشوند.
انتظار می رود این شرکت در سال 2024، 22.7 میلیون مسافر را جابه جا کند که 8 درصد نسبت به سال 2023 افزایش یافته است. همچنین پیش بینی میشود حجم بار با 40 درصد افزایش به 314700 تن برسد.
هر هواپیما در ناوگان به طور متوسط 11 ساعت درروزکارمیکند که 25 درصد افزایش یافته است.
بر اساس دادههای بورس لندن، خطوط هوایی ویتنام عمدتاً متعلق به دولت است، با بیش از 86 درصد سهام در اختیار دولت و 5.62 درصد که در اختیار هلدینگANA ژاپن است.
https://vietnamnews.vn/economy/1689863/vietnam-airlines-reports-record-profit-ending-four-years-of-losses.html
مجمع تجارت و سرمایه گذاری ویتنام - لائوس 2024
یک مقام از لائوس در یک مجمع در شهر هوشی مین گفت که منطقه آسه آن به دلیل «حوزههای متنوع اقتصادی و سیاسی» به مقصد مهمیبرای سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) تبدیل شده است.
رئیس ترویج سرمایه گذاری در وزارت برنامه ریزی و سرمایه گذاری لائوس، طی سخنانی در مجمع تجارت و سرمایه گذاری ویتنام - لائوس 2024، گفت که هدایت مجدد سرمایه خارجی به سمت منطقه در رشد پایدارFDI در طول سال ها مشهود است و در سال گذشته به 230 میلیارد دلار رسید.
او گفت: در حالی که جریانهای سرمایهگذاری مستقیم خارجی در جهان کاهش یافته است، سرمایهگذاریها در آسهآن اکنون 17 درصد از کل جریانهای سرمایهگذاری مستقیم خارجی جهانی را تشکیل میدهند.
برای سه سال متوالی، آسه آن خود را به عنوان مقصد سرمایه گذاری پیشرو در میان کشورهای در حال توسعه، از جمله لائوس، جایی که جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی منعکس کننده روند منطقه ای است، قرار داده است.
در سال 2023، لائوس ارزش سرمایه گذاری مستقیم خارجی به ارزش 4 میلیارد دلار را ثبت کرد که تقریباً دو برابر 2.3 میلیارد دلار در سال 2022 بود.
او گفت: «لائوس میخواهد سرمایهگذاریها را در تمام بخشهای اقتصادی، هم در داخل و هم در سطح بینالمللی بسیج کند. وی افزود که برای انجام این کار، زیرساخت های حمل و نقل خود را برای بهبود ارتباط با شرکای منطقه ای، از جمله ویتنام، و در عین حال ترویج توسعه گردشگری و جذب سرمایه گذاری خارجی اضافی، تقویت خواهد کرد.
این کشور سیاست هایی را برای جذب سرمایه گذاران در بخش های اولویت دار مانند کشاورزی، فرآوری، گردشگری، به ویژه گردشگری فرهنگی و انرژیهای تجدیدپذیر اجرا کرده است.
لائوس در حال حاضر با 417 پروژه به ارزش 4.9 میلیارد دلار، عمدتاً در کشاورزی (680 میلیون دلار)، برق (980 میلیون دلار)، استخراج مواد معدنی (1 میلیارد دلار) و سایر بخش ها (2 میلیارد دلار) در میان بزرگترین بازارهای سرمایه گذاری برای ویتنام قرار دارد.
طبق گزارشی از اداره برنامه ریزی و سرمایه گذاری شهر هوشی مین، این شهر جنوبی ویتنام میزبان سرمایه گذاری مستقیم خارجی از 122 کشور و منطقه در سراسر جهان است.
کل سرمایهگذاری لائوس در شهر هوشی مین به 1.9 میلیون دلار رسیده است، عمدتاً در بخشهای عمدهفروشی و خردهفروشی، و همچنین تعمیر خودرو، موتور سیکلت و دوچرخه. برعکس، سرمایه گذاری این شهر در لائوس بیش از 500 میلیون دلار است که عمدتاً در معدن، پردازش و صنایع تولیدی است.
حجم مبادلات تجاری بین شهر و لائوس در هشت ماهه اول به 1.8 میلیون دلار رسید که صادرات این شهر به لائوس در مجموع 1.6 میلیون دلار و واردات از لائوس به 271000 دلار رسید.
https://vietnamnews.vn/economy/1689812/diverse-economic-political-landscapes-make-asean-foreign-investment-hub.html
پیش بینی GDP حدود 676 میلیارد دلاری ویتنام در 2029
بر اساس گزارش مرکز تحقیقات اقتصاد و بازرگانی مستقر در بریتانیا (CEBR) پیش بینی میشود تولید ناخالص داخلی در سال 2024 به 450 میلیارد دلار برسد و آن را در رتبه 34 جهان قرار دهد.
با متوسط نرخ رشد سالانه 5.8 درصدی طی پنج سال آینده، انتظار میرود که تولید ناخالص داخلی از تولید ناخالص داخلی سنگاپور پیشی بگیرد و تا سال 2029 به 676 میلیارد دلار برسد.
تا سال 2039، تولید ناخالص داخلی ویتنام میتواند به 1.41 تریلیون دلار برسد و رتبه 25 را در سراسر جهان کسب کند و پس از اندونزی و فیلیپین به سومین اقتصاد بزرگ آسیای جنوب شرقی تبدیل شود. این نقطه عطف مهم بر انعطاف پذیری ویتنام در میان چالش های جهانی تأکیدمیکند.
در حالی که انتظار می رود تولید ناخالص داخلی جهانی از 110 تریلیون دلار در سال 2024 به 221 تریلیون دلار تا سال 2039 دوبرابر شود، پیش بینی میشود که ویتنام در توسعه اقتصادی از بسیاری از همسایگان آسه آن پیشی بگیرد.
از نظر تولید ناخالص داخلی سرانه، ویتنام قرار است در سال 2024 از آستانه درآمد متوسط بالاباتولید ناخالص داخلی سرانه 4469 دلار عبور کند. تا سال 2025، انتظار می رود این رقم به 4783 دلار افزایش یابد و رسماً ویتنام را به عنوان یک کشور با درآمد متوسط بالا طبقه بندی کند. اگرچه تولید ناخالص داخلی سرانه ویتنام از سنگاپور، مالزی و تایلند عقبتر است، اما پیشبینی میشود تا سال 2026 به رتبه چهارم در میان کشورهای آسهآن صعود کند و بر اساس گزارش پولی بینالمللی، از اندونزی و فیلیپین پیشی بگیرد و تولید ناخالص داخلی سرانه آن 6140 دلار باشد.
ویتنام برای حفظ مسیر صعودی خود باید بر بهبود بهره وری نیروی کار، سرمایه گذاری در آموزش و پیشرفت فناوری تمرکز کند. این تلاش ها برای کاهش شکاف درآمدی با کشورهای همسایه و تحکیم موقعیت آن به عنوان یک رهبر اقتصادی منطقه ضروری است.
https://vietnamnews.vn/economy/1689811/viet-nam-s-gdp-predicted-to-surpass-singapore-s-in-2029.html
آمار صادرات فلفل ویتنام
طبق گفته اداره کل گمرک، تا 15 دسامبر، ویتنام نزدیک به 242,000 تن فلفل صادر کرده است که درآمدی معادل 1.26 میلیارد دلار داشته است. این رقم با وجود کاهش نزدیک به 24000 تنی حجم صادرات، بسیار فراتر از 910.5 میلیون دلار ثبت شده در سال 2023 است. این بالاترین ارزش صادراتی برای صنعت فلفل ویتنام از سال 2017 است. وزارت کشاورزی و توسعه روستایی توضیح داد که افزایش ارزش صادرات فلفل به دلیل افزایش قابل توجه قیمت ها است.
در ژانویه، قیمت فلفل صادراتی 4003 دلار در هر تن بود، اما تا اکتبر به 6501 دلار در هر تن رسید که نشان دهنده افزایش 72.4 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 2023 است.
میانگین قیمت صادرات در 11 ماهه اول سال 2024 نسبت به مدت مشابه سال قبل 53.3 درصد افزایش یافت و به 5198 دلار در هر تن رسید.
در حال حاضر، سه بازار بزرگ صادراتی ویتنام برای فلفل، ایالات متحده، آلمان و امارات متحده عربی هستند که مجموعاً 44.1 درصد از کل گردش مالی صادراتی این کالا را تشکیل می دهند.
ویتنام بزرگترین صادرکننده فلفل در جهان برای بیش از 20 سال است. حدود 95 درصد از فلفل برداشت شده کشور صادر میشود و مصرف داخلی تنها پنج درصد است.
https://vietnamnews.vn/economy/1689782/pepper-export-value-reaches-highest-level-since-2017.html
پروژههای وزارت حمل و نقل ویتنام در 2025
وزارت حمل و نقل از برنامه خود برای راه اندازی 19 پروژه و تکمیل 50 پروژه دیگر در سال 2025 در خلال کنفرانس بررسی و برنامه ریزی پایان سال خود که در 30 دسامبر در هانوی برگزار شد، رونمایی کرد.
تمرکز بر اتصال بخش شرقی بزرگراه شمال به جنوب در اولویت خواهد بود. هدف این وزارتخانه با همکاری مقامات محلی، نهایی کردن چندین پروژه بزرگراه با هدف بهره برداری از 3000 کیلومتر بزرگراه است. علاوه بر این، تکمیل اتصال جاده هوشی مین و فرودگاه بین المللی لانگ تان در دستور کار قرار دارند و خدمات حمل و نقل روان، ایمن و راحت را در سراسر کشور تضمین میکنند.
برای سال 2025، این وزارتخانه افزایش 9 درصدی حجم حمل و نقل و 8 درصد افزایش تعداد مسافران را در مقایسه با سال 2024 پیش بینی کرده است. حمل و نقل دریایی نیز سالانه 4 درصد افزایش خواهد داشت و برآورد میشود 900 میلیون تن کالا از بنادر دریایی عبور کند. این سازمان متعهد به پرداخت بیش از 95 درصد از بودجه تخصیص یافته برای سال است و اطمینان حاصل میکند که از منابع به طور موثر برای پیشبرد آن استفاده میشود.
چارچوبهای حقوقی اولویت کلیدی خواهد بود و وزارتخانه بر تکمیل قوانین، قطعنامهها، فرامین، تصمیمها، بخشنامهها و پیشنهادهایی که در دستور کار 2025 دولت و نخستوزیر آمده است، تمرکز دارد.
از آنجایی که سال 2025 سال شتاب برای دستیابی به اهداف تعیین شده در سیزدهمین کنگره ملی حزب و برنامه توسعه اجتماعی-اقتصادی 2021-2025 است، این وزارتخانه نیاز به عزم تزلزل ناپذیر، هماهنگی نزدیک، و تفکر و اقدام نوآورانه دارد. این ویژگیها برای ادامه انجام وظایف کلیدی سیاسی، از جمله دستیابی به پیشرفت در زیرساخت های حمل و نقل که به رفاه و قدرت کمک میکند، ضروری است.
https://en.vietnamplus.vn/transport-ministry-plans-to-launch-19-projects-complete-50-others-in-2025-post307561.vnp