معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۰۹/۲۰- ۰۸:۳۰ - مشاهده: ۳۱۲

ایجاد خط ارتباطی فیبر نوری بین دو کشور قزاقستان و جمهوری آذربایجان از طریق بستر دریای خزر

به گزارش منابع محلی، دو کشور قزاقستان و جمهوری آذربایجان از طریق بستر دریای خزر یک خط ارتباطی فیبر نوری ایجاد خواهند نمود. به همین منظور نخست وزیر قزاقستان آقای عسکر مامین و نخست وزیر جمهوری آذربایجان آقای علی اسدوف طی یک مراسم در تاریخ 7 آذر ماه 1398 در آکتائو که باهدف شروع ایجاد این خط ارتباطی برگزار شده بود شرکت نمودند. طی این پروژه 380 تا 400 کیلومتر کابل گذاری انجام خواهد شد . این پروژه فیبر نوری تا پایان سال 2021 با حداقل ظرفیت انتقال اطلاعات به میزان 4 تا 6 ترابایت بر ثانیه به مرحله بهره برداری می رسد. در پوشش خبری این موضوع به هزینه و اعتبار تخصیصی برای اجرای این پروژه و نحوه تخصیص آن اشاره ای نشده است.

براساس اظهارات آقای عسکر مامین این پروژه مشترک باعث تقویت، توسعه، افزایش سرعت و امنیت بیشتر انتقال اطلاعات خواهد شد. آقای مامین و اسدوف همچنین درباره مسائلی چون روابط دو کشور در حوزه‌های تجارت، اقتصاد، سرمایه گذاری، حمل و نقل ، کشاورزی، فضا، مسائل فرهنگی و بشردوستانه با یکدیگر گفت و گو نموده اند.

شرکت دولتی "Azer Telecom" جمهوری آذربایجان که مبتکر اصلی ساخت این طرح مخابراتی است، مدتی پیش قرارداد ساخت این خط فیبر نوری میان دو کشور را با دو شرکت قزاقستانی "Transtelecom" و " KazTransCom " امضا کرده است. علاوه براین نخست وزیر قزاقستان در مراسم مخزن گذاری پروژه در حال ساخت کارخانه تولید متانول و زنجیره الفین‌ها توسط سنگاپور در آکتائو نیز شرکت کرد. این پروژه با سرمایه گذاری 1.8 ملیارد دلار در این کشور در حال ساخت است. ظرفیت این کارخانه تولید سالیانه 300 هزارتن متانول و 300هزارتن از زنجیره الفین‌ها بوده و 4000 شغل ایجاد خواهد کرد. همچنین نخست وزیر قزاقستان از محل پروژه‌ها در حال ساخت آکتائو از جمله پروژه اقامتی هتل آکتائو، شرکت گاز ازت، پالایشگاه نفت مانگستائو و کارخانه تولید نان مگابرد نیز بازدید نموده است.

دولت قزاقستان مطابق با اخبار اعلامی خود و اظهار نظرهای مقامات عالیرتبه این کشور، برنامه‌هایی بسیار بلندپروازانه برای بندر آکتائو در نظر گرفته است. این برنامه‌ها که در دوران ریاست جمهوری سابق این کشور طراحی و آغاز شده و در دوره جدید نیز با قدرت سابق در حال پیگیری و اجرایی شدن است؛ موارد زیادی از قبیل: تبدیل اکتائو به بزرگترین بندر تجاری، مواصلاتی منطقه؛ ایجاد بزرگترین اسکله جهت پهلوگیری کشتیهای باربری؛ توسعه راه‌های مواصلاتی، گسترش و نوسازی زیرساخت ها در بخش های ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ اتصال کریدورهای غرب – شرق و شمال- جنوب از طریق بندر آکتائو؛ افزایش جمعیت و شهرک سازی‌های عظیم را در بر می‌گیرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما