معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۰۱/۲۷- ۱۰:۴۹ - مشاهده: ۱۵۲

پارلمان اروپا جریان شمالی 2 را تهدیدی برای اتحادیه اروپا می داند

نمایندگان پارلمان اروپا قطعنامه ای را تصویب نمودند که بر مبنای آن روسیه، شریکی استراتژیک برای اتحادیه اروپا نیست. در این مصوبه با موضوع "روابط اتحادیه اروپا و روسیه"، اعلام شده است که ساخت خط لوله گاز "نورد استریم 2" (جریان شمالی 2) به عنوان خطری برای بازارهای داخلی اروپا در نظر گرفته می‌شود زیرا وابستگی اتحادیه اروپا را به صنعت گاز روسیه بیشتر می‌کند. به عقیده برخی کارشناسان، منابع جایگزین عرضه گاز روسیه به اروپا به قیمت های مقرون به صرفه در حال حاضر وجود دارد و بیشتر این منابع به زودی در دریای مدیترانه، دریای خزر و ایالات متحده به بهره برداری خواهند رسید. به زعم آنان، در حال حاضر برای اروپا "فرصت، تضعیف صنعت انرژی روسیه" به وجود آمده است. اروپا نباید به روسیه به عنوان تامین کننده گاز متکی باشد، حتی اگر گاز این کشور کمی ارزان تر باشد. گزینه‌های بهتری برای اروپا وجود دارد.

در گزارش منتشر شده در وب سایت پارلمان اروپا آمده است که "این پارلمان نگرانی خود در خصوص پروژه جریان شمالی- 2 را اعلام می دارد، زیرا این پروژه موجب وابستگی اتحادیه اروپا به گاز روسیه و همچنین تهدید بازار داخلی اتحادیه اروپا تلقی می‌گردد" .

متن کامل این قطعنامه هنوز منتشر نشده است. اما پیش نویس آن، که به رای گذاشته شده است، نشان از سختگیری بیشتر دارد: در این راستا ساخت خط لوله نورد استریم 2 باید متوقف شود.

پروژه نورد استریم 2، پروژه ساخت دو خط لوله گاز از روسیه از طریق دریای بالتیک به آلمان است. این لوله‌های گاز از کشورهای ترانزیت - اوکراین، بلاروس، لهستان و سایر کشورهای اروپای شرقی و بالتیک عبور خواهد کرد. اپراتور خط لوله گاز و مجری آن متعلق به شرکت گاز و نفت گازپروم روسیه می‌باشد. این پروژه شامل پنج شرکت اروپایی می‌شود: "او.ام.وی" اتریش، "انجین" فرانسه ، "شل" انگلیسی-هلندی و "وینترشال" آلمان و "یونیپر" از آلمان. مدت زمان راه اندازی نورد استریم2، پایان سال 2019 است، این پروژه با ظرفیت حمل  55 میلیارد متر مکعب گاز در نظر گرفته شده است. در مجموع "نورد استریم" و "نورد استریم2" سالانه 110 میلیارد مترمکعب گاز را به اروپا صادر می‌کند. طول خط لوله نورد استریم 1200 کیلومتر است و درصد قابل توجهی از پروژه تا کنون انجام شده است. 49 درصد سهام این پروژه در اختیار کشورهای اروپایی است.

پارلمان اروپا می‌گوید نمایندگان این مجلس خواستار بازبینی توافق نامه روسیه و اتحادیه اروپا درباره همکاری و مشارکت تصویب شده در سال 1997 می‌باشند. پارلمان اروپا معتقد است که در خصوص همکاری با مسکو باید در مسائل تغییرات اقلیمی، امنیت انرژی، دیجیتال سازی، هوش مصنوعی و مبارزه با تروریسم تجدید نظر شود. به نقل از نمایندگان پارلمان اروپا روابط نزدیک تر با روسیه می‌تواند تنها در صورتی رخ دهد که این کشور متعهد  به رعایت مقررات بین المللی در مناقشات در شرق اوکراین شده و از قوانین بین المللی پیروی کند.

پارلمان اروپا در این راستا اعلام نموده که با توجه به نقض حقوق بین الملل توسط روسیه، نمایندگان پارلمان اروپا بر اساس قطعنامه‌ها، تحریم های جدیدی را علی الخصوص علیه اشخاص حقیقی اعمال کنند، در متن این بیانیه آمده است که «تحریم ها باید با تهدیداتی که روسیه از خود نشان می دهد، متناسب باشد".

کمیسیون اروپا،جریان نورد استریم2 را کنترل نخواهد کرد

همچنین، نمایندگان پارلمان اروپا، روسیه را به خاطر "کمپین اطلاع رسانی" و حملات سایبری محکوم کردند؛ نقض فضای هوایی کشورهای اروپایی،  به ویژه در منطقه دریای بالتیک؛ حمایت از دولت هایی چون کره شمالی، ایران، ونزوئلا و سوریه؛ فعالیت های مالی غیرقانونی و پولشویی از جمله دیگر اتهامات وارده به روسیه می‌باشد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده به طور مداوم علیه جریان نورد استریم 2 سخنرانی می‌کند. در 12 دسامبر 2018، مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه ای را مبنی بر اعمال تحریم ها علیه جریان نورد استریم2 و دعوت از کشورهای اروپایی برای عدم شرکت در این پروژه را تصویب نمودند. کرملین بارها تأکید کرده است که پروژه نورد استریم2 تنها یک پروژه تجاری است.

بر اساس سخنان"گوردون سونلند" نماینده دائم ایالات متحده در اتحادیه اروپا در مقاله منتشر شده در روزنامه فانینشنال تایمز در تاریخ 12 مارس 2019، وابستگی به گاز روسیه خطرات بزرگی برای اروپا به همراه دارد: "اروپایی‌ها درتلاش برای سرمایه گذاری‌های میلیارد دلاری در زیرساخت های گاز حمایت شده از روسیه، از جمله جریان نورد استریم هستند. آن‌ها نباید این کار را انجام دهند. زیرا منابع جایگزین عرضه این گاز به قیمت های مقرون به صرفه در حال حاضر در کشورهای دیگر وجود دارد و بیشتر آن‌ها به زودی در دریای مدیترانه، دریای خزر و ایالات متحده به بهره برداری خواهند رسید. به نظر او، در حال حاضر برای اروپا "فرصت، تضعیف صنعت انرژی روسیه" به وجود آمده است.

سونلند در این خصوص ادعا می‌کند که پنج سال پیش، زمانی که روسیه به کریمه حمله کرد، کمیسیون اروپا خواستار تامین منابع گوناگون گازی شد، اما با این وجود سهم روسیه در بازار اروپا از 30 درصد در سال 2014 به 37 درصد در سال 2018 افزایش یافت. این مقام آمریکایی با هشدار خاطر نشان کرد: در صورتی که منابع گاز روسیه از طریق مسیرهای جدید و با هدف دور زدن و جایگزینی مسیر اوکراین  توسعه یابند، احتمال توقف واردات  گاز  روسیه  توسط اروپا در زمستان‌های آینده بیشتر خواهد شد.

وی در پایان به این نتیجه می رسد که "پوتین از انرژی به عنوان یک سلاح سیاسی استفاده می‌کند. اروپا نباید به روسیه به عنوان تامین کننده گاز متکی باشد، حتی اگر گاز این کشور کمی ارزان تر باشد. گزینه‌های بهتر وجود دارد".

سرگی کاپیتونوف، تحلیلگر مرکز انرژی گاز در دانشکده مدیریت مسکو در "اسکولکوف" می‌گوید: قانون گذاری در اتحادیه اروپا یک روند پیچیده و چند لایه ای می‌باشد. این یک سطح افراطی بوروکراسی است و در صورت عدم وجود یک محرک جدی خارجی، روند تصویب قوانین در اتحادیه اروپا چند ماه یا حتی چند سال به طول خواهد انجامید. (در نتیجه می‌توان گفت که فشار بر پروژه نورد استریم 2 ممکن است به زودی در پارلمان اروپا به تصویب نرسد) این تحلیلگر می‌گوید، بدیهی است، اکثریت نمایندگان پارلمان اروپا، امنیت انرژی اروپا را با روسیه به اشتراک نمی‌گذارند.

این تحلیلگر در ادامه می‌گوید، تنها دو عامل، نسخه جدید دستورالعمل گاز اروپا (بهره برداری از خط لوله گاز) و تهدید جدی از سوی تحریم های ایالات متحده آمریکا (برای ساخت خط لوله گاز) می‌تواند مشکلات واقعی و جدی را برای جریان نورد استریم 2 ایجاد نماید تا در اجرای این پروژه موانعی را ایجاد نماید.

 

منبع: روزنامه ودومستی، نویسنده: کریل بولانوف (Kirill Bulanov)، تاریخ: 12/03/ 2019

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما