اخبار اقتصادی اتریش
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در نیمه اول آبان ماه 1404 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
آغاز فعالیت چهار برند خودروسازی جدید چینی در اتریش
چهار برند خودروسازی جدید چینی در اتریش فعالیت خود را آغاز کردهاند و نمایندگیهای خودرو برای بهدستآوردن امتیاز فروش آنها با هم رقابت میکنند. ساختار بازار خودرو در کشورهای اروپایی و از جمله در اتریش طی دههها از برندهای آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، ژاپنی و کرهای و یک کمپانی از کشور چک تشکیل شده بود و کموبیش باثبات محسوب میشد. اما اکنون وضعیت این بازار بهکلی دگرگون شده و با سرعتی چشمگیر برندهایی وارد آن میشود که تا مدتی پیش حتی کسی نام آنها را نیز نشنیده بود. از مشهورترین برندهای جدید در بازار خودرو این 4 برند هستند:
Nio, Lynk & Co, Jaecoo, Omoda
اینها چهار برند چینی هستند که تازه هفته گذشته ورود خود به بازار اتریش را اعلام کرده و جزئیاتی در این خصوص منتشر کردند. با احتساب این چهار برند، اکنون در کنار برند MG و برند BYD و پروژهی مشترک چین و آلمان یعنی Smart و همچنین برند Leapmotor، در مجموع هشت برند چینی در بازار خودرو اتریش حضور دارند. با این حساب هماکنون تعداد برندهای فعال خودرو چینی در اتریش حتی بیش از برندهای آلمانی است. مساله دیگر این است که چهار برند دیگر نیز در آستانه ورود به اتریش هستند که عبارتند از:
Xpeng, Zeekr, Great Wall, Basic بنابراین به زودی تعداد برندهای خودرو چینی در اتریش به 12 برند خواهد رسید.
https://www.diepresse.com/20281500/vier-neue-chinamarken-in-oesterreich-wer-sind-sie-und-wem-schnappen-sie#slide-2-1%23
ورود اولین قطارهای چینی به اتحادیه اروپا از طریق اتریش! و انتقاد اتحادیه کارگری
شرکت وِستبان اتریش، ناوگان خود را با 4 قطار جدید چینی گسترش داد. این قطارها توسط شرکت چینی تولید تجهیزات ریلی CRRC ساخته شدهاند. کل سرمایهگذاری برای این چهار قطار حدود 70 میلیون یورو است. این قطارها که در سال 2019 سفارش داده شده بودند. قطارها برای ده سال اجاره شدهاند و امکان خرید آنها در هر زمان وجود دارد. هر یک از قطارهای جدید دارای شش واگن است و 536 صندلی و ظرفیت جابجایی بیش از 1250 مسافر دارد.
این قطارها نسبت به ناوگان فعلی 8 متر طولانیتر هستند، اما طبق اعلام وِستبان، تا 10 درصد انرژی کمتری مصرف میکنند. اتاق کارگری اتریش با انتشار بیانیهای از این مساله انتقاد کرد. بر اساس این بیانیه این اولین استفاده از تجهیزات ریلی چینی در حملونقل مسافری در اتحادیه اروپا و شکستی برای صنایع کلیدی، مشاغل آینده و تابآوری راهآهن اتریش دانست.
https://www.derstandard.at/story/3000000294827/westbahn-erweitert-flotte-um-vier-doppelstockz252ge-von-crrc
رشد کند اقتصادی اتریش
اقتصاد اتریش در سهماهه سوم سال جاری 0.1 درصد رشد داشت در حالی که میانگین رشد کشورهای حوزه یورو 0.2 درصد بوده است. همچنین در اتریش تورم در ماه اکتبر 4 درصد بوده است در حالی که این نرخ در متوسط کشورهای حوزه یورو 2.1 درصد بوده است. مارتین کوخر، رئیس بانک مرکزی اتریش، تأکید کرد ریسکهای بنیادی مانند تنشهای ژئوپلیتیک و اختلافات تجاری همچنان وجود دارند، اما بانک مرکزی اروپا قادر به مدیریت آنهاست.
https://www.krone.at/3946865
راهاندازی یورو دیجیتال تا سال 2029
بانک مرکزی اروپا برنامهای برای راهاندازی یوروی دیجیتال دارد که هدف آن تسهیل پرداختهای آنلاین و کاهش وابستگی اروپا به شرکتهای آمریکایی مانند Visa و Mastercard است. کوخر تأکید کرد که این ارز دیجیتال جایگزین پول نقد نخواهد شد و صرفاً ابزار پرداخت دیجیتال اضافی در تجارت آنلاین خواهد بود. اتریش در کنار آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و لیتوانی یکی از شش کشور اروپایی است که در این پروژه مشارکت دارند.
مرحله آزمایشی یوروی دیجیتال برای سال 2027 برنامهریزی شده و اجرای گسترده آن تا سال 2029 پیشبینی میشود. کل هزینه پروژه حدود 1.3 میلیارد یورو است. هزینههای سالانه اجرای این پروژه حدود 320 میلیون یورو خواهد بود. هماکنون هزینه پرداختهای اروپایی از طریق Visa و Mastercard حدود 14 میلیارد یورو است که با اجرای یوروی دیجیتال به طور کامل کاهش نخواهد یافت، اما بخشی از آن صرفهجویی خواهد شد.
https://www.krone.at/3946865
کاهش مصرف برق و افزایش مصرف گاز در اتریش
در اتریش، مصرف برق در بازه زمانی آپریل تا اکتبر 2025 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 0.8 درصد کاهش یافته است. در همین مدت، تولید برق نیز با افت 9.1 درصدی به 37.6 تراواتساعت رسید. کاهش تولید برق عمدتاً ناشی از افت 20 درصدی تولید از نیروگاههای آبی بوده است.
در مقابل، تولید برق از سایر منابع مانند نیروگاههای حرارتی (5.8 درصد)، نیروگاههای بادی (9.7 درصد) و نیروگاههای خورشیدی (28.5 درصد) افزایش داشته است. در مقابل در همین بازه زمانی، مصرف گاز در اتریش ۳٫۳ درصد افزایش داشته است. همچنین ذخایر گاز تا پایان سپتامبر حدود 85.6 تراواتساعت بود که 9.4 درصد کمتر از سال گذشته گزارش شده است.
https://orf.at/stories/3410461/
ادامه رکود اقتصادی در اتریش؛ نرخ بیکاری در اکتبر ۲۰۲۵ به 7.2 درصد رسید
روند رکود اقتصادی در اتریش همچنان ادامه دارد و تأثیر مستقیم آن بر بازار کار آشکارتر میشود. بر اساس گزارش اداره کار اتریش شمار افراد بیکار یا در حال آموزش شغلی در پایان ماه اکتبر به حدود 388 هزار نفر رسید. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16500 نفر بیشتر بوده و معادل افزایشی 4.4 درصدی است. همچنین نرخ بیکاری در ماه اکتبر با 0.4 واحد درصد افزایش به 7.2 درصد رسیده است. لذا اتریش برای سیویکمین ماه متوالی با افزایش نرخ بیکاری مواجه بوده است.
در مقایسه با اکتبر سال گذشته، نرخ بیکاری در میان زنان 6.5 درصد و در مردان 2.6 درصد رشد داشته است. همچنین از حیث سنی افزایش بیکاری در گروه سنی 50 سال به بالا با رشد 5.9 درصدی، نیز قابل توجه بوده است. علاوهبراین نرخ بیکاری برای شهروندان با تابعیت اتریش 5.3 درصد و برای مهاجران با تابعیت خارجی 3.3 درصد رشد داشته است.
https://www.diepresse.com/20265361/wirtschaftsflaute-setzt-sich-fort-arbeitslosigkeit-steigt-auch-im
ابقای رئیس اتاق بازرگانی اتریش
پس از انتقادات شدید به رئیس اتاق بازرگانی اتریش، هارالد ماهرر، شایعات زیادی در مورد استعفاء قریبالوقوع وی به وجود آمد. ماهرر که رئیس اتاق بازرگانی و رئیس شاخه اقتصادی حزب حاکم مردم است، درخواست برگزاری نشست بحران داد و در پایان روسای اتاقهای بازرگانی ایالتی و مدیران اتاقها حمایت کامل خود را از وی اعلام کردند. علت بروز این مشکل بحثهای اخیر در مورد افزایش حقوق در اتریش بود. نحوه اطلاعرسانی ماهرر در این خصوص با واکنش منفی رسانهها و اعضای اتاق مواجه شده بود.
ماجرا از این قرار است که اتاق بازرگانی تصمیم به افزایش دستمزد به میزان 4.2 درصد یعنی بیش از نرخ تورم کرده بود. این مساله باعث انتقاد کارشناسان شد. پس از فشارها، ماهرر از کاهش میزان افزایش حقوقها سخن گفت، اما بعداً توضیح داد که واقعیت کمی متفاوت است. بر این اساس در شش ماه اول سال آینده هیچ افزایش حقوقی اعمال نمیشود اما در شش ماه دوم سال آینده افزایش ۴٫۲ درصدی اجرا خواهد شد و در نتیجه، پایه حقوق سال بعد بیشتر از آن چیزی خواهد بود که با 2.1 درصد برای کل سال پیشبینی شده بود.
https://orf.at/stories/3411030/
افزایش ورشکستگی شرکتها در اتریش؛ رشد هفتدرصدی نسبت به سال گذشته
بر اساس تازهترین گزارش اداره آمار اتریش تعداد شرکتهایی که در این کشور طی نهماهه نخست سال جاری اعلام ورشکستگی کردهاند به ۵۱۴۵ مورد رسیده است. این آمار نشاندهنده افزایش 7 درصدی ورشکستگی در اتریش نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. با وجود آنکه روند رشد ورشکستگیها نسبت به ابتدای سال اندکی کندتر شده، کارشناسان همچنان از تداوم فشار اقتصادی بر بخشهای مختلف خبر میدهند.
بنا بر اعلام اداره آمار، بیشترین موارد ورشکستگی در بخش خدمات بهویژه خدمات مالی و سایر خدمات (۴۶۸ مورد) ثبت شده است. پس از آن بخش تجارت با ۲۷۴ مورد، ساختوساز با ۲۴۵ مورد و هتلداری و رستورانداری با ۲۰۳ مورد در ردههای بعدی قرار دارند.
https://www.derstandard.at/story/3000000295657/anzahl-der-firmeninsolvenzen-im-vergleich-zum-vorjahr-gestiegen
بررسی نسبت بین سواد مالی مردم هر کشور با مدیریت بحرانهای مالی در آن کشور
بحران مالی ۲۰۰۸ نشان داد که ناآگاهی مالی مردم میتواند پیامدهای گستردهای برای اقتصاد جهانی داشته باشد. سقوط بورسها و کاهش ارزش داراییها باعث شد اهمیت سواد مالی در سرمایهگذاری، پسانداز و برنامهریزی مالی آشکار شود. پژوهشی که در بین کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی انجام شده نشان میدهد، هنوز هم بسیاری از مردم در کشورهای مختلف برای مدیریت مالی آماده نیستند.
در اتحادیه اروپا تنها ۱۸ درصد شهروندان در سطح بالای سواد مالی قرار دارند و ۶۴ درصد در سطح متوسط هستند. این درحالی است که تنها در چهار کشور بیش از ۲۵ درصد شهروندان سواد مالی بالا دارند که عبارتند از هلند، سوئد، دانمارک و اسلوونی. اما در مجموع در تمام شاخصها آلمان پیشتاز است و اتریش نیز در اکثر پرسشها رتبهای حتی بالاتر از هنگکنگ، تایلند و سوئد کسب کرده است. آلمان ۷۶ امتیاز، تایلند ۷۱ و هنگکنگ و ایرلند ۷۰ امتیاز دارند، در حالی که میانگین کشورهای عضو این سازمان ۶۳ امتیاز است.
در کنار اطلاعات در مورد مالیات، داشتن توانایی تحلیل محصولات پیچیده مالی و تصمیمگیری آگاهانه از ویژگیهای با سطح سواد مالی است که تنها ۱۱ درصد از دانشآموزان آن را دارند. استرالیا و کانادا نمونههای موفق جهانی هستند. در استرالیا آموزش مالی از مقطع ابتدایی آغاز میشود و کانادا از ۲۰۱۵ دارای استراتژی ملی آموزش مالی است. اتریش این مسیر را از سال ۲۰۲۱ شروع کرده است.
https://www.diepresse.com/20273318/von-welchen-laendern-oesterreich-bei-der-finanzbildung-etwas-lernen
صنعت ریلی اتریش یکی از پیشتازان بازار جهانی
صنعت ریلی بهعنوان یکی از بخشهای کلیدی فناوری، رشد صنعتی و زیرساختهای حملونقل ملی در بسیاری از کشورهای توسعهیافته شناخته میشود. کشورکوچک اما صنعتی اتریش در این زمینه کارنامهای ممتاز دارد. اتریش توانسته است با تمرکز بر نوآوری، صادرات و تولید سفارشی در بازار جهانی موقعیت برتر کسب کند. صنعت ریلی اتریش یکی از بسیار صنایع نوآور اتریش است. در اروپا هیچ کجا بیش از این سرمایه گذاری برای تحقیق و توسعه انجام نمیشود و هیچ کجا بیش از این درخواست ثبت اختراع انجام نمیشود.
اتریش سالانه 1.5 میلیارد یورو وسایل نقلیه ریلی صادر میکند. این آمار از آن جهت شایان توجه است که اتریش کشوری با جمعیت فقط 9 میلیون نفر از این جهت در رده هفتم جهانی قرار گرفته است. صنعت ریلی اتریش بیش از 3 میلیارد یورو درآمد ناخالص دارد و صادرات آن در حدود 1.5 میلیارد یورو بوده است. نرخ صادرات این صنعت در اتریش حدود ۶8 درصد است که از نظر سرانه در اروپا در صدر قرار دارد. این بدان معنی است که 68 درصد تولیدات، صادر میشوند. برای سرمایهگذاری در زیرساخت ریلی اتریش، برنامه دولت شامل سرمایه گذاری 19.7 (نوزده ممیز هفت) میلیارد یورویی در بازه زمانی 2025 تا 2030 میشود.
https://www.derstandard.at/story/3100000291349/in-dieser-branche-ist-oesterreich-weltmarktfuehrer-obwohl-es-kaum-jemand-weiss
گزارش صندوق بینالمللی پول در مورد "چشم انداز اقتصادی جهان"
اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۵ با چالشها و فرصتهای متفاوتی روبهروست. طبق آخرین گزارش صندوق بینالمللی پول که در تاریخ 22 مهرماه 1404(14 اکتبر 2025) منتشر شد، رشد اقتصاد جهان در سال جاری 3.2 درصد خواهد بود که نسبت به پیشبینیهای قبلی افزایش 0.2 درصدی نشان میدهد. این رقم حاکی از آن است که با وجود تنشهای تجاری و جنگهای تعرفهای، اقتصاد جهانی همچنان از انعطاف قابل توجهی برخوردار است و اثرات منفی سیاستهای محافظهکارانه تجاری آمریکا تاکنون کمتر از آنچه پیشبینی میشد، بوده است.
اقتصاد کشورهای اروپایی، به ویژه اتریش و آلمان، در سالهای اخیر با چالشهای قابل توجهی روبهرو بوده است. طبق گزارش صندوق بینالمللی پول، رشد اقتصادی اتریش در سال ۲۰۲۵ تنها 0.3 درصد پیشبینی شده است، در حالی که رشد آلمان 0.2 درصد خواهد بود. این ارقام، نشاندهنده کندی رشد این دو اقتصاد صنعتی نسبت به میانگین منطقه یورو و اقتصاد جهانی است. ابتدای سال ۲۰۲۵، صندوق بینالمللی پول پیشبینیای ارائه داده بود که اتریش تنها کشوری از میان کشورهای صنعتی است که اقتصاد آن در سال جاری رشد منفی خواهد داشت. این پیشبینی، بحثهای گستردهای در سیاست اقتصادی اتریش برانگیخت و تحلیلگران به دنبال یافتن دلایل کندی رشد اقتصادی این کشور بودند.
https://www.diepresse.com/20203014/weltwirtschaft-trotzt-zollstreit-mini-aufschwung-in-oesterreich