معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۱۰/۰۷- ۱۰:۲۴

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته اول دی ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

صادرات غذاهای دریایی ویتنام در سال 2024

طبق گفته انجمن صادرکنندگان و تولیدکنندگان غذاهای دریایی ویتنام(VASEP) در سال 2024، علیرغم بسیاری از چالش های مربوط به بازار، تدارکات و مواد، صادرات غذاهای دریایی ویتنام در سال 2024 از هدف 10میلیارد دلاری خود فراتر رفته است. صادرات گروه‌های مختلف محصولی رشد خوبی داشته است، مانند صادرات میگو با حدود 4 میلیارد دلار (افزایش 16.7 درصد)، ماهی ترا با 2 میلیارد (8.9 درصد افزایش) و ماهی تن با 1 میلیارد (افزایش 18 درصد).

رئیسVASEP، گفت که صنعت شیلات برای سال 2024 هدف گذاری کرده بود که گردش مالی صادراتی خود را به 10 میلیارد دلار برگرداند، زیرا بازارهای بزرگ در سراسر جهان توانسته بودند تورم خود را کنترل کنند.

وی گفت که درگیری روسیه و اوکراین، درگیری خاورمیانه و سایر پیچیدگی‌های ژئوپلیتیکی در سراسر جهان بر تجارت جهانی تأثیر گذاشته است و به افزایش هزینه‌های حمل و نقل و هزینه‌های ورودی برای کشاورزی و تولید منجر شده است. با وجود چالش های متعدد، صنعت شیلات ویتنام توانست به هدف سال 2024 خود برسد. وی گفت: در حال حاضر این کشور پس از چین و نروژ سومین صادرکننده بزرگ غذاهای دریایی در جهان است که نشان می دهد این صنعت با توجه به توسعه پایدار و افزایش ارزش افزوده به سمت مسیر درستی پیش می رود. صنعت شیلات ویتنام می‌تواند انتظار رشد قوی تری را در سال 2025 و سال های آینده داشته باشد.

معاون وزیر کشاورزی و توسعه روستایی، از تلاش های کسب و کارها و کشاورزان برای مشارکت در تثبیت جایگاه غذاهای دریایی ویتنام در جهان قدردانی کرد. سال 2025 چالش‌های متعددی را برای صنعت به همراه خواهد داشت که همه طرف‌ها را ملزم به همکاری با یکدیگر برای مقابله با آن می‌کند که شامل برخورد با "کارت زرد" است که کمیسیون اروپا (EC) به غذاهای دریایی ویتنام در مورد ماهیگیری غیرقانونی ، علاوه بر تغییرات آب و هوا، آلودگی محیط زیست و موانع تجارت اعمال کرده است.

تیان خاطرنشان کرد که اکنون تامین مواد آسان‌تر شده است، بازارهای صادراتی در حال گسترش است و شرکت‌های غذاهای دریایی ویتنام توانایی خود را برای ارائه محصولات با کیفیت بالا نشان می‌دهند، که می‌تواند به صنعت کمک کند تا از هدف صادراتی 10 میلیارد دلاری عبور کند.

https://vietnamnews.vn/economy/1689624/vn-seafood-export-surpass-2024-goal-of-10-billion.html

رشد بازار خرده‌فروشی تجارت الکترونیک ویتنام در سال 2024

بر اساس گزارش وزارت صنعت و تجارت، بازار خرده‌فروشی تجارت الکترونیک ویتنام در سال 2024 از 25 میلیارد دلار آمریکا فراتر می‌رود که نشان‌دهنده افزایش 20 درصدی نسبت به سال قبل است.

این رقم بیش از پیش‌بینی قبلی ۲۲ میلیارد دلاری است که توسط گوگل انجام شده بود. از نظر منطقه ای، مقیاس تجارت الکترونیک ویتنام اکنون پس از اندونزی با 65 میلیارد دلار و تایلند با 26 میلیارد دلار درآمد در رتبه سوم قرار دارد.

تجارت الکترونیک همچنان یک کانال توزیع حیاتی است که امکان فروش حجم زیادی از کالاها و محصولات کشاورزی را به ویژه در فصول اوج برداشت فراهم می‌کند.

بسیاری از کسب و کارها با استفاده از پلتفرم های تجارت الکترونیک به رشد قابل توجهی دست یافته اند و  فروش خرده فروشی فرامرزی با افزایش مشارکت شرکت های کوچک و متوسط (SMEs) افزایش یافته است.

تجارت الکترونیک که بیش از 60 درصد از اقتصاد دیجیتال ویتنام را در سال 2024 تشکیل می دهد، در کنار گردشگری آنلاین یکی از دو محرک اصلی رشد این کشور بوده است. ویتنام اکنون در میان ده بازار برتر تجارت الکترونیک با رشد سریع در سطح جهان قرار دارد. این عاملی است که باعث رشد اقتصادی و ترویج تحول دیجیتال در شرکت ها می‌شود. اخیراً در کنار حضور پلتفرم های خرده فروشی آنلاین داخلی از جمله Shopee، TikTok Shop، Lazada، Tiki و Sendo، بازار شاهد ورود پلتفرم های فرامرزی مانند Temu و Shein بوده است. با این حال، پیچیدگی و تنوع مدل های تجارت الکترونیکی چالش های نظارتی را به وجود آورده است. کالاهای تقلبی و نامرغوب همچنان یک چالش هستند و تخلفات در فضای دیجیتال به طور فزاینده ای پیچیده می‌شوند.

فعالیت های فرامرزی نیز مشکلات مدیریتی را به همراه دارد. برخی از پلتفرم ها، از جمله Temu و Shein، بدون تکمیل مراحل قانونی رسمی وارد ویتنام شده اند. این عدم نظارت باعث شده تا کالاهای خارجی به بازار داخلی نفوذ کنند و بر تولیدات داخلی تأثیر بگذارند. برای رسیدگی به این چالش‌ها، قانون تجارت الکترونیک جدیدی با هدف ارتقای چارچوب‌های نظارتی در حال مطالعه و پیشنهاد است.

در حال حاضر، ویتنام نزدیک به 725,000 سازمان و فرد دارد که بر روی پلتفرم های تجارت الکترونیک، با ارزش کل معاملات بیش از 75 تریلیون دانگ ویتنام تجارت می‌کنند. طبق گفته سازمان مالیاتی، درآمد مالیاتی حاصل از فعالیت های تجارت الکترونیک در سال 2024 نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد افزایش یافت.

https://english.vov.vn/en/economy/vietnams-e-commerce-market-exceeds-us25-billion-post1144383.vov

هدف گذاری وزارت صنعت و تجارت ویتنام برای تولید و واردات برق در سال 2025

وزارت صنعت وتجارت ویتنام( (MoIT) هدف گذاری کرده است که کل تولید و واردات برق به 347.5 میلیارد کیلووات ساعت در سال 2025 برسد که نشان دهنده افزایش 12.2 درصدی نسبت به سال 2024 است. برای اطمینان از تامین برق کافی برای تولید و نیازهای روزانه، وزارت اطلاعات در نظر دارد اقداماتی را برای تقویت منابع برق، به ویژه در فصل خشک سال 2025، اجرا کند. این وزارتخانه گزارش داد که تامین برق در سال 2024 تا حد زیادی نیازهای توسعه اقتصادی و اجتماعی و همچنین نیازهای روزانه شهروندان را برآورده کرده است.

برآورد می‌شود تا پایان سال 2024، کل تولید برق شبکه سراسری به 309.7 میلیارد کیلووات ساعت برسد که نسبت به سال 2023 10.1 درصد افزایش داشته و دو درصد از هدف اولیه فراتر رفته است.

یک نقطه عطف مهم در سال 2024، تأسیس شرکت ملی سیستم قدرت و عملیات بازار الکتریسیته محدود (NSMO) بود که ذیل وزارت اطلاعات کار می‌کند. این بازسازی با هدف پیشبرد اصلاحات بخش برق و ایجاد زمینه برای یک بازار رقابتی برق در ویتنام است.

با این حال، وزارت اطلاعات تصدیق کرد که انتقال از سوخت‌های فسیلی به منابع انرژی تجدیدپذیر و جدید، یکی از مؤلفه‌های مهم تعهد ویتنام به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تحت توافق‌نامه‌هایCOP26 باقی می‌ماند. علاوه بر این، بازار رقابتی عمده‌فروشی برق به دلیل محدودیت‌های زیرساخت فناوری اطلاعات همچنان در سطح پایه فعالیت می‌کند، در حالی که تقاضای برق به سرعت در حال رشد است.

https://vietnamnews.vn/economy/1689604/moit-targets-347-5-billion-kwh-of-electricity-production-and-imports-in-2025.html

اصلاحات ساختاری و تاثیر آن بر اجرای رویه‌های سرمایه گذاری در ویتنام

سخنگوی وزارت امور خارجه در گفتگو با رویترز گفت: "فرآیند بازسازی و تنظیم مجدد بر اجرای رویه‌های سرمایه گذاری در ویتنام تاثیری نخواهد داشت زیرا عملکردهای مدیریت دولتی ثابت می ماند."

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تاکید کرد که در کنار این تجدید ساختار، کشور به ساده‌سازی فرآیندهای سرمایه‌گذاری با هدف ایجاد فضای مساعد برای فعالیت بلندمدت بنگاه‌های خارجی ادامه می‌دهد.

برنامه‌های ویتنام که در اوایل ماه جاری برای ساده‌سازی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی خود آغاز شد، توجه چشمگیری را از سوی رسانه‌های بین‌المللی به خود جلب کرده است. به گزارش رویترز، دیپلمات ها، مقامات و سرمایه گذاران از اصلاحاتی که برای کاهش تشریفات اداری و بهبود کارایی طراحی شده است، استقبال کرده اند. با این حال، نگرانی در میان تعداد کمی از سرمایه گذاران خارجی، مانند هر اصلاحی در سطح جهانی، اجتناب ناپذیر است.

در کنفرانس سالانه حزب در سال 2024 در 16 دسامبر،، تولم، دبیر کل تصریح کرد که هدف اصلاحات اداری افزایش کارایی و در عین حال کاهش بوروکراسی است. بر اساس نقشه راه بازسازی، دولت هشت وزارتخانه و سازمان را حفظ خواهد کرد اما ساختار داخلی آنها را ساده می‌کند. برای 14 نهاد باقیمانده، دولت سازماندهی مجدد و ادغام را برای کاهش تعداد ارگان‌های اداری انجام خواهد داد. یکی از ادغام های قابل توجه شامل وزارت برنامه ریزی و سرمایه گذاری با وزارت دارایی است که نهاد جدید به طور آزمایشی وزارت دارایی و سرمایه گذاری توسعه یا وزارت توسعه اقتصادی نامیده می‌شود.

ویتنام مدتهاست که یک مقصد برجسته برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در آسیای جنوب شرقی و آسیا بوده است که میراث اصلاحات اقتصادی این کشور در سال 1986 و معرفی قانون سرمایه گذاری خارجی در سال 1987 است.در 11 ماه اول سال 2024، کل FDI ثبت شده در ویتنام به 31.4 میلیارد دلار آمریکا رسید، در حالی که سرمایه گذاری مستقیم خارجی پرداخت شده 21.68 میلیارد دلار برآورد شد که 7.1 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت.

https://vietnamnews.vn/economy/1689459/viet-nam-s-administrative-restructuring-will-not-impact-foreign-investors-says-foreign-ministry.html

آمار تجارت چوب و محصولات چوبی ویتنام در سال 2024

طبق گفته اداره جنگلداری وزارت کشاورزی و توسعه روستایی، ویتنام در ماه دسامبر 1.55 میلیارد دلار از صادرات چوب و محصولات چوبی درآمد به دست آورد که 6 درصد نسبت به ماه قبل و 15.8 درصد سالانه افزایش یافته است،

محصولات چوبی به تنهایی 1.1 میلیارد دلار برآورد می‌شود که نشان دهنده افزایش 7.5 درصدی نسبت به نوامبر و 15.5 درصدی نسبت به سال قبل است. با احتساب محصولات غیر چوبی، کل گردش مالی صادراتی محصولات جنگلی 1.68 میلیارد دلار برآورد شده است.

برای کل سال، گردش مالی صادرات جنگل ویتنام به 17.3 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که رشد سالانه 19.4 درصدی را نشان می دهد. از این میزان، چوب و محصولات چوبی 16.3 میلیارد دلار و محصولات غیر چوبی جنگلی مابقی را تشکیل می دهند. انتظار می رود مازاد تجاری بخش جنگلداری به 14.4 میلیارد دلار برسد. صندلی‌های چوبی تا پایان نوامبر 2024، 3.1 میلیارد دلار درآمد تولید کردند که نشان دهنده افزایش 24 درصدی است. سایر مقوله‌های قابل توجه صادراتی بیش از 1 میلیارد دلار شامل مبلمان اتاق نشیمن و ناهارخوری، خرده چوب، مبلمان اتاق خواب، پانل های چوبی و کفپوش و مبلمان آشپزخانه است. ایالات متحده بزرگترین بازار ویتنام برای صادرات چوب و محصولات چوبی باقی ماند و بیش از 55٪از صادرات را به خود اختصاص داد. وزارت جنگلداری رشد مثبت را به تقاضای قوی و کاهش سطح موجودی در بازار ایالات متحده نسبت داد.

مساحت کل جنگل های تازه کاشته شده در سال 2024 بیش از 270000 هکتار تخمین زده می‌شود که نسبت به سال قبل 2.4 درصد افزایش داشته است. حدود 97 میلیون درخت جنگلی پراکنده کاشته شد که نسبت به سال قبل 3.4 درصد افزایش داشت. تولید چوب به 22.7 میلیون متر مکعب رسید که 7.9 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

https://en.vietnamplus.vn/forestry-exports-set-a-record-of-173-billion-usd-post307343.vnp

گردش تجاری بالای 100 میلیارد دلاری محصولات الکترونیکی در ویتنام

بر اساس اعلام اداره کل گمرک، ارزش واردات رایانه، محصولات الکترونیکی و قطعات در نیمه اول دسامبر به 4.52 میلیارد دلار رسید. به این ترتیب ارزش کل واردات این گروه از کالاها از ابتدای سال تا 24 آذرماه به 102.25 میلیارد دلار می رسد. این گروه به تنهایی 28.26 درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص داده است. واردات این کالاها در مقایسه با مدت مشابه سال 2023، 18.05 میلیارد دلار معادل 21.4 درصد افزایش داشته است. دو بازار اصلی که ویتنام این نوع محصولات را از آنها خریداری می‌کند کره جنوبی و چین است. ارزش واردات از کره جنوبی 31.53 میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 49 درصد افزایش داشت. این کشور 32 درصد از کل واردات رایانه، محصولات الکترونیکی و قطعات ویتنام را به خود اختصاص داده است. واردات از چین به 29.22 میلیارد دلار رسید که 12.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت. این در حالی است که ارزش صادرات رایانه، محصولات و قطعات تا 15 دسامبر به 68.54 میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه در سال 2023، 14.38 میلیارد دلار (یا 26.6 درصد) رشد داشته است.

https://en.vietnamplus.vn/electronic-imports-exceed-100-billion-usd-post307337.vnp

ویتنام دومین صادر کننده بزرگ پوشاک و منسوجات

مدیر کل گروه نساجی و پوشاک ملی ویتنام (Vinatex) گفت که پیش بینی می‌شود صادرات پوشاک و منسوجات ویتنام در سال جاری به نزدیک به 44 میلیارد دلار برسد و این کشور را با پشت سر گذاشتن بنگلادش به عنوان دومین صادرکننده بزرگ جهان پس از هند قرار دهد.

هیو در نشستی در هانوی در 25 دسامبر برای بررسی عملیات تجاری و طرح‌های کلی برای سال 2025 گفت که ویناتکس در سال آینده توسعه پایدار را در محیط زیست، جامعه، حکمرانی و مالی (ESGF) دنبال خواهد کرد. به طور خاص، شیوه‌های مدیریتی را از طریق تحول دیجیتال و اتخاذ بهترین مدل‌های حاکمیت شرکتی، از جمله ادغام فناوری اتوماسیون و هوش مصنوعی که همچنین به منظور کاهش اتکا به کارگران است، تجدید خواهد کرد. معاون دفتر Vinatex، بر سیگنال‌های رشد مثبتی که از بازارهای عمده وارداتی مانند ایالات متحده و اتحادیه اروپا ظاهر می‌شود، تاکید کرد، جایی که بهبود اقتصادی و افزایش هزینه‌های مصرف‌کننده چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای را برای صنعت نساجی و پوشاک ایجاد می‌کند. او همچنین به فرصت قابل توجهی که با تغییر سفارشات از بنگلادش ارائه می‌شود، اشاره کرد که می‌تواند به نفع شرکت های نساجی ویتنامی‌باشد.

در حالی که نیمه اول سال 2024 شاهد پیشرفت های جزئی بود، نیمه دوم افزایش چشمگیری در سفارشات را تجربه کرد که ناشی از تحولات سیاسی غیرمنتظره در کشورهای رقیب بود.

https://english.vov.vn/en/economy/vietnam-outpaces-bangladesh-to-become-worlds-second-apparel-textile-exporter-post1144474.vov

تجارت ویتنام و سنگاپور

صادرات ویتنام به سنگاپور در ماه نوامبر به مسیر رشد خود ادامه داد و 31.32 درصد افزایش یافت و رشد سالانه 32.11 درصدی را برای 11 ماه اول حفظ کرد . داده‌های اخیر نشان می‌دهد که در طول ژانویه تا نوامبر، ویتنام یازدهمین شریک تجاری بزرگ سنگاپور بوده است. اخیرا اقلام عمده صادراتی ویتنام به سنگاپور رشد قابل توجهی را تجربه کردند. ماشین آلات، تجهیزات، تلفن همراه و قطعات و اجزای مختلف 52.57 درصد افزایش داشته است. حتی قابل توجه تر، راکتورها، بویلرها، ماشین آلات و قطعات یدکی افزایش 95.93 درصدی را تجربه کردند، در حالی که محصولات شیشه ای 77.98 درصد رشد کردند. سایر بخش‌ها مانند اسباب‌بازی‌ها و کالاها و تجهیزات ورزشی بیش از 138 درصد افزایش یافتند و آلومینیوم و محصولات آن بیش از 89.79 درصد جهش کردند.

از سوی دیگر، صادرات سنگاپور به ویتنام نیز رشد قوی در کالاهای کلیدی را نشان داد. راکتورها، بویلرها، ماشین آلات و قطعات یدکی 36.54 درصد افزایشیافتند در حالی که بنزین، نفت و فرآورده‌های نفتی 58.1 درصد افزایش یافتند. دستاوردهای قابل توجهی نیز در محصولات سربی مشاهده شد.

با این حال، همه بخش ها عملکرد خوبی نداشتند. واردات ماشین آلات، تجهیزات، تلفن همراه و قطعات از سنگاپور با کاهش 19.52 درصدی مواجه شد. هواپیماها، فضاپیماها و قطعات آنها 63.28 درصد کاهش یافتند و محصولات شیمیایی 48.84 درصد کاهش یافتند.

https://en.vietnamplus.vn/vietnams-exports-to-singapore-sustain-growth-post307307.vnp

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما