اطلاعاتی درباره خرید، فروش و اجاره املاک و ثبت شرکت ها در قزاقستان
چکیده مقررات مربوط به مالکیت و اجاره زمین ( در قالب سوالات مطرح شده ) و در ادامه خلاصه قوانین مربوط به ثبت شرکت در قزاقستان که با استناد به مقررات مربوطه و استفاده از منابع دسته اول گردآوری شده در بخش ضمایم برای اطلاع و بهره برداری علاقمندان و فعالین اقتصادی در پی خواهد آمد .
1-خرید و فروش املاک:
سوال: آیا خرید املاک در قزاقستان توسط خارجیان امکان پذیر است؟
پاسخ: خرید املاک برای افراد حقیقی خارجی ممنوع است، مگراینکه فرد خارجی اقامت دائم این کشور را دریافت کرده باشد. دراین صورت، قوانین شهروندی برای او صدق میکند و امکان خرید و فروش ملک را خواهد داشت.
سوال: آیا میتوان از طریق ثبت شرکت نسبت به خرید ملک در قزاقستان اقدام کرد؟
پاسخ: به طور معمول افراد خارجی که قصد خرید ملک را دارند، با ثبت شرکت امکان این کار را بدست می آورند. بدین معنا که یک شرکت ثبت شده داخلی میتواند هر نوع ملکی و به هر میزانی را بخرد یا بفروشد، حتی اگر تمام سهام شرکت متعلق به خارجیانی باشد که اقامت کشور را ندارند. همچنین امکان دریافت تسهیلات بانکی نیز برای این شرکتها جهت خرید املاک وجود دارد.
سوال: آیا منعی برای فروش املاک خریداری شده از سوی خارجیان از طریق ثبت شرکت وجود دارد؟
پاسخ: فروش املاک همانند خرید آنها پس از ثبت شرکت بلامانع است.
سوال: آیا نمایندگیهای شرکت های خارجی که درقزاقستان به ثبت رسیده اند، از امکان خرید و فروش املاک برخور دارند؟
پاسخ: شعبه یا نمایندگی شرکت های خارجی که در قزاقستان به ثبت رسیده اند، امکان خرید و فروش ملک را ندارند زیرا از سوی دولت قزاقستان به عنوان موجودیت مستقل شناخته نمیشوند.
سوال: چه تفاوتی درزمینه فروش زمین به لحاظ کاربری آن در ابعاد کشاورزی، باغداری، ساختمان سازی و ... وجود دارد؟
پاسخ: به لحاظ کلی قوانین زمین قزاقستان بر خرید و فروش انواع و واقسام زمینها اعمال میشود. با این حال طی سالهای اخیر با توجه به حساسیت زیادتری که درباره زمینهای کشاورزی در میان اقشار مختلف جامعه قزاقستان وجود دارد، سخت گیریهای زیادتری از سوی دولت قزاقستان درمورد زمینهای کشاورزی اعمال میشود.
سوال: وضعیت خرید و فروش زمین به خارجیان از منظر عرصه و اعیان چگونه است؟
پاسخ: به طور کلی خرید و فروش اعیان زمین به خارجیان ممنوع است. درواقع وقتی که متقاضیان خارجی مجوز خرید ملکی را بدست می آورند، مجوز تصرف در عرصه را به آنها اعطا میشود و در مورد اعیان هیچگونه صلاحیتی ندارند.
2- اجاره املاک و ساختمان:
سوال: وضعیت اجاره املاک و ساختمان درقزاقستان برای خارجیان چگونه است؟
پاسخ: اجاره املاک برای خارجیان در بخش های مختلف مانند زمین، ساختمان و کارخانه در کوتاه مدت تفاوت چندانی با افراد بومی و مقیم ندارد و تقریبا میزان و شرایط اجاره یکسان است.
سوال : مدت زمان اجاره برای خارجیان چقدر است؟
پاسخ: اجاره طویل المدت قبلا برای افراد خارجی تا سقف 10 سال مقدور بود که از سال 2015 به بعد این میزان به 25 سال افزایش یافته است.
توضیح : به دلیل ملاحظات سیاسی، اجرای این قانون از سوی مقامهای قزاقی عملا تا پایان سال 2021 به تعویق افتاده است.
سوال: مرجع مراجعه جهت اجاره زمینهای کشاورزی چه سازمانی است؟
برای اجاره زمین کشاورزی جهت کشت و کار، متقاضیان میتوانند از طریق سازمان "کازنکس اینوست" و نیز به طور مستقیم از طریق استانداریهای مربوطه اقدام نمایند.
2- نکاتی درباره مقررات ثبت شرکت در قزاقستان
سوال: آیا ثبت شرکت در قزاقستان برای خارجیان امکان پذیراست؟
پاسخ: بله این کار از طریق نهادی به نام "مرکز خدمات مردم" صورت میگیرد.
سوال: ثبت شرکت به چند طریق امکان پذیر است؟
پاسخ: ثبت شرکت خارجی به 2 روش الکترونیکی و حضوری انجام میشود.
1. از طریق سایت https://egov.kz (به صورت الکترونیکی ). در این روش کل مدارک لازم باید توسط سفارت یا کنسولگریهای جمهوری قزاقستان در سایر کشورها تایید شود.
2. روش دوم از طریق مراجعه حضوری به اداره مربوطه که " مرکز خدمات مردم" نامیده میشود؛
سوال: چه مدارکی برای ثبت شرکت های خارجی لازم است:
پاسخ: برای این منظور مدارک زیر لازم است:
1. گذرنامه معتبر به همراه ترجمه معتبر به قزاقی و روسی؛
2. دارا بودن ویزای تجاری از نوع С5
3. پرداخت مبلغی به میزان 2 تا 6.5 م.ر.پ. (هر م.ر.پ در سال 2020 معادل 2651 تنگه واحد پول قزاقستان است)
سوال: برای ثبت شعبه یا نمایندگی شرکتهای خارجی چگونه باید اقدام کرد؟
پاسخ: برای این منظور اقدامات زیر باید انجام شود:
1. تسلیم درخواست ثبت شعبه یا نمایندگی در فرم مخصوص؛
2. ارائه اسناد مربوط به تاسیس شرکت (ترجمه به قزاقی و روسی)؛
3. تسلیم تصمیم دفتر مرکزی شرکت مادر مبنی بر ایجاد دفتر نمایندگی/شعبه در قزاقستان به همراه ترجمه آن به قزاقی و روسی؛
4. ارائه اساسنامه نمایندگی/شعبه با ترجمه آن به قزاقی و روسی؛
5. تسلیم گواهی ثبت شرکت در کشور خود، و اسنادی که تأیید میکنند که این شرکت خارجی یک شخص حقوقی طبق قوانین کشور مبدا است؛
6. دادن وکالت نامه به یک شخص حقیقی (محلی)، اگر این شخص اقدامات مربوط به ثبت شرکت را انجام می دهد؛
7. گذرنامه مدیر نمایندگی/شعبه (ترجمه به قزاقی و روسی)؛
8. پرداخت مبلغی بین 2 تا 5/6 م.ر.پ. ( هر م.ر.پ در سال 2020 - 2651 تنگه است)
نشانی شعب مراکز خدمات مردم برای مراجعه حضوری علاقمندان :
نور-سلطان، خیابان تائول سیزدیک 32، طبقه 2
نور-سلطان، خیابان رسپوبلیکا- شماره 43
سوال: شماره شناسایی فردی آی.آی.ان. چیست و چه کاربردی دارد؟
پاسخ: برای اقدام به فعالیت تجاری اخذ شماره ای لازم است تا با استفاده از آن به فعالیت تجاری پرداخت. برای این منظور IIN (شماره شناسایی فردی) صادر میشود. این کار( صدور شماره آی.آی.ان) توسط اداره مالیات صورت میگیرد.
سوال: آیا برای ثبت شرکت امکان بهره گیری از کمک موسسات حقوقی و مراکز مشاوره ای تجاری وجود دارد؟
پاسخ : باتوجه به اینکه به طور معمول سازمانها و موسسات حقوقی هر کشور با ساز و کار چگونگی انجام امور در کشور خود آشنا هستند، پاره ای از شرکت ها و موسسات هستند که به متقاضیان خارجی تاسیس شرکت خدمات مشاوره ای ارائه میکنند. از جمله این موسسات، شرکت GRATA است.
نشانی شرکت یادشده: نور-سلطان، خیابان کونایف 12/1، طبقه 2
شماره تلفن: 87172689929
سایت: www.gratanet.com
توضیح لازم: لزوما شرکت مزبور یا سایر موسسات مشابه قابل تایید از سوی مراجع ذیصلاح دولتی کشورمان نمیباشند و متاقضیان ایرانی تاسیس شرکت باید خودشان نسبت به شناسایی و ارزیابی صحت عمل این گونه موسسات مبادرت به شناسائی و ارزیابی آنان بپردازند . نام بردن از شرکت GRATA تنها و تنها برای ارائه یک نمونه بوده است .