معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۲/۱۵- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی قزاقستان - آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته دوم اردیبهشت ماه 1404مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

ساخت یک ترمینال دریایی در آکتائو

یک ترمینال دریایی به ارزش ۶.۵ میلیارد تنگه در آکتائو ساخته خواهد شد. این ترمینال حمل و نقلی به یک مؤلفه مهم در توسعه گردشگری دریایی تبدیل خواهد شد. این پروژه در سال‌های 2026 تا 2029 اجرا می‌شود. ایستگاه جدید برای پذیرش مسافران طراحی شده و بخشی از یک طرح جامع در مقیاس بزرگ برای توسعه منطقه گردشگری منطقه بوده و شامل 9 مقصد است. این سند توسط وزارت گردشگری و ورزش جمهوری قزاقستان در حال تدوین است. این طرح باید در ماه ژوئن تصویب شود.همزمان با ساخت ایستگاه، قرار است ساحل دریا تعمیق یابد. برای این کارها 50 میلیون تنگه اختصاص داده شده است.

در طرح جدید توجه ویژه‌ای به توسعه گردشگری دریایی خواهد شد. انتظار می‌رود مانگیستائو به مقصدی جذاب برای گردشگران روسیه، ایران و کشورهای قفقاز تبدیل شود. این گزارش می‌گوید نزدیکی آکتائو به بنادر روسیه، ترکمنستان، آذربایجان و ایران، و همچنین پروازهای منظم از استانبول، لندن، مسکو، تفلیس و باکو، چشم‌اندازهای گسترده‌ای را برای توسعه ترافیک بین‌المللی کشتی‌های کروز ایجاد می‌کند.لازم به ذکر است که در حال حاضر در قزاقستان حتی یک ایستگاه مسافربری دریایی کامل وجود ندارد. ایده ساخت آن برای اولین بار در سال 2021 مورد بحث قرار گرفت.

https://www.lada.kz/aktau_news/society/137806-v-aktau-postroiat-morskoi-vokzal-akimat-prokommentiroval-publikatsii-v-smi.html

آغاز عملیات لایروبی بندر آکتائو از ماه ژوئن2025 میلادی

قرار است کار لایروبی از ماه ژوئن2025 میلادی در بندر آکتائو آغاز شده تا با کاهش مداوم سطح آب دریای خزر سازگار شود. همانطور که آبای، توریکپنبایف، رییس هیات مدیره بندر تجارت دریایی بین‌المللی آکتائو،در جریان مجمع تجارت و حمل و نقل نفت خزر و آسیای مرکزی که از 23 تا 26 آوریل در باکو برگزار شد، اظهار داشت، به دلیل افت سطح دریا، تانکرها با کمبود بار مواجه هستند و به جای 12 هزار تن، اکنون حدود 10 هزار تن بارگیری می‌شود. آبای توریکپنبایف گفت: ما قصد داریم عمق را به ۷.۷ متر افزایش دهیم که به ما امکان بارگیری کشتی‌ها با ظرفیت کامل را می‌دهد. این تنها مرحله اول است که عملکرد پایدار را برای 4-3 سال آینده تضمین می‌کند. اگر سطح دریای خزر همچنان رو به کاهش باشد، مراحل دوم و سوم لایروبی را آغاز خواهیم کرد.او همچنین افزود که سال گذشته اسناد طراحی و برآورد برای لایروبی آب‌های بندر و کانال دسترسی تهیه شد. این پروژه برای اجرا در سه مرحله طراحی شده است.

https://www.lada.kz/aktau_news/137650-v-iiune-v-portu-aktau-startuiut-dnouglubitelnye-raboty.html

تولید اولین محموله قیر در کارخانه کاسپی بیتوم در آکتائو

در کارخانه قیر آکتائو "Caspi Bitum" یکی از شرکت‌های تابعه "KazMunayGas"، در چارچوب پروژه نوسازی که به دستور رییس جمهور قزاقستان اجرا شده، نتیجه مهمی حاصل شده است. گواهی کیفیت برای اولین محموله قیر جاده‌ای به میزان ۷۴۰ تن دریافت شد که آمادگی تأسیسات به‌روز شده را برای بهره‌برداری تأیید می‌کند. پروژه نوسازی بر ارتقاء واحد کلیدی پالایش نفت اولیه، ELOU-AVT، متمرکز بود که شامل جایگزینی و نصب تجهیزات فرآیندی کلیدی جدید برای افزایش ظرفیت به ۱.۵ میلیون تن نفت در سال می‌شد.کارهای ساخت و نصب که از نوامبر 2024 آغاز شد، توسط پیمانکار عمومی CITIC Construction انجام شد. به لطف یک سازماندهی کارآمد، از جمله یک برنامه کاری ۲۴ ساعته که بیش از ۲۲۰ نفر را در بر می‌گرفت، این پروژه یک ماه زودتر از موعد مقرر به پایان رسید. حجم سرمایه‌گذاری‌ها به ۷۶ میلیون دلار رسید.راه‌اندازی رسمی‌کارخانه کاسپی بیتوم و رسیدن به ظرفیت طراحی آن برای اوایل ماه مه 2025 برنامه‌ریزی شده است.این پروژه برای قزاقستان از اهمیت استراتژیک برخوردار است. افزایش تولید قیر از ۵۰۰ به ۷۵۰ هزار تن در سال، نیاز راهسازی‌های فعال در سراسر کشور را تأمین خواهد کرد.

https://www.lada.kz/aktau_news/137667-na-aktauskom-zavode-caspi-bitum-poluchena-pervaia-partiia-bituma.html

ساخت کارخانه‌ای برای فرآوری زباله‌های جامد خانگی در آکتائو

در تاریخ 29 آوریل2025، نورداولت کیلی‌بای، استاندار مانگیستائو، با آکیلبک آخمتوف، مدیر کل گروه سرمایه‌گذاری لستر، دیدار کرد. در این جلسه، پروژه سرمایه‌گذاری برای ساخت کارخانه‌ای برای استفاده از زباله‌های جامد شهری در شهر آکتائو مورد بحث و بررسی قرار گرفت. هدف اصلی این پروژه، پردازش روزانه ۲۰۰ تن زباله خانگی و سپس تولید ۲۶.۵ میلیون کیلووات ساعت برق در سال است.این کارخانه یک دیگ بخار ۷ مگاواتی نصب خواهد کرد و یک فرآیند پردازش زباله ایمن و کارآمد مبتنی بر فناوری‌های مدرن را معرفی خواهد کرد.

قابل ذکر است که از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳، سالانه از ۸۵ تا ۹۴ هزار تن زباله خانگی در شهر آکتائو جمع‌آوری شده است. حدود ۷۵ درصد از زباله‌ها برای تبدیل به انرژی مناسب هستند.

https://web.telegram.org/a/#-1001444509026

ادامه فرایند ساخت نیروگاه خورشیدی در منطقه مانگیستائو

در منطقه مانگیستائو، به منظور توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر، از ماه مارس سال جاری، یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۲۰ مگاوات در دست ساخت است. این پروژه که در سایت تولید سیمان کاسپین در روستای شِتپه راه‌اندازی شده است، استقلال انرژی منطقه را افزایش داده و برق سازگار با محیط زیست تولید خواهد کرد. گالیمژان نیازوف، بخشدار منطقه گفت: رییس دولت دستورالعمل‌هایی برای جذب سرمایه‌گذاری به عنوان سازوکار اصلی توسعه اقتصاد منطقه صادر کرد. امروزه بسیاری از کشورها با کمبود برق مواجه هستند. گالیمژان نیازوف تأکید کرد: با توجه به این موضوع، با در نظر گرفتن امکان ایجاد مشاغل جدید اضافی، معتقدم که این یکی از ضروری‌ترین پروژه‌های سرمایه‌گذاری است. به گفته وی، در طول دوره ساخت و ساز، ۱۰۰ نفر از ساکنان محلی مشغول به کار خواهند شد. و هنگامی‌که ایستگاه به ظرفیت کامل خود برسد، قرار است 10 نفر برای کار دائمی استخدام شوند. این پروژه سرمایه‌گذاری، اشتغال‌زایی برای مردم را فراهم کرده و انگیزه‌ای برای توسعه اقتصاد سبز در منطقه ایجاد خواهد کرد.

https://otpannews.kz/ru/news/7897

توسعه گردشگری خودرو و کاروان‌ رانی در مانگیستائو

در چارچوب نمایشگاه بین‌المللی «گردشگری و سفر» در آلماتی، تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت اجتماعی و کارآفرینی «خزر» و انجمن گردشگری کمپینگ و کاروان‌رانی قزاقستان امضا شد. این ابتکار با حمایت اداره گردشگری منطقه مانگیستائو اجرا شده و هدف از این توافق‌نامه توسعه گردشگری خودرو و کاروان‌رانی در منطقه مانگیستائو، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری مدرن و ارتقای منطقه به عنوان مقصدی جذاب برای مسافران است. آدینا کازتایوا، مدیر دپارتمان استراتژی، تحلیل و گردشگری شرکت سهامی خاص SPK Kaspiy، اظهار داشت: ما اطمینان داریم که این همکاری افق‌های جدیدی را برای ایجاد یک سفر راحت، سازگار با محیط زیست و رایگان باز خواهد کرد که به هجوم گردشگران و تقویت تصویر گردشگری منطقه کمک خواهد کرد.

کاروان‌رانی نوعی گردشگری موتوری است که در آن مسافران از خانه‌های سیار، کمپرها یا تریلرها استفاده می‌کنند که به آنها امکان می‌دهد آزادانه حرکت کنند، در مکان‌های زیبا توقف کنند و به طبیعت نزدیک‌تر باشند.نمایندگان انجمن با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد طبیعی و اقلیمی مانگیستائو، تأکید کردند که این منطقه برای توسعه زیرساخت‌های کمپینگ و مسیرهای کاروان‌سراها ایده‌آل است.

https://otpannews.kz/ru/news/8010

«آکتائو آگرو»: تنها مرغداری در مانگیستائو

یکی از بزرگترین پروژه‌ها در بخش کشاورزی جمهوری قزاقستان، مرغداری آکتائو آگرو است. این شرکت که از سال 2021 فعالیت می‌کند، در حال حاضر تنها مزرعه مرغداری ساخته شده در مانگیستائو است که حدود ۱۲۰ نفر در آنجا کار می‌کنند. این کارخانه، گوشت مرغ را با نام تجاری «کاسپین کاس» تولید می‌کند. در حالی که ساکنان مانگیستائو به طور متوسط سالانه 11.5 هزار تن گوشت مرغ مصرف می نمایند، ظرفیت این کارخانه قادر به تأمین نیمی از این نیاز است. در کنار مانگیستائو، محصولات در شیمکنت و آتیرائو نیز به فروش می‌رسند. این کارخانه از چهار مجتمع تشکیل شده است. تخم مرغ ها از ترکیه، روسیه و بلاروس به دستگاه جوجه کشی وارد می‌شوند. علاوه بر این، یک کارخانه خوراک دام با ظرفیت 10 تن در ساعت در منطقه مونایلینسکی فعالیت می‌کند. این کارخانه که در زمینی به مساحت ۴ هکتار واقع شده است، مجهز به ۸ سیلو برای ذخیره ۱۲ هزار تن خوراک دام است. با این حال، به دلیل گردش مالی ناکافی، خوراک دام فقط برای نیازهای خود کارخانه تولید می‌شود.

از آنجا که این کارخانه تخم‌مرغ را از خارج از کشور سفارش می‌دهد، گاهی اوقات با خطرات خارجی مانند آنفولانزای مرغی مواجه می‌شود. بنابراین، این شرکت قصد دارد تخم مرغ را در منطقه تولید کند. این کارخانه از زمان افتتاح، با گواهی حلال فعالیت می‌کند. «آکتائو آگرو» بزرگترین شرکت در منطقه مانگیستائو است که به توسعه بخش کشاورزی کمک می‌کند. در آینده نزدیک، برنامه‌ریزی شده است که وابستگی به واردات از طریق تولید تخم‌مرغ‌های مخصوص جوجه‌کشی در داخل کشور کاهش یابد.

https://otpannews.kz/ru/news/8019

تبدیل قزاقستان به یکی از تامین‌کنندگان اصلی گندم آذربایجان

در سه ماهه اول سال 2025 میلادی، 80 درصد از واردات گندم آذربایجان از قزاقستان می‌باشد. این خبر توسط علیم بایل، سفیر  قزاقستان در آذربایجان، در سخنرانی در چهارمین نشست شورای تخصصی آذربایجان-قزاقستان، اعلام شد. به گفته وی، این رقم نشان دهنده تقویت مشارکت غذایی بین دو کشور است. علیم بایل گفت که چنین پویایی‌هایی بر اهمیت پروژه‌های حمل و نقل و لجستیک بین آسیای مرکزی و اروپا، به ویژه در زمینه توسعه مسیرها در سراسر دریای خزر در کریدور میانی، تأکید می‌کند.این دیپلمات افزود که توسعه مداوم همکاری در بخش‌های انرژی و کشاورزی وجود دارد.

توسعه بیشتر بخش غلات در منطقه دریای سیاه و دانوب در بیست و سومین کنفرانس بین‌المللی غلات دریای سیاه BLACK SEA GRAIN.KYIV))در تاریخ ۲۴ آوریل در کی یف مورد بحث قرار خواهد گرفت.

https://ukragroconsult.com/en/news/kazakhstan-has-become-a-key-supplier-of-wheat-to-azerbaijan/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما