معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

نگاهی به ویژگی‌های اقتصادی استان‌ها و مناطق جمهوری قزاقستان

گزارش پیش رو با بهره‌گیری از منابع رسمی قزاقستان به‌مناسبت سی‌امین سالگرد استقلال این کشور تهیه شده است. این گزارش می‌کوشد بیشترین اطلاعات ممکن را بطور خلاصه و موجز بر اساس آخرین آمار اقتصادی، تجاری، صنعتی، معدنی و کشاورزی استان‌ها و مناطق مختلف قزاقستان ارائه نماید. کند.

قزاقستان بدنبال ایجاد مراکز گردشگری در سواحل دریای خزر

به اعتقاد رئیس‌جمهور قزاقستان، ساحل این کشور در دریای خزر ظرفیت فراوانی برای جذب گردشگران دارد و مکانی بسیار مناسب برای ساخت هتل‌ و استراحتگاه‌ و مناطق تفریحی است.

برنامه‌ریزی دولت قزاقستان برای رونق گردشگری در آکتائو

آمار منابع رسمی در قزاقستان از این حکایت می‌کند که بازدید گردشگران از استان مانگیستائو که منطقه آکتائو در آن واقع شده در سال 2022 نسبت به سال پیش از آن به اندازه قابل‌توجهی افزایش یافته است. از آغاز سال 2022 تاکنون نزدیک به 55 هزار گردشگر از این استان دیدن کرده‌اند.

نگاهی کوتاه به بخش صنعت منطقه مانگیستائو قزاقستان

آمار منابع رسمی قزاقستان نشان می‌دهد در 30 سال گذشته ح جم تولیدات صنعتی منطقه مانگیستائو از 6 میلیارد تنگه (12 میلیون یورو) به 2.06 تریلیون تنگه (حدود 5.2 میلیارد یورو) افزایش یافته است.

بیش از یک میلیارد یورو سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان مانگیستائو قزاقستان

در سال میلادی گذشته، بخش خصوصی نزدیک به 600 میلیارد تنگه (بیش از 1 میلیارد و 230 هزار یورو) در استان مانگیستائو در کشور قزاقستان سرمایه‌گذاری کرده است.

اجرای پروژه‌های کشاورزی جدید در مانگیستائو قزاقستان

مطابق با برنامه­‌های اعلامی از سوی استانداری مانگیستائو؛ امسال مقامات این منطقه قصد دارند 11 پروژه کشاورزی را در این منطقه اجرا نمایند. طبق برآوردهای انجام شده ارزش این پروژه‌ها بیش از 8.3 میلیارد تنگه (حدود 20 میلیون دلار) خواهد بود.

اجرای پروژه‌های کشاورزی جدید در مانگیستائو – قزاقستان

مطابق با برنامه‌های اعلام شده از سوی استانداری مانگیستائو؛ امسال مقامات این استان قصد دارند 11 پروژه کشاورزی را در این منطقه اجرا نمایند. طبق برآوردهای انجام شده ارزش پروژه‌های در دست اجرا 8.3 میلیارد تنگه (حدود 20 میلیون دلار) خواهد بود.

رتبه آخر مانگیستائو در رتبه بندی استانداری‌های قزاقستان

بر اساس گزارش تحلیلی سالیانه مرکز سرویس تکنولوژی‌های رسانه ای آژانس اطلاعاتی قزاقستان درمورد فعالیت های استانداری‌های این کشور، در رتبه بندی سال 2020 استانداری مانگیستائو رتبه آخر را کسب نموده است.

تولید 10 میلیون تن نفت در مانگیستائو قزاقستان

صنایع نفت در استان مانگیستائو قزاقستان موفق شده‌اند طی 6 ماه گذشته حدود 10 میلیون تن نفت استخراج نمایند. این میزان استخراج در مانگیستائو، این استان را به رتبه دوم تولید نفت در قزاقستان پس از استان آتیرائو رسانده است.

فرصت و ظرفیت های استان مانگیستائو قزاقستان (آکتائو) جهت سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی

استان مانگیستائو قزاقستان یکی از مهمترین مناطقی است که براساس برنامه ریزی‌های انجام شده درحال توسعه اقتصادی و اجتماعی است . منطقه مانگیستائو دارای سیستم لجستیک، حمل و نقل و ترانزیت قدرتمند بوده و به عنوان یک منطقه مرزی در قزاقستان دارای ظرفیت هایی قابل ملاحظه است. اولویت های سرمایه گذاری در استان مانگیستائو عبارتند از : خدمات حوزه صنایع نفت، حمل و نقل، مجتمع های صنعتی، گردشگری و انرژی‌های جایگزین.