معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۶

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته چهارم آبان ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نمایشگاه بین المللی محصولات صنعتی کلیدی‌هانوی 2025

هانوی، نمایشگاه بین المللی محصولات صنعتی کلیدی را در سال 2025 با تخمین 200 تا 250 غرفه و 6000 تا7000 شرکت کننده که به طور بالقوه ارزش صادراتی تقریباً 9 میلیون دلار در سال را ایجاد می‌کند، میزبانی می‌کند.

این شهر همچنین کنفرانسی را برای ارتباط 50 تا 70 تولیدکننده پیشرو محصولات صنعتی با دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش حرفه‌ای محلی، با هدف ارائه نیروی کار ماهر به این شرکت‌ها ترتیب می‌دهد.

علاوه بر این، قرار است مراسمی را برای قدردانی و تجلیل از محصولات صنعتی برتر شهر در سال 2025 و همچنین نمایشگاهی که دستاوردهای محصولات صنعتی کلیدی را از سال 2021 تا 2025 به نمایش بگذارد، برگزار  شود.

اهداف اصلی شامل جذب 20-25 شرکت با حدود 30-35 محصول است که به عنوان محصولات صنعتی شاخص هانوی در سال 2025 شناخته می‌شوند. این شهر همچنین قصد دارد اطمینان حاصل کند که صد درصد مشاغل تولید کننده محصولات صنعتی کلیدی از سیاست های حمایتی بهره مند می‌شوند.

تلاش ها بر تسریع ایجاد، توسعه و بهبود مناطق با فناوری پیشرفته در سراسر هانوی متمرکز خواهد بود. این طرح‌ها برای تقویت صنایع مدرن و رقابتی، به حداقل رساندن آلودگی، بهینه‌سازی استفاده از زمین، تامین نیاز فضای تولید شرکت‌ها و جابجایی تاسیسات صنعتی آلاینده از مناطق شهری در نظر گرفته شده‌اند.

همچنین حمایت از دسترسی به وام های ترجیحی از موسسات اعتباری و صندوق های شهری یا ملی با اتصال تولیدکنندگان کلیدی محصولات صنعتی با بانک های تجاری و صندوق های اعتباری تسهیل می‌شود.

https://vietnamnews.vn/economy/1666791/ha-noi-to-host-large-scale-international-fair-for-key-industrial-products-in-2025.html

آمار تجاری ده ماهه2024 در ویتنام

به گفته اداره کل گمرک، ویتنام در ده ماهه اول سال 2024 گردش مالی 647.87 میلیارد دلاری را ثبت کرده است که 16 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. صادرات به 335.59 میلیارد دلار و واردات به 312.28 میلیارد دلار رسید که به ترتیب 15 درصد و 17 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

در این دوره،  ویتنام مازاد تجاری 23.31 میلیارد دلاری را تجربه کرد که 6 درصد کمتر از 24.8 میلیارد دلار در دوره مشابه سال گذشته بود.

در اکتبر، گردش تجاری کشور از محل فعالیت‌های واردات و صادرات نیز با افزایش جزئی 5 درصدی به 69.19 میلیارد دلار رسید که صادرات به 35.59 میلیارد دلار و واردات به 33.60 میلیارد دلار رسید که به ترتیب 4.5 و 6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.

وزارت صنعت و تجارت (MOIT) تلاش زیادی برای گسترش بازارهای کالاهای ویتنامی انجام داده است تا شرایط مثبتی را برای شرکت های ویتنامی در بازار جهانی ایجاد کند.

کنفرانس های منظم بین وزارت اطلاعات، دفاتر تجاری ویتنام در خارج از کشور و شرکت های داخلی، اطلاعات به روز شده ای را در مورد بازارهای صادراتی برای مشاغل ارائه کرده اند و هشدار به موقع این وزارتخانه در خصوص موارد دفاع تجاری در بازارهای وارداتی نیز به فعالان تجاری کمک کرده است.

با نتایج به دست آمده در ده ماه، بسیاری از کارشناسان تجارت پیش بینی می‌کنند که گردش مالی واردات و صادرات در سال 2024 احتمالاً به رکورد جدید 800 میلیارد دلار خواهد رسید. با این حال، آنها به کسب و کارها پیشنهاد کردند که به بهبود کیفیت و طراحی کالاها ادامه دهند تا بازارها را تسخیر کنند.

نتایج بررسی فصلی اداره کل آمار (GSO) در مورد روند تولید و کسب و کار نشان می دهد که 83.6 درصد از بنگاه‌ها پیش بینی می‌کنند سفارشات صادراتی جدید آنها در سه ماهه چهارم ثابت بماند یا نسبت به سه ماهه قبل افزایش یابد.

https://vietnamnews.vn/economy/1666763/vn-s-trade-turnover-surges-16-in-ten-months.html

صادرات 7 میلیارد دلاری میوه و سبزیجات ویتنام

صادرات میوه و سبزیجات ویتنام 6.4 میلیارد دلار را از ژانویه تا اکتبر به ارمغان آورد که 33 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشت و از رکورد 5.7 میلیارد دلار در کل سال 2023 فراتر رفت.

با این رقم چشمگیر، پیش بینی می‌شود که این بخش تا پایان سال رکورد صادرات 7 میلیارد دلاری را به ثبت برساند که بالاتر از هدف 6 تا 6.5 میلیارد دلاری تعیین شده توسط وزارت کشاورزی و توسعه روستایی است.

در این دوره، دوریان با 3.1 میلیارد دلار بیشترین درآمد را به خود اختصاص داد و نزدیک به 50 درصد از کل گردش مالی صادرات میوه این کشور را به خود اختصاص داد و بقیه شامل موز، انبه، دراگون و میوه‌های فرآوری شده بودند.

می‌توان پیش‌بینی کرد که گردش مالی صادرات دوریان امسال احتمالاً به 3.5 میلیارد دلار می‌رسد که 45 درصد بیشتر از سال گذشته است. میوه‌ها و سبزیجات ویتنامی‌به لطف طعم‌های متمایز و کیفیت و تازگی خود می‌توانند نیازهای بازارهای وارداتی را برآورده کنند و به طور فزاینده‌ای جایگاه خود را در بازارهای خارجی نشان ‌دهند.

علاوه بر این، ویتنام از موقعیت جغرافیایی مطلوبی برخوردار است که نزدیک به چین، بزرگترین بازار مصرف میوه در جهان با تقاضای سالانه تا 20 میلیارد دلار می‌باشد.

مزیت جغرافیایی به پایین نگه داشتن هزینه‌های لجستیک برای میوه‌ها و سبزیجات ویتنامی‌کمک می‌کند و صادرات میوه و سبزیجات به این بازار را ارتقا می دهد. مزیت اتصالات جاده ای، دریایی و ریلی با چین همچنین به صرفه جویی در هزینه‌ها و زمان حمل و نقل کمک می‌کند و فرصت های بزرگی را برای صادرکنندگان ویتنامی‌باز می‌کند.

صادرات میوه و سبزیجات به تمام بازارها در ده ماهه رشد دو رقمی داشته است که بیشترین رشد در تایلند، کره جنوبی، آلمان و کانادا مشاهده شده است. اما چین همچنان بزرگترین بازار با واردات 4.2 میلیارد دلار میوه و سبزیجات ویتنامی است که 38 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2023 افزایش داشته است و در حال حاضر 47 درصد از کل گردش مالی صادرات میوه و سبزیجات ویتنام را تشکیل می دهد. تایلند با 225 میلیون دلار و87 درصد رشد، از آمریکا پیشی گرفت و به دومین بازار بزرگ تبدیل شد.

علاوه بر فرصت‌ها، چالش‌هایی نیز به دلیل رقابت شدید با میوه‌ها و سبزیجات از کشورهایی با شرایط آب و هوایی استوایی مشابه به وجود می‌آیند که کسب‌وکارها را ملزم می‌کند دائماً در فناوری نوآوری کنند و برندهایی را برای حفظ سهم بازار بسازند. کسب و کارها برای غلبه بر موانع فنی باید الزامات مربوط به کیفیت محصول و استانداردها را برآورده کنند. بنابراین تولیدکنندگان و صادرکنندگان باید به حفظ و ارتقای کیفیت و رعایت دقیق مقررات کیفیت توجه بیشتری داشته باشند.

https://vietnamnews.vn/economy/1666763/vn-s-trade-turnover-surges-16-in-ten-months.html

صادرات چرم وکفش ویتنام به انگلستان

طبق گفته انجمن چرم، کفش و کیف دستی (لفاسو)، صنعت کفش ویتنام از توافقنامه تجارت آزاد انگلستان و ویتنام (UKVFTA) برای افزایش صادرات استفاده می‌کند.

در هشت ماهه اول سال، صادرات کفش ویتنام به بریتانیا 25 درصد رشد داشته است و 8 درصد از کل صادرات به اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است. .

17 درصد رشد سالانه صادرات کفش در 9 ماهه اول، به لطف افزایش صادرات در بسیاری از بازارها مانند ایالات متحده، اتحادیه اروپا و چین است.

قبل از خروج از بلوک اتحادیه اروپا، انگلستان بازار اصلی صادراتی برای محصولات چرم و کفش بود. سپس، طی دوره 2019 تا 2020، صادرات با افت خفیفی مواجه شد، اما از آن زمان به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. حتی در طول دوره چالش برانگیزCOVID-19، صادرات کفش به انگلستان همچنان شاهد رشد بود و در سال 2023، زمانی که صادرات این محصول به اکثر کشورها (به ویژه اتحادیه اروپا) کاهش یافت، گردش مالی صادرات به بریتانیا همچنان رشد داشت.

به لطف UKVFTA که در سال 2021 اجرایی شد، بسیاری از محصولات ویتنامی مانند کفش، منسوجات و پوشاک و محصولات کشاورزی از تعرفه‌های مطلوبی بهره می‌برند که تا 99.2 درصد از کل مالیات‌های وارداتی به انگلستان حذف می‌شود.

کفش در حال حاضر سومین گروه صادراتی بزرگ ویتنام به انگلستان است. کفش حدود 13 درصد از کل صادرات را تشکیل می دهد. همچنین در میان 10 گروه محصول برتر با بیشترین گردش مالی صادراتی به انگلستان قرار دارد و این کشور را به بازار مهمی‌برای کفش تبدیل کرده است.

بر اساس گزارش وزارت صنعت و تجارت، ویتنام در حال حاضر دومین صادرکننده بزرگ کفش در جهان است.

انگلستان به دلیل نیازهای وارداتی بالا، بازار بسیار رقابتی برای کفش است و بسیاری از کشورهای صادرکننده نیز به این بازار چشم دوخته اند. مثلا چین که 40 درصد از صادرات کفش جهان را به خود اختصاص می دهد، در کنار هلند، ایتالیا و آلمان که از نظر طراحی توانایی بالایی دارند.

پس از پیوستن به توافقنامه جامع و پیشرو برای مشارکت ترانس پاسیفیک، انگلستان نیز بازارهای خود را به روی سایر کشورهای عضو، از جمله کشورهایی که محصولات مشابه ویتنام تولید می‌کنند، باز می‌کند.

این بدان معنی است که مشاغل ویتنامی‌باید رقابت خود را بهبود بخشند، در طراحی مدل های بهتر سرمایه گذاری کنند و دسترسی آسان به مواد خام تولیدی داشته باشند.

هدف صنعت چرم و کفش ویتنام صادرات حدود 27 میلیارد دلار کالا در سال 2024 است.

صنعت چرم و کفش ویتنام  دارای بیش از 1000 کارخانه است و حدود 8 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد.

https://vietnamnews.vn/economy/1666691/footwear-industry-eyes-ukvfta-to-bolster-exports.html

رشد فزاینده تقاضا برای ماشین آلات کشاورزی

طبق اعلام فدراسیون تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی ایتالیا (FederUnacoma) در چند سال آینده، کشورهای آسیای جنوب شرقی و آفریقا، از جمله ویتنام، به عنوان بازارهای بالقوه ماشین آلات کشاورزی ظاهر خواهند شد.

پیش بینی می‌شود که بخش ماشین آلات کشاورزی در آینده نزدیک رشد قابل توجهی داشته باشد، اما جغرافیای بازارها تغییر خواهد کرد.

بازارهای بزرگ در اروپا و آمریکای شمالی سطح بالایی از سرمایه گذاری را برای اطمینان از استانداردهای بالا حفظ خواهند کرد. بازارهای نوظهور، کشورهای آسیای جنوب شرقی و آفریقا خواهند بود. در همین حال، دو غول آسیایی، هند و چین، نرخ مکانیزاسیون خود را در مقادیر بالایی که در سال‌های اخیر به دست آورده‌اند، تثبیت خواهند کرد.

ماریاترسا ماسکیو، رئیس این فدراسیون گفت که تقاضا برای ماشین آلات کشاورزی در مناطقی که توسعه کشاورزی زیادی به دلیل رشد جمعیت وجود دارد، به طور قابل توجهی رشد خواهد کرد، بنابراین، تجهیزات تکنولوژیکی بسیار بیشتری نسبت به تجهیزات در حال استفاده مورد نیاز است.

یکی از کشورهای کلیدی جنوب شرق آسیا، اندونزی است که نزدیک به 300 میلیون نفر جمعیت دارد و آن را به یکی از پرجمعیت ترین کشورهای جهان تبدیل می‌کند که قرار است وزن جمعیتی خود را در سال های آینده افزایش دهد.

در اندونزی، واردات ماشین آلات کشاورزی در 15 سال گذشته به طور پیوسته در حال رشد بوده است و از ارزش 140 میلیون یورو در سال 2009 به تقریباً 700 میلیون یورو در سال 2023 با میانگین رشد 8.6 درصدی در هر سال رسیده است. کارشناسان انتظار دارند که این رقم در دوره 2024 تا 2027 بیشتر افزایش یابد و نرخ رشد پیش بینی شده هر سال حدود 6.7 درصد باشد.

واردات ماشین آلات کشاورزی در دیگر کشورهای پرجمعیت آسیای جنوب شرقی نیز رو به افزایش است. در ویتنام 100میلیون نفری انتظار می رود واردات سالانه 6.2 درصد در دوره 2024 تا 2027 افزایش یابد.

فرصت های اصلی صنعت ماشین آلات کشاورزی ایتالیا در تولید میوه و سبزیجات ویتنام است.

در همین حال، فیلیپین (110 میلیون نفر) احتمالاً واردات خود را 7.8 درصد در چهار سال آینده افزایش خواهد داد. انتظار می‌رود که تایلند (71 میلیون نفر) به طور خاص شاهد افزایش سالانه 6.8 درصدی در مدت مشابه باشد، پس از رشد بسیار آهسته در 15 سال گذشته که برابر با میانگین تنها 1 درصد در سال است.

در آفریقا نیز این رشد از نیجریه، اتیوپی و جمهوری دموکراتیک کنگو شروع می‌شود.

نیجریه که در حال حاضر 230 میلیون نفر جمعیت دارد، در سال 2050 بیش از 400 میلیون نفر خواهد داشت و سومین کشور پرجمعیت جهان خواهد بود و پس از آن اتیوپی و جمهوری دموکراتیک کنگو با بیش از 100 میلیون نفر در رتبه‌های بعدی قرار دارند. هر سه کشور قرار است در بیست سال آینده شاهد رشد قابل توجهی باشند. در نیجریه، در حال حاضر تنها 46 درصد از زمین‌های قابل کشت استفاده می‌شود. در جمهوری دموکراتیک کنگو، 10 درصد از زمین‌های قابل کشت در حال حاضر برای کشاورزی استفاده می‌شود.

از هم اکنون تا سال 2027، واردات ماشین آلات کشاورزی احتمالاً هر سال 7 درصد در اتیوپی و 12 درصد در جمهوری کنگو رشد خواهد کرد.

https://vietnamnews.vn/economy/1666678/southeast-asia-africa-are-emerging-agricultural-machinery-markets.html

تجارت ویتنام و شیلی

انتظار می رود که سفر رسمی آتی رئیس جمهور  ویتنام به شیلی فرصت های جدیدی را برای روابط تجاری بین دو کشور ایجاد کند، به خصوص که روابط تجاری دوجانبه در زمان‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است.

به گفته وزارت صنعت و تجارت (MOIT)، از زمانی که توافقنامه تجارت آزاد ویتنام-شیلی (VCFTA) رسماً در سال 2014 اجرایی شد، ویتنام به طور مداوم مازاد تجاری خود را با شیلی حفظ کرده است.

قابل ذکر است که صادرات ویتنام به شیلی طی دهه گذشته پنج برابر شده است. علاوه بر این، کسب‌وکارهای دو کشور به‌طور مؤثری از فرصت‌های ایجاد شده توسط FTA برای بهره‌برداری از بازارهای یکدیگر استفاده کرده‌اند.

آمارهای اداره کل گمرک نشان می دهد که در سال 2023، در میان چالش های اقتصاد جهانی، تجارت دوجانبه بین ویتنام و شیلی به 1.57 میلیارد دلار رسید. از این میزان، صادرات ویتنام بالغ بر 1.2 میلیارد دلار و واردات آن 375.16 میلیون دلار بوده است.

صادرات ویتنام به شیلی از ابتدای سال جاری به رشد خود ادامه داده است. در نه ماهه اول سال 2024، ارزش تجارت دوجانبه به 1.29 میلیارد دلار رسید و ویتنام 1.04 میلیارد دلار کالا صادر کرد. در حال حاضر شیلی پس از برزیل، مکزیک و آرژانتین، چهارمین شریک تجاری بزرگ ویتنام در آمریکای لاتین است.

محصولات اصلی صادراتی ویتنام به شیلی، تلفن و لوازم جانبی، ماشین آلات، تجهیزات، منسوجات و پوشاک، کفش، سیمان، برنج، کیف، چمدان، کلاه، چتر و قهوه هستند. در این میان، گوشی‌ها و لوازم جانبی بیشترین سهم از صادرات ویتنام به این کشور آمریکای لاتین را تشکیل می دهند.

در همین حال، واردات ویتنام از شیلی عمدتاً شامل مواد خام برای تولید کالاهای صادراتی مانند مس، چوب، خمیر کاغذ، میوه‌های تازه، روغن‌های حیوانی و گیاهی، خوراک دام و ضایعات فلزی است.

شیلی با جمعیتی بیش از 19 میلیون نفر و درآمد سرانه بالا، تقاضای مصرف قابل توجهی در آمریکای جنوبی دارد. محصولات ویتنامی مورد علاقه مصرف کنندگان شیلیایی است و شرایط مطلوبی را برای تجارت ویتنامی‌برای صادرات به این بازار ایجاد می‌کند.

https://vietnamtimes.org.vn/better-utilization-of-ftas-brings-new-vitality-to-vietnam-chile-relations-79224.html

بازار بالقوه آفریقا برای ویتنام

اگرچه صادرات برنج ویتنام به طور سنتی بر بازارهای آسیایی متمرکز شده است، کارشناسان به کسب و کارها توصیه کرده اند که به آفریقا که به عنوان یک بازار بالقوه کلیدی ظاهر شده است، توجه بیشتری داشته باشند.

بر اساس گزارش اداره بازار آسیا و آفریقا زیر نظر وزارت صنعت و تجارت (MoIT)، آفریقا بازار صادراتی مهمی‌برای برنج ویتنام است. صادرات این غله به آفریقا از 411 میلیون دلار در سال 2017 به 692.6 میلیون دلار در سال 2021 افزایش یافت. برنج معمولاً 15 تا 20 درصد از کل صادرات ویتنام به آفریقا را تشکیل می دهد.

با این حال، در سال 2022، صادرات برنج ویتنام به آفریقا 10.5 درصد نسبت به سال 2021 کاهش یافت و به 620 میلیون دلار رسید که معادل 16 درصد از کل صادرات ویتنام به این قاره است. این کاهش تا حد زیادی به دلیل افزایش قیمت جهانی مواد غذایی در بحبوحه بی ثباتی اقتصادی و سیاسی بود که قیمت برنج را افزایش داد و باعث شد برخی از کشورهای آفریقایی واردات این مواد غذایی را کاهش دهند. علاوه بر این، همه‌گیریCOVID-19 باعث اختلالات قابل توجهی در زنجیره‌های تامین برنج جهانی شد و کشورهای صادرکننده برای تامین منابع غذایی داخلی، صادرات خود را کاهش دادند. با این حال، در سال 2023، صادرات برنج ویتنام به آفریقا افزایش یافت و به 1.3 میلیون تن به ارزش 788 میلیون دلار رسید که 6.3 درصد از نظر حجم و 27.7 درصد از نظر ارزش نسبت به سال 2022 افزایش داشت.

طی سال‌ها، چندین کشور آفریقایی در تلاش برای افزایش ذخایر و پاسخگویی به تقاضای محلی، تولید برنج داخلی را افزایش داده‌اند. با این حال، این امر به دلیل مسائل مالی و فنی در کشت برنج همچنان چالش برانگیز است. با افزایش جمعیت، همراه با هجوم گردشگران و کارگران آسیایی، تقاضا برای برنج در آفریقا همچنان در حال افزایش است. به این دلایل، آفریقا بازاری با پتانسیل قابل توجه برای صادرات برنج ویتنام در سال های آینده باقی می ماند.

کشورهایی مانند ساحل عاج، غنا، سنگال و کامرون واردکنندگان عمده برنج ویتنام هستند. ساحل عاج، به ویژه، همچنان یک بازار کلیدی برای برنج ویتنام در منطقه است. در حال حاضر، برنج ویتنام بیشتر از طریق شرکت های تجاری بین المللی بزرگ مانند لوئیس دریفوس، اولام، فینیکس، پلاتینیوم، ویلمار، گروه WSGF و گروه استالیون به آفریقا صادر می‌شود. از نظر تاریخی، صادرات غلات ویتنام به آفریقا عمدتاً برنج سفید بود. با این حال، در سال‌های اخیر، سهم بازار ویتنام در آفریقا با رقابت شدیدی از سوی تایلند، هند و پاکستان مواجه شده است که از ذخایر بزرگ برنج سفید ارزان‌قیمت سود می‌برند که برای بسیاری از مصرف‌کنندگان در آفریقا مقرون به صرفه‌تر است.

در کنار تقاضا برای برنج ارزان تر، علاقه فزاینده ای به برنج معطر در آفریقا وجود دارد که ناشی از شهرنشینی و افزایش درآمد در شهرها است. 80 درصد واردات برنج این کشورها در مناطق شهری مصرف می‌شود. رستوران‌های غنا اغلب از برنج معطر برای جذب مشتری استفاده می‌کنند. این کشور برنج معطر را عمدتا از ویتنام، ایالات متحده و کانادا وارد می‌کند.

https://en.vietnamplus.vn/vietnam-aims-to-increase-market-share-in-africa-post303859.vnp

صادرات آبزیان ویتنام

به گفته معاون وزیر کشاورزی و توسعه روستایی، انتظار می رود صادرات آبزیان ویتنام از هدف سالانه 10 میلیارد دلار فراتر رود.

آمارها نشان می دهد که صادرات اکتبر به 1.1 میلیارد دلار رسیده است که مجموع درآمد 10 ماهه اول سال 2024 را به 8.33 میلیارد دلار رسانده است که نسبت به سال گذشته 12 درصد افزایش داشته است.

ایالات متحده، چین و ژاپن به ترتیب 18.5، 16.8 و 15.4 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دادند. در بین 15 بازار عمده صادراتی، روسیه با 94.8 درصد بیشترین رشد را داشت در حالی که تایلند کاهش 10.1 درصدی را تجربه کرد. تنها در ماه اکتبر، صادرات آبزیان به چین رشد چشمگیر 37 درصدی را تجربه کرد. در همین حال، عملکرد قوی در ایالات متحده (31٪)، ژاپن (22٪)، اتحادیه اروپا (27٪) و جمهوری کره (13٪) نیز ثبت شد.

انجمن صادرکنندگان و تولیدکنندگان غذاهای دریایی ویتنام (VASEP) اعلام کرد که علیرغم اقدامات ضد دامپینگ و ضد یارانه ای در بازار آمریکا، ایالات متحده به طور مداوم بزرگترین واردکننده از ویتنام بوده است.

وزارت بازرگانی ایالات متحده نرخ 2.84% را برای میگو ویتنامی‌به عنوان عوارض تعیین کرد که کمتر از 4.26% برای هند و 7.55% برای اکوادور است که به صادرکنندگان ویتنامی مزیت رقابتی می دهد. تا پایان اکتبر، ویتنام 1.5 میلیارد دلار محصولات آبزی را به ایالات متحده ارسال کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد افزایش یافته است. قابل ذکر است، VASEP پیش بینی کرد که اگر رشد واردات این کشور در باقیمانده سال 20 درصد باقی بماند، چین می‌تواند از آمریکا پیشی بگیرد و به بزرگترین خریدار محصولات آبزی ویتنام تبدیل شود.

در همین حال، بازار اتحادیه اروپا نشانه‌های امیدوارکننده‌ای از بهبود را نشان می‌دهد، به طوری که صادرات به این اتحادیه تا اکتبر 2024، 11درصد افزایش یافته است. محصولات ویتنامی تحت توافقنامه تجارت آزاد اتحادیه اروپا و ویتنام از مزایای قابل توجهی برخوردار شده‌اند، زیرا اکثر محصولات میگوی خام، معافیت از عوارض گمرکی دریافت می‌کنند. در حالی که رقبایی مانند تایلند و هند فاقد توافقات تجاری مشابه هستند.

https://en.vietnamplus.vn/vietnams-aquatic-exports-on-track-to-top-10-billion-usd-post303790.vnp

 گردش مالی تجارت بادام هندی ویتنام

واردات بادام هندی به ویتنام به بیش از 2.3 میلیون تن با ارزش بیش از 2.89 میلیارد دلار در 10 ماه گذشته سال رسید که 8.5 درصد از نظر حجم و 1.1 درصد از نظر ارزش نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

در طول دوره مورد بررسی، کامبوج بزرگترین تامین کننده بادام هندی با تولید بیش از 815 هزار تن به ارزش بیش از 1.06 میلیارد دلار بود که نسبت به سال گذشته 33 درصد از نظر حجم و 27 درصد افزایش داشت.

ساحل عاج با بیش از 547 هزار تن به ارزش بیش از 678 میلیون دلار در رتبه دوم در میان تامین کنندگان قرار گرفت.

غنا با بیش از 264 هزار تن به ارزش بیش از 301 میلیون دلار، سومین تامین کننده بزرگ بادام هندی کشور را تشکیل می دهد که 12 درصد از نظر حجم و 18 درصد از نظر ارزش نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش یافته است. به گفته چندین کارشناس بین المللی، قیمت بادام هندی از ابتدای سال به طور مداوم در نوسان بوده است که احتمالاً به دلیل اختلالات زنجیره تامین است.

ویتنام به عنوان بزرگترین تولید کننده بادام هندی جهان، با کاهش بیش از 10 درصدی واردات بادام هندی خام در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مواجه است. برداشت ضعیف در غرب آفریقا، منبع اصلی بادام هندی خام، کمبود را تشدید کرده است. قیمت بالای بادام هندی خام و کمبود مواد اولیه باعث افزایش قیمت مغز بادام هندی شده است.

علاوه بر این، تقاضا در بازارهای نوظهور همچنان بالاست و کشورهایی مانند چین و سایر بخش‌های آسیا به دلیل رشد طبقه متوسط و مصرف‌کنندگانی که به سلامتی توجه بیشتری دارند، شاهد تقاضای هستند.

ویتنام، در 9 ماهه نخست سال جاری 581 هزار و 130 تن انواع بادام هندی با گردش مالی 3.38 میلیارد دلار صادر کرد که از نظر حجمی نزدیک به 28 درصد و از نظر ارزشی 32.6 درصد افزایش داشت.

امسال، این کشور هدف خود را دستیابی به صادرات بادام هندی به میزان 3.8 میلیارد دلار تعیین کرده است که حدود 200 میلیون دلار بالاتر از سطح ثبت شده در سال 2023 است.

https://english.vov.vn/en/economy/vietnam-spends-us289-billion-importing-cashew-nuts-post1135015.vov

صادرات پوشاک و منسوجات ویتنام به اتحادیه اروپا

 آمارها نشان می دهد که صادرات پوشاک و منسوجات به اتحادیه اروپا در طول دوره مورد بررسی با 9.6 درصد افزایش سالانه به 3.08 میلیارد دلار رسیده است.

هلند و آلمان دو مصرف کننده بزرگ در میان بازارهای اصلی بودند که 46.45 درصد از کل گردش مالی صادرات را به خود اختصاص دادند.

به طور خاص، صادرات به هلند با 24.85 درصد افزایش به نزدیک 880 میلیون دلار آمریکا رسید، در حالی که صادرات به بازار آلمان با 10.96 درصد کاهش به نزدیک 562.48 میلیون دلار آمریکا رسید.

رشد قوی در برخی از بازارها نیز ثبت شده است مانند جمهوری چک با نزدیک به 21.31 میلیون دلار آمریکا و افزایش 50.69 درصد، اسلواکی با بیش از 4.06 میلیون دلار و افزایش 112.12 درصد و رومانی با 5.24 میلیون دلار و افزایش 55.88 درصد. به گفته کارشناسان، به لطف افزایش تقاضا در تعطیلات پایان سال، پیش بینی می‌شود که منسوجات و پوشاک ویتنامی از فرصت های رشد بهتری برخوردار شوند. علاوه بر این، این کشور به دلیل مشوق های مالیاتی تحت توافقنامه تجارت آزاد ویتنام و اتحادیه اروپا (EVFTA) نسبت به بسیاری از صادرکنندگان دیگر از مزایایی برخوردار است.

دفتر تجارت ویتنام در بلژیک و اتحادیه اروپا اعلام کرد که از زمان اجرایی شدن EVFTA، سهم بازار ویتنام در کل واردات منسوجات و پوشاک بلوک از 3.3 درصد در سال 2020 به 4.3 درصد در سال 2023 افزایش یافته است. ماه اکتبر به تنهایی شاهد افزایش قابل توجهی در فعالیت تجاری بود و ارزش کل تجارت خارجی به 69.19 میلیارد دلار رسید که نشان دهنده افزایش قابل توجه 5.1 درصدی نسبت به ماه قبل و رشد 11.8 درصدی سالانه است.

https://vietnamtimes.org.vn/eu-spends-nearly-us-31-billion-purchasing-garments-and-textiles-from-vietnam-79030.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما