معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اثرات شیوع کرونا بر وصول وام‌های بانک های ویتنام

پس از گذشت بیش از 6 ماه از لغو محدودیت‌های کرونایی در ویتنام، تبعات منفی توقف کسب و کارها و عدم فروش آنها، در بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی وام‌گیرندگان نمایان شده و منجر به افزایش شدید و چشمگیر وام‌های وصول نشده بانکهای این کشور گردیده است.

روند رشد اقتصاد ویتنام در دوره پسا کرونا

ویتنام اگر چه نسبتا در زمینه کاهش محدودیت ها و بازگشایی مرزها اندکی با تاخیر اقدام نمود ، اما توانست با اجرای موثر سیاست دو گانه "پیشگیری و کنترل کرونا و احیاء اقتصادی"، از بسیاری از کشورهای جهان در احیاء اقتصادی پیشی بگیرد.

تاثیرات ویروس کرونا بر اقتصاد ویتنام

بر اساس اعلام کمیته ملی مبارزه با کرونا در ویتنام، شیوع این ویروس تحت کنترل قـرار گرفتـه است اما به سبب مرز مشترک 1400 کیلومتری این کشور با چین و حضور 200 هزار نفـری ویتنامی در کـره جنوبی نگرانی این کشور از شیوع این بیماری کماکان به قوت خود باقی اسـت . وزارت صنعت ویتنام نیز اعلام کرده است که شیوع ویروس کرونا می تواند به کاهش 600 میلیـون دلاری صـادرات ویتنام به چین در 3 ماهه نخست سال جاری منجر شود. چنانچـه ایـن ویروس تا پایان 3 ماهه دوم کنترل نشود، ضربه آن به اقتصاد ویتنام سخت تر خواهـد بـود . انتظـار مـی رود کـه بخش کشاورزی ویتنام بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا ببینـد، چـرا کـه چـین بزرگتـرین بـازار میـوه، سبزیجات و محصولات شیلات ویتنام است. حال تحقق رشد 8.6 درصدی تولید ناخالص داخلـی ویتنـام در سـال 2020 با چالش مواجه شده است. از سوی دیگر بنا بر پیش بینی وزارت برنامه ریزی و سرمایه گذاری ویتنام، چنانچه ویروس کرونا تا پایان سه ماهه نخست سال جاری ادامه داشته باشد، در آمد صنعت گردشگری ویتنام در سال 2020 بالغ بر 3.2 میلیارد دلار کاهش خواهد داشت و چنانچه اپیدمی مذکور تا پایان ژوئن ادامه داشته باشد، کاهش درآمد صنعت گردشگری 5 میلیارد دلار خواهد بود. بخش کشاورزی ویتنام نیز از ویروس کرونا بسیار رنج می‌برد. چین، کانون شیوع ویروس کرونا، بزرگترین بازار محصولات کشاورزی ویتنام است و بالغ بر 22 الی 24 درصد از محصولات کشاورزی ویتنام به چین صادر می‌شود.