معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۰/۱۴- ۰۸:۱۵ - مشاهده: ۳۵۲

فرصت و ظرفیت های استان مانگیستائو قزاقستان (آکتائو) جهت سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی

استان مانگیستائو قزاقستان یکی از مهمترین مناطقی است که براساس برنامه ریزی‌های انجام شده درحال توسعه اقتصادی و اجتماعی است . منطقه مانگیستائو دارای سیستم لجستیک، حمل و نقل و ترانزیت قدرتمند بوده و به عنوان یک منطقه مرزی در قزاقستان دارای ظرفیت هایی قابل ملاحظه است. اولویت های سرمایه گذاری در استان مانگیستائو عبارتند از : خدمات حوزه صنایع نفت، حمل و نقل، مجتمع های صنعتی، گردشگری و انرژی‌های جایگزین.

منطقه مانگیستائو قزاقستان به عنوان یک منطقه نفت و گاز خیز شناخته می­شود و 25 درصد از حجم کل میعانات نفت و گاز   کشور را تولید می‌کند. سالانه 18 میلیون تن نفت و 3 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در این منطقه تولید می­شود.      همچنین منطقه مانگیستائو دارای منابع طبیعی غنی  می­باشد. در حال حاضر این منطقه دارای 547 میلیون تن ذخایر نفتی، 200 میلیارد متر مکعب گاز، 3.7 میلیون تن فسفر، 37 میلیون تن منگنز، 339 میلیون تن سنگ آهن، 29 هزارتن اورانیوم می­باشد. مضافاً، این منطقه از منابع دیگری چون سنگ های ساختمانی، شن، ماسه، سیمان و خاک رس نیز بهره­ مند است.

در خصوص موقعیت ترانزیتی مانگیستائو باید گفت که این منطقه به یک مرکز بزرگ لجستیکی و حمل و نقل تبدیل شده است که شبکه ای از کریدورهای هوایی، زمینی، ریلی و دریایی را یکجا در برمی­گیرد. در این منطقه 3 بندر دریایی با ظرفیت بیش از 27.4 هزار تن در سال وجود دارد که در این میان بندر دریایی آکتائو نقشی کلیدی در دسترسی کشورهای منطقه به بازارهای جهانی ایفا می­کند.

 خطوط ریلی استان مانگیستائو دارای نقشی بسیار پراهمیت در حمل و نقل محموله ­های متنوع از مسیرهای مختلف از جمله چین، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، مناطق اورال و سیبری و دیگر مناطق روسیه، ترکیه و اروپا می­باشد. این مهم به قزاقستان اجازه می­دهد درآمد حاصله از  ترانزیت را به 5 میلیارد دلار در سال افزایش دهد.

همچنین خطوط کشتیرانی فعال در بنادر این منطقه امکان حمل و نقل بالای محصولاتی چون غلات، فراورده‌های نفتی، کودها و مواد شیمیایی را به کشورهای همسایه در سواحل خزر فراهم کرده است. موقعیت مناسب جغرافیایی بنادر این منطقه باعث کاهش هزینه­ و زمان حمل و نقل شده است، بنحوی که انتظار می رود این مزیت در آینده نزدیک روند صادرات از دریای مازندران را تا 30 درصد افزایش خواهد داد.

قزاقستان اخیرا و برای اولین بار مسیرهای جاده ای و زمینی چین به اروپا را به یکدیگر متصل و امکان ترانزیت را فراهم نموده است. امروزه، این قابلیت وجود دارد تا کالاهای چینی از بنادر شرقی این کشور به غرب قزاقستان حمل شده و از طریق بنادر آکتائو و کوریک در فاصله زمانی 13 تا 16 روز به اروپا وارد شوند که این زمان حمل و نقل در مقایسه با گذشته به نصف کاهش یافته است.هم اکنون، فرودگاه بین المللی آکتائو رتبه سوم ترافیک هوایی قزاقستان را از آن خود کرده است.

در خصوص این منطقه به دلیل میراث تاریخی غنی و ساحل­ های مناسب و طولانی بودن فصل امکان استفاده از سواحل تفریحی در مقایسه با کشورهای سردسیر این منطقه از طرفیت های بالایی برخوردار بوده و همین امر باعث رونق گردشگری شده است. در این رابطه 320 مکان مقدس و 13000 اثر تاریخی در این منطقه وجود دارد که خود جایگاه ویژه­ای در رونق گردشگری این منطقه خواهد داشت.

در این خصوص سرمایه گذاری در زمین­ های ساحلی که به صورت رایگان برای طرح هایی چون احداث اماکن تفریحی، پارک ­های آبی ساحلی، هتل ­ها و اقامتگاه­ های ساحلی در نظر گرفته شده ­اند مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار گرفته است . لازم به ذکر  می‌باشد تمامی امکانات و زیرساخت­ های مورد نیاز در این مناطق در اختیار سرمایه­ گذار قرار می‌گیرد. علاوه بر این طرح های مذکور در این منطقه از مالیات­های دولتی نیز معاف خواهند شد . در همین حوزه شرکت ساخت و ساز ترکیه ای سیمبول در حال ساخت یک هتل در 15 هکتار زمین می­باشد و حدود 150 میلیون دلار در این زمینه سرمایه گذاری کرده و قرار است این پروژه در 2020 به بهره برداری برسد.

در رابطه با انرژی­ های جایگزین و تجدیدپذیر شرایط در این منطقه برای ایجاد نیروگاه ­های خورشیدی و بادی فراهم است. میانگین سرعت باد در این منطقه 8.43 متر بر ثانیه است، میانگین روزهای آفتابی در منطقه حدود 300 روز در سال می­باشد که از بهترین شرایط در این کشور برخوردار است.

همچنین درخصوص ایجاد مجتمع­ های کشاورزی صنعتی با توجه به شرایط مساعد این منطقه ، می‌توان در بخش های ایجاد گلخانه، دامداری و پرورش ماهی سرمایه گذاری نمود .

علاوه براین، منطقه ویژه اقتصادی در آکتائو وجود دارد که شرایط مساعد و متنوعی به لحاظ اقتصادی و صنعتی برای سرمایه گذاران فراهم می­کند. در محدوده منطقه ویژه آکتائو تا کنون بیش از 29 پروژه سرمایه گذاری انجام شده است، در این بخش تمام تسهیلات مورد نیاز جهت سرمایه­ گذاری فراهم است ازجمله: معافیت های مالیاتی، دسترسی به زیرساخت ­های مورد نیاز و فرایند ساده و سهل جهت جذب نیروی کار خارجی.

همچنین، منطقه مانگیستائو هم اکنون ظرفیت مشارکت و سرمایه­ گذاری در بخش­ های ذیل را دارا می­باشد:

  • ایجاد یک مرکز لجستیک و مواصلاتی برای جمع­ آوری محموله­ های صادراتی- وارداتی و انجام فرایندهای مربوطه
  • ایجاد یک پایانه دریایی برای محموله­ ها و کانتینرهای ورودی و خروجی،
  • ایجاد نیروگاه­ های بادی با ظرفیت 20 مگاوات و 42 مگاوات،
  • ایجاد یک بیمارستان شهری چند منظوره،
  • ایجاد اقامتگاه‌های تفریحی ساحلی که قابلیت استفاده در تمام فصول سال را داشته باشند،
  • ایجاد مرغداری،
  • ایجاد مزرعه‌های پرورش ماهی،
  • صنایع فراوری محصولات دریایی و آبزی،
  • ایجاد مراکز پرورش شتر برای تولید فراورده‌های لبنی و شیر شتر، در این مورد  انتظار می­رود سود حاصله از این سرمایه ­گذاری با توجه به ظرفبت ­های موجود در استان مانگیستائو حدود 40 درصد باشد.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما