اخبار اقتصادی ویتنام
بخش دوم گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته چهارم آبان ماه 1403 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
کمک 3 میلیون دلاری دبیرخانه امور اقتصادی سوئیس (SECO)به ویتنام
وزارت برنامه ریزی و سرمایه گذاری 3.3 میلیون دلار از دبیرخانه امور اقتصادی سوئیس (SECO) دریافت کرده است. این پول از پارک های صنعتی در انتقال به مدل های تولید پاک تر، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و ضایعات و افزایش انعطاف پذیری در برابر تغییرات آب و هوایی حمایت میکند.
این ابتکار همچنین اقتصاد چرخشی را تقویت و بازیافت زباله را ترویج میکند و هدف آن حفاظت از محیط زیست، تقویت رقابت تجاری و کمک به ایجاد یک ویتنام پایدار و سبز است.
معاون وزیر برنامه ریزی و سرمایه گذاری، علاقه ویتنام به تعمیق همکاری با سوئیس در زمینههایی از جمله فناوری، مالی و توسعه شهری پایدار را ابراز کرد.
این همکاری رقابت پذیری ویتنام را افزایش می دهد، نوآوری را تقویت میکند و راه را برای اقتصاد سبز مدرن هموار میکند.
برای دستیابی به اهداف مشخص شده در استراتژی توسعه اجتماعی-اقتصادی 2021-2030، ویتنام بر بهبود نهادی، آموزش منابع انسانی با کیفیت بالا و سرمایه گذاری در زیرساخت ها تمرکز دارد. طی 30 سال گذشته، سوئیس نزدیک به 687 میلیون دلار برای حمایت از ویتنام از طریق SECO ارائه کرده است که در درجه اول بر توسعه اقتصادی و افزایش رقابت تمرکز دارد. سوئیس با بیش از 2.1 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بین 20 سرمایه گذار خارجی برتر ویتنام قرار دارد.
https://vietnamnews.vn/economy/1687218/switzerland-provides-us-3-3-million-to-promote-viet-nam-s-circular-economy.html
صادرات برنج ویتنام به انگلستان
به لطف توافقنامه تجارت آزاد انگلستان و ویتنام(UKVFTA)، زمینه لازم برای تامین کنندگان برنج ویتنامی جهت تقویت صادرات به بازار انگلستان وجود دارد.
UKVFTA در 1 مه 2021 با یک سهمیه تعرفه ترجیحی با نرخ مالیات صفر درصد به ویتنام اعطا شد که به خریداران انگلیسی این امکان را می دهد تا انتخاب های بیشتری از انواع برنج از ویتنام داشته باشند.
در چارچوبUKVFTA ، بریتانیا متعهد شد که سهمیه تعرفه ای نزدیک به 14000 تن برنج را به ویتنام ارائه کند. بر اساس گزارش وزارت صنعت و تجارت (MOIT)، ویتنام با تولید بیش از هشت میلیون تن در سال یکی از صادرکنندگان پیشرو برنج در جهان است.
با این حال، ویتنام در بین کشورهای صادرکننده برنج به بریتانیا رتبه بیستم را دارد و 0.2 درصد از کل گردش مالی واردات به این کشور را تشکیل می دهد.
در سال 2021، انگلیس نزدیک به 652000 تن برنج به ارزش 575 میلیون دلار آمریکا وارد کرد. دفتر تجارت ویتنام در انگلیس گفت که واردات برنج این کشور به بیش از 678,000 تن به ارزش 603 میلیون دلار در سال 2022 رسید که 4.1 درصد از نظر حجم و 7 درصد از نظر ارزش افزایش یافته است.
این دفتر پیشنهاد کرد که برای افزایش حضور برنج ویتنام در بازار انگلیس، وزارت اطلاعات باید صادرکنندگان برنج را تشویق کند تا قراردادهای بلندمدتی با شرکای بریتانیایی بر اساس تعادل امنیت غذایی داخلی و تقاضای صادرات امضا کنند. همچنین از بانک دولتی ویتنام درخواست کرد که ایجاد شرایط مساعد برای شرکت ها برای دسترسی به اعتبار برای خرید برنج را در نظر بگیرد.
به گفته این دفتر، در عین حال، وزارت کشاورزی و توسعه روستایی باید کشاورزان را در گسترش مناطق کشت برنج حمایت کند.
برای ایجاد پیشرفتهای بزرگتر در بازار و تقویت موقعیت پایدار برنج ویتنامی در بریتانیا و سایر بازارهای بزرگ، صنعت برنج ویتنام باید استراتژی برندسازی مناسب برای هر بازار را اجرا کند.
برنامه برند سازی ملی نیاز به انتخاب انواع برنج باکیفیت و نامگذاری آنها به روشی ساده، قابل یادآوری و تلفظ آسان همراه با ذکر محل کشت برنج دارد.
در حال حاضر، برنج ویتنام در حال رقابت با رقبای پیشرو در صادرات برنج به بریتانیا از جمله هند با 22 درصد از کل گردش مالی واردات به این کشور، پاکستان (18 درصد)، اسپانیا (11 درصد)، ایتالیا (10.9 درصد) و تایلند (9.2 درصد) است.
https://vietnamnews.vn/economy/1687170/doors-open-wider-for-rice-exports-to-the-uk.html
ویتنام مقصد پیشرو کسب و کارهای بین المللی
ویتنام به عنوان یک مقصد پیشرو برای شرکتهایی که تأسیسات تولید خود را با هدف محافظت از زنجیرههای تامین در برابر اختلالات احتمالی جابهجا میکنند، ظاهر شده است.
چشم انداز تولید جهانی به سرعت در حال تغییر است. ویتنام به عنوان یک پیشتاز در روند جهانی ظاهر شده است و حتی از مکزیک نیز پیشی گرفته است.
نمونههای زیادی بر جذابیت ویتنام تأکید میکند. سامسونگ سرمایه گذاری زیادی در کارخانههای ویتنامیبرای تولید لوازم الکترونیکی کرده است. نایک و آدیداس تولیدات قابل توجهی را از چین به ویتنام منتقل کرده اند. همچنین اینتل یک کارخانه تراشه در شهر هوشی مین افتتاح کرده است.
بیش از 35 درصد از شرکت های ویتنامی افزایش تقاضا از سوی تولیدکنندگان چند ملیتی را در سال گذشته گزارش کردند. این در تضاد با مکزیک است، جایی که تنها 15 درصد از شرکت ها رشد مشابهی را تجربه کردند. این نظرسنجی که در ماه مه 2024 انجام شد، جذابیت رو به رشد ویتنام برای کسب و کارهای بین المللی را برجسته میکند.
موقعیت جغرافیایی این کشور، دسترسی آسان به بازارهای اصلی آسیا را فراهم میکند. هزینههای نیروی کار همچنان رقابتی است و شرکت هایی را که به دنبال بهینه سازی هزینههای خود هستند جذب میکند. دولت ویتنام نیز سیاست هایی را اعمال کرده است که از سرمایه گذاری خارجی حمایت میکند.
نیروی کار ویتنام نیز نقش مهمی در این داستان موفقیت ایفا میکند. این کشور در شاخص کل نیروی کار Man power Group در بین 60 کشور رتبه نهم را دارد که نشان دهنده وجود نیروی کار قابل اعتماد و ماهر است. این نیروی کار برای شرکت هایی که قصد جابجایی را دارند ضروری است.
کارشناسان یک دوره 10-12 ساله را برای جابجایی سرمایه گذاری تخمین می زنند. این بازه زمانی به رقابت بین مراکز تولیدی در حال ظهور فوریت میبخشد. کشورها باید به سرعت برای جذب و حفظ این سرمایه گذاریها اقدام کنند./.
https://en.vietnamplus.vn/vietnam-emerges-as-forerunner-in-global-nearshoring-trend-post304210.vnp
آمار صادرات لاستیک ویتنام در 2024
به گفته اداره کل گمرک، ویتنام در ماه اکتبر 7260 تن لاستیک به ارزش 11.5 میلیون دلار به مالزی صادر کرد که از نظر حجم 861 درصد و از نظر ارزش 1240 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت.
از ژانویه تا اکتبر، مالزی 35.2 میلیون دلار برای واردات 24800 تن لاستیک هزینه کرد که نشان دهنده افزایش 349 درصدی در حجم و افزایش 405 درصدی ارزش نسبت به سال گذشته است. این امر مالزی را به دومین بازار بزرگ از نظر حجم و سومین بازار بزرگ از نظر ارزش برای صادرات لاستیک ویتنام ارتقا داده است. در ده ماه اول سال 2024، ویتنام 1.54 میلیون تن لاستیک صادر کرد که بیش از 2.52 میلیارد دلار درآمد ایجاد کرد.
این نشان دهنده کاهش 4.9 درصدی در حجم، اما افزایش 16.4 درصدی ارزش نسبت به مدت مشابه در سال 2023 است. متوسط قیمت صادراتی 1638 دلار در هر تن بود که 22.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.
چین بزرگترین بازار صادرات لاستیک ویتنام باقی ماند و 78.7 درصد از کل صادرات لاستیک این کشور را به خود اختصاص داد. صادرات به چین به 1.06 میلیون تن به ارزش 1.7 میلیارد دلار رسید که کاهش 16.8 درصدی در حجم اما 1.5 درصد افزایش ارزش نسبت به سال گذشته را نشان می دهد.
ده ماه اول شاهد تغییرات قابل توجهی در بازارهای صادرات لاستیک ویتنام بود. در حالی که صادرات به چین، کره جنوبی، هلند و آرژانتین نسبت به سال گذشته کاهش یافت، رشد قابل توجهی در سایر بازارها مانند هند، ایالات متحده، آلمان و به ویژه مالزی ثبت شد.
کائوچو همچنان یک بخش صادراتی قابل توجه برای ویتنام است، که در سطح جهان پنجمین منطقه کشتزار و سومین کشوردر تولید لاستیک طبیعی است.
طبق گزارش انجمن لاستیک ویتنام (VRA)، این کشور حدود 930000 هکتار مزرعه لاستیک دارد که سالانه حدود 1.3 میلیون تن لاتکس تولید میکند.
علیرغم کاهش حجم صادرات در سال جاری، ارزش صادرات لاستیک ویتنام به لطف قیمت های صادراتی بالا افزایش یافته است. با این نتایج، پیشبینی میشود درآمد صادرات لاستیک در سال 2024 به 3 تا 3.5 میلیارد دلار برسد که نسبت به سال گذشته 200 تا 400 میلیون دلار افزایش داشته است.
https://en.vietnamplus.vn/vietnams-rubber-exports-to-malaysia-grow-by-triple-digits-post304201.vnp
آمار صادرات 10 ماهه 2024 میگو در ویتنام
طبق گزارش انجمن صادرکنندگان و تولیدکنندگان غذاهای دریایی ویتنام، صادرات میگو ویتنام در ماه اکتبر به 394 میلیون دلار آمریکا رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 24 درصد افزایش داشت.
در ده ماهه اول سال، مجموع گردش مالی صادرات میگو به 3.2 میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 13 درصد رشد را ثبت کرد.
همه بازارهای اصلی در ماه اکتبر به رشد دو رقمی دست یافتند که نشان دهنده بهبود قوی تقاضا بود.
قابل ذکر است، صادرات میگو به چین و هنگ کنگ در ماه اکتبر به 91 میلیون دلار رسید که 44 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت. در طول ده ماه، گردش مالی بالغ بر 676 میلیون دلار بوده است که رشد 31 درصدی را نشان می دهد.
صادرات خرچنگ با 157 درصد افزایش به 298 میلیون دلار رسید. سیاستهای محرک مصرف چین باعث افزایش واردات این محصول شده و فرصتهای قابل توجهی را برای شرکتهای ویتنامی ایجاد کرده است.
به طور مشابه، گردش مالی صادرات میگو به اتحادیه اروپا در ماه اکتبر 32 درصد افزایش یافت و مجموع صادرات میگو در ده ماهه را به 408 میلیون دلار رساند که 17 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت. تقاضای پایدار اتحادیه اروپا از آوریل رشد ثابتی را حفظ کرده است. در بازار ایالات متحده، صادرات میگو در ماه اکتبر از 80 میلیون دلار فراتر رفت که 17 درصد افزایش داشت. با کاهش عرضه از سه کشور بزرگ تولید کننده میگو، ایالات متحده با کمبود میگو وارداتی مواجه است.
قصد دونالد ترامپ، رئیسجمهور منتخب ایالات متحده، مبنی بر افزایش مالیات بر واردات، در صورت اجرا، باعث میشود تا تجارتهای آمریکایی قبل از اعمال تعرفههای جدید، واردات را تسریع کنند. در کوتاه مدت، انتظار می رود که این امر تقاضای واردات میگو از ایالات متحده را بیشتر افزایش دهد. صادرات میگو به ژاپن و کره جنوبی نیز در ماه اکتبر بهبود قابل توجهی را نشان داد و پس از یک دوره بی ثباتی به ترتیب 18 و 28 درصد رشد کرد.
علاوه بر این، محصولات میگوی فرآوری شده رشد قوی را تجربه میکنند و تمرکز شرکت های ویتنامیبر محصولات با ارزش افزوده بالا را برجسته میکند. با این مسیر رشد، صادرات میگو در سال 2024 احتمالا به 4 میلیارد دلار خواهد رسید.
https://vietnamnews.vn/economy/1687433/shrimp-exports-surge-in-10-months-generating-us-3-2-billion.html
تغییرات قابل توجه در بخشهای صنعت، املاک و مستغلات ویتنام
ویتنام دستخوش تغییرات قابل توجهی در بخشهای صنعتی و املاک و مستغلات خود است که ناشی از جریانهای ورودی قوی سرمایهگذاری مستقیم خارجی (FDI)، توسعه زیرساختها در مقیاس بزرگ و سیاستهای نظارتی مطلوب است. این تحول ویتنام را به عنوان مقصدی پیشرو برای سرمایه گذاری با ارزش و پایدار قرار می دهد.
بخشهای برجسته و پرارزش مانند الکترونیک، قطعات خودرو، نیمهرساناها و فناوری سبز در 9 ماه اول سال 2023 تسلط داشتند و 63 درصد از کل سرمایهگذاری مستقیم خارجی را تشکیل میداد. کشورهایی مانند کره جنوبی، سنگاپور و ژاپن به طور فزاینده ای تمرکز خود را به سمت صنایع با فناوری پیشرفته تغییر می دهند و چشم انداز سرمایه گذاری ویتنام را متنوع تر میکنند.
برای حفظ این شتاب، ویتنام پروژههای زیرساختی کلیدی، از جمله بزرگراه شمال-جنوب، فرودگاه بینالمللی لانگ تان، و بندر Cai Mep در باریا-وونگ تاو را در اولویت قرار داده است. این تحولات ارتباط مستقیم با اروپا، قاره آمریکا و آسیای جنوب شرقی را افزایش می دهد.
بخش دیجیتال نیز با گسترش شبکههای 5G و پروژههای مرکز داده که تجارت الکترونیک را تقویت میکند، در حال افزایش است. این سرمایهگذاری دوگانه در زیرساختهای فیزیکی و دیجیتالی، نقش ویتنام را در زنجیرههای تامین جهانی تقویت میکند.
بازار املاک و مستغلات نیز یکی از محرک های اصلی رشد است. املاک مسکونی نیز به عنوان یک بخش پرسود در حال ظهور است و نرخ سود سالانه 8 تا 10 درصد را ارائه می دهد، در حالی که در سایر بازارهای منطقه ای تنها 2 تا 3 درصد است. بازیگران بزرگی مانند CapitaLand، Keppel Land و Tokyu Corporation میلیاردها دلار در پروژههای شهری، مسکونی و صنعتی در سرتاسر ویتنام سرمایه گذاری کرده اند.
انتظار می رود قانون مسکن 2024 که به خارجیها 50 سال مالکیت اضافی می دهد، بازار مسکن را تحریک کند. سرمایه گذاران سنگاپور، هنگ کنگ و تایوان همچنان نسبت به پتانسیل رشد ویتنام خوشبین هستند و پیش بینی میکنند که سرمایه گذاری خارجی تا سال 2026 افزایش قابل توجهی داشته باشد.
با وجود چالشهای موجود در اقتصاد جهانی و سیاستهای داخلی، انتظار میرود اقتصاد ویتنام در سال ۲۰۲۴ به میزان۶.۱ درصد رشد کند و تورم ۴.۵ درصد داشته باشد. با بهبود بخش های گردشگری بین المللی و خرده فروشی، ویتنام همچنان توجه بازارهای جهانی را به خود جلب میکند.
در کوتاه مدت، کارشناسان ثبات و رشد در املاک و مستغلات صنعتی و مسکونی، به ویژه در مناطق شهری را پیش بینی میکنند.
https://vietnamtimes.org.vn/vietnams-real-estate-growth-fueled-by-fdi-and-infrastructure-79542.html